Permalänk
Medlem

BT.1886 vs 2.2

Har märkt att jag kan välja mellan dessa två på min tv (Samsung Q90T) men trots en del googlande så hänger jag inte riktigt med VAD det är för egentlig skillnad. Den upplevda skillnaden är att BT.1886 gör bilden "mörkare" än vad 2.2 gör. Den sistnämnda får det nästan att se ut som "solsken lyser in någonstans på det som sänds", dvs inte från mitt rum utan i själva bilden. (Det går ju att ställa in från -3 till +3 på en skala också) Skuggor blir en aning mer "ljusa" och "svarta" områden blir en aning mindre svarta.

Kör med "filmmaker mode" och just nu BT.1886 samt warm 1 color då det ser bättre ut på SDR/icke 4-k material. Vid HDR ställer tv'n in st 2084 (hdr10 och hdr10+?) automatiskt samt drar upp brightness till max.

Men tänkte att det kanske fanns någon pedagogisk individ här på Swec som skulle kunna förklara det för en "idiot"?

Att det rör sig om Gamma hänger jag med på, och Bt.1886 är tydligen Gamma 2.4 (?) och bättre i mörkt rum där 2.2 blir bättre i ett ljust rum? Om man nu bortser från vad materialet har blivit mastrat i. Men då borde, i teorin, bt.1886 (2.4) bli 2.2 om jag t ex sätter "slidern" på +2 (?). Så lägre Gammavärde ger "ljusare" bild, vilket man drar nytta av om det är ljust i rummet?

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Bildexpert 📺

Det är val av EOTF, Electro Optical Transfer Function. Det vill säga ljusutbytet mellan ingående signal till fysiskt ljus ut. Detta sätter karaktären på hela bilden och jag brukar använda ord som "tonkurva" eller "kontrastkaraktär" för att beskriva skillnaden.

Gamma 2.2 är en enkel potensfunktion. Ifall 1.0 i signalvärde är 100% vitt och 1.0^2.2 = 100 nits så kommer 0.5 i signalvärde (50% grått) ge 0.5^2.2 ≈ 21,8 nits.

Gamma 2.4 ger en mörkare tonkurva och karaktär eftersom det gör kurvaturen starkare. Flackare i början (skuggtoner) och det stiger brantare i slutet (högdagrar). Detta passar bättre för ögat i mörka rum så länge som TV:n har kontrastförhållandet till återge detta. "Lägre gamma" eller mer korrekt en lägre potens som exempelvis Gamma 1.9 ger istället en ljusare bild som då passar bättre i ljusa rum. Gamma 1.0 är ett linjärt utbyte. Det blir väldigt blek bild.

SDR mastras normalt till 100 nits och Gamma 2.4. Det är så nära ett klassiskt bildrör man kommer.

BT.1886 är tänkt att mitigera detta som varit förvirring runt gamma i många år baserat på felräkningar och annat. Det baserar kurvaturen på displayens förmåga att återge svart. I fall svart är 0 nits (likt på OLED) kommer BT.1886 och gamma 2.4 vara identiska. Ifall det är lyfta svartnivåer, likt på en LCD, kan matematiken bakom BT.1886 kompensera för detta så att toningen överlag stämmer överens. Jag tror dock inte det tar hänsyn till flytande svartnivåer likt hur det blir med en FALD. Eller mer korrekt: Samsung tar inte hänsyn till detta och därför kan Local Dimming på High verkligen göra mörka bilder alldeles för mörka.

Samsungs reglage med +2 och -2 etc. är bara godtyckliga benämningar. Finns inget matematiskt samband. Senast jag kollade gjorde de dessutom fel och påverkar skuggtoner mer än övriga delar. Det blir en puckel på kurvan snarare än att hela kurvan skiftar.

För HDR10/DV/HDR10+ är det ST.2084 vilket är PQ-kurvan. Samma sak där: plus och minus på reglagen gör pucklar på tonkurvan snarare än att korrigera. Samsung tenderar att tonemappa skuggtoner HDR lite för ljust och där kan -1 eller -2 delvis hjälpa. Men det är mer av principen att man korrigerar ett fel med ett annat fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Det är val av EOTF, Electro Optical Transfer Function. Det vill säga ljusutbytet mellan ingående signal till fysiskt ljus ut. Detta sätter karaktären på hela bilden och jag brukar använda ord som "tonkurva" eller "kontrastkaraktär" för att beskriva skillnaden.

Gamma 2.2 är en enkel potensfunktion. Ifall 1.0 i signalvärde är 100% vitt och 1.0^2.2 = 100 nits så kommer 0.5 i signalvärde (50% grått) ge 0.5^2.2 ≈ 21,8 nits.

Gamma 2.4 ger en mörkare tonkurva och karaktär eftersom det gör kurvaturen starkare. Flackare i början (skuggtoner) och det stiger brantare i slutet (högdagrar). Detta passar bättre för ögat i mörka rum så länge som TV:n har kontrastförhållandet till återge detta. "Lägre gamma" eller mer korrekt en lägre potens som exempelvis Gamma 1.9 ger istället en ljusare bild som då passar bättre i ljusa rum. Gamma 1.0 är ett linjärt utbyte. Det blir väldigt blek bild.

SDR mastras normalt till 100 nits och Gamma 2.4. Det är så nära ett klassiskt bildrör man kommer.

BT.1886 är tänkt att mitigera detta som varit förvirring runt gamma i många år baserat på felräkningar och annat. Det baserar kurvaturen på displayens förmåga att återge svart. I fall svart är 0 nits (likt på OLED) kommer BT.1886 och gamma 2.4 vara identiska. Ifall det är lyfta svartnivåer, likt på en LCD, kan matematiken bakom BT.1886 kompensera för detta så att toningen överlag stämmer överens. Jag tror dock inte det tar hänsyn till flytande svartnivåer likt hur det blir med en FALD. Eller mer korrekt: Samsung tar inte hänsyn till detta och därför kan Local Dimming på High verkligen göra mörka bilder alldeles för mörka.

Samsungs reglage med +2 och -2 etc. är bara godtyckliga benämningar. Finns inget matematiskt samband. Senast jag kollade gjorde de dessutom fel och påverkar skuggtoner mer än övriga delar. Det blir en puckel på kurvan snarare än att hela kurvan skiftar.

För HDR10/DV/HDR10+ är det ST.2084 vilket är PQ-kurvan. Samma sak där: plus och minus på reglagen gör pucklar på tonkurvan snarare än att korrigera. Samsung tenderar att tonemappa skuggtoner HDR lite för ljust och där kan -1 eller -2 delvis hjälpa. Men det är mer av principen att man korrigerar ett fel med ett annat fel.

Då var jag inte heeeelt ute och cyklade ändå trots allt Även om jag får medge att jag inte hade en susning om dessa termer och exakt vad det var.

Kör 0 på skalan ändå men det var trevligt att veta vad dessa plus och minus egentligen är då. Tror min local dimming står på standard efter att ha laborerat runt lite. Kanske blir till att laborera runt lite till nu när man har ett bättre hum om vad sjutton de olika grejerna gör ^^

Men får bocka och tacka för ett utförligt svar som dessutom var pedagogiskt

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal