Licensproblem - Installering av Win 10 Pro på begagnad dator som hade Win 10 Home

Permalänk
Medlem

Licensproblem - Installering av Win 10 Pro på begagnad dator som hade Win 10 Home

Har köpt en begagnad PC som hade Windows 10 Home installerad. Samtidigt köpte jag en ny Windows 10 Pro-licens. Nu vill jag formatera SSD:n som har Win Home och installera Win 10 Pro. När jag formaterat SSD:n och installerat Windows från USB-sticka enligt instruktioner från Microsoft, blir det i alla fall Home edition... Och om jag går in i Settings > Update & Security > Activation och väljer Aktivera så funkar inte min köpta nyckel; ej heller den medföljande uppgraderingskoden man fick vid köpet av Pro... (Har köpt Windows 10 Pro från Tech&Meck och aldrig tidigare haft problem med dessa.)

Vad gör jag för fel och hur kommer jag vidare?

Tagit bort rop på hjälp i rubrik /Andreaz1, mod
Permalänk

Är det inte för att du anger en nyckel för Pro när du har Home installerat som är problemet. Jag har för mig att du under Inställningar ska kunna välja att uppgradera din utgåva av Windows, men jag har redan Pro så jag kan ej se efter.

Jag vet ej hur du installerat Windows, men med hjälp av Media Creation Tool ska du kunna flasha en USB-sticka från vilken du sen kan installera både Windows 10 Home och Pro. https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

Annars får du väl vända dig till firman för support.

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Medlem

Fick du inte under installationen välja vilken version som skulle installeras? Om du inte fick det skulle jag prova att installera om från scratch, utan att vara ansluten till internet.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem

Är det inte så att den har home licensen lagrad i UEFI? Då får man inte välja pro eller home vid installation.

Permalänk

Du kan lägga till en liten fil i mappen "sources" på din windows 10 usb som du skapat med hjälp av mediacreation tool.
Du kan skapa filen själv med programmet anteckningar genom att kopiera in följande text där.

[Channel]
_Default
[VL]
0

Spara sedan filen på skrivbordet och döp den till ei.cfg. OBS! Viktigt att den får filändelsen cfg och inte txt för då funkar den inte. Klicka sedan på din USB med windows installationen så den öppnas i utforskaren. Klicka upp mappen "sources" och kopiera in filen ei.cfg där. Det ska medföra att du sedan vid windowsinstallationen erbjuds att välja vilken windows 10 version du vill ha, e.x. windows 10 PRO.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Turbopump:

Du kan lägga till en liten fil i mappen "sources" på din windows 10 usb som du skapat med hjälp av mediacreation tool.
Du kan skapa filen själv med programmet anteckningar genom att kopiera in följande text där.

[Channel]
_Default
[VL]
0

Spara sedan filen på skrivbordet och döp den till ei.cgd. OBS! Viktigt att den får filändelsen cgd och inte txt för då funkar den inte. Klicka sedan på din USB med windows installationen så den öppnas i utforskaren. Klicka upp mappen "sources" och kopiera in filen ei.cgd där. Det ska medföra att du sedan vid windowsinstallationen erbjuds att välja vilken windows 10 version du vill ha, e.x. windows 10 PRO.

Du menar *.cfg va?
Tar man bort den så får man välja mellan alla tillgängliga versioner

Skrivet av Linus:

Är det inte så att den har home licensen lagrad i UEFI? Då får man inte välja pro eller home vid installation.

Jag har/hade en laptop med Home, men får självklart välja version, om jag kommer ihåg rätt

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Jag har/hade en laptop med Home, men får självklart välja version, om jag kommer ihåg rätt

testade boota nu på min nyare dator som är levererad med win10 home, fick inte välja, testade samma sticka i en gammal lenovo och då fick jag välja.

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Du menar *.cfg va?
Tar man bort den så får man välja mellan alla tillgängliga versioner

Jag har/hade en laptop med Home, men får självklart välja version, om jag kommer ihåg rätt

Helt rätt, *cfg ska det vara som filändelse. Testade både med och utan filen, gjorde ingen skillnad. Jag fick upp alternativen att kunna välja version i båda fallen. Kan bero på att jag har windows 11 installerat.
Den finns inte i Windows 10 ISO-filen man laddar ner från Microsoft.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Linus:

testade boota nu på min nyare dator som är levererad med win10 home, fick inte välja, testade samma sticka i en gammal lenovo och då fick jag välja.

Då ska jag pröva på min laptop vid tillfälle

Permalänk
Medlem

Tackar för alla fina tips och jag ska prova det där med *.cfg-filen härnäst.

... Nu verkar det ju som jag köpt Win Pro 10 från denna leverantör, och jag har inga större förhoppningar om att få ordning på det... Skumt, för jag har tidigare handlat 2 st fungerande Win 10 Pro-licenser från samma försäljare, som funkat felfritt. Mailade och fick svar kl. 23.30 (!) om att jag skulle dra ur internet, mata in medföljande uppgraderingnyckel från Home till Pro och vid sannolikt felmeddelande strunta i det och direk boota om datorn och sedan gå in i Aktivering igen. Vilket jag gjorde och nu står det att systemet är Enterprise ... och nyckeln till Pro funkar såklart inte att uppgradera Enterprise med. Hamnat i en loop här... Får hoppas *.cfg-lösningen fungerar.

Permalänk
Skrivet av hced:

Tackar för alla fina tips och jag ska prova det där med *.cfg-filen härnäst.

... Nu verkar det ju som jag köpt Win Pro 10 från denna leverantör, och jag har inga större förhoppningar om att få ordning på det... Skumt, för jag har tidigare handlat 2 st fungerande Win 10 Pro-licenser från samma försäljare, som funkat felfritt. Mailade och fick svar kl. 23.30 (!) om att jag skulle dra ur internet, mata in medföljande uppgraderingnyckel från Home till Pro och vid sannolikt felmeddelande strunta i det och direk boota om datorn och sedan gå in i Aktivering igen. Vilket jag gjorde och nu står det att systemet är Enterprise ... och nyckeln till Pro funkar såklart inte att uppgradera Enterprise med. Hamnat i en loop här... Får hoppas *.cfg-lösningen fungerar.

Om du har fått en felaktig windows 10-nyckel som inte är för PRO-varianten så lär det inte spela någon roll. Det kommer inte att fungera att aktivera med.

Permalänk
Medlem

Slutkläm på historien är att jag fått det att funka, helt tack vare Turbopumps fantastiska tips. Tack, Turbopump.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hced:

Slutkläm på historien är att jag fått det att funka, helt tack vare Turbopumps fantastiska tips. Tack, Turbopump.

"Färdigköpta datorer", speciellt laptops har tydligen win-licensen "hårdkodat" på moderkortet någonstans.
Har en lenovo jag "måste tvingas att köra win11 home" på, tills jag orkar "hacka den"..

Har abundant med pro-lic annars.

Permalänk
Skrivet av hced:

Slutkläm på historien är att jag fått det att funka, helt tack vare Turbopumps fantastiska tips. Tack, Turbopump.

Kul att det lyckades. Då var det tydligen inget fel på licensen.