KÖPRÅD: Köpa bänkdiskmaskin från Aliexpress

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Ja det ska fungera.

toppen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glossy White:

Har du otur åker du fortfarande på tull + moms + avgifter, då tyska Amazon inte har samma regler som svenska Amazon. Köper du via svenska Amazon ska alla avgifter ingå (även fast dom sällan gör det från kinesiska säljare, men då kan man i alla fall få tillbaka utläggen från Amazon) men det gäller inte om du köper vi tyska Amazon eftersom produkten skickas från Kina.

Och, som andra redan har nämnt så är det samma diskmaskin som du redan har haft, men som du inte vill köpa igen. Nu köper du den igen med ett annat skal. Komponenterna innanför är samma som tidigare.

Edit: Extra kostnader kan troligtvis fås tillbaka från Amazon, se detta inlägg.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Bara en till...sen funkar det...nog..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glossy White:

kommer denna funka att koppla in då? https://www.amazon.de/-/en/gp/product/B09MCSTV5B/ref=ewc_pr_i...
jag frågade säljaren och den har eu plug. står att den är på 220v men vi har ju 230 i sverige..på förra maskinen jag hade stod det att den tar mellan 220-240v

Säkert samma skit. Skillnaden är att du köper via en tysk sida, men säljaren är i kina och varan skickas från kina.
Du kommer fortfarande ha problem med att tallrikarna inte passar.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Skrivet av nu1mlock:

Har du otur åker du fortfarande på tull + moms + avgifter, då tyska Amazon inte har samma regler som svenska Amazon. Köper du via svenska Amazon ska alla avgifter ingå (även fast dom sällan gör det från kinesiska säljare, men då kan man i alla fall få tillbaka utläggen från Amazon) men det gäller inte om du köper vi tyska Amazon eftersom produkten skickas från Kina.

Och, som andra redan har nämnt så är det samma diskmaskin som du redan har haft, men som du inte vill köpa igen. Nu köper du den igen med ett annat skal. Komponenterna innanför är samma som tidigare.

hade maskinen funnits på svenska amazon hade jag köpt därifrån så klart.
nej varför säger du att det är samma maskin? denna har en övre sprayarm. den jag hade tidigare hade bara en liten snurrande platta på ovansidan som inte gjorde jobbet väl

Skrivet av ronz:

Säkert samma skit. Skillnaden är att du köper via en tysk sida, men säljaren är i kina och varan skickas från kina.
Du kommer fortfarande ha problem med att tallrikarna inte passar.

nej mina tallrikar kommer få plats.
som sagt..denna har en övre sprayarm så den borde diska bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glossy White:

kommer denna funka att koppla in då? https://www.amazon.de/-/en/gp/product/B09MCSTV5B/ref=ewc_pr_i...
jag frågade säljaren och den har eu plug. står att den är på 220v men vi har ju 230 i sverige..på förra maskinen jag hade stod det att den tar mellan 220-240v

Skrivet av Glossy White:

hade maskinen funnits på svenska amazon hade jag köpt därifrån så klart.
nej varför säger du att det är samma maskin? denna har en övre sprayarm. den jag hade tidigare hade bara en liten snurrande platta på ovansidan som inte gjorde jobbet väl

nej mina tallrikar kommer få plats.
som sagt..denna har en övre sprayarm så den borde diska bättre.

I grunden är alla dessa varianter av samma maskin. Utformningen på övre armen kommer inte ha någon reell inverkan.

Tyskland kör 230 V nominellt, allt är byggt för 220 - 240 V annars kan det inte användas.

Säljaren finns inte i EU, risk att moms och tull tillkommer. Finns inte några recensioner eller något som tyder på att de skulle lagerföra i EU eller att de står för avgifterna.

