Rimligt att Electrolux tar ut 900 sek för returkostnad och frakt vid ångrat köp inom 14 dagar?

Permalänk
Medlem

Rimligt att Electrolux tar ut 900 sek för returkostnad och frakt vid ångrat köp inom 14 dagar?

Hallå, tack för att du klickade.

Jag kontaktade Electrolux, som jag köpte ifrån, Electrolux Hemprodukter AB, om att jag ville göra ett återköp på dammsugaren jag köpte direkt av dem.

Dammsugaren i fråga är en skaftdammsugare Electrolux PF91-6IBM som jag köpte för 5300 sek av dem. Avsevärt mycket dyrare än t.ex. Clas Ohlson och så vidare. Jag tänkte att det klart oftast är bäst att handla direkt av tillverkaren pga support, garantiäreende, reservdelar. Och så klart även kundservice vid t.ex. återköp.

Jag ville göra återköpet då dammsugaren helt enkelt inte är värd 5300 sek. Detta efter att jag laddat den fullt, enligt instruktionsboken, sedan dammsugit ett rum tills batteriet tog slut. Det är som sagt en skaftdammsugare så det tar inte jättelång tid tills dess. Det var den enda användningen jag gjorde. Jag vill påstå att detta är ett rimligt sätt att komma fram till om produkten håller kvaliteten man förväntade sig. På vilket annat sätt kan man göra detta med en dammsugare man köper på distans?

Jag kontaktade dem via email om att jag vill göra ett återköp och fick då detta svar:

Citat:

Då dammsugaren är använd kan vi inte skicka tillbaka den till vårt lager. För att ta den i retur görs ett avdrag på 849 kr (returavgift + frakt). Vid ankomsten tlll en butik kommer dammsugaren att undersökas för att se om den är intakt, i annat fall en det innebära en värdeminskning. Via följande länk kan du läsa mer om ångerrätten https://www.electroluxhome.se/om-oss/kopvillkor/angerratt/. Återkom till oss så ordnar vi med en upphämtning via Schenker.

Jag kollade lite snabbt vid köpet om köpvillkoren de hade som generellt för deras butik. Det om värdeminskningen är ju helt rimligt om produkten är använd så pass att det är befogat.

Ett, 1, enkelt test, som jag gjorde enligt ovan, vill jag påstå är ett rimligt sätt att utvärdera sitt köp avseende prestanda.

Dammsugaren jag köpt är i det närmaste orörd. Efter att jag torkat de delar som kan tänka sig beröras av ett test vill jag påstå att man inte kan se att den är använd över huvud taget, med undantag för ett par vrår som man inte kommer åt, och då alltså vrår som man ej heller ser om man inte vet om exakt var de är och hur den ser ut splitter ny. T.ex. ser borsten och behållaren ut som helt orörd, bland alla de andra delarna. Samma för alla filter. Självklart är även samtliga kartonger och förpackningsmaterial kvar och ser ut som orörda.

Vad jag tycker är ytterst konstigt är just denna returavgift. Att betala frakt är ju helt rimligt vid ett återköp. Men en kostnad enbart för att man i princip startat den över huvud taget för att testa den i det enda syfte produkten har är väl inte rimligt? Efter frakten tillbaka är då denna returavgift som minst 500 sek.

Jag hade kunnat bifoga bilder till er för att bedömma men jag kan säga att det syns inte på bilderna att dammsugaren är använd över huvud taget.

Jaja, vore skönt att få höra lite input om vad ni tycker om deras returavgift.

Tack, mvh / h

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av hypermode:

Hallå, tack för att du klickade.

Jag kontaktade Electrolux, som jag köpte ifrån, Electrolux Hemprodukter AB, om att jag ville göra ett återköp på dammsugaren jag köpte direkt av dem.

Dammsugaren i fråga är en skaftdammsugare Electrolux PF91-6IBM som jag köpte för 5300 sek av dem. Avsevärt mycket dyrare än t.ex. Clas Ohlson och så vidare. Jag tänkte att det klart oftast är bäst att handla direkt av tillverkaren pga support, garantiäreende, reservdelar. Och så klart även kundservice vid t.ex. återköp.

