KÖPRÅD: Köpa bänkdiskmaskin från Aliexpress

Permalänk
Skrivet av SUMITOMO:

Du lyssnar och tar inte in vad folk skriver. Vill du ha hjälp eller de svaren som passar dig?
Det normala är att man kontaktar säljaren och frågar om det är nåt man undrar över.

Handla i Sverige så du får service om du behöver.
Att hålla på att köpa skräp från USA och Kina verkar inte speciellt smart.
Används hundratals miljoner diskmaskiner utan ruta. Hur går det ihop?

gör jag visst. åter igen: varför är du otrevlig? jag får fråga här. du behöver inte skriva om du inte vill hjälpa till.
det är fritt att lämna tråden. och du verkar bara vilja vara otrevlig.

jag skrev hur det går ihop faktist.
tack för dig

Skrivet av mrqaffe:

En söt maskin men är den CE märkt, om inte får den inte kopplas in och som tidigare påpekats så kan det bli dyrt/problem utifall det händer något, det kan ju även bli nått elektriskt fel som leder till brand och inte bara en vattenskada.

ja den är ce märkt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glossy White:

ja den är ce märkt

Samma mått samma maskin, du har redan en maskin med samma konstruktion hemma.

Vad säljaren ger dig för papper vet du knappast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glossy White:

gör jag visst. åter igen: varför är du otrevlig? jag får fråga här. du behöver inte skriva om du inte vill hjälpa till.
det är fritt att lämna tråden. och du verkar bara vilja vara otrevlig.

jag skrev hur det går ihop faktist.
tack för dig

ja den är ce märkt

Säker på att det är riktig CE märkning då? Svårt med sånt från sånna där sidor.
Oavsett så förvänta dig inte bättre kvalite än den Logik du redan har.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Jag hade hållit mig rätt långt från aliexpress när det gäller starkströmsprylar och speciellt när den även har en vattenslang inkopplad.

Har sett alldeles för många skräckexempel på nätadaptrar utan någon vettig delning mellan starkström och svagströmssidor, undermåliga kablar, och jordade kontakter där de bara struntat i att koppla in skyddsjorden.

Är den CE märkt så se till att det faktiskt är en äkta CE märkning och inte bara en ditsatt logga.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem

Om inte armen snurrar som den ska så hör man det(med lite erfarenhet av hur det låter så hör man direkt om något är galet), samt att det märks när disken inte blir ordentligt ren, förutsatt att man inte packar som min sambo och har absolut 0 koll Så behovet av en ruta är bara onödigt.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

Om inte armen snurrar som den ska så hör man det(med lite erfarenhet av hur det låter så hör man direkt om något är galet), samt att det märks när disken inte blir ordentligt ren, förutsatt att man inte packar som min sambo och har absolut 0 koll Så behovet av en ruta är bara onödigt.

Problemet är att även de med dörr som har de måtten i grunden är samma maskin, även Arimsen är nog samma grundmodell som han redan har.

Vänd dig till husvagns/husbilsfolket, ÅF inom det området och kolla om de har någon med annan konstruktion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Det står ju "plug type: EU", så sannolikt funkar den med vårat elnät. Hela Europa har ~230 V och 50 Hz.

Och ingen som helst säkerhetsklassning (det som är tryckt på den är ofta inte ens nästan giltiga, CE står ju för China Export.) eller garanti. Dör du, din kanin eller grannen för att du använder den så kommer elsäkerhetsverket att ha synpunkter och det kan slå på dina försäkringar.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Samma mått samma maskin, du har redan en maskin med samma konstruktion hemma.

Vad säljaren ger dig för papper vet du knappast.

nej nej den här har en övre sprayarm också. min klartein hade bara en liten platta istället som inte täckte mycket yta.
papper? vad för papper?
garantin eller vad?

Permalänk
Skrivet av fragwolf:

Om inte armen snurrar som den ska så hör man det(med lite erfarenhet av hur det låter så hör man direkt om något är galet), samt att det märks när disken inte blir ordentligt ren, förutsatt att man inte packar som min sambo och har absolut 0 koll Så behovet av en ruta är bara onödigt.

håller inte med dig. och även om den snurrar så kan den snurra dåligt och det hör man nog inte så då är det bra med ruta

Skrivet av Petterk:

Problemet är att även de med dörr som har de måtten i grunden är samma maskin, även Arimsen är nog samma grundmodell som han redan har.

