Laga dubbelklickande Logitech mus (ett slag för miljön & ekonomin)

Permalänk
Medlem

Laga dubbelklickande Logitech mus (ett slag för miljön & ekonomin)

Gissar att det är många med mig som drabbats av dubbelklickande Logitechmöss.
Första gången det hände mig valde jag att öppna upp brytaren och "böja" tillbaka den något, detta fungerade i 1månad eller något liknande, så nu var det dags att ta tag i problemet på riktigt.

Mina val var att:

1. Köpa en ny mus.
2. Laga min nuvarande.

Valet var självklart, jag gillar musen i övrigt, och känns som slöseri att slänga den pga. något som man borde kunna lösa på 10min.

Innan "guiden" börjar vill jag be om ursäkt för usla bilder, trodde jag tog mer/bättre bilder än jag tydligen hade gjort.
Operationen tog mig totalt 10min inkl. tiden att värma lödpennan, men skyndade mig lite eftersom jag gjorde det mellan två möten och jag hade plockat isär den tidigare och hade ganska bra minne av hur man tog isär den.

Man måste dock sälja sin själ till satan själv för att få hem brytarna smidigt, så jag gjorde detta och beställde ett 2-pack från Amazon. Köpte dock "fel" och valde 20M kvalité istället för 50M som är vad som sitter original, men men...

Min mus som är G903 är extremt lätt att plocka isär. Man behöver försiktigt ta bort alla glidkuddar (förutom den främre). Är du försiktig nog så går de att sätta tillbaka. Sedan sitter allt ihop med PH0 i två olika längder (Alla korta sitter i framre delen av musen om du blandar ihop det) och 1 ensam tx0 över usb-porten.

PS! var försiktig när du plockar av batteriet, lipo är mjuka.

Här ser man brytare inkl. kretskort bortmonterat för att göra lödningen smidigare. (med blå knapp ovanpå är original)

När man värmt lodet på kortet är det bara att plocka bort den gamla brytaren och löda dit den nya.

Sedan återstår endast att skruva ihop allt igen i omvänd ordning.

Permalänk
Medlem

Som tillägg så blev kostnaden totalt 63:- för 2st 20M brytare (50M hade kostat 85:-),
förutsatt att man äger mejslar och lödpenna.

Permalänk
Rekordmedlem

Jag har också renoverat ett par möss med brytar och glidytebyten så det kan jag rekommendera i stället för att byta ut dem direkt.

Permalänk
Medlem

Bra guide! Trevligt med fler människor som väljer att reparera i stället för att köpa nytt.
Gjorde själv detta på min trogna Razer Naga Epic (2011) tidigare i år.

Jag köpte 50M Omron switchar från eBay som hamnade på dryga 70kr inkl. frakt.
https://www.ebay.com/itm/282401187547?var=581533538893

Kan vara värt att ha ett extra-pack glidkuddar hemma innan man plockar isär musen.

Permalänk
Medlem

Har gjort detta med min gamla Tank, alltså Amigamusen från 1987. Den behövde dock drygt 15 års användning innan brytarna började ge upp.

Permalänk
Medlem

Kul att fler ändå tar sig tid att laga istället för att bara slänga och köpa nytt.

Permalänk
Medlem

Gjorde samma med min logitech g600 för jag inte hittade en mus jag tyckte bättre om. Köpte Kailh red switchar på ebay som är kräver lite hårdare klick. Är supernöjd!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blupparen:

Gjorde samma med min logitech g600 för jag inte hittade en mus jag tyckte bättre om. Köpte Kailh red switchar på ebay som är kräver lite hårdare klick. Är supernöjd!

Kailh GM 4.0?

Köpte hem ett 8 pack och bytte ut på samtliga möss här hemma. Omron switcharna känns ju som skit i jämförelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extrapaj:

Kailh GM 4.0?

Köpte hem ett 8 pack och bytte ut på samtliga möss här hemma. Omron switcharna känns ju som skit i jämförelse.

Yes! För mig är kailh switcharna bättre på typ alla sätt. Gillar klickljudet mer, känslan och att jag inte råkar klicka av misstag. Vilar nog handen lite för tungt på musen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blupparen:

Yes! För mig är kailh switcharna bättre på typ alla sätt. Gillar klickljudet mer, känslan och att jag inte råkar klicka av misstag. Vilar nog handen lite för tungt på musen.

Samma här. Trodde jag ville ha ganska så lätta klick eftersom jag gillar lätta switchar på tangentbordet, men det var tvärt om. Riktigt gött med tydliga klick på pekdonet.

