Snabbare RAM men 5600x boostar knappt

Permalänk
Medlem

Snabbare RAM men 5600x boostar knappt

Jag köpte precis lite snabbare RAM. Gick från 32gb 3200Mhz cl16 till 32gb 3600Mhz cl18. Fick dem svinbilligt

Problemet är att min CPU(5600x) knappt boostar över 3.7ghz vilket är base clock. Har samma inställningar som innan i BOIS och kör DCOP.

På 3h nu har bara 3 cores boostat fullt till 4.6ghz och 3 cores aldrig gått över 3.7ghz. Dem ligger på 2.9ghz as we speak.

Har jag missat något man bör göra med snabbare RAM?

Lösning: En enkel CMOS reset löste mina problem

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, Arctic Freezer 280mm AIO
Fury 32GB 3600Mz cl16
X570S Aero G
ASUS TUF 3070 OC Gaming
Corsair RM850 850W

Permalänk
Medlem

Du måste slå på PBO för att det ska boosta max. Boost har inget med RAM att göra tyvärr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

Du måste slå på PBO för att det ska boosta max. Boost har inget med RAM att göra tyvärr

Den är på, problemet är att den inte ens håller base clock. Det är därför jag frågar.

Bytte tillbaka till mina gamla 3200mhz och allt funkar som det ska. Bytte till mina nya igen och den vill inte boosta över 3.7 på några av coresen alls

Visa signatur

Fury 32GB 3600Mz cl16
X570S Aero G
ASUS TUF 3070 OC Gaming
Corsair RM850 850W

Permalänk
Medlem

Den boostar när den behöver boosta, samt kan boosta. Slår temperaturen eller strömförbrukningen i taket så kommer den inte att boosta. Kolla temperaturer och om de skiljer sig mellan kärnorna, dålig kontakt eller dålig kylare kan vara en begränsning.

Om det funkar med gamla minnena så betyder det nog att systemet är ostabilt, kolla kontakt mellan minne och moderkort, timings samt spänning på minnena. Jag kan inte köra mina DOCP/XMP på min 5950x, men kan köra betydligt lägre timings.
(har dock aldrig sett att boost har påverkats nämnvärt pga minne, men men)

Permalänk
Medlem

Som tidigare sagts, Boost har egentligen inget att göra med hastigheten på RAM.

Dock är det så att när man byter t.ex. minnen så bör man göra en cmos reset, inte säkert att allt fungerar korrekt eftersom systemet tror att det sitter något annat än vad som faktiskt sitter där. Det kan skapa en del underliga fel. Nollställ BIOS och ställ in som du vill ha det igen, och dubbelkolla dock så att du slagit på DOCP (XMP) så du får ut full hastighet av minnena.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Viking

Oavsett om du fick de svinbilligt (vad nu det är?) så är hastigheterna på dina gamla och nya i princip identiska. De gamla hade ju bättre timings än de nya, medan de nya har högre klockfrekvens.

Med det sagt kan det vara värt att skicka tillbaka de nya om de köptes nya från butik.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 6x Lian Li UNI Fan | Xiaomi Mi 34" 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Den boostar när den behöver boosta, samt kan boosta. Slår temperaturen eller strömförbrukningen i taket så kommer den inte att boosta. Kolla temperaturer och om de skiljer sig mellan kärnorna, dålig kontakt eller dålig kylare kan vara en begränsning.

Om det funkar med gamla minnena så betyder det nog att systemet är ostabilt, kolla kontakt mellan minne och moderkort, timings samt spänning på minnena. Jag kan inte köra mina DOCP/XMP på min 5950x, men kan köra betydligt lägre timings.
(har dock aldrig sett att boost har påverkats nämnvärt pga minne, men men)

Temp och ström var låga. Har heller inte sett det så det var därför jag frågade

Skrivet av Alphahanne:

Som tidigare sagts, Boost har egentligen inget att göra med hastigheten på RAM.

Dock är det så att när man byter t.ex. minnen så bör man göra en cmos reset, inte säkert att allt fungerar korrekt eftersom systemet tror att det sitter något annat än vad som faktiskt sitter där. Det kan skapa en del underliga fel. Nollställ BIOS och ställ in som du vill ha det igen, och dubbelkolla dock så att du slagit på DOCP (XMP) så du får ut full hastighet av minnena.

Jag vet detta, därför jag frågar. Jag testar att göra en cmos reset, återkommer

Skrivet av Donnerstal:

Oavsett om du fick de svinbilligt (vad nu det är?) så är hastigheterna på dina gamla och nya i princip identiska. De gamla hade ju bättre timings än de nya, medan de nya har högre klockfrekvens.

Med det sagt kan det vara värt att skicka tillbaka de nya om de köptes nya från butik.

Jag vet, men kommer ge bort mina gamla till en kompis som vill uppgradera. Köpte dem nya via en drop från Inets live-stream för runt 900kr

Visa signatur

Fury 32GB 3600Mz cl16
X570S Aero G
ASUS TUF 3070 OC Gaming
Corsair RM850 850W

Permalänk
Medlem

Efter en cmos reset så verkar allt funka. Det var väl något skumt med någon inställning med dem förra minnena. Fattar ingenting men ibland löser sig allt med en enkelt reset.

Visa signatur

Fury 32GB 3600Mz cl16
X570S Aero G
ASUS TUF 3070 OC Gaming
Corsair RM850 850W