Vänd dig till husvagns/husbilsfolket, ÅF inom det området och kolla om de har någon med annan konstruktion.

måste kunna kopplas på kranens baksida. vill inte stå och hälla i vatten själv.
jag kan kolla om jag hittar något men tvivlar då alla mina googlesökningar bara visat några få

Permalänk
Medlem

Bob mini kanske? Den är liten och har ett fönster.

https://daan.tech/sv/upptack-bob-mini-diskmaskinen/

Visa signatur

Abashed the devil stood and felt how awful goodness is.

Permalänk
Skrivet av Vashy:

Bob mini kanske? Den är liten och har ett fönster.

https://daan.tech/sv/upptack-bob-mini-diskmaskinen/

jo jag har kollat på den och den ser cool ut som fan men den har bara en sprayarm i botten, ingen över tyvärr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glossy White:

jo jag har kollat på den och den ser cool ut som fan men den har bara en sprayarm i botten, ingen över tyvärr

Häng inte upp dig på sprayarmen. Läs några reviews och se ifall den får jobbet gjort istället

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

Har erfarenhet av flera bänkdiskmaskiner enbart försedd med spridare i botten, de har alla diskat bra, men man får ju ställa disken vettigt så det kommer åt.
Har även haft en traditionell diskmaskin från Electrolux som inte hade ordentlig spridare högst upp, den var däremot inte lika bra...

Har aldrig heller förstått behovet av fönster, det hörs ju direkt nä det inte snurrar.

Däremot har jag varit med om en bänkmaskin där det inte snurrade, visade sig bero på att jag varit snål och köpt billigt diskmedel som löste upp sig för långsamt. Köpte dyrare medel och sen gick den som en dröm.

Köp inte nått skumt import, överslag av nätspänning ut i vattenrören är inte någon hit och du lär åka dit på det. Eller vattenskador pga andra fel.

Även om två maskiner ser lika ut på utsidan så betyder det inte att de delar samma kritiska komponenter.

Råd:
Köp ett välkänt märke, det är skillnad på maskin och maskin gällande resultat. En bra maskin med bara en spridare kan mycket väl diska bättre än en billigare med två.

Använd ett bra diskmedel, billiga varianter som löser sig dåligt ger kass resultat.

Provsnurra armarna när du laddat maskinen, så ser du att inget tar i.

Rengör silen ofta, särskilt i bänkmaskiner har jag varit med om att skräp sugits upp och satt igen spolarmen, då snurrar den sämre.

Edit: passar inte det svaret så återstår bara att bygga om köket och köpa en riktig fullstor maskin från ex vis Bosch.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glossy White:

måste kunna kopplas på kranens baksida. vill inte stå och hälla i vatten själv.
jag kan kolla om jag hittar något men tvivlar då alla mina googlesökningar bara visat några få

Precis som din nuvarande som är designad för denna grupp så kan de flesta också köra med påkopplat vatten.

Edit:

Skrivet av Glossy White:

nej nej den här har en övre sprayarm också. min klartein hade bara en liten platta istället som inte täckte mycket yta.
papper? vad för papper?
garantin eller vad?

Papper som i att de genomgått självkontrollsprogram för CE-märkning.

Ja, Aírmsen TDQR03 sprayar från övre delen, men det är säkert samma tillverkare eller väldigt snarlik konstruktion och du har varianter av den modellen eller väldigt snarlika i andra märken i form av t.ex. Klarstein Oceana, Aquatica o.s.v. Just de kanske har samma sprayare som du har i din modell? Nytta med extra sprayarm har man när man har en hylla till. Den Electrolux jag har haft tidigare diskade minst lika bra som min nuvarande fullstora och det med med bara en arm.

Skrivet av Vashy:

Bob mini kanske? Den är liten och har ett fönster.

https://daan.tech/sv/upptack-bob-mini-diskmaskinen/

Där har du en från en annan tillverkare/fabrik som garanterat har en helt annan konstruktion.

Skrivet av FX9:

Häng inte upp dig på sprayarmen. Läs några reviews och se ifall den får jobbet gjort istället

Eller köp en variant av samma/motsvarande maskin med sprayarm ovanför utan fönster.