Finns modeller som skickas av Amazon som t.ex. https://www.amazon.de/-/en/Dishwasher-Portable-Programmes-Bui.... Jag skulle som sagt kollat hos de som säljer tillbehör till husbil/husvagn, de har säkert fått feedback från sina kunder och det är den marknaden som minimaskiner är byggda för.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

I grunden är alla dessa varianter av samma maskin. Utformningen på övre armen kommer inte ha någon reell inverkan.

Tyskland kör 230 V nominellt, allt är byggt för 220 - 240 V annars kan det inte användas.

Säljaren finns inte i EU, risk att moms och tull tillkommer. Finns inte några recensioner eller något som tyder på att de skulle lagerföra i EU eller att de står för avgifterna.

Finns modeller som skickas av Amazon som t.ex. https://www.amazon.de/-/en/Dishwasher-Portable-Programmes-Bui.... Jag skulle som sagt kollat hos de som säljer tillbehör till husbil/husvagn, de har säkert fått feedback från sina kunder och det är den marknaden som minimaskiner är byggda för.

det tror jag! dom flesta diskmaskiner jag sett har sprayarm nedtill och upptill, med platta upptill kommer inte vattnet åt överallt.
just ja! den där maskinen hade jag glömt, tack! tar nog den istället.
nej jag vet att den från kina inte har några recensioner, men det är ju samma maskiner alltihop säger du ju
ungefär hur mycket skulle tullavgiften bli i så fall?

Permalänk
Medlem

Tull avgiften beror på vilken tullklass den hamnar i kolla tullens sida för det.
Sen är det 25%moms på priset plus frakten.
Och om du ej förtullar paketet själv så blir det en deklareringsavgift till fraktbolaget som beroende på fraktbolag ligger på 50:- till 200:-

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Glossy White:

ungefär hur mycket skulle tullavgiften bli i så fall?

Handlar du på Amazon.de tillkommer inget på priset som visas när du betalar, det kan skilja mot det som först visas men i kassan så kommer de att ha räknat med korrekt moms och ev avgifter.
Det är förresten tullfritt inom EU och handlar man med nån utanför EU så finns det numera ett system som heter IOSS som de större handlarna använder för att hantera moms och tull så att man ska se totalkostnaden vid köptillfället men småhandlare använder troligen inte IOSS.
https://ec.europa.eu/taxation_customs/ioss_sv

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Handlar du på Amazon.de tillkommer inget på priset som visas när du betalar, det kan skilja mot det som först visas men i kassan så kommer de att ha räknat med korrekt moms och ev avgifter.
Det är förresten tullfritt inom EU och handlar man med nån utanför EU så finns det numera ett system som heter IOSS som de större handlarna använder för att hantera moms och tull så att man ska se totalkostnaden vid köptillfället men småhandlare använder troligen inte IOSS.
https://ec.europa.eu/taxation_customs/ioss_sv

På Amazon.de så ingår moms på varor som säljs av Amazon. I det här fallet säljs och skickas diskmaskinen av en kinesisk säljare från Kina. Då tillkommer moms, tull osv. Svenska Amazon har andra regler och då ska alla kostnader ingå.

Den sist länkade diskmaskinen skickas dock från Amazon inom EU och på just den så ska inga ytterligare avgifter tillkomma (förutom ev. svensk moms som justeras i kassan).

Edit: Inlägg.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk

Installera inget som inte passerat elsekerhetsverkets kontroller för då gäller inga försäkringar vid ev brand och troligen ingen ersättning vid ev vattenläckage vet inte om de finns nå liknande för vatten men om den saknar cert från elsäkerhetsverket kommer den inte gälla ändå troligen då den inte fick installeras.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av grizzly666:

Tull avgiften beror på vilken tullklass den hamnar i kolla tullens sida för det.
Sen är det 25%moms på priset plus frakten.
Och om du ej förtullar paketet själv så blir det en deklareringsavgift till fraktbolaget som beroende på fraktbolag ligger på 50:- till 200:-

försökte kolla priset men det fungerar bara att räkna ut om man anger namn på varan och jag skrev diskmaskin och det fanns inte med