Jag ville göra återköpet då dammsugaren helt enkelt inte är värd 5300 sek. Detta efter att jag laddat den fullt, enligt instruktionsboken, sedan dammsugit ett rum tills batteriet tog slut. Det är som sagt en skaftdammsugare så det tar inte jättelång tid tills dess. Det var den enda användningen jag gjorde. Jag vill påstå att detta är ett rimligt sätt att komma fram till om produkten håller kvaliteten man förväntade sig. På vilket annat sätt kan man göra detta med en dammsugare man köper på distans?

Jag kontaktade dem via email om att jag vill göra ett återköp och fick då detta svar:

Jag kollade lite snabbt vid köpet om köpvillkoren de hade som generellt för deras butik. Det om värdeminskningen är ju helt rimligt om produkten är använd så pass att det är befogat.

Ett, 1, enkelt test, som jag gjorde enligt ovan, vill jag påstå är ett rimligt sätt att utvärdera sitt köp avseende prestanda.

Dammsugaren jag köpt är i det närmaste orörd. Efter att jag torkat de delar som kan tänka sig beröras av ett test vill jag påstå att man inte kan se att den är använd över huvud taget, med undantag för ett par vrår som man inte kommer åt, och då alltså vrår som man ej heller ser om man inte vet om exakt var de är och hur den ser ut splitter ny. T.ex. ser borsten och behållaren ut som helt orörd, bland alla de andra delarna. Samma för alla filter. Självklart är även samtliga kartonger och förpackningsmaterial kvar och ser ut som orörda.

Vad jag tycker är ytterst konstigt är just denna returavgift. Att betala frakt är ju helt rimligt vid ett återköp. Men en kostnad enbart för att man i princip startat den över huvud taget för att testa den i det enda syfte produkten har är väl inte rimligt? Efter frakten tillbaka är då denna returavgift som minst 500 sek.

Jag hade kunnat bifoga bilder till er för att bedömma men jag kan säga att det syns inte på bilderna att dammsugaren är använd över huvud taget.

Jaja, vore skönt att få höra lite input om vad ni tycker om deras returavgift.

Tack, mvh / h

Helt rimligt då de måste byta ut filter osv inuti dammsugaren osv. Finns specialregler angående produkter som har filter osv

Permalänk
Medlem

Hygienartiklar som exempelvis underkläder, eltandborstar, AC, dammsugare osv kan rimligen inte lämnas tillbaka i använt skick utan att produkten tappar i värde.

Finns undantag för dessa typer av produkter i "Lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler".

Permalänk
Medlem

Absolut, det är inga konstigheter med att Electrolux tar ut närmare 1000kr i avgift för hantering, inspektion och eventuell rengöring innan den måste prissänkas för att kunna säljas.

Det ändrar inte det faktum att det blir dyrt för dig, tyvärr och det är himla tråkigt! Du får försöka se det som en läxa - det är sällan (aldrig?) billigare att handla direkt från tillverkaren, man får ofta sämre support och längre hantering än om man köper och lämnar in/tillbaka till butik.

Har nog aldrig sett en tillverkare sälja produkter billigare än återförsäljare. Kanske en gång.

Permalänk
Medlem

Ja har du använt produkten får de göra ett prisavdrag för att kunna återställa varan till säljbart skick vilket brukar kallas värdeminskning, frakt har de rätt att ta ut och är troligen billigare än om du skulle boka den själv. Precis vad de behöver göra med din produkt är inte relevant, utan det handlar om något som avtalats om tidigare. Vilken typ av vara det är kommer spela roll. En dammsugare säljs inte bara som öppen kartong, lätt använd utan den åker tillbaka till en fabrik som "rekonditionerar" produkten och därefter säljs den som typ outletvara.

Hade den varit oanvänd hade du bara fått stå för frakten.

Permalänk
Medlem

Man behöver vara väldigt noga med vart man hamnar om man önskar testa en produkt då det inte ingår i vanlig ångerrätt. Både elgiganten och netonnet har generösa villkor där man får testa produkten och inte bara undersöka. Har i förra veckan lämnat tillbaka en använd dammsugare till elgiganten för 0kr kostnad så jag vet att det är inga problem alls där.

Permalänk
Medlem

De får endast begära ersättning för värdeminskning om denna uppstått till följd av användning utöver vad som behövs för att fastställa dess egenskaper och funktion.

Undantagen till ångerrätten listas i "Distansavtalslagen", 2kap 11§

Är mycket tveksam till att något av de undantagen kan appliceras på en dammsugare (produkter som inte kan återlämnas av hygienskäl brukar tolkas som kroppsnära produkter, typ underkläder).

https://lawline.se/answers/har-vi-angerratt-vid-dammsugarfors... finns ett fall som handlar om just ånger vid dammsugarförsäljning. Där står att läsa:

"De har något som heter minimiavgift vid återköp om man använt varan. Vi har dock inte rört den, bara försäljaren som visat demo. Nu undrar vi vad som gäller? Måste vi betala denna avgift på 4920kr Hon sa att den avgift va till för att man inte skulle kunna köpa den, städa hela huset och sen lämna tillbaka den, men vi har som sagt inte rört den och inte hunnit heller."

I svaret står:

"I ert fall har ni rätt att prova dammsugaren utan att bli betalningsskyldiga även om ni utnyttjar ångerrätten. Skulle ni använda den mer än nödvändigt kan ni däremot bli betalningsskyldiga för eventuell värdeminskning. Enligt uppgift i din fråga har ni inte ens använt dammsugaren varför ni heller ej är betalningsskyldiga för någon värdeminskning, framförallt inte en avgift om 4.920kr.

Även om det skulle stå i avtalet att en sådan avgift tas ut är det avtalsvillkoret inte giltigt. Lagen är tvingande och avtalsvillkor som är till nackdel för konsument är utan verkan (1 kap. 4 § DistansL)."

Alltså inte tal om några hygienskäl som skulle göra den omöjlig (eller extra dyr) att återlämna.

Jag skulle absolut inte acceptera en sådan avgift utan att det prövats av ARN och möjligtvis även domstol.

Permalänk
Medlem

Electrolux Home (Hemprodukter AB) skriver i sina villkor om ångerrätten följande:

"Vid mottagandet av produkten har du rätt att undersöka varan i den utsträckning som krävs för att fastställa varans egenskaper eller funktion (dvs slå på och av den eller tex köra en tom tvättmaskin/diskmaskin). Om du använder produkten mer än vad som är nödvändigt för att kontrollera produktens funktion och egenskaper är du skyldig att ersätta oss för värdeminskningen. Observera att en sådan värdeminskning kan uppgå till varans totala pris."

Detta är endast deras egen tolkning. Jag skulle argumenterat för att man självklart inte kan fastställa varans funktion genom att köra en tom maskin, huvudfunktionen är ju att den faktiskt skall göra rent tvätten/disken.

I ditt fall skulle alltså "fastställa funktionen" vara att testa att dammsugaren faktiskt suger upp skräp.

Permalänk
Medlem

En returfraktsedel borde inte kosta mer än 100-200 kr för dom flesta företag.

Permalänk
Medlem

är det inte väldigt konstigt att tillverkaren själv oftast tar mer betalt än diverse återförsäljare? är det för att de inte vill konkurrera med återförsäljarna och att det ska ses som "billigt" typ? eller krävs det för att återförsäljarna ens ska välja ta in deras produkter? för om tillverkaren kan skippa en mellanhand i kedjan behåller de ju en större vinstmarginal.

Permalänk
Medlem

Supertråkigt för dig, men fullt förståeligt - Om du nu dammsugit upp massa springmask-ägg eller liknande, lämnar tillbaka dammsugaren, ny köpare köper, dammsuger, tömmer behållaren i soporna, springmask ägg virvlar ut med vinden på diskbänken, du lägger handen där, lyfter upp ostmackan, BAM, ett till hushåll smittat.

Det är en självklarhet att man inte kan lämna tillbaka hygienartiklar utan rengöringskostnad, för allas säkerhet och trevnad.

Permalänk
Medlem

Tack för er input. Hade inte reflekterat över att en dammsugare kan anses stå bredvid hygienartiklar. Men det är förstås logiskt när man läser det argumentet.

Tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hypermode:

Tack för er input. Hade inte reflekterat över att en dammsugare kan anses stå bredvid hygienartiklar. Men det är förstås logiskt när man läser det argumentet.

Tack.

Nej, en dammsugare täcks inte av hygienundantagen i distansavtalslagen. Skulle den ha täckts av undantagen skulle ångerrätten för övrigt inte gälla öht. Det finns inte något i lagen om rätt till extra ersättning för särskilda produkter.

Undantaget i distansavtalslagen för "hygienprodukter" lyder:
"11 § Ångerrätt gäller inte för avtal som...
...5. avser en vara som med bruten försegling inte lämpligen kan återlämnas på grund av hälso- eller hygienskäl och förseglingen har brutits av konsumenten"

Rätten till ersättning för att återställa en produkt regleras enligt:
"15 § Om konsumenten utövar sin ångerrätt, ska konsumenten ersätta näringsidkaren för...
...2. en varas värdeminskning i den mån den beror på att konsumenten hanterat varan i större omfattning än som varit nödvändigt för att fastställa dess egenskaper eller funktion, under förutsättning att näringsidkaren har gett konsumenten information enligt 2 § första stycket 9 på det sätt som anges i 3 § eller 5 § första stycket"
(min understrykning)

Några exempel på fall som handlar om ångerrätt på dammsugare (ingenstans nämns hygienskäl som begränsning för ångerrätten)

https://lagen.nu/avg/arn/2002-2164
https://www.arbetarbladet.se/2013-07-19/kopte-dammsugare-for-...
https://lawline.se/answers/gar-det-att-avtala-bort-angerratte...

Permalänk
Medlem

För x antal månader sedan (kan vara rätt många) så var det enligt mitt minne någon som hade köpt en ny dammsugare på vad jag tror var elgiganten heller netonnet.
Kommer hem och packar upp och provar den och får ett svårt allergi anfall nästan direkt då denne var allergisk mot katthår.

Visade sig sedan att dammsugaren var en retur som såg som ny ut men troligen inte ny (utan katthår) på insidan/i filter.
Så ett inlägg skrevs på antingen sweclockers/byggahus/flashback som är dom enda svenska forum jag hänger på om detta.
Efter extremt noggrant dammsugande med den gamla i flera omgångar så försvann allergi besvären efter ett par veckor.
Kommer ej ihåg om dom fick pengar tillbaks/ny dammsugare men det tog i alla fall en hel del bråkande innan en lösning fanns.

Jag trodde att det verkade väldigt vettigt att dammsugare var med under samma klausul som andra hygienprodukter men tydligen inte!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

För x antal månader sedan (kan vara rätt många) så var det enligt mitt minne någon som hade köpt en ny dammsugare på vad jag tror var elgiganten heller netonnet.
Kommer hem och packar upp och provar den och får ett svårt allergi anfall nästan direkt då denne var allergisk mot katthår.

Visade sig sedan att dammsugaren var en retur som såg som ny ut men troligen inte ny (utan katthår) på insidan/i filter.
Så ett inlägg skrevs på antingen sweclockers/byggahus/flashback som är dom enda svenska forum jag hänger på om detta.
Efter extremt noggrant dammsugande med den gamla i flera omgångar så försvann allergi besvären efter ett par veckor.
Kommer ej ihåg om dom fick pengar tillbaks/ny dammsugare men det tog i alla fall en hel del bråkande innan en lösning fanns.

Jag trodde att det verkade väldigt vettigt att dammsugare var med under samma klausul som andra hygienprodukter men tydligen inte!

Det kan väl hända med ett klädesplagg också?

Har inte bra dammsugare allergifilter dessutom?

Permalänk
Medlem

Jag har jobbat som dammsugarförsäljare tidigare och distansavtalslagen stöder inte electrolux beteende här. Du har rätt att returnera din vara utan andra kostnader än returfrakten. en dammsugare är INTE en hygienartikel, detta är bara nåt som vissa företag använder för att försöka blåsa en kund på några kronor. De kommer att förlora om du tar ärendet vidare. Så stå på dig.

