Steam slår rekord med 27,4 miljoner användare

Permalänk
Melding Plague

Steam slår rekord med 27,4 miljoner användare

Under söndagen var 27,4 miljoner användare inloggade samtidigt. Av dem spelade dessutom 7,8 miljoner något spel samtidigt.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hur många datorer har Space egentligen?

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Medlem

Inga dåliga siffror, lär rulla en del pengar via Steam

Visa signatur

🖥️ 12900K | EK 360 | PRIME Z690-A | DDR5 | 3080TI | 1000W

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1ntel_R15E:

Inga dåliga siffror, lär rulla en del pengar via Steam

Japps, man förstår varför de slutat tillverka spel.
Synd, för många av deras spel är/var mycket bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Japps, man förstår varför de slutat tillverka spel.
Synd, för många av deras spel är/var mycket bra

Nå dom släppte ju faktiskt half life förra året och så har dom släppt hårdvara.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1ntel_R15E:

Inga dåliga siffror, lär rulla en del pengar via Steam

Med tanke på de tar 30% på alla spel som säljs så rullar pengarna in ja ^^

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ahlen:

Med tanke på de tar 30% på alla spel som säljs så rullar pengarna in ja ^^

Samt market fee ^ Vet inte hur mycket som köps och säljs men är nog inga småpengar där heller

Visa signatur

🖥️ 12900K | EK 360 | PRIME Z690-A | DDR5 | 3080TI | 1000W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ahlen:

Med tanke på de tar 30% på alla spel som säljs så rullar pengarna in ja ^^

Ja, 30 eller 25% är galna inkomster. Sen är ju Steam sjukt stabilt och bra på väldigt många anseenden. Det finns nästan inget negativt alls med Steam egentligen. Men tycker att 30% är lite väl mycket. Skulle vart 20% som högst.

Permalänk

ett jäkla monopol, förståeligt att microsoft har sin egna plattform som för övrigt är rätt meh

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moton:

Ja, 30 eller 25% är galna inkomster. Sen är ju Steam sjukt stabilt och bra på väldigt många anseenden. Det finns nästan inget negativt alls med Steam egentligen. Men tycker att 30% är lite väl mycket. Skulle vart 20% som högst.

Nackdelen är ju just dom där 30% som gjorde att priserna på spel till PC gick från 400-450kr till 600kr.
Om det är värt nästan 200kr extra per spel för Steams funktioner är väl kanske lite tveksamt men många tycker nog det ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HickeHiskelig:

ett jäkla monopol, förståeligt att microsoft har sin egna plattform som för övrigt är rätt meh

Nu blandar du ihop monopol med framgång.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz | ASUS ROG Strix B550-F Gaming | G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo | AMD 7900 XTX | Noctua NH-U12A Chromax Black | Seasonic Prime GX 850W | Fractal Design Define XL R2 | LG OLED48CX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ahlen:

Med tanke på de tar 30% på alla spel som säljs så rullar pengarna in ja ^^

Värt att nämna att avgiften inte är statisk. Som jag förstår det sjunker den från 30% till 25% till 20% i takt med att produktens omsättning når högre nivåer.

https://steamcommunity.com/groups/steamworks/announcements/de...

Men, jepp. Mycket pengar blir det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Nackdelen är ju just dom där 30% som gjorde att priserna på spel till PC gick från 400-450kr till 600kr.
Om det är värt nästan 200kr extra per spel för Steams funktioner är väl kanske lite tveksamt men många tycker nog det ändå.

Är väl inte många nya spel som är ens värda 400-500 kr numera.

Early access nivåer, denuvo som klandrar till det osv.

Lika bra och vänta tills det är rea. Inte så att man inte redan har flera orörda spel i sitt spelbobliotek ändå. :

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Nackdelen är ju just dom där 30% som gjorde att priserna på spel till PC gick från 400-450kr till 600kr.
Om det är värt nästan 200kr extra per spel för Steams funktioner är väl kanske lite tveksamt men många tycker nog det ändå.

Tror inte det är Steam som gjort detta. Just spel är nog det ända i världen som rört sej så lite i priser som dom gjort med tanke på hur enorm och kostsam spel utvecklingen blivit. Att förvänta sej att spel ska kosta detsamma i en evighet tror jag inte på med eller utan Steam.

Om något har nog Steam ökat försäljningen enormt och gett många utvecklare en plattform som gör det möjligt för dom att nå människor på sätt dom aldrig skulle gjort annars. Allt är på gott och ont såklart men antagligen tycker alla som säljer sina spel på Steam att det ändå är värt de.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Nackdelen är ju just dom där 30% som gjorde att priserna på spel till PC gick från 400-450kr till 600kr.
Om det är värt nästan 200kr extra per spel för Steams funktioner är väl kanske lite tveksamt men många tycker nog det ändå.

Min egen känsla säger mig att priserna stått stilla, det var inget ovanligt att spel kostade runt 600kr på 90 talet när jag köpte många många och spelade mycket mycket…

Nu spelar jag ingenting och tar det här med priserna i tråden för sanning. Så spontant känns det billigt idag, om inte mitt minne sviker mig.

Permalänk
Skrivet av Sysop:

Min egen känsla säger mig att priserna stått stilla, det var inget ovanligt att spel kostade runt 600kr på 90 talet när jag köpte många många och spelade mycket mycket…

Nu spelar jag ingenting och tar det här med priserna i tråden för sanning. Så spontant känns det billigt idag, om inte mitt minne sviker mig.

Jag köpte Jedi Outcast för 800 kr tror jag, nu köper jag sällan spel för över 200 kr. Och köper till 95% mina spel på Steam.

Visa signatur

nVidia Titan X (Pascal), Intel i9 9900K, 32 GB DDR4@3200 MHZ, Samsung 970 EVO 1TB, Asus Maximus Gene XI.

Acer Predator X34, Logitech G900, G513, G13, G933.
Creative GigaWorks S750 - 7.1 högtalare

Permalänk
Skrivet av Alexi Estada:

Jag köpte Jedi Outcast för 800 kr tror jag, nu köper jag sällan spel för över 200 kr. Och köper till 95% mina spel på Steam.

800? har nog sammanlagt inte ens lagt 800 de senaste 3 åren. kinguin for the win!

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Medlem

Det är ju nästan alltid ett uppsving av spelare i csgo när det har varit en major, plus blast som var förra helgen. Två riktigt bra turneringar. På det har folk fyndat på rean vilket antalet inloggade vittnar om.

Permalänk
Medlem

Ja, jag var inloggad i söndags... köpte och spelade lite Project Warlock.

Visa signatur

◍◯◍ AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz ◍◯◍ Gigabyte RTX 3080 10GB GAMING OC V2.0 ◍◯◍ Gigabyte X570 UD
◍◯◍ Kingston Fury 64GB (2x32GB) DDR4 3600MHz CL18 ◍◯◍ Corsair HX750i 750W
◍◯◍ Logitech G915 TKL Tactile ◍◯◍ 2x Samsung 870 QVO 8TB ◍◯◍ be quiet! Silent Base 601
◍◯◍ Sony 65" KD65XH9005 ◍◯◍ Audio Pro A36 ◍◯◍ Windows 11