Permalänk

Råkat rispa moderkort kan man laga?

Hej köpte en i9 lga 1700 processor ifrån komplett med ett Asus moderkort detta erbjudande.
Länk paket Nu är det så att fästena som följde med gick sönder då de var i mjuk plast som inte höll när jag skruvade fast fästena. Skruvarna gick inte att få loss då jag råkat montera fästet upp och ner. Så jag fick böja sönder plasten för att kunna få loss. På grund av detta råkade jag rispa i moderkortet. Kan man laga detta? Moderkort och allt fungerar dock är det ett av de 4 minnesplatserna som inte längre fungera pga. detta. Skadan ser ni på in zoomad bild ifrån kamera.

Permalänk
Medlem

Om du kommit åt och kapat några spår på moderkortet krävs stor expertis för att laga det. Har du drulleförsäkring kanske du kan få ersättning istället, annars om det går att använda skulle jag inte oroa mig.

Permalänk
Medlem

Går att laga ja, men inte det lättaste.

En mikor lödstation med liten spets och ett mikroskop, rätt koppartråd för jobbet och conformal coating så går det men den utrustningen kostar mer än moderkortet och betala någon för det lär inte bli gratis.

Permalänk

Det funkar.

Tack för hjälpen! Jo datorn funkar mycket bra lite surt att ha 24 gb minne istället för 32 gb men jag antar att jag skall vara glad att det fungerar överhuvudtaget. En annan fråga jag har byggt in detta i en gammal alienware chassi och nu är det massa kablar som inte räcker till... Var kan man köpa dessa kablar i längre format?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jojomondag:

Tack för hjälpen! Jo datorn funkar mycket bra lite surt att ha 24 gb minne istället för 32 gb men jag antar att jag skall vara glad att det fungerar överhuvudtaget. En annan fråga jag har byggt in detta i en gammal alienware chassi och nu är det massa kablar som inte räcker till... Var kan man köpa dessa kablar i längre format?

https://youtu.be/Kne3CQi6Ve4

Jag tror du sparar massa huvudvärk och möjligen pengar på att bara köpa nytt chassi istället

Visa signatur

| i9-10850k | RTX 3080 suprim X | Corsair 7000d | Strix z590-E | 2x LG 27GL850 | RM850x |

Permalänk

Det kanske du har rätt i men kan man inte köpa lösa moderkorts kablar till Chassi någonstans?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jojomondag:

Det kanske du har rätt i men kan man inte köpa lösa moderkorts kablar till Chassi någonstans?

Klart du inte ska köpa nytt chassi, det är ju utmaningarna som gör sådana projekt lite roliga och lärorika Hur som helst är det lite svårt att se vissa av kablarna/kontakterna, du kan inte ta kort på grejerna istället för att filma?

Citat:

Var kan man köpa dessa kablar i längre format?

Märkesdatorer kan ha ganska konstiga kontakter så lite svårt att svara på. Har du tur går det att slakta ett gammalt chassi och sno kablar därifrån, men man får nog räkna med lite ghettomoddning.
Här finns det lite interna kablar du kan jämföra med. Hittar du nån kabel som ser lämplig ut är det bara att googla benämningen eller ean-koden.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk

Super bra Kent Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jojomondag:

Hej köpte en i9 lga 1700 processor ifrån komplett med ett Asus moderkort detta erbjudande.
Länk paket Nu är det så att fästena som följde med gick sönder då de var i mjuk plast som inte höll när jag skruvade fast fästena. Skruvarna gick inte att få loss då jag råkat montera fästet upp och ner. Så jag fick böja sönder plasten för att kunna få loss. På grund av detta råkade jag rispa i moderkortet. Kan man laga detta? Moderkort och allt fungerar dock är det ett av de 4 minnesplatserna som inte längre fungera pga. detta. Skadan ser ni på in zoomad bild ifrån kamera.

https://www.bildtagg.se/file/7o5lfww3u5wbjutyxcwxw6

Där finns tre produkter på marknaden för att laga skadade ledare på kretskort:
CW2000, CW2200 och CW2205. CW står för Circuit Works som numera heter Chemtronic.
Elfa för dom:
CW2000, ML - Nickelpenna 8.5, Chemtronics 176,25 kr med nickel som ledande material, snikvarianten.
CW2200MTP - Ledande penna 8.5, Chemtronics 725:- kr med silver som ledande material.
CW2205 - Ledande färg Flaska 5g, Chemtronics 330:- kr med silver som ledande material.

Dom har funnits på marknaden i över 30-år, och har ett bra rykte. Används dagligen av tillverkare för korrigering och lagning, då det även går att löda på produkten efter härdning.

Kan vara värt att kolla in då det inte kräver någon dyr utrustning eller kunskaper i lödning.

Bäst är CW2200, som även är den dyrare. På andra plats så skulle jag valt CW2000, snikvarianten

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk

Hmm intressant! kan ju dock hända att man tar sönder med dessa eller? Det är bara spänning som går genom dessa kontakter va.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Där finns tre produkter på marknaden för att laga skadade ledare på kretskort:
CW2000, CW2200 och CW2205. CW står för Circuit Works som numera heter Chemtronic.

Blir det inte jäääkligt pilligt att få till det på dessa ledningsbanor, dock? Det är väl gissningsvis banor på typ 4-8 mil (tusendels tum) nånstans, så typ 0.1-0.2 mm, med liknande mellanrum mellan banorna. Blir det någon kontakt mellan de två paren ledare så är det ju minst lika kört som det är nu.
Därtill måste man väl få bort lödmasken innan man kan börja ha på något ledande?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Blir det inte jäääkligt pilligt att få till det på dessa ledningsbanor, dock? Det är väl gissningsvis banor på typ 4-8 mil (tusendels tum) nånstans, så typ 0.1-0.2 mm, med liknande mellanrum mellan banorna. Blir det någon kontakt mellan de två paren ledare så är det ju minst lika kört som det är nu.
Därtill måste man väl få bort lödmasken innan man kan börja ha på något ledande?

Pilligt, ja

Givetvis så får man skrapa upp en bit så det har något ledningsmönster att fästa på, Det är nu över 10-år sedan jag använde pennan. Då formade jag spetsen så man kunde ta smala ledningsmönster, använde även maskerings tejp när det var tunt.
Jag använde aldrig deras penna med skyddslack, om man använder den så fixar man en ledning i taget och lägger skyddslack innan man tar nästa, givetvis så får det härda mellan. Då är det inte så farligt om man är noggrann även om ledningsbanan skulle bli aningen bredare.
Lampa med förstoringsglas, bra stöd för händerna och inget darr på händerna, hjälper

Edit: Man kan ju även skrapa bort om det skulle bli alldeles för brett, men inte förrän det har härdat en del.
Har det inte härdat så riskerar man att smeta ut den ledande färgen...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk

Kom precis på att jag kan sälja de 4 8 gb stickorna och köpa två nya med 16 gb vardera så tror detta blir min lösning på minnena men tack för tipsen. Chassit behåller jag fungerar ju som det är nu men skall kolla upp nya kablar tack alla för era tips!