Permalänk
Medlem

Står "million" för "million clicks before it breaks" typ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Står "million" för "million clicks before it breaks" typ?

Precis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extrapaj:

brukar vara ett medelvärde enligt tester i lab
Brukar eller åtminstone fanns samma värde på lapknappar i en fastighet.
Tar vi däremot gamla mös som IEplorer 4a så var det oftast inte brytaren isej som pajade, det var att plasten i höljet eller knappens plast bröts ner av användning. Det gick att bryta via getto mods. Sådär.. men hade man flera av dem så brukade det gå att fixa eller byta plats på vänste och höger knapp på plasten inte var lika sliten på höfger knapp. Tre löd pungter per knapp samt några skruvar.

Om någon vill ha reservdelar till Intelimouse explodera 4a. skicka ett pm. jag tänker slänga dem ändå. Har bara inte vågat.

On:
Jag är på dåligt humör och anser att det ibland är bettre att byta alt och skick på åtrevinningen eller lägga i väntan på en annan trasig snarare än att beställa delar ifrån hit och dit som miljövänligt kostar mer än att eventuelt skicka en ny rotta.
Du får bara 4/5.

Permalänk
Medlem

20M brytaren kommer högst troligen att hålla längre i musen än vad 50M brytaren gjorde (hade gjort om du köpt nya 50M)!
Och 10M hade troligen hållit ännu längre.
Mer info om detta i min tråd här #18812067

Men kortfattat så handlar det om två saker.
1, 50M märkningen gäller mekaniska delen INTE den elektriska, dvs den elektriska delen är den som kommer att sluta fungera först.
Dvs att man får dålig kontakt/dubbelklick/osv.

2, Och den viktigare delen av dessa två är att brytarna är avsedda att köras med en viss volt/amp.
Och dagens möss kör dessa brytare med extremt mycket lägre volt/amp vilket gör att strömmen helt enkelt får det svårare att få bra kontakt mellan brytarens två kontakter.
Slitage med tiden gör detta svårare och svårare tills man börjar få en brytare som ger dubbelklick/missar tryck/släpper tryck om man håller ner knappen.

50M brytarna är inte direkt ovanligt att dom börjar krångla innan ett år.
Dom två ENDA anledningarna till att möss tillverkare använder dessa idag är för att dom då kan få ett högre nummer att använda i reklamen och kan sälja dom dyrare.
Dvs 50M brytare låter bättre i reklamen än 10M brytare, i övrigt så finns INGA fördelar utan BARA nackdelar så länge dom kör dessa brytare med 100tals för låg volt/amp.

Fast skulle dom köra dom i rätt volt/amp så skulle en batteri mus äta batteritid som bara den.

Permalänk
Medlem

Om man vill testa något annat än Omron och Kailh kan jag rekomendera Huano! När min G603 började dubbelklicka bytte jag ut Omron-brytarna (D2FC-F-7N 20M) mot Huano Blue Shell White Dots, och blev väldigt nöjd med resultatet.

De nya brytarna är känns mer skarpa och låter påtagligt djupare; en klar förbättring över stock!
Jag köpte 10 st brytare för mindre än 40 kr (inklusive frakt och moms) från Aliexpress.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Gissar att det är många med mig som drabbats av dubbelklickande Logitechmöss.
Första gången det hände mig valde jag att öppna upp brytaren och "böja" tillbaka den något, detta fungerade i 1månad eller något liknande, så nu var det dags att ta tag i problemet på riktigt.

Mina val var att:

1. Köpa en ny mus.
2. Laga min nuvarande.

Valet var självklart, jag gillar musen i övrigt, och känns som slöseri att slänga den pga. något som man borde kunna lösa på 10min.

Innan "guiden" börjar vill jag be om ursäkt för usla bilder, trodde jag tog mer/bättre bilder än jag tydligen hade gjort.
Operationen tog mig totalt 10min inkl. tiden att värma lödpennan, men skyndade mig lite eftersom jag gjorde det mellan två möten och jag hade plockat isär den tidigare och hade ganska bra minne av hur man tog isär den.

Man måste dock sälja sin själ till satan själv för att få hem brytarna smidigt, så jag gjorde detta och beställde ett 2-pack från Amazon. Köpte dock "fel" och valde 20M kvalité istället för 50M som är vad som sitter original, men men...
https://imgur.com/F5f0cJz.jpg

Min mus som är G903 är extremt lätt att plocka isär. Man behöver försiktigt ta bort alla glidkuddar (förutom den främre). Är du försiktig nog så går de att sätta tillbaka. Sedan sitter allt ihop med PH0 i två olika längder (Alla korta sitter i framre delen av musen om du blandar ihop det) och 1 ensam tx0 över usb-porten.

