Dålig mottagning till stationär pc, ny mottagare?

Permalänk

Dålig mottagning till stationär pc, ny mottagare?

Tjena.

Har Fiber indraget till huset, men routern sitter en bit bort från datorn, (ett vardagsrum och en korridor till kontoret, tänk er planlösning som ett U.
Dragen sladd känns inte som något alternativ så jag löpte typ en sån här för ett tag sedan https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/natverk/natverks...)
(Detta är vad jag hittar i "information om nätverksanslutningen på datorn:Beskrivning: ASUS USB-AC51 USB Wireless adapter)

Jag upplever dock problem att min datorn tappar kontakten med routern ibland, samt att hastigheten sjunker till snigelfart under kanske ett par minuter osv.

Kan det vara så att denna mottagare är lite och opålitlig? Skulle det bli bättre med en annan mottagare? Gärna tips på köp isåfall

Upplever inte riktigt samma problem med telefonerna. Dock streamar dom nog inte riktigt i samma kvalitet som den nya superburken jag skaffade.

Tackar ödmjukast för svar!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av viktorkm89:

Tjena.

Har Fiber indraget till huset, men routern sitter en bit bort från datorn, (ett vardagsrum och en korridor till kontoret, tänk er planlösning som ett U.
Dragen sladd känns inte som något alternativ så jag löpte typ en sån här för ett tag sedan https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/natverk/natverks...)
(Detta är vad jag hittar i "information om nätverksanslutningen på datorn:Beskrivning: ASUS USB-AC51 USB Wireless adapter)

Jag upplever dock problem att min datorn tappar kontakten med routern ibland, samt att hastigheten sjunker till snigelfart under kanske ett par minuter osv.

Kan det vara så att denna mottagare är lite och opålitlig? Skulle det bli bättre med en annan mottagare? Gärna tips på köp isåfall

Upplever inte riktigt samma problem med telefonerna. Dock streamar dom nog inte riktigt i samma kvalitet som den nya superburken jag skaffade.

Tackar ödmjukast för svar!

Wifi är aldrig optimalt och du har dessutom gjort allt mycket värre genom att välja en usbdongel som i praktiken saknar antenner, din microbdongel ska inte användas om du inte sittter bredvid routern, säg max 3 meter med fri sikt.

Du behöver definitivt skaffa ett bättre wifikort eller dongel med ordentliga antenner, nått åt det här hållet.
https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/natverk/natverks...
https://www.webhallen.com/se/product/184569-ASUS-PCE-AC68-Dua...

Dina telefoner lär ha mycket bättre (större) antenner än din microdongel så det är inte underligt att de fungerar bättre, troligen funkar en laptop ännu bättre för de brukar ha rätt stora antenner monterade i bildskärmen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Den har inte en bra entenn. Den är något litten. Vi räknar millimeter.
Hur är den inkoplad? På baksidan av datorn? framsidan? Tänk på att mettal blokerar signalen. Men även kan få den att studsa. Den har nog inga problem att ta emot signalerna men den måste svara också. Kan den inte skicka tillbaks så blir det bara att den ser nätet men APn ser den inte mer än då och då.
Skaffa en usb förlägningskabel och fult placera den någon annan stans i rummet, alternativt sätt den på en annan sida av datorn.
Sedan så ska du ju tänka på om du ofta använder andra enheter samtidigt. Vad har du för wifi nisse i huset. Stöder den att dom i ditt fall 802.11ac samtidigt med andra standarder. eller byter den imellan som en galning för att fixa allt du använder.

Igen Det är nog snarare att din motagere inte kan skicka ok eller att din router skickar i för hög signalstyrka. Då tror din usb dongel att alt är ok då den ser nätet men den kan inte skicka tillbaka vilket mjukvaran är lite seg att fatta.

Det du kan gör för att testa är att slå på mobile hotspot på mobilen i närheten av datorn och se om det fungerar bättre då.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Jag har en sådan, mycket nöjd, i just Windows stödjer den dock bara "standardkanalerna" på 5GHz-nätet, 32-48, och inte DFS-kanalerna 50+, om de inte uppdaterat drivrutinerna på senaste tiden. (Det går tydligen att komma runt det här genom att pilla i rätt filer, men jag har inte provat)

Ovanstående behöver inte vara ett problem, beror mest på om man av olika skäl "måste" köra på DFS-kanaler.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Mycket av hemligheterna för prestandan är att det finns ordentliga antenner samt MIMO - vilket kräver flera antenner som sitter på lite olika riktningar som tex antennhållaren i sagda ASUS PCE-AC68 vilket kan mer än dubbla kapaciteten än med en enkel antenn med samma signalstyrka och i ditt fall med närmast osynlig antenn av keramik eller en liten ledare på enstaka cm i en dongel så kanske man ligger på 1/10-del av farten som en ingång med en riktig antenn vid samma omgivande fältstyrka.