Skrivet av Karaff:

Har erfarenhet av flera bänkdiskmaskiner enbart försedd med spridare i botten, de har alla diskat bra, men man får ju ställa disken vettigt så det kommer åt.
Har även haft en traditionell diskmaskin från Electrolux som inte hade ordentlig spridare högst upp, den var däremot inte lika bra...

Har aldrig heller förstått behovet av fönster, det hörs ju direkt nä det inte snurrar.

Däremot har jag varit med om en bänkmaskin där det inte snurrade, visade sig bero på att jag varit snål och köpt billigt diskmedel som löste upp sig för långsamt. Köpte dyrare medel och sen gick den som en dröm.

Köp inte nått skumt import, överslag av nätspänning ut i vattenrören är inte någon hit och du lär åka dit på det. Eller vattenskador pga andra fel.

Även om två maskiner ser lika ut på utsidan så betyder det inte att de delar samma kritiska komponenter.

Råd:
Köp ett välkänt märke, det är skillnad på maskin och maskin gällande resultat. En bra maskin med bara en spridare kan mycket väl diska bättre än en billigare med två.

Använd ett bra diskmedel, billiga varianter som löser sig dåligt ger kass resultat.

Provsnurra armarna när du laddat maskinen, så ser du att inget tar i.

Rengör silen ofta, särskilt i bänkmaskiner har jag varit med om att skräp sugits upp och satt igen spolarmen, då snurrar den sämre.

Edit: passar inte det svaret så återstår bara att bygga om köket och köpa en riktig fullstor maskin från ex vis Bosch.

Problemet verkar vara att han har hängt upp sig på just 44 cm bred. Troligtvis är alla maskiner på 42 cm varianter av samma konstruktion tillverkade av samma företag eller har väldigt snarlik konstruktion tillverkad av någon annan. Det är en arm som snurrar och sprutar vatten och ett värmeelement. Upplevda brister lär vara väldigt lika oavsett vilken han väljer. Vanliga bänkdiskmaskiner är 55 cm breda, 45 brukar vara reserverat till underbänkmaskiner och mindre är typ för folk som campar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Du lyssnar och tar inte in vad folk skriver. Vill du ha hjälp eller de svaren som passar dig?
Det normala är att man kontaktar säljaren och frågar om det är nåt man undrar över.

Handla i Sverige så du får service om du behöver.
Att hålla på att köpa skräp från USA och Kina verkar inte speciellt smart.
Används hundratals miljoner diskmaskiner utan ruta. Hur går det ihop?

Det märks direkt i min diskmaskin iallafall om inte armen inte snurrat.. disken blir inte ren och fläckig av diskmedel, för att motverka det brukar jag snurra på den innan jag startar diskmaskinen för att se att inget blockerar den... hade aldrig överhuvudtaget funderat på att köpa en diskmaskin med glasruta för att kunna se att den fungerar.

TS, du har fått massa vettiga svar som att t.ex. inga försäkringar och garantier gäller på importerat kinagods som inte är avsett för europeiska marknaden och eftersom du bor i hyresrätt kanske du inte ska riskera ditt och andras liv då du antagligen bor i ett flerfamiljs lägenhetshus.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Vill du verkligen köpa en Airmsen så skicka e-post till support@airmsen.com och fråga efter manual till EU-varianten och intyg på kontroll för CE-märkning. Får du det så är det bara att beställa och sen räkna med en tusenlapp i moms och några hundra i avgift för importdeklaration.

Edit: Du kommer inte hitta några kontaktuppgifter eller adresser till företaget, de har inte ens registrerat sin domän så att deras uppgifter syns.

Permalänk
Medlem

Var hittar du att det står 220/110V? Den enda info jag hittar är på sista bilden, där det står "120V US VERSION". Tolkar det som att det är maskinen som avses - oavsett vilken plugg du beställer.

I övrigt håller jag med övriga i tråden om att det är en riskfylld idé att använda en diskmaskin beställd från Ali Express.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

@Glossy White
Den jag länkade till och den som någon annan länka är i grunden exakt samma maskin som den du tittar på hos Ali.
Skillnaderna är att olika företag beställt och därför är yttersta designen olika, men i grunden är det samma maskin.
Varför då välja en från China som är dyrare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

@Glossy White
Den jag länkade till och den som någon annan länka är i grunden exakt samma maskin som den du tittar på hos Ali.
Skillnaderna är att olika företag beställt och därför är yttersta designen olika, men i grunden är det samma maskin.
Varför då välja en från China som är dyrare?

För att armen i toppen sprayar direkt neråt på Airmsen och indirekt neråt på Logik? Det är bara en mindre skillnad på de, men problemet är att den förmodligen varken diskar bättre eller finns i 230 V-variant, TDQR03 är en exportvariant för USA och den har inte utbytbar sladd. Den säljaren kan knappast visa att produkten uppfyller CE-märkning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glossy White:

håller inte med dig. och även om den snurrar så kan den snurra dåligt och det hör man nog inte så då är det bra med ruta

måste kunna kopplas på kranens baksida. vill inte stå och hälla i vatten själv.
jag kan kolla om jag hittar något men tvivlar då alla mina googlesökningar bara visat några få

Det gör man, man hör om den fastnar eller "tar emot" i något. Det är en vanesak när man kör dem år in å år ut. Men visst äör ju inte samma som att faktiskt SE den. Men som sagt det hörs om det är något som är "konstigt". OCh är det helt åt pipan (typ man är inte hemma när den körs) så syns det på disken. och har man lite talang när man plockar i den så är det inga problem.

Edit: Dock är det häftigt att se den diska

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glossy White:

vadå en annan maskin på den stommen? kan du förklara vad du menar?

Googla white labeling så får du reda på mer.
Men kortfattat så är det när ett företag/tillverkare säljer en produkt till andra företag som sedan sätter sina namn på produkterna.

Skrivet av Glossy White:

va? om det blir fel på maskinen så måste det väl garantin täcka frakten?

Du handlar ju inte från ett svenskt företag så du har inga svenska lagar i ryggen som du kan fall tillbaks på!
Du handlar ej heller ifrån EU så samma sak med desa, dvs inga EU lagar du kan använda!

Det är landet du handlar ifrån och deras lagar du kan använda dig av.
Då kommer frågan har Kina (vilket är det mest troliga land du handlar ifrån på alibaba/aliexpress) nåt liknande garanti lagar?
Har ingen aning men gissar på nej alternativt väldigt mycket sämre lagar än dom svenska.

Utöver det om vi antar att kina har garanti lagar så kommer ju frågan på vem står för frakterna för garanti lagningen till kina o sen tillbaks till svedala?
Min gissning är att det är DU som får stå för båda och frakten till kina kommer troligen inte att vara billig, till sverige så kommer den nog inte vara så dyr i jämförelse.

Sen kommer nästa problem!
Moms/tull/avgifter till fraktbolaget.
Garanti saker ska man ju ej betala moms/tull/etc på MEN för att få slippa den så behöver du troligen forska i hur du ska göra/märka paketen.
Då kommer ju frågan kommer dom i kina att märka upp paketet på rätt sätt? Kommer tullen att ens bry sig om att det är rätt märkt och försöka ta ut moms/tull i alla fall då det är EXTREMT vanligt att kina butiker felmärker sina paket?

Skrivet av fragwolf:

Det gör man, man hör om den fastnar eller "tar emot" i något. Det är en vanesak när man kör dem år in å år ut.

Hör man alltid om övre/nedre armen slutar snurra?
Mitt svar på det är NEJ!
Hade 3st lite äldre electrolux bänk maskiner för 15-20 år sedan (kommer inte ens ihåg om dom hade en övre arm).
Den första så hade jag startat den och den snurrade på fint medans jag fixxade lite snabbt mikrokäk och tittade på tv/film/etc när käket var klart.
Senare under kvällen så öppnade jag den och fick en svag doft av bränd plast och ca 25% av disken var ren resten skitig och upptäckte att nåt hade flyttat på sig och blockerat armen från att snurra.
Dagen efter så funkade den och några veckor/mån senare så hände samma sak bara det att jag kände den brända plast doften i hela lägenheten och japp nåt hade stoppat armen igen.