PS! var försiktig när du plockar av batteriet, lipo är mjuka.
https://imgur.com/5H0pRA1.jpg

Här ser man brytare inkl. kretskort bortmonterat för att göra lödningen smidigare. (med blå knapp ovanpå är original)
https://imgur.com/DRbEAMR.jpg

När man värmt lodet på kortet är det bara att plocka bort den gamla brytaren och löda dit den nya.
https://imgur.com/OttCn98.jpg

Sedan återstår endast att skruva ihop allt igen i omvänd ordning.

Har själv lagat ett flertal brytare på möss som dubbelklickat/missklickat/inte klickat.
En av mössen tror jag att jag justerat ena brytaren 2 gånger, dock med år emellan.
Logitech MX Performance, Logitech G700, Cyborg R.A.T.9 är de jag kan komma ihåg att jag lagat.
Som jag förstått det från endel guider där de går igenom hur man lagar brytaren, verkar det som att Logitech snålat in på kvaliteten på brytaren.
Kan säga att jag upplevt att brytarna fått både bättre respons samt klick-känsla efter justering.
Man kan "provklicka" metallblecket i brytaren innan man monterar tillbaka plastlocket samt att det är en god idé att putsa upp "kontaktytorna" lite lätt innan man monterar ihop brytaren igen.

Men stort plus att du tar dig tid att laga dessa enkla (komplicerade) produkter istället för att bara slänga det som av någon anledning fungerar halvdåligt.

Permalänk
Medlem

Bra grej!
Jag har försökt med samma sak på en mus en gång men den reparationen funkade inte av nån anledning. Kommer absolut göra samma sak igen om/när min mus ger upp.

Permalänk
Medlem

Mina senaste möss har alla fått problem med mushjulet, att den inte registrerar scroll, eller att den scrollar åt fel håll. Hur svårt kan det vara att fixa det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Som jag förstått det från endel guider där de går igenom hur man lagar brytaren, verkar det som att Logitech snålat in på kvaliteten på brytaren.

Nej Omrons brytare är av bra kvalitet.
Problemet är att logitech använder sig av fel brytare som inte är tillverkade för så låg volt/mAh som logitech möss kör brytarna med.
Vilket får till följd att dom kommer att börja krångla mycket tidigare, se mitt tidigare inlägg/citat från annan tråd för mer info.
Dvs detta ÄR ett stort problem som bara kommer att bli större och större ju fler möss som börjar använda sig av dessa brytare med enda anledningen att dom måste ha samma höga siffra (som inte säger nånting alls om hur länge dom faktiskt kommer funka) på brytarna som alla andra.

Permalänk
Medlem

Har kört en G703 sedan den släpptes och har inte haft några problem. Däremot dubbelklick på både tangentbord och mus om mottagaren legat kasst till. Men rätt lagd så är det inga problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CymbalCrasher:

Mina senaste möss har alla fått problem med mushjulet, att den inte registrerar scroll, eller att den scrollar åt fel håll. Hur svårt kan det vara att fixa det?

Då behöver du löda av och på en ny scroll encoder. Kan vara lite knepigt ifall du inte har koll på hur man löder.

https://www.youtube.com/watch?v=F0NSbeyhqVk

Permalänk
Medlem
Skrivet av CymbalCrasher:

Mina senaste möss har alla fått problem med mushjulet, att den inte registrerar scroll, eller att den scrollar åt fel håll. Hur svårt kan det vara att fixa det?

Skrivet av Extrapaj:

Då behöver du löda av och på en ny scroll encoder. Kan vara lite knepigt ifall du inte har koll på hur man löder.

https://www.youtube.com/watch?v=F0NSbeyhqVk

Något värt att testa innan man beställer nya delar är att rengöra med alkohol. Det räcker med någon droppe in i en springa, förslagsvis där jag har ritat pilen på bilden nedan. Alkoholen sipprar in och väter släpkontakterna som troligtvis är lortiga och orsakar spökandet. Innan allt dunstar är bara att scrolla upp och ned några gånger så att alkoholen kan gnidas varvet runt.

Jag gjorde det själv på en gammal Razer Mamba med T-Röd vilket funkade fint, men helst ska man ju använda något som dunstar helt och hållet. Det finns förstås rengöringslösningar som är gjorda specifikt för elektronik, men fler av oss har nog isopropanol liggandes i hemmet.