Är ni beredda att betala lite mer för att handla lokalt?

Permalänk

Är ni beredda att betala lite mer för att handla lokalt?

När det vankas nytt datorbygge så går jag och beställer grejorna hos min lilla lokala butik. Visst det kanske skulle bli lite billigare om jag surfade runt och beställde processorn från X och modekortet från Y men om det skulle bli garantiärenden så känns det väldigt bökigt. Jag är beredd att betala en viss skillnad i utbyte mot personlig service och att slippa packa ned saker och ordna frakt. Hur är det med er?

Permalänk
Inaktiv

Mja, ja. För mig är NetonNet lokalt så det brukar inte behövas. De är ju inte dyrare i butik eller dyrare än andra nätbutiker oftast. Men om de hade behövt ta lite extra betalt för att ha råd med lagershoppar så antar jag att ja.

Det är sjukt smidigt att åka in när det varit problem i en disk som alltid bemannad.

Permalänk

Om man vänder på frågan: Är jag beredd att betala lite mer för att få jobbet utfört av kompent personal?
Så är mitt förtroende för de stora webbutikerna inte stort, en anledningen är priset. Hur kan de fixa ihop montering så billigt som 399kr som vissa tar nu? Det enda jag kan komma på är att de måste ha billig arbetskraft som säkerligen skiter i ESD skydd etc.
Men tror jag min lokala butik är bättre? Nej knappast.

I min lokala hemort finns det en liten datorfirma, jag vet inte hur kompetenta de är. Men i samma ort finns det en lokal facebooksida där någon nyregistrerad hade lagt ut en annons på att en svindyr hundvalp på 10 veckor bortskänkes p.g.a. personliga orsaker. Alltså en sådan där typisk scamannons för att lura de mest okunniga, gissa vem som likade denna och hjälpte till att sprida. Jo, han som hade datorbutiken och skulle hjälpa folk med datorsäkerhet och annat.
Jag har sett för mycket liknande dumheter av de lokala datorbutikerna. Men mitt förtroende på de stora är inte den så hög den heller.

Permalänk
Skrivet av anon134512:

Mja, ja. För mig är NetonNet lokalt så det brukar inte behövas. De är ju inte dyrare i butik eller dyrare än andra nätbutiker oftast. Men om de hade behövt ta lite extra betalt för att ha råd med lagershoppar så antar jag att ja.

Det är sjukt smidigt att åka in när det varit problem i en disk som alltid bemannad.

Jag kanske skall nämna att jag bor i norrländsk glesbygd, så att beställa från nätet och böka med returer är enda alternativet. Därför är jag glad att vi har en egen butik så man slipper onödigt tjafs ifall man har otur.

Permalänk
Medlem

Nej, däremot är jag villig att betala lite extra för att handla från online-butiker som jag litar på och har bra erfarenhet av.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | MSI MAG X570 Tomahawk Wifi | AMD Ryzen 9 5900x | Nvidia RTX 2060 | Noctua NH-D15 | Samsung 970 Evo Plus 1TB | G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3200MHz CL14

Permalänk
Medlem

Ja om dom är vettiga. Håller man arbetena och skatterna lokalt i sin hemkommun så blir det win för dig som bor där.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Om man vänder på frågan: Är jag beredd att betala lite mer för att få jobbet utfört av kompent personal?
Så är mitt förtroende för de stora webbutikerna inte stort, en anledningen är priset. Hur kan de fixa ihop montering så billigt som 399kr som vissa tar nu? Det enda jag kan komma på är att de måste ha billig arbetskraft som säkerligen skiter i ESD skydd etc.
Men tror jag min lokala butik är bättre? Nej knappast.

I min lokala hemort finns det en liten datorfirma, jag vet inte hur kompetenta de är. Men i samma ort finns det en lokal facebooksida där någon nyregistrerad hade lagt ut en annons på att en svindyr hundvalp på 10 veckor bortskänkes p.g.a. personliga orsaker. Alltså en sådan där typisk scamannons för att lura de mest okunniga, gissa vem som likade denna och hjälpte till att sprida. Jo, han som hade datorbutiken och skulle hjälpa folk med datorsäkerhet och anant.

