Miljonbedrägeri - CDON väljer att ta notan

Permalänk
Medlem

Miljonbedrägeri - CDON väljer att ta notan

https://www.expressen.se/dinapengar/miljonbedrageri-avslojat-...

https://www.prisjakt.nu/butiksinfo.php?f=31318
https://se.trustpilot.com/review/mobilshoppen.se

Rör sig alltså om Mobilshoppen som under någon vecka lyckats lura på sig ett antal miljoner, genom CDONs marknadsplats. CDON har valt att ta smällen. Hur ställer ni er till detta? Finns det något i villkoren som säger att CDON är ansvariga vid eventuella tvister med dessa tredjepartssäljare? Vet ju att Amazon har A-Z garanti för de som säljer genom dem, men aldrig hört att CDON skulle ha någon likande garanti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasson39:

https://www.expressen.se/dinapengar/miljonbedrageri-avslojat-...

https://www.prisjakt.nu/butiksinfo.php?f=31318
https://se.trustpilot.com/review/mobilshoppen.se

Rör sig alltså om Mobilshoppen som under någon vecka lyckats lura på sig ett antal miljoner, genom CDONs marknadsplats. CDON har valt att ta smällen. Hur ställer ni er till detta? Finns det något i villkoren som säger att CDON är ansvariga vid eventuella tvister med dessa tredjepartssäljare? Vet ju att Amazon har A-Z garanti för de som säljer genom dem, men aldrig hört att CDON skulle ha någon likande garanti.

Det är ju CDON som tagit betalt av kunden, så jag tror de har svårt att göra något annat.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Det är ju CDON som tagit betalt av kunden, så jag tror de har svårt att göra något annat.

Absolut, men det är ändå klädsamt att de inte tjafsar om det (skall väl iofs inte säga för mycket innan folk faktiskt fått sina pengar eller varor).

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

Låter som ett nytt kameraexperten som härjade för runt 10 år, där dom kom över flera miljoner. Vet inte om dom någonsin fick fast ägarna som drog utomlands.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasson39:

https://www.expressen.se/dinapengar/miljonbedrageri-avslojat-...

https://www.prisjakt.nu/butiksinfo.php?f=31318
https://se.trustpilot.com/review/mobilshoppen.se

Rör sig alltså om Mobilshoppen som under någon vecka lyckats lura på sig ett antal miljoner, genom CDONs marknadsplats. CDON har valt att ta smällen. Hur ställer ni er till detta? Finns det något i villkoren som säger att CDON är ansvariga vid eventuella tvister med dessa tredjepartssäljare? Vet ju att Amazon har A-Z garanti för de som säljer genom dem, men aldrig hört att CDON skulle ha någon likande garanti.

CDON har reserverat pengarna, för de vet att de är återbetalningsskyldiga, de vet också att de som driver mobileshop dragit sig undan och pengarna redan är borta, åtal kommer väckas och de kommer ju kämpa för att få tillbaks pengarna. Men CDON är såpass smarta att låsa pengarna redan nu för att det ska gå lugnt till och inte bli ett hål i budgeten längre fram

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

CDON har väl antagligen drabbats redigt hårt av Amazons intåg också så de behöver all bra publicitet de kan få.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Om detta INTE hade blåsts upp i mainstream/gammelmedia hade dom gjort samma sak OCH det lika fort då?
Min gissning är NOPE i absolut bästa fall så hade det tagit ett par veckor/månader.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Vet att Amazon håller på pengarna i två veckor före utbetalning till sina butiker. Har inte CDON samma funktion tro? Annars är det ju bara in och köra för bedragare tänker jag?

Permalänk
Konsolpleb 🕹

Finns en längre tråd om ämnet här:
#19365415

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Utåt väljer CDON att ta smällen, men mot oss kunder tycker jag det varit ovanligt tyst.
Jag beställde en robotdammsugare, Roborock S7 av CDON och kan ärligt påstå att jag inte tänkte av vem jag köpte den av. (två personer på jobbet beställde Roborock S6 maxV av CDON någon vecka tidigare och det var både bra pris och snabba leveranser, så jag tänkte inte mer på vem jag egentligen beställde av.)

Nu tog jag min betalning via Qliro faktura så jag har inte förlorat några pengar. (Annat än att min chans att knipa dammsugaren lite billigare under black week av annan handlare nu är försvunnen.)
MEN jag har nu 11dagar efter ordern inte fått någon som helst information från CDON om att något skulle vara problematiskt med min order utan fakturan går snart ut och det är jag som kund som aktivt måste kolla upp vad som hänt och kontakta Qliro för att ta bort fakturan.
Dom har utåt sett lovat kompensation till alla drabbade kunder men jag har inte ens fått en indikation av CDON att något skulle vara fel på min order så den där kompensationen är mest troligt bara damage-control.
Gissningsvis är det fler som har valt Qliro som betalningssätt och det finns nog en hel del människor som kommer betala den där fakturan även nu efter det blivit känt att det är ett bedrägeri och detta händer enbart för att CDON inte upplyser kunderna vad som hänt.

