Smidigaste sättet att switcha 2 skärmar mellan stationär och bärbar?

Permalänk
Medlem

Smidigaste sättet att switcha 2 skärmar mellan stationär och bärbar?

Hej. Jag skulle behöva lite hjälp med min rigg.

Jag har 4 skärmar som jag vill koppla in till min stationära dator. så långt är jag med, det är inga konstigheter.
Dock skulle jag vilja switcha över iaf 2 skärmar till min bärbara dator då jag sköter mitt arbete via den.

Hur skulle ni på smidigaste sätt lösa detta? Dockningsstation?

Rubrik förtydligad från "4 skärmar. Problem" §3.1 /Vzano, Mod
Permalänk
Medlem

Displayport KVM Omkopplare 2 portar 4K @ 60Hz, DP Switch Dela Tangentbord Mus, Monitor, HDMI KVM Växlar med USB och DP-kablar https://www.amazon.se/dp/B09GLTM8TK/ref=cm_sw_r_cp_api_glt_i_...

Permalänk
Rekordmedlem

Har du båda datorerna igång kan du köra fjärrskrivbord mot jobbdatorn om monitorerna är kopplade i speldatorn. (Förutsatt att du får använda fjärrskrivbord för din arbetsgivare)

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Vet inte hur utbrett det är men för att få flera skärmar så har åtminstone Dell stöd för så kallad Daisy Chain vilket innebär att DisplayPort-kabeln från datorn innehåller bilden för både skärm #1 och skärm #2, varpå man kopplar kabeln från skärm #2, in i skärm #1. Du speglar alltså inte bilden utan det är två separata skrivbord som skapas.

För att dela kringutrustning så är sannolikt en KVM smidigast.

Ett billigare alternativ är att plugga in kringutrustning i din primära skärm och sedan flytta skärmens USB-kabel mellan datorerna. Det är så jag kör just nu i brist på en KVM. Nackdelen är att det är omständligt, musen lyser så länge skärmen är igång (viloläge) och kan leda till att kontakterna tar stryk på sikt.

Ett annat alternativ är att koppla in allt i din stationära och sedan dela input genom en mjukvara som heter Barrier. Nackdelen med det upplägget är att du måste ha din stationära igång för att kunna köra mjukvaran och skicka vidare input.