I övrigt så är ditt tänk angående köpet lite felaktigt. Man har INGET att tjäna på att köpa varorna direkt från tillverkaren idag. Du har samma rättigheter och möjligheter till reklamation och retur om du handlar hos en annan återförsäljare plus de som denna erbjuder utanför tillverkarens garantier. Exempelvis som folk redan nämnt en del kedjors möjligheter att använda varan och ändå lämna tillbaka den. En del företag har även väldigt generösa öppet-köp tider på upp till 365 dagar.

Permalänk
Medlem

Tack för ytterligare inlägg.

Jag skrev tillbaka till Electrolux om att jag bara avser betala frakten tillbaka och en eventuell värdeminskning. En värdeminskning är knappast aktuell pga skicket dammsugaren är i efter mitt test, samt torkad.

Själva returavgiften är som jag ser det märklig, speciellt då dammsugaren var mer än 2000 sek dyrare hos dom jämfört med andra återförsäljare.

Jag fick detta svar av Electrolux:

Citat:

Den administrativa kostnaden för returen är 349kr.

Eftersom produkten är använd är den inte i nyskick och kan därför inte säljas som ny till kund.

Den ser fin ut på bilderna. Men dammsugare är svåra att rengöra så det är små partiklar i produkten.

Vi återkommer efter den har anlänt och blivit undersökt gällande värdeminskning.

Jag sökte då efter ångerrätt och "administrativ kostnad" och hittade detta:

https://www.arn.se/globalassets/extern/pdfer/referat-2020/ref...

Sista stycket:

Citat:

Företaget har även begärt ersättning med 595 kr i administrationsavgift. Nämnden gör i denna
del följande överväganden.

I samband med en retur kan det uppkomma olika kostnader för näringsidkaren, exempelvis
administrativa kostnader eller kostnader för hantering och påfyllning av lager. Sådana
kostnader är konsumenten inte skyldig att betala enligt distansavtalslagen. Eftersom lagen är
tvingande till konsumentens förmån är det alltså inte möjligt att med bindande verkan avtala
om att konsumenten ska stå för sådana kostnader. '3

[...]

'3 - Lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler – En kommentar, Anne Kuttenkeuler, kommentaren till
2 kap. 13 §

Jag är rikskass på juridik, ingen koll alls på hur man ska navigera, om ni har någon möjlighet kan ni hjälpa mig hitta precis det stycket om en administrativ kostnad i själva lagen som denna '3 referrerar till? Vore ytterst snällt.

Som sagt, jag har ju enbart testat dammsugaren för att se dess prestanda i praktiken. Om den bedöms vara så pass använd att det är oskäligt vore det ju en värdeminskning och inte en rent generell administrativ kostnad väl? Electrolux referrerar till ett ev. värdeminskningsavdrag helt separat från denna administrativa returavgift samt frakten.

Mvh / h

Permalänk
Medlem

Du får boka frakt själv och sen bråka om värdeminskning. Tänk på att paket med utkörning kostar över 200 kr bara och att du måste lägga till utkörning.

Permalänk
Moderator
Skrivet av hypermode:

Hallå, tack för att du klickade.

Jag kontaktade Electrolux, som jag köpte ifrån, Electrolux Hemprodukter AB, om att jag ville göra ett återköp på dammsugaren jag köpte direkt av dem.

Dammsugaren i fråga är en skaftdammsugare Electrolux PF91-6IBM som jag köpte för 5300 sek av dem. Avsevärt mycket dyrare än t.ex. Clas Ohlson och så vidare. Jag tänkte att det klart oftast är bäst att handla direkt av tillverkaren pga support, garantiäreende, reservdelar. Och så klart även kundservice vid t.ex. återköp.

Jag ville göra återköpet då dammsugaren helt enkelt inte är värd 5300 sek. Detta efter att jag laddat den fullt, enligt instruktionsboken, sedan dammsugit ett rum tills batteriet tog slut. Det är som sagt en skaftdammsugare så det tar inte jättelång tid tills dess. Det var den enda användningen jag gjorde. Jag vill påstå att detta är ett rimligt sätt att komma fram till om produkten håller kvaliteten man förväntade sig. På vilket annat sätt kan man göra detta med en dammsugare man köper på distans?

Jag kontaktade dem via email om att jag vill göra ett återköp och fick då detta svar:

Jag kollade lite snabbt vid köpet om köpvillkoren de hade som generellt för deras butik. Det om värdeminskningen är ju helt rimligt om produkten är använd så pass att det är befogat.

Ett, 1, enkelt test, som jag gjorde enligt ovan, vill jag påstå är ett rimligt sätt att utvärdera sitt köp avseende prestanda.

Dammsugaren jag köpt är i det närmaste orörd. Efter att jag torkat de delar som kan tänka sig beröras av ett test vill jag påstå att man inte kan se att den är använd över huvud taget, med undantag för ett par vrår som man inte kommer åt, och då alltså vrår som man ej heller ser om man inte vet om exakt var de är och hur den ser ut splitter ny. T.ex. ser borsten och behållaren ut som helt orörd, bland alla de andra delarna. Samma för alla filter. Självklart är även samtliga kartonger och förpackningsmaterial kvar och ser ut som orörda.

Vad jag tycker är ytterst konstigt är just denna returavgift. Att betala frakt är ju helt rimligt vid ett återköp. Men en kostnad enbart för att man i princip startat den över huvud taget för att testa den i det enda syfte produkten har är väl inte rimligt? Efter frakten tillbaka är då denna returavgift som minst 500 sek.

Jag hade kunnat bifoga bilder till er för att bedömma men jag kan säga att det syns inte på bilderna att dammsugaren är använd över huvud taget.

Jaja, vore skönt att få höra lite input om vad ni tycker om deras returavgift.

Tack, mvh / h

Det är skrämmande många som inte vet hur distansköplagen fungerar här. Svara inte om ni inte har koll på lagen. Detta är inte en fråga om vad man tycker är rimligt.

Jag kan hålla med om att distansköplagen ibland är ologisk och kostsam för säljaren, men om som säljare tycker att det är ett problem så ska man inte sälja saker på nätet.

PeCe har gett dig bra svar. Du har rätt att undersöka varans funktion utan kostnader för dig förutom frakten tillbaka till säljaren. Att dammsuga ett rum känns inte orimligt. Du verkar ha velat veta hur länge du kan dammsuga på en laddning. En högst relevant frågeställning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hypermode:

Tack för ytterligare inlägg.

Jag skrev tillbaka till Electrolux om att jag bara avser betala frakten tillbaka och en eventuell värdeminskning. En värdeminskning är knappast aktuell pga skicket dammsugaren är i efter mitt test, samt torkad.

Själva returavgiften är som jag ser det märklig, speciellt då dammsugaren var mer än 2000 sek dyrare hos dom jämfört med andra återförsäljare.

Jag fick detta svar av Electrolux:

Electrolux kör bara en rövare här. Många bråkar inte utan bara betalar. Tyvärr är situationen här rätt jobbig för dig då det som kommer att hända är att du returnerar en felfri produkt i nyskick och man returnerar dina pengar minus den olagliga administrativa avgiften. Du klagar då och man kör samma standardsvar igen. För att få rätt måste du då gå via ARN vilket är omständigt och tar tid så de flesta ger upp, vilket Electrolux är väl medvetna om.

Hur har du betalat? För vid vissa betalningsvarianter kan man få sina pengar tillbaka därigenom istället om man kan hävda att företaget kör en scam, vilket detta är. Distansavtalslagen är solklar. Man kan endast ta ut en avgift vid de tillfällen som varan har gjorts i princip osäljbar i sitt nuvarande skick. Och då ska avgiften vara proportionerlig, denna är absolut inte detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

För att få rätt måste du då gå via ARN vilket är omständigt och tar tid så de flesta ger upp, vilket Electrolux är väl medvetna om.

Håller inte med om att det är omständligt. Bara att fylla i deras blankett online och bifoga dokumentation man vill åberopa, t.ex. mailsvar, kvitton, en kopia av köpvillkoren (inkl. den felaktiga tolkningen av vad som tillåts vid testning av en vara) etc. Däremot stämmer det att det kan ta tid...6-9 månader är inget ovanligt. Det krävs dock sällan att man gör något aktivt under denna tid (möjligtvis att man får ge respons på företagets svar vid ngt enstaka tillfälle), så det är bara att glömma bort det tills ARN bestämt sig.

Permalänk
Medlem

Har nu fått svar på mitt senaste email som jag beskriver i korthet om längre ned.

Citat:

Hej
Pga ett tekniskt fel har vi krediterat hela summan.
Du ser pengarna på kontot inom 5 bankdagar.
Vi avslutar ärendet.

Överraskande lägligt för dom att få ett tekniskt fel just vid tillfället.

Jag kan hålla med om att en dammsugare möjligen skulle kunna ha varit i närheten av en hygienprodukt. Men jag kände också att den biten enbart borde så att säga hanteras av säljaren. Jag surnade också till då köpet var så pass dyrt till att börja med och då borde de verkligen ta en ev. "returkostnad" helt själv, samt att de var ju för fan tillverkaren själva.

Så stort tack till framförallt @PeCe, @killawife, @giplet! Nu har jag lite mer cash att spendera på julklapp till mina systerdöttrar.

Mitt sista email till dem var i korthet i denna följd:

Citat:

Jag har nu lämnat över dammsugaren till Schenker.

Det är dock ytterst förvånande och upprörande att en kund ska behöva insistera om en lag som ni som e-handlare sedan länge bör ha känt till och följa utan konstigheter.
[...]
Jag valde medvetet att handla från er trots den signifikant större summan om 2295 kronor ovanpå det som andra butiker erbjöd Pure F9 för 2995 kronor vid tillfället.
[...]
Jag bifogar en PDF om en tidigare tvist som ARN beslutat om. Nedan också en länk till dokumentet.
https://www.arn.se/globalassets/extern/pdfer/referat-2020/ref...
I stycket på sista sidan skriver ARN om en del av distansavtalslagen avseende precis en administrativ kostnad som försöks läggas över på konsumenten. Jag föreslår också att ni läser hela dokumentet då ni ej har preciserat vad en ev. returfrakt kostar för något som ni vill lämna och hämta via Schenker.
[...]
Med avseende på alla ovanstående anledningar är det inte över huvud taget bortom rimlighet att ni återbetalar mig fulla beloppet när ni återfått dammsugaren /...
[...]
Jag förväntar mig en full återbetalning skyndsamt vid ert mottagande av dammsugaren.

Jag är också sugen på att tipsa typ ARN eller något om att de, precis som @killawife skrev, så har de troligtvis scammat typ 1000-tals kunder. Jag tror att nästa sak jag ska göra är att skapa ett konto på Prisjakt för att varna andra.

Stort tack återigen!

Permalänk
Medlem

Skönt att det löste sig. Många åsikter i tråden om vad som "känns rimligt" utan att någonsin ha läst distansavtalslagen är ganska hårresande - hoppas inga av dessa individer någonsin får för sig att starta näthandel till privatpersoner.

Permalänk
Moderator
Skrivet av hypermode:

Jag kan hålla med om att en dammsugare möjligen skulle kunna ha varit i närheten av en hygienprodukt.

Gott att det löste sig för dig.

Men nej, en dammsugare är inte en hygienprodukt. En hygienprodukt är en produkt som används på intima delar av din kropp, i munnen och liknande. Underkläder, massagestav, bettskena, febertermometer osv. En dammsugare är inte i närheten av en hygienprodukt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Gott att det löste sig för dig.

Men nej, en dammsugare är inte en hygienprodukt. En hygienprodukt är en produkt som används på intima delar av din kropp ...

Jösses vilken layup du lägger här men jag törs inte vara den som dunkar den i korgen av uppenbara skäl.

Permalänk
Moderator
Skrivet av hypermode:

Jösses vilken layup du lägger här men jag törs inte vara den som dunkar den i korgen av uppenbara skäl.

Jag bjuder på den.

Permalänk
Medlem

Lol! "Tekniskt fel" Jo tjena. De kör samma som många andra. Går det så går det. Tråkigt för alla som inte orkar tjafsa bara.

Permalänk
Medlem

Visserligen verkar ärendet utagerat men kollar men deras villkor om ångerrätt som det länkas till i första inlägget så tror jag det finns två alternativ av retur.

2:a och 5:e stycket;
"Om du ångrar ditt köp och vill skicka tillbaka en produkt ringer du 0770-77 01 03 eller mailar kundservice@electroluxhome.com. Vi betalar tillbaka ditt köpebelopp minus ev. returkostnad samt ev värdeminskning senast inom 14 dagar från det att du kontaktat oss, dock inte innan varan återsänts till oss. "

"Som konsument ansvarar du för kostnaden samt risken vid returfrakt, denna risk innefattar bland annat att produkter skadas eller kommer bort under frakt. Vi rekommenderar därför rekommenderad försändelse och att du tecknar en försäkring för varans värde med speditören. Se gärna till att fota produkten innan retur för att visa vilket skick varan är, i fall fraktskador skulle uppstå."

Av dessa två så tolkar jag att man kan returnera och då bara stå för returkostnaden. Man skall dock ordna returen själv.

6:e stycket:
"Vi kan också, om du beställer denna tjänst via vår kundservice på Electrolux Home returnera din beställning via Schenker mot en avgift för returkostnad och hantering. OBS, du som kund står för att varan är väl emballerad vid retur. Var vänlig kontakta kundservice ifall emballage saknas."

Av detta stycke framgår att man alternativt kan kontakta Electrolux för att ordna transport och de tar då en avgift för hantering och transport. Antagligen är det 349 kr för hantering, som de uppgav i svar, och 500 kr för transport.
Hög fraktkostnad men inte orimlig då de säkert har ett avtal om en standardkostnad oavsett vad det är som skall transporteras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Humlegalning:

Visserligen verkar ärendet utagerat men kollar men deras villkor om ångerrätt som det länkas till i första inlägget så tror jag det finns två alternativ av retur.

2:a och 5:e stycket;
"Om du ångrar ditt köp och vill skicka tillbaka en produkt ringer du 0770-77 01 03 eller mailar kundservice@electroluxhome.com. Vi betalar tillbaka ditt köpebelopp minus ev. returkostnad samt ev värdeminskning senast inom 14 dagar från det att du kontaktat oss, dock inte innan varan återsänts till oss. "

"Som konsument ansvarar du för kostnaden samt risken vid returfrakt, denna risk innefattar bland annat att produkter skadas eller kommer bort under frakt. Vi rekommenderar därför rekommenderad försändelse och att du tecknar en försäkring för varans värde med speditören. Se gärna till att fota produkten innan retur för att visa vilket skick varan är, i fall fraktskador skulle uppstå."

Av dessa två så tolkar jag att man kan returnera och då bara stå för returkostnaden. Man skall dock ordna returen själv.

6:e stycket:
"Vi kan också, om du beställer denna tjänst via vår kundservice på Electrolux Home returnera din beställning via Schenker mot en avgift för returkostnad och hantering. OBS, du som kund står för att varan är väl emballerad vid retur. Var vänlig kontakta kundservice ifall emballage saknas."

Av detta stycke framgår att man alternativt kan kontakta Electrolux för att ordna transport och de tar då en avgift för hantering och transport. Antagligen är det 349 kr för hantering, som de uppgav i svar, och 500 kr för transport.
Hög fraktkostnad men inte orimlig då de säkert har ett avtal om en standardkostnad oavsett vad det är som skall transporteras.

Tack för din input. Dock två saker jag vill nämna:

Jag mailade Electrolux om att göra ett återköp. Ingenstans skrev de i mailkonversationen att jag kunde välja att skicka tillbaka produkten själv, utan att jag skulle återkomma till dem så skulle de ordna med att Schenker hämtar dammsugaren.

De skrev att den så kallade returkostnaden kom sig av att de inte kunde skicka tillbaka dammsugaren till deras huvudlager. Dvs inte att det var en sorts administrativ kostnad till att de ordnar med själva returfrakten. En administrativ kostnad är dock ändå inte något som stöds av distansavtalslagen. I övrigt gavs vid köpet ingen information om vad en returfrakt skulle kunna kosta som de ordnar själva, vilket enligt ARN:s tidigare bedömning/beslut krävs för att kunna ta ut en signifikant returfraktskostnad.

Permalänk
Medlem

Har du skickat in den än?