Skrivet av Rouge of Darkness:

Installera inget som inte passerat elsekerhetsverkets kontroller för då gäller inga försäkringar vid ev brand och troligen ingen ersättning vid ev vattenläckage vet inte om de finns nå liknande för vatten men om den saknar cert från elsäkerhetsverket kommer den inte gälla ändå troligen då den inte fick installeras.

hur ser man om den är godkänd då? står det på maskinen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Handlar du på Amazon.de tillkommer inget på priset som visas när du betalar, det kan skilja mot det som först visas men i kassan så kommer de att ha räknat med korrekt moms och ev avgifter.
Det är förresten tullfritt inom EU och handlar man med nån utanför EU så finns det numera ett system som heter IOSS som de större handlarna använder för att hantera moms och tull så att man ska se totalkostnaden vid köptillfället men småhandlare använder troligen inte IOSS.
https://ec.europa.eu/taxation_customs/ioss_sv

IOSS gäller under 150 EUR. Bättre att beställa något som ligger på Amazonas lager än att riskera tull, moms och importdeklarationsavgift som du får bråka med Amazon över som tyska Amazon inte behöver ersätta. Du ska fråga säljer i förväg vad som gäller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glossy White:

försökte kolla priset men det fungerar bara att räkna ut om man anger namn på varan och jag skrev diskmaskin och det fanns inte med
hur ser man om den är godkänd då? står det på maskinen?

Elsäkerhetsverket kontrollerar bara grejer när de får in anmälningar. C E handlar om att ha självkontrollsprogram, ingen fristående kontroll.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Elsäkerhetsverket kontrollerar bara grejer när de får in anmälningar. C E handlar om att ha självkontrollsprogram, ingen fristående kontroll.

står i alla fall CE under certifikation på den från kina.
tull och sånt kan bli på typ 1000 tror jag, kan det vara värt.
den är snyggare än den helvita tycker jag

Permalänk
Medlem

Suck. Du har fått flera uppmaningar om att inte köpa skräp som riskerar andras liv men varenda fiber i dig säger att du ändå måste, varför?

Handla från en Svensk handlare så vet du att dom följt svenska riktlinjer, eller så tar du och diskar för hand, hur omständligt är det egentligen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glossy White:

står i alla fall CE under certifikation på den från kina.
tull och sånt kan bli på typ 1000 tror jag, kan det vara värt.
den är snyggare än den helvita tycker jag

Tänk på att det tar typ 6 veckor om det går på båt.

Är det PostNord som tar över vid gränsen är det 125 kr i importavgift, 2,7 % tull och 25 % moms.

Permalänk
Skrivet av Glossy White:

försökte kolla priset men det fungerar bara att räkna ut om man anger namn på varan och jag skrev diskmaskin och det fanns inte med
hur ser man om den är godkänd då? står det på maskinen?

de ska vara CE märkta med mera dock förfalskas dessa rätt friskt i kinaproduktioneer och står där för China export med nån tiondel mer mellanrum mellan C´et och E´et eller liknande microskopisk skillnad så att den inte ska kunna förvexlas med den europeiska säkerhetsmarkeringen...

skulle avråda från att importera helt då det är mer eller mindre omöjligt och veta om den gått igenom säkerhetskontroller eller inte.

hade fått för mig att elsäkerhetsverket hade sitt och säga vid märkningen men tydligen inte enligt kommentarer ovan.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Def_Dog:

Suck. Du har fått flera uppmaningar om att inte köpa skräp som riskerar andras liv men varenda fiber i dig säger att du ändå måste, varför?

Handla från en Svensk handlare så vet du att dom följt svenska riktlinjer, eller så tar du och diskar för hand, hur omständligt är det egentligen?

suck på dig! jag har sagt flera gånger att det inte finns någon som jag vill ha i svenska butiker.
vadå riskerar andras liv? den har ce den har 220v och eu plug, vad är problemet?
är allt livsfarligt om det inte säljs i sverige eller? då är ju denna också livsfarlig https://www.amazon.de/-/en/gp/product/B091DRH63W?pf_rd_r=YC2W...