Skillanden som jag ser det är att om mitt nya moderkort inte ger något livstecken ifrån sig när jag skruvat ihop grejorna så kan jag ta bilen och köra 7 minuter in till samhället och prata med den som sålt det, istället för att lyssna på pausmusik i 20 minuter för att komma i kontakt med någon som kanske förstår sig på vad det gäller och sedan ägna tid åt att beställa frakt, packa ned och köra in till utlämningsstället.

Permalänk

Nja, kan hända att jag köper något lokalt ifall det är något jag vill ha direkt.

Annars blir det oftast billigaste stället.

Permalänk
Skrivet av Diversion:

Skillanden som jag ser det är att om mitt nya moderkort inte ger något livstecken ifrån sig när jag skruvat ihop grejorna så kan jag ta bilen och köra 7 minuter in till samhället och prata med den som sålt det, istället för att lyssna på pausmusik i 20 minuter för att komma i kontakt med någon som kanske förstår sig på vad det gäller och sedan ägna tid åt att beställa frakt, packa ned och köra in till utlämningsstället.

Självklart. Och man kan även välja att sponsra lite för att få mer butiker i ens hemort. Där jag bodde fanns det för något år sedan tvapprater och annat, men det är svårt att prismässigt konkurrera emot elgiganten m.m

Permalänk
Medlem

Ja men det beror på också.

Vi har en lokal butik i Luleå men namn likt forumet här, Overklockers heter dom.
Dom stödjer jag gärna då jag tycker dom har bra service och jag generellt sett stödjer
hellre mindre företag. Dom är väl lite dyrare än jättarna online såklart men inte farligt.

Tycker de blir tråkigt om allt lokalt dör ut och bara jättarna finns kvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Om man vänder på frågan: Är jag beredd att betala lite mer för att få jobbet utfört av kompent personal?
Så är mitt förtroende för de stora webbutikerna inte stort, en anledningen är priset. Hur kan de fixa ihop montering så billigt som 399kr som vissa tar nu? Det enda jag kan komma på är att de måste ha billig arbetskraft som säkerligen skiter i ESD skydd etc.
Men tror jag min lokala butik är bättre? Nej knappast.

Går nog ganska fort att bygga ihop en burk när man är van. Blir nog inte så hemsk timpeng iallafall.

Permalänk
Medlem

När det har funnits riktigt lokala alternativ, där innehavaren är baserad i området, så har jag försökt handla där om prisskillnaderna inte varit alltför stora. Har det varit avsevärt mycket dyrare har jag avstått och handlat online eller i någon av kedjornas butiker. Har det varit småsaker som inte kostat allt för mycket har jag kunnat försvara ett mycket högre pris med att jag fått tag på saken direkt men dyrare produkter är svårt försvara ett lokalt köp om prislappen är 20% högre eller mer.

Detta påminner mig lite om en diskussion vi hade i den bilklubb jag är medlem. En av medlemmarna tyckte det var bedrövligt att många köpte bildelar utomlands eller från de stora bildelskedjorna istället för att stödja de verkstäder som finns. Jag förstår hans synpunkt, det är en fråga om överlevnad och det finns ju även ett visst intresse för oss andra att det finns alternativ. Det är dock svårt försvara ett köp av en dyr del när man kan få exakt samma del för halva eller ibland till och med en fjärdedel av priset.

Tyvärr tror jag de få kvarvarande butikerna kommer försvinna helt så småningom. När allt är så lättillgängligt idag och med fri frakt och hemleveranser så har inte de små aktörerna en chans att konkurrera. Det är samma utveckling som vi såg med skivbutikerna. På 80-talet fanns de överallt, idag finns det knappt några alls. Det var inte streamingen som dödade dem utan det var sajter som Ginza, Cdon och liknande som tog död på dem. Vi har idag ett gäng onlinejättar som säljer hårdvara och som Amazon stormar fram över världen så ser jag inte hur dessa små datorbutiker ska kunna klara sig.

I slutändan måste jag i första hand tänka på min egen plånbok när jag handlar. Jag kan inte motivera att betala flera tusen mer bara för att stödja en lokal handlare. Rör det sig om några få kronor så visst, men inte tusenlappar.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Om man vänder på frågan: Är jag beredd att betala lite mer för att få jobbet utfört av kompent personal?
Så är mitt förtroende för de stora webbutikerna inte stort, en anledningen är priset. Hur kan de fixa ihop montering så billigt som 399kr som vissa tar nu? Det enda jag kan komma på är att de måste ha billig arbetskraft som säkerligen skiter i ESD skydd etc.
Men tror jag min lokala butik är bättre? Nej knappast.