Även en telefon har flera antenner gömd i sin struktur och drar nytta av MIMO likaså laptop med minst 2 hyffsade antenner gömda i skärmen och också kan dra nytta av MIMO med från 1.5 ggr till nära dubbel fart gentemot en enkel antenn med samma signalstyrka. - det finns anledning att de flesta Wlan-burkar kör med minst 2 och ofta 3 antenner för att kunna nyttja MIMO så bra som möjligt för mottagare med mer än 1 antenn.

Ju mer (ostörd dvs. högre S/N-förhållande) signal som kommer in på antennen vid mottagning ju mer komplex modulation kan man använda (dvs fler bit per symbol som QAM64 med 6 bit per symbol och mer med QAM128 för 7bit och QAM256 för 8 bit/symbol) medans med låg signal så får man använda mer robust kodning som PSK och QPSK med 1 och 2 bitar per symbol i överföringen och ofta interpunkterat med paritetsbitar (någon av viterbi, turbokodning eller LDPC) vilket i svåra fall när man precis hittar nät och mycket liten signal över brus och interferens-förhållande (dvs. grannar som stör med sin WiFi som kör samtidigt) så kan det gå åt flera symboler per överförd bit och då är hastigheten inte snabb alls.

Vilken modulation som används är hela tiden förhandlat mellan wlan-enheterna och verka signalen bättre så går man upp i modulationsgrad för fler bit per symbol i överföringen (snabbare hastighet) precis som att hastigheten går ned när signalen blir svagare eller oftast när grannarna också börja använda Wlan intensivt och S/N-förhållandet går ned och man måste använda mer robust modulation med lägre hastighet som följd. Därav den 'pumpande' farten i överföring där det kan gå fort för att plötsligt gå långsamt och farten upplevs allmänt opålitligt.

Därför kan Wlan aldrig ersätta en riktig nätverksanslutning med kabel.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Wifi är aldrig optimalt och du har dessutom gjort allt mycket värre genom att välja en usbdongel som i praktiken saknar antenner, din microbdongel ska inte användas om du inte sittter bredvid routern, säg max 3 meter med fri sikt.

Du behöver definitivt skaffa ett bättre wifikort eller dongel med ordentliga antenner, nått åt det här hållet.
https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/natverk/natverks...
https://www.webhallen.com/se/product/184569-ASUS-PCE-AC68-Dua...

Dina telefoner lär ha mycket bättre (större) antenner än din microdongel så det är inte underligt att de fungerar bättre, troligen funkar en laptop ännu bättre för de brukar ha rätt stora antenner monterade i bildskärmen.

De där ser avancerade ut, ska de fästas på moderkortet eller hur fungerar det? Ska det vara sån där pc pasta eller vad det heter?

Aldrig skruvat i en burk.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av viktorkm89:

De där ser avancerade ut, ska de fästas på moderkortet eller hur fungerar det? Ska det vara sån där pc pasta eller vad det heter?

Aldrig skruvat i en burk.

Det är pci-e kort som ska monteras internt, de trycks ner i sockeln och säkras sen med en skruv.
Inget som kräver kylpasta för det är det jag tror du syftar på med "pc pasta".

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Jag har en sådan, mycket nöjd, i just Windows stödjer den dock bara "standardkanalerna" på 5GHz-nätet, 32-48, och inte DFS-kanalerna 50+, om de inte uppdaterat drivrutinerna på senaste tiden. (Det går tydligen att komma runt det här genom att pilla i rätt filer, men jag har inte provat)

Ovanstående behöver inte vara ett problem, beror mest på om man av olika skäl "måste" köra på DFS-kanaler.

Skrivet av xxargs:

Mycket av hemligheterna för prestandan är att det finns ordentliga antenner samt MIMO - vilket kräver flera antenner som sitter på lite olika riktningar som tex antennhållaren i sagda ASUS PCE-AC68 vilket kan mer än dubbla kapaciteten än med en enkel antenn med samma signalstyrka och i ditt fall med närmast osynlig antenn i en dongel så kanske man ligger på 1/10-del av farten som en ingång med en riktig antenn vid samma omgivande fältstyrka.

Även en telefon har flera antenner gömd i sin struktur och drar nytta av MIMO likaså laptop med minst 2 hyffsade antenner gömda i skärmen och också kan dra nytta av MIMO med från 1.5 ggr till nära dubbel fart gentemot en enkel antenn med samma signalstyrka. - det finns anledning att de flesta Wlan-burkar kör med minst 2 och ofta 3 antenner för att kunna nyttja MIMO så bra som möjligt för mottagare med mer än 1 antenn.

Ju mer (ostörd dvs. högre S/N-förhållande) signal som kommer in på antennen vid mottagning ju mer komplex modulation kan man använda (dvs fler bit per symbol som QAM64 med 6 bit per symbol och mer med QAM128 för 7bit och QAM256 för 8 bit/symbol) medans med låg signal så får man använda mer robust kodning som PSK och QPSK med 1 och 2 bitar per symbol i överföringen och ofta interpunkterat med paritetsbitar (någon av viterbi, turbokodning eller LDPC) vilket i svåra fall när man precis hittar nät och mycket liten signal över brus och interferens-förhållande (dvs. grannar som stör med sin WiFi som kör samtidigt) så kan det gå åt flera symboler per överförd bit och då är hastigheten inte snabb alls.

Vilken modulation som används är hela tiden förhandlat mellan wlan-enheterna och verka signalen bättre så går man upp i modulationsgrad för fler bit per symbol i överföringen (snabbare hastighet) precis som att hastigheten går ned när signalen blir svagare eller oftast när grannarna också börja använda Wlan intensivt och S/N-förhållandet går ned och man måste använda mer robust modulation med lägre hastighet som följd. Därav den 'pumpande' farten i överföring där det kan gå fort för att plötsligt gå långsamt och farten upplevs allmänt opålitligt.

Därför kan Wlan aldrig ersätta en riktig nätverksanslutning med kabel.

Mimo är viktigt. Men billiga laptops och cromebokes stöder fortfarande inte alltid ens 2x2. Dessvärre.

Standard canalerna UNI-1 36-48 skulle jag inte säga inte ens räckte då 5Ghz bandet kom. DFS bärjar inte på 50+ det är 117 till 131. Om man nu kan ränkna så. I vissa fall kan det vara värt att hoppa över 114-116 samt 130-132 men det är inte altid värt det.
Vi har gått igenom några routrar som hemanvändare får och de stöder oftast bara fram till 112 innan det finns DFS kanaler.. Halva UNI-2-Ext Det gör att de kan klipa på canal 106 på 80Mhz..
Jag förespråkar 20eller 40Mhz kanaler häst 40Mhz ibland 80 för att få ner AIR time.
De sista UNi 22-ext stöder en hel del apple och samsung telefenoer, mer apple så de kan användas men man får kolla på vad ens saker stöder. Tittar du i DHCP scopet och ser 2000+ MAC adresser kanske det är dax. Eller om man är lite andra faktorer. Radar. I flera olika samanhang. Rign någon som kan mäta.
För hemanvändaren kolla vad routern kör och som ovan påpekat. Bara uni1. =( Så sent som för mindre än två år sedan såg jag Lenovo datorer som sålodes utan MIMO 2x2.
Vart en anektdot.
REKLAM.
Jobbar inte med det hela längre men kan säkert skicka en länk eller två till några som kan mäta om så behövs. Men med tanke på priset så är det snarare en företags tjänst.
Finns en hel del bra gratis tools.
Desverre minns jag inte namnet. Den näst bästa är skriven av en tysk och ska finnas/fanns på våran favorit ms store. (.not paserad) den andra var liknade i sin design men var ett bra komplement.

Den var bra på att lägga upp det både i 2d och 3d. Den andra bra på att i 2d visa snabbt och logga APs och om datorn försökte roma.
Båda gratis. Annars är jag något av ett fan av Ekahau. Kanske inte priserna men programet då det fungerar i sig.

Edit:
Osäker men denna kan den ena gratis nissen vara.
Fördelen med att se det i 3d är att det kan vara lättare att se eller förklara att på detta spektrum är det mycke trafik nu. Men inte här.
NetSurveyor
http://nutsaboutnets.com/archives/netsurveyor-wifi-scanner/

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.