Skruvade isär den och pump motorn hade smällt i andra änden från pumpen där kolen satt och var nu skrot.
Köpte en ny och den gamla åkte ned i källarn, samma sak hände med den med men den brände sönder pumpen första gången, den tredje brände sönder pumpen andra gången det hände.
Allt hände under 3-5år nånting och saker som flyttat sig var olika men dessa kommer jag ihåg.
En stor tung kökskniv som måste ha tryckts upp av vattnet från liggandes till att peka nedåt med bladet så att spetsen med ca2mm stoppade bladet.
En visp och en gaffel men dom andra sakerna kommer jag ej ihåg.

Och alla utom en gång så var jag i lgh och hörde diskmaskinen men tittade på tv/film/spelade/etc och visst den ändrade ljud men det var inget som man tänker på när man är en bit ifrån o gör annat.

Dvs när nedre armen stoppades så gjorde det att det blev lägre flöde i hela maskinen då vattnet tog 2-4 olika vägar in i armen dessa blockades när den slutade snurra.
Vilket ökade trycket och pumpen fick arbeta mycket mer, så värmen ökade ju av mer arbete men även av lägre vatten flöde tills plasten började smälta.

Sista 2-3 gångerna så var jag nojig över att det skulle hända igen så pausade ofta tv/etc för o lyssna, ibland gick o lyssnade nära den men nope hände aldrig förutom dom 2-3 gånger av typ 50-100 det hände igen när jag INTE var nojig.

Så sedan dessa tre maskiner dog och jag tröttnade så har det blivit

Och över åren mycket mindre genererande av disk

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Man kan ju säkert sätta sensorer på armarna så man också kan mäta så dom håller spec, snurrar osv. Kanske passa på att koppla siren och blinkande ljus vid larm. Då kan ju behovet av glaslucka försvinna och öppna upp för flera modeller.

Eller bara köpa en redig maskin och sänka behovet av "nice to have"

Visa signatur

🖥️ 12900K | EK 360 | PRIME Z690-A | DDR5 | 3080TI | 1000W

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av 1ntel_R15E:

Man kan ju säkert sätta sensorer på armarna så man också kan mäta så dom håller spec, snurrar osv. Kanske passa på att koppla siren och blinkande ljus vid larm. Då kan ju behovet av glaslucka försvinna och öppna upp för flera modeller.

Eller bara köpa en redig maskin och sänka behovet av "nice to have"

En bänkdiskmaskin ska väl ha en bänk ? Och en redig maskin ska väl vara snabb och tåla att köras hårt så för att låna av Mick Dundee,That's not a bänkdiskmaskin, this is a redig bänkdiskmaskin

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

En bänkdiskmaskin ska väl ha en bänk ? Och en redig maskin ska väl vara snabb och tåla att köras hårt så för att låna av Mick Dundee,That's not a bänkdiskmaskin, this is a redig bänkdiskmaskinhttps://d2csxpduxe849s.cloudfront.net/media/6FA48A06-FCED-49CA-B1A85F2E6942754B/D48AA307-A71A-456F-B476819D9C7DCBE2/webimage-80223B4A-D7C4-41D7-9289E52BDAF3711E.png

Rejäla doningar, om man har matsal
Redig maskin i detta fall = EJ aliexpress / wish / etc

Visa signatur

🖥️ 12900K | EK 360 | PRIME Z690-A | DDR5 | 3080TI | 1000W

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Hör man alltid om övre/nedre armen slutar snurra?
Mitt svar på det är NEJ!
Hade 3st lite äldre electrolux bänk maskiner för 15-20 år sedan (kommer inte ens ihåg om dom hade en övre arm).
Den första så hade jag startat den och den snurrade på fint medans jag fixxade lite snabbt mikrokäk och tittade på tv/film/etc när käket var klart.
Senare under kvällen så öppnade jag den och fick en svag doft av bränd plast och ca 25% av disken var ren resten skitig och upptäckte att nåt hade flyttat på sig och blockerat armen från att snurra.
Dagen efter så funkade den och några veckor/mån senare så hände samma sak bara det att jag kände den brända plast doften i hela lägenheten och japp nåt hade stoppat armen igen.