I min lokala hemort finns det en liten datorfirma, jag vet inte hur kompetenta de är. Men i samma ort finns det en lokal facebooksida där någon nyregistrerad hade lagt ut en annons på att en svindyr hundvalp på 10 veckor bortskänkes p.g.a. personliga orsaker. Alltså en sådan där typisk scamannons för att lura de mest okunniga, gissa vem som likade denna och hjälpte till att sprida. Jo, han som hade datorbutiken och skulle hjälpa folk med datorsäkerhet och annat.
Jag har sett för mycket liknande dumheter av de lokala datorbutikerna. Men mitt förtroende på de stora är inte den så hög den heller.

De stora datorbutikerna erbjuder montering enbart för att få kunder att köpa sina komponenter där. Även om 400 kronor kanske inte motsvarar hela arbetskostnaden så blir vinsten av att sälja 8-25 tusen kronors komponenter tillräckligt.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Jag har netonet, webhallen och inet rätt lokalt så jag brukar ta därifrån. Köper det mesta i fysiska affärer, gillar det.

EDIT: skulle en fysisk affär med något höjda priser finnas och inte något annat hade jag köpt där.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Diversion:

När det vankas nytt datorbygge så går jag och beställer grejorna hos min lilla lokala butik. Visst det kanske skulle bli lite billigare om jag surfade runt och beställde processorn från X och modekortet från Y men om det skulle bli garantiärenden så känns det väldigt bökigt. Jag är beredd att betala en viss skillnad i utbyte mot personlig service och att slippa packa ned saker och ordna frakt. Hur är det med er?

Ja, men det beror helt på vad jag köper. Saker som är enkla att skicka tillbaka nej, däremot produkter som är lite bökigare kan jag handla lokalt

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Jag handlar gärna lokalt om det går, men ogärna i mindre butiker. Gäller det om okomplexa grejer, så fine. Men gäller det komplicerade saker - exempelvis datorkomponenter - där det kan komma att bli tal om serviceärenden så tar jag det hellre hos en större butik som jag vet har de ekonomiska musklerna att inte knussla om småsummor (eller riskerar att gå i konkurs inom ett par år).

Förstår att det gör det svårare för småföretagarna, men det är den enkla sanningen när man befinner sig i en konkurrensutsatt bransch med standardiserade produkter. Kan de erbjuda någon attraktiv tjänst/produkt som ingen annan kan så är det förstås en annan sak.

Visa signatur

---

Permalänk
Skrivet av Gorian:

Jag handlar gärna lokalt om det går, men ogärna i mindre butiker. Gäller det om okomplexa grejer, så fine. Men gäller det komplicerade saker - exempelvis datorkomponenter - där det kan komma att bli tal om serviceärenden så tar jag det hellre hos en större butik som jag vet har de ekonomiska musklerna att inte knussla om småsummor (eller riskerar att gå i konkurs inom ett par år).

Förstår att det gör det svårare för småföretagarna, men det är den enkla sanningen när man befinner sig i en konkurrensutsatt bransch med standardiserade produkter. Kan de erbjuda någon attraktiv tjänst/produkt som ingen annan kan så är det förstås en annan sak.

Min upplevelse är att det är de stora kedjorna som knusslar via telefon. Nu bor jag på ett ställe där "alla känner alla" så det hjälper säkert till när man får problem.

Permalänk
Medlem

När det gäller datorkomponenter, så är min lokala handlare ungefär 30% dyrare, än om jag åker några mil in till närmsta stad.
Sen är ju utbudet BETYDLIGT sämre lokalt och oftast riktat mot lågpris-segmentet, lägre kvalitét etc... När jag handlar behöver jag ofta saker på studs och kan inte vänta allt för länge.
Försöker handla lokalt så mycket det går, men ibland/ofta beroende på vad det är, så blir det staden eller näthandel.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Livsnjutare 😎

Jag stödjer gärna den lokala handeln genom att handla hos dem även om det kostar mig som kund lite mer. Det känns bra i kroppen att stödja de mindre aktörerna också, samtidigt som man måste handla utav dem för att de skall finnas kvar.

* Jag menar alltså mindre företag överlag som är lokala.
Den lokala Jula / Biltema / HM -butiken ger mig inget extra på karma-kontot.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •