Permalänk

ASUS RT-AC68U installation

Tja,

Behöver lite hjälp med att koppla in en router (ASUS RT-AC68U).

Har en mediakonverterare i mitt elskåp och där satte jag modemet från telia när vi flyttade in. Wifi signalen var så dålig att jag fick flytta ut den till vardagsrummet.. problemet är att jag vill ju kunna koppla på mig i dom andra rummen via uttag i väggen, så då behöver modemet sitta i elskåpet.

Så jag gick och köpte mig en router som jag hade tänkt ska stå i vardagsrummet istället så vi får bättre WIFI och ha modemet i elskåpet som skickar ut till alla internet uttag.
Dock så förstår jag mig inte på hur man ska koppla in allt.

Både Modem och Router vill ha WAN kabel. men har endast en port på mediakonverteraren.

Tanken var Mediakonveterare - modem - switch - router.

tack på förhand!

Permalänk
Inaktiv

Tippar på att det är en fiberkonverter du har?

Prova koppla in routern direkt i WAN och skit i modemet. Har du tur så fungerar det.

Om din ISP kräver att du har kvar routern, koppla från konverter -> modem WAN, sedan från modem LAN1 -> router WAN, sedan router LAN -> datorer.

Permalänk
Skrivet av anon334363:

Tippar på att det är en fiberkonverter du har?

Prova koppla in routern direkt i WAN och skit i modemet. Har du tur så fungerar det.

Om din ISP kräver att du har kvar routern, koppla från konverter -> modem WAN, sedan från modem LAN1 -> router WAN, sedan router LAN -> datorer.

Har prövat så som du skrev nu och fortfarande inget internet via routern.. vill ju gärna ha modemet i skåpet för att alla internetuttag sitter där som går ut till varje rum.

* Edit: Hittade bridge mode i Telias router som tillåter mig att koppla in en till router på LAN4. Hoppas att detta funkar

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

WAN > Modem (Varför har du modem?) detta ska eventuellt bryggas isf > Router > Switch > Andra enheter : Så är det normalt sett.
Du kan dra kabel från modem till vardagsrum och sen tillbaka till skåpet, sen till switch.

Modemet är säkert inget modem utan troligen en router, men vi får inte tillräckligt med info.
Sätt fast IP på in nya router och stäng av DHCP i den (alt. har du något bryggat/klient-läge i den)

Permalänk
Medlem

Förut behövde man väl kontakta Telia för att få till bryggningen, men vet inte om dom gett användarna access till det nu

Visa signatur

🖥️ 12900K | EK 360 | PRIME Z690-A | DDR5 | 3080TI | 1000W

Permalänk
Medlem

Du kan sätta din ASUS i AP läge, och stäng av wifi på telia routern (tror inte det är ett modem), så får du som du vill ha det.

Annat alternativ: Har du dubbeluttag i rummen, kan du sätta en switch i mediaskåpet och placera routern i rummet med bäst läge för wifi (som har dubbeluttag).
Mediaomvandlare -> vardagsrum01 -> Router WAN.
Router LAN1 -> vardagsrum02 -> LAN01 switch i mediasåp -> sedan ifrån switch till övriga uttag i huset.

Viktigt! Endast en kabel ifrån mediaomvandlare till router!
Koppla inte in fler kablar i den om du inte vet vad du gör.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)