Skruvade isär den och pump motorn hade smällt i andra änden från pumpen där kolen satt och var nu skrot.
Köpte en ny och den gamla åkte ned i källarn, samma sak hände med den med men den brände sönder pumpen första gången, den tredje brände sönder pumpen andra gången det hände.
Allt hände under 3-5år nånting och saker som flyttat sig var olika men dessa kommer jag ihåg.
En stor tung kökskniv som måste ha tryckts upp av vattnet från liggandes till att peka nedåt med bladet så att spetsen med ca2mm stoppade bladet.
En visp och en gaffel men dom andra sakerna kommer jag ej ihåg.

Och alla utom en gång så var jag i lgh och hörde diskmaskinen men tittade på tv/film/spelade/etc och visst den ändrade ljud men det var inget som man tänker på när man är en bit ifrån o gör annat.

Dvs när nedre armen stoppades så gjorde det att det blev lägre flöde i hela maskinen då vattnet tog 2-4 olika vägar in i armen dessa blockades när den slutade snurra.
Vilket ökade trycket och pumpen fick arbeta mycket mer, så värmen ökade ju av mer arbete men även av lägre vatten flöde tills plasten började smälta.

Sista 2-3 gångerna så var jag nojig över att det skulle hända igen så pausade ofta tv/etc för o lyssna, ibland gick o lyssnade nära den men nope hände aldrig förutom dom 2-3 gånger av typ 50-100 det hände igen när jag INTE var nojig.

Inte en chans i världen att en arm som slutar snurra skulle kunna generera ett bränd pump, någonsin.
Armen drivs av kraften som strålarna ger när de sprutar ut i vinkel från armen, slutar armen snurra så fortsätter vattnet spruta med samma kraft och pumpen märker inget av det.

Men jag vill dra det ända till att pumpen inte ens bränner om du stryper bort 95% av flödet, är det helt stopp så går impellern varm till slut, men motorn går faktiskt lättare om inget vatten pumpas då den inte längre utför något arbete.

Tänk på en dammsugare, håll för slangen så hör du motorn varva upp (iaf äldre maskiner), varför ? Dammsugaren slutar flytta luft och då går motorn lättare och varvtalet ökar.

Att armen slutar snurra beror nog mer på en dålig pump isf, eller att det sitter massiva mängder med skit i pumpen som bromsar den mekaniskt, men jag kan aldrig acceptera tanken på att minskat vattenflöde faktiskt skulle ge det resultatet.

Att Electrolux är ett skitmärke är däremot något jag kan skriva under på, av egen erfarenhet, tyvärr.

Edit: Min erfarenhet av pumpar för den som undrar, på jobbet har vi minst hundra pumpar som pumpar vatten, olja eller luft, av olika storlek, märke och typ, de flesta går dygnet runt.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk

kommer denna funka att koppla in då? https://www.amazon.de/-/en/gp/product/B09MCSTV5B/ref=ewc_pr_i...
jag frågade säljaren och den har eu plug. står att den är på 220v men vi har ju 230 i sverige..på förra maskinen jag hade stod det att den tar mellan 220-240v

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glossy White:

kommer denna funka att koppla in då? https://www.amazon.de/-/en/gp/product/B09MCSTV5B/ref=ewc_pr_i...
jag frågade säljaren och den har eu plug. står att den är på 220v men vi har ju 230 i sverige..på förra maskinen jag hade stod det att den tar mellan 220-240v

Återigen, samma maskin som dom tidigare länkade som säljs i Sverige men med annat skal.
Huruvida den passar till det svenska elnätet kan jag inte svara på.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Glossy White:

kommer denna funka att koppla in då? https://www.amazon.de/-/en/gp/product/B09MCSTV5B/ref=ewc_pr_i...
jag frågade säljaren och den har eu plug. står att den är på 220v men vi har ju 230 i sverige..på förra maskinen jag hade stod det att den tar mellan 220-240v

Skillnaden på nominell spänning ska inte vara nått problem om maskinen är seriöst byggd för det ligger inom det intervall nätspänningen får variera.
I övrigt vet jag inget om maskinen du länkade.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Skillnaden på nominell spänning ska inte vara nått problem om maskinen är seriöst byggd för det ligger inom det intervall nätspänningen får variera.
I övrigt vet jag inget om maskinen du länkade.

det går alltså med 220v?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Glossy White:

det går alltså med 220v?

Ja det ska fungera.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.