Skrivet av Petterk:

Tänk på att det tar typ 6 veckor om det går på båt.

Är det PostNord som tar över vid gränsen är det 125 kr i importavgift, 2,7 % tull och 25 % moms.

leverans 20-28 dec

Permalänk
Skrivet av Glossy White:

den har ce

ingen garanti att CE märkningen är äkta.

https://www.komplett.se/product/1174271/vitvaror/diskmaskiner...

ser ju mer eller mindre identisk ut som den från Ali fast med kontrollerna under fönstret.

ungefär samma pris fast utan gömda avgifter som moms, tull, importavgift.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glossy White:

suck på dig! jag har sagt flera gånger att det inte finns någon som jag vill ha i svenska butiker.
vadå riskerar andras liv? den har ce den har 220v och eu plug, vad är problemet?
är allt livsfarligt om det inte säljs i sverige eller? då är ju denna också livsfarlig https://www.amazon.de/-/en/gp/product/B091DRH63W?pf_rd_r=YC2W...

Nu är det ju faktiskt ganska standard att produkter från Kina har en CE-märkning, trots att den inte är godkänd. Det är ju inte direkt svårt för en kinesisk tillverkare att sätta dit märket ändå. Ingen kan göra något åt saken, då säljaren finns i Kina.

Det är väldigt vanligt att produkter är CE-märkta på det sättet. Antingen sätts det dit ändå, eller så justeras märkningen väldigt lite, så att det ska se ut som att den är CE-märkt. CE-märkningen får inte ändras på. Men det struntar tillverkarna i eftersom - återigen - ingen kan göra något åt saken.

Det är bl.a. ganska vanligt att mobilladdare börjar brinna av just denna anledning. Då gäller inga som helst garantier och inte heller någon av dina egna försäkringar. Likaså om det råkar bli vattenskador någonstans. Det blir ditt ansvar till 100%.

Självklart kan även en produkt som är köpt i Sverige vara med om samma sak, men då är det återförsäljarens ansvar. Nu är det ditt ansvar att se till att produkten är tillverkad och godkänd att användas i Sverige. Men du kanske har stenkoll på tillverkningsprocessen för dom produkter du har länkat?

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Skrivet av nu1mlock:

Nu är det ju faktiskt ganska standard att produkter från Kina har en CE-märkning, trots att den inte är godkänd. Det är ju inte direkt svårt för en kinesisk tillverkare att sätta dit märket ändå. Ingen kan göra något åt saken, då säljaren finns i Kina.

Det är väldigt vanligt att produkter är CE-märkta på det sättet. Antingen sätts det dit ändå, eller så justeras märkningen väldigt lite, så att det ska se ut som att den är CE-märkt. CE-märkningen får inte ändras på. Men det struntar tillverkarna i eftersom - återigen - ingen kan göra något åt saken.

Det är bl.a. ganska vanligt att mobilladdare börjar brinna av just denna anledning. Då gäller inga som helst garantier och inte heller någon av dina egna försäkringar. Likaså om det råkar bli vattenskador någonstans. Det blir ditt ansvar till 100%.

Självklart kan även en produkt som är köpt i Sverige vara med om samma sak, men då är det återförsäljarens ansvar. Nu är det ditt ansvar att se till att produkten är tillverkad och godkänd att användas i Sverige. Men du kanske har stenkoll på tillverkningsprocessen för dom produkter du har länkat?

med det resonemanget så skulle man ju aldrig kunna köpa något utanför sverige.
och denna? https://www.amazon.de/-/en/gp/product/B091DRH63W?pf_rd_r=QXPA...
också riskabel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glossy White:

med det resonemanget så skulle man ju aldrig kunna köpa något utanför sverige.
och denna? https://www.amazon.de/-/en/gp/product/B091DRH63W?pf_rd_r=QXPA...
också riskabel?

Jo om det är från kända tillverkare som följer riktlinjerna? en apple laddare tex är fortfarande en apple laddare oavsett vart du köper den?

Vissa saker skulle jag inte chansa med och detta är just en sådan sak. i sverige får du garantier och mycket därtill.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glossy White:

med det resonemanget så skulle man ju aldrig kunna köpa något utanför sverige.
och denna? https://www.amazon.de/-/en/gp/product/B091DRH63W?pf_rd_r=QXPA...
också riskabel?

Du sitter ju bara och vill ha bekräftelse på att dom olika produkterna du länkar skulle vara ok så att du har lite alternativ att välja mellan, så uppenbart, så snälla lägg ned.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glossy White:

med det resonemanget så skulle man ju aldrig kunna köpa något utanför sverige.
och denna? https://www.amazon.de/-/en/gp/product/B091DRH63W?pf_rd_r=QXPA...
också riskabel?

Den säljs också av en kinesisk säljare i Kina och du vet därför inte om den är godkänd på riktigt eller inte.

Och ja, mycket riktigt så är det en avvägning man måste göra i varje enskilt fall från utlandet (utanför EU - och sist jag kollade så ligger Kina fortfarande utanför EU). Köpa ett gosedjur från Kina? Absolut.

Något för flera tusen som kan orsaka både brand och vattenskador och i värsta fall vara orsaken till att flera familjer inkl. en själv i ett hyreshus brinner inne? Nej, tack.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk

ni hatar allt som inte säljs i sverige jag fattar. ville bara veta om maskinen jag ville köpa funkar i sverige och det ska den göra så den får det bli. tack till dom få som hjälpte till i alla fall.
im out

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glossy White:

ni hatar allt som inte säljs i sverige jag fattar. ville bara veta om maskinen jag ville köpa funkar i sverige och det ska den göra så den får det bli. tack till dom få som hjälpte till i alla fall.
im out

Nu får du faktiskt skärpa till dig! Det är du som riskerar både ditt och dina medmänniskor liv, vi har bara försökt upplysa dig om hur verkligheten fungerar.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glossy White:

ni hatar allt som inte säljs i sverige jag fattar. ville bara veta om maskinen jag ville köpa funkar i sverige och det ska den göra så den får det bli. tack till dom få som hjälpte till i alla fall.
im out

Vill stämma in i kören här gällande att det är livsfarligt med EL och Vatten på diskbänk både för dig och andra.
Hursomhelst så tycker jag inte att du ska fråga oss utan elsäkerhetsverket eller motsvarande för en mer ingående avhyvling.
En samling länkar:
https://www.elsakerhetsverket.se/om-oss/press/nyheter/2021/me...
https://www.elsakerhetsverket.se/om-oss/press/pressmeddelande...

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av tuomi:

Vill stämma in i kören här gällande att det är livsfarligt med EL och Vatten på diskbänk både för dig och andra.
Hursomhelst så tycker jag inte att du ska fråga oss utan elsäkerhetsverket eller motsvarande för en mer ingående avhyvling.
En samling länkar:
https://www.elsakerhetsverket.se/om-oss/press/nyheter/2021/me...
https://www.elsakerhetsverket.se/om-oss/press/pressmeddelande...

Han har fått länkar till Elsäkerhetsverket tidigare, till ingen nytta. Låt han slösa sina pengar på kinaskräpet. Friskt vågat, hälften brunnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glossy White:

ni hatar allt som inte säljs i sverige jag fattar. ville bara veta om maskinen jag ville köpa funkar i sverige och det ska den göra så den får det bli. tack till dom få som hjälpte till i alla fall.
im out

Försök tänka rationellt. Finns det möjligtvis en logisk anledning till att alla skriver som de gör? Eller beror det verkligen på att "vi hatar allt som inte säljs i Sverige"?

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1