Temperatur känns något för högt för 3080

Permalänk
Medlem

Temperatur känns något för högt för 3080

Hallå!

Slog till och beställde ett Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB TURBO V2.0.

Kör jag fläkten till grafikkortet på 95% så har jag en temperatur på runt 89c och en hot spot temp på 100.1c, samt en Memory Junction Temp på 96c.
Tänkte ifall det kan ha o göra med att jag har dåligt luftflöde, alternativt ingen fläkt som riktar någon luft mot grafikkortet då fläktdesignen på grafikkortet kallas för "blower" något.
Temperaturen går från 37-45c i idle till 89c bara genom att starta warzone/CS

Över 65% på fläkten så låter ju datorn som att ett plan håller på att starta bredvid.

Sitter idag på ett NZXT H710, vet att luftflödet i chassit är relativt dåligt men känns fortfarande som att kortet går varmt ändå.

Kör en 360AIO i fronten som går till CPU med tre fläktar som suger in luft, 3 i toppen som suger ut samt en i baksidan som suger ut.

Så det jag testade var att montera en 140mm fläkt i fram som suger in luft och blåser direkt mot grafikkortet, men det gav ingen större skillnad tyvärr.

Har ni några idéer eller är det bara att skicka tillbaka skiten och plocka ett kort där jag istället får 3 fläktar på kortet?

MVH
Jesper

Permalänk
Samsung Sverige

Helt rimliga temperaturer med tanke på kylarens design. Tyvärr så är varianter med radialfläkt rätt så underpresterande.

En grej som kan fungera och ge lite bättre resultat skulle vara att byta ut kylpastan. Men du lär i bästa fall ha en förbättring på 5-10 C. Ingen mirakelmetod med andra ord. Om du har möjlighet att returnera kortet så skulle jag föreslå det.

//POntus

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

37-45 i idle är väl förvisso något förhöjt, men det ligger ändå inom normalvärde skulle jag säga. Att det går upp till 89c under load är helt normalt. Ett blower-kort går i regel lite varmare och låter i regel lite mer än andra kort med andra fläktar. Jag tror inte att justeringar i luftflödet kommer göra allt för stor skillnad, egentligen. Testa att låta chassit stå helt öppet nån timme och kolla hur det påverkar kylningen på kortet. Sannolikt marginellt. Om du stör dig på ljudet så tror jag att du gör bäst i att returnera ditt kort och försöka få tag på ett kort med 3 fläktar. Jag hade tidigare ett ASUS 3060Ti Dual (2 fläktar) och bytte till ett MSI 3060 Ti Gaming Z trio (3 fläktar) och det är tillräckligt stor skillnad för att det ska vara märkbart för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Helt rimliga temperaturer med tanke på kylarens design. Tyvärr så är varianter med radialfläkt rätt så underpresterande.

En grej som kan fungera och ge lite bättre resultat skulle vara att byta ut kylpastan. Men du lär i bästa fall ha en förbättring på 5-10 C. Ingen mirakelmetod med andra ord. Om du har möjlighet att returnera kortet så skulle jag föreslå det.

//POntus

Ganska fascinerad över hur det kan vara rimliga temperaturer. Hur länge lever ett sådant kort i en gamerburk om det alltid ska ligga o kötta på ungefär 102c konstant? Känns inte som att det kommer vara så långlivat imo.
Sjukt att detta får förekomma idag.

Skrivet av buse_id10t:

37-45 i idle är väl förvisso något förhöjt, men det ligger ändå inom normalvärde skulle jag säga. Att det går upp till 89c under load är helt normalt. Ett blower-kort går i regel lite varmare och låter i regel lite mer än andra kort med andra fläktar. Jag tror inte att justeringar i luftflödet kommer göra allt för stor skillnad, egentligen. Testa att låta chassit stå helt öppet nån timme och kolla hur det påverkar kylningen på kortet. Sannolikt marginellt. Om du stör dig på ljudet så tror jag att du gör bäst i att returnera ditt kort och försöka få tag på ett kort med 3 fläktar. Jag hade tidigare ett ASUS 3060Ti Dual (2 fläktar) och bytte till ett MSI 3060 Ti Gaming Z trio (3 fläktar) och det är tillräckligt stor skillnad för att det ska vara märkbart för mig.

Nej, det gjorde ingen skillnad alls att göra något åt luftflödet.
Gav absolut nada att öppna chassisidan

Nu åker grafikkortet tillbaka och jag får mina pengar tillbaka, kan således välja ett annat kort när det finns några på lager igen!