I5 12600k gaming rigg lite feedback tack.

Permalänk

I5 12600k gaming rigg lite feedback tack.

Skulle vilja få lite feedback.
Funderar på om det är värt att gå på ddr5 minnen redan eller om man ska köra ett mobo med snabbare ddr4.
Gpun är ej fast tog bara en. Letar efter ett br 3060Ti eller ett 3070. Ska ej lira dom tyngsta titlarna och tänkte uppdatera då det finns mer att välja på.

Permalänk
Medlem

Jag beställde en 12700K idag och ska köra den tillsammans med mina gamla hederliga Corsair LPX DDR4 3200MHz stickor. Tycker DDR5 är alldeles för dyrt och svårt att få tag på i dagsläget.
Om du inte redan har DDR4 stickor så kanske jag hade sneglat lite mer på DDR5, men ändå inte. Hade lagt pengarna till ett grafikkort istället för det är dit du behöver så mycket pengar som möjligt.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Här har du ett alternativ. Du kanske redan har ddr4 sedan tidigare som kan följa med i nya bygget i väntan på bättre priser och tillgänglighet. Ett 3080 är inte helt omöjligt att få tag på för den som håller lite koll på datum och spammar de pålitliga webshoppar som finns. Känns det overkill så kan du fortfarande banta ner GPU till 3060ti och komma ännu billigare undan.

Moderkort som är dyrare än CPU och svindyra ddr5 som inte presterar nämnvärt bättre än ddr4 känns som bortkastade pengar.

Permalänk

Ska kika lite chassit är fast byggt i detta tidigare så ska snegla lite på vad som skrivits.
Jo jag vet att moderkortet är dyrare men tänkte köra kanske ett år med denna rigg sedan uppdatera gpun till ett 3070 eller 3080.
Men tack för input så ska kika lite

Permalänk

Hur är 6800xt korten idag? Ej kört amd på typ 20 år i ett bygge.
Kommer köra mest tex bf,csgo, rainbow six och några andra titlar med.