Permalänk
Medlem

bra gjort av cdon, det är ju ändå dom som är ansvariga för vilka säljare dom har på sin plattform. det var bättre för när cdon inte var så stora.

Permalänk
Skrivet av HazZarD:

bra gjort av cdon, det är ju ändå dom som är ansvariga för vilka säljare dom har på sin plattform. det var bättre för när cdon inte var så stora.

Vad försöker du säga? Att CDON från början tog in dem är helt ju helt befängt. Visst bättre att CDON ersätter de kunder som blev lurade men CDON har verkligen gjort bort sig.

Vad var bättre förr menar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Vad försöker du säga? Att CDON från början tog in dem är helt ju helt befängt. Visst bättre att CDON ersätter de kunder som blev lurade men CDON har verkligen gjort bort sig.

Vad var bättre förr menar du?

Vad menar du med "tog in dom"
Tror du att ställen som tillåter 3e parts säljare kan ha 100% kontroll ?
Tror du även att Amazon har detta?

I slutändan är det sådant som kan hända när man har massvis med säljare på 1 plattform.
Och skulle inte säga att de "verkligen gjort bort sig".

Permalänk
Skrivet av Nivity:

Vad menar du med "tog in dom"
Tror du att ställen som tillåter 3e parts säljare kan ha 100% kontroll ?
Tror du även att Amazon har detta?

I slutändan är det sådant som kan hända när man har massvis med säljare på 1 plattform.
Och skulle inte säga att de "verkligen gjort bort sig".

Amazon säljer via sig själva gör CDON ens det längre?

Vems ansvar är det då om produkten krånglar? Om företaget eller marknadspartnern som man köpte ifrån via CDON har konkat eller lurat kunder är det då CDON som har ansvar för supportärendet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Amazon säljer via sig själva gör CDON ens det längre?

Vems ansvar är det då om produkten krånglar? Om företaget eller marknadspartnern som man köpte ifrån via CDON har konkat eller lurat kunder är det då CDON som har ansvar för supportärendet?

Ja CDON säljer själva också. https://cdon.se/merchant/cdon/ 100k+ produkter

Och ja, CDON har ansvaret, något annat sa jag inte.
Däremot kan de omöjligt ha 100% säkerhet med alla 3e parts säljare, och det slinker in någon ibland som gör såhär.
Detta händer även på Amazon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Däremot kan de omöjligt ha 100% säkerhet med alla 3e parts säljare, och det slinker in någon ibland som gör såhär.

Det håller jag med om. Men detta bolaget har ju alltså 1000 kr i omsättning och har gått 5000 kr back i sin senaste årsredovisning. CDON anger själva på sin sajt att dom gör en ekonomisk kontroll innan dom släpper in bolag på sin plattform. Hur sjutton kunde bolaget slinka igenom den kontrollen undrar iaf jag.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Har hållit mig från att handla på CDON sedan 2011 pga. deras värdelösa kundsupport och oförmåga att lösa de mest enkla problem för att behålla en som kund. Då betalar jag (som det var då) hellre en extra hundring för att köpa från betydligt bättre alternativ som Inet eller Webhallen.

Skrivet av Dinkefing:

Amazon säljer via sig själva gör CDON ens det längre?

Vems ansvar är det då om produkten krånglar? Om företaget eller marknadspartnern som man köpte ifrån via CDON har konkat eller lurat kunder är det då CDON som har ansvar för supportärendet?

Det gör de. Allt som inte säljs på deras "Marketplace" är produkter från deras egna lager.

Skrivet av Jumpcut:

Det håller jag med om. Men detta bolaget har ju alltså 1000 kr i omsättning och har gått 5000 kr back i sin senaste årsredovisning. CDON anger själva på sin sajt att dom gör en ekonomisk kontroll innan dom släpper in bolag på sin plattform. Hur sjutton kunde bolaget slinka igenom den kontrollen undrar iaf jag.

Antagligen har de slunkit genom i mängden. Vilket händer om man vill expandera en marknadsplats så snabbt och billigt som möjligt.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Antagligen har de slunkit genom i mängden. Vilket händer om man vill expandera en marknadsplats så snabbt och billigt som möjligt.

Ja, det är nog så.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Cdon tillhandhåller ju betalning via Qliro faktura. Förstår inte varför man väljer att direktbetala.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Vad försöker du säga? Att CDON från början tog in dem är helt ju helt befängt. Visst bättre att CDON ersätter de kunder som blev lurade men CDON har verkligen gjort bort sig.

Vad var bättre förr menar du?

ja det var bättre förr innan cdon blev som en wish plattform med allt möjligt skit som säljs.. och säljaren skötte sig väl ok innan detta eller fanns det varningstecken innan menar du ?