Veckans fråga: När uppdaterar du grafikkortsdrivrutiner?

Permalänk
Melding Plague

Veckans fråga: När uppdaterar du grafikkortsdrivrutiner?

Ungefär en gång i månaden brukar det trilla in nya grafikdrivrutiner från både AMD och Nvidia. Är du snabb på bollen eller tar du din tid?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

If it works, don't touch

Permalänk
Medlem

Jag har ganska många grafikkort men inga som det längre släpps nya drivrutiner för, så mitt svar blir "aldrig", med undantag för eventuell omintallation av Windows. Gillar att spelutvecklare lär tvingas optimera spel för grafikkort vars drivrutiner inte längre uppdateras, om de nu har för avsikt att sälja några exemplar av sina nyutvecklade spel dvs.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Jag har lite dålig erfarenhet från Nvidias uppdateringar så jag brukar vänta tills det går nån vecka eller två innan jag uppdaterar. Det är för att det händer att uppdateringarna ger problem med vissa spel jag spelar ofta, och då är det bättre att vänta på andras reaktioner.

Är det däremot en patch för att fixa ett säkerhetshot/hål - så uppdaterar jag direkt.

Permalänk
Medlem

Gör en koll ungefär varannan månad och installerar nya om de finns.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Varje gång jag kör en battlefield/front etc. beta. Blir alltid påtvingad någon ny version för varje nytt de har.
Petade på min drivrutin nyligen i linux på jobbet och ibland så slutar den existera....skulle bara ha lämnat den i fred.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

När jag ser att det finns en uppdatering så uppdaterar jag.
Jag antar att många gör som jag.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, 3080 Ti

Permalänk
Medlem

Kör in så fort det kommer en ny, skarp såväl som beta, eller åtminstone så fort jag upptäcker det finns en då jag inte kollar varje dag. Backar tillbaka om det blir problem men det har inte hänt en enda gång de senaste två åren sedan jag byggde nytt. AMDs drivrutiner har för mig varit hur stabila som helst med först 5700 XT och senare 6800 XT.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Benchmaskin 🍞

Hemma uppdaterar jag nästan aldrig drivrutinerna. Det sker bara om ett spel tvingar mig eller om något crashar hela tiden som drivrutiner kanske kan lösa.

Permalänk
Medlem

Så fort den finns en beta, hotfix whatever. Gillar att leva farligt.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Om jag upplever problem i spel eller inför någon release av ett nytt spel.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Inget av alternativen passar riktigt in för mig. Jag kör Arch Linux och grafikdrivrutinerna är bara ett paket som allt annat, så de uppdateras när jag kör en systemuppdatering. Så jag uppdaterar dem med 1-2 månaders mellanrum, men sällan med någon specifik version i sikte utan det blir den version som finns i paketförrådet när jag känner för att uppdatera.

Permalänk
Medlem

Med denna artikel så hittade jag en anledning att uppdatera ;P

Visa signatur

Sitter på gamla grejer.

Permalänk
Medlem

Brukar i huvudsak bli i samband med större spelsläpp i jakt på de där sista FPS:en eftersom det ofta inkluderas spelspecifika optimeringar. Brukar dock inte hugga direkt utan vänta några dagar i alla fall så andra får vara försökskaniner När man sitter på ett gammalt trött 1070, 1440p och det inte är möjligt att uppgradera i nuläget så gäller det att ta till vad man kan för att hålla sig över de där 50-60 FPS:en.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Lego Master

När det finns en skarp version. Har hittills inte haft anledning att ångra det, så att få nya hotfixes och optimeringar för nya spel är bara mumma.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Har inget speciellt schema. Kommer på nån gång ibland att jag borde uppdatera drivrutinerna och gör det då. Blir väl typ en gång i kvartalet i snitt skulle jag tro.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Egentligen bara när jag ska spela ett nysläppt tungkört spel och jag vet att en ny drivrutin kommer med optimeringar. Annars ser jag inte några direkta fördelar med att uppdatera.

Permalänk
Medlem

Just nu har jag 496.13 från Nvidia. Från 12 oktober.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Gambit_2K:

Så fort den finns en beta, hotfix whatever. Gillar att leva farligt.

Det är typ så jag lärde mig uppskatta datorer.
Förstörde all mjukvara och hårdvara i nån slags hets att tekaka och uppdatera allt.
Sen fick man laga allt igen för att lära sig hur det fungerade från grunden.

Brukade också mix and matcha mina egna drivrutiner. Typ opengl drivern från nån betadrivrutin för workstations och direct3d drivern från senaste vanliga drivrutinerna och bakade ihop det med egen installer.

Bästa sättet att lära sig är att pressa saker till Max och ta sönder saker.
Lite tråkigare med moderna grejer där allt bara funkar och prestanda finns i överflöd

Edit: min autocorrect idag alltså… ”tekaka” skulle vara tweaka, eller vad säger du @Jacob? ”Google Ass”

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

nVidias skapra lanseringar följs relativt ofta av en Hotfix så jag brukar vänta lite. Sen är det alltid intressant att läsa vad folk har för problem med nya lanseringar.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk

Finns ingen anledning att uppdatera om man inte upplever problem eller att man köpt något nytt spel där ens grafikkort måste ha optimerade drivrutiner för det.

Permalänk
Medlem

När Ubuntu säger att det är dags för nya nvidia-drivrutiner så trycker jag på knappen. På windowssidan uppdaterar jag endast om ett spel inte vill starta på grund av versionen som är installerad.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Drivrutiner idag tycker jag inte ger så mycket förbättrad prestanda, jag kan ha fel.

Men det känns som förr så skrev alltid NVIDIA
"Upp till % högre prestanda med GTX 580 för spelet" som ett exempel.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Ibland är jag på uppdateringshumör, och ibland inte.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk

Brukar uppdatera när jag installerar ett nytt spel. Då jag sällan spelar nya spel på releasedagen så är det också sällan jag behöver uppdatera på grund av buggar eller för att få bättre prestanda då spelen ofta är minst ett par månader gamla när jag väl börjar spela (och spelspecifika drivrutiner är ofta optimerade då).

Har nog egentligen mest att göra med att jag glömmer bort att uppdatera, och när jag väl installerar ett nytt spel så kommer jag ofta på att kolla om det kommit nya drivrutiner.

Visa signatur

Dator: Corsair 4000D|i7 13700KF|ASRock Z790|MSI RTX4090|Seasonic Platinum 1kW|Kingston KC3000 2TB|G.SKill 32GB DDR5 @6400 cl32|Noctua D15|

Permalänk
Medlem

Jag installerade nya när NIS kom för jag ville prova det.
Nästa gång blir när studiodrivrutinerna når en högre version.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Jag uppgraderar när jag kommer ihåg att göra det vilket brukar vara med några månaders mellanrum.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk

Ha! Jag behöver inte uppdatera några drivrutiner då mitt kort numera är så antikt att det inte släpps några nya R9 Fury in da house!

Visa signatur

En sån där datamaskin är det jag har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Det är typ så jag lärde mig uppskatta datorer.
Förstörde all mjukvara och hårdvara i nån slags hets att tekaka och uppdatera allt.
Sen fick man laga allt igen för att lära sig hur det fungerade från grunden.

Brukade också mix and matcha mina egna drivrutiner. Typ opengl drivern från nån betadrivrutin för workstations och direct3d drivern från senaste vanliga drivrutinerna och bakade ihop det med egen installer.

Bästa sättet att lära sig är att pressa saker till Max och ta sönder saker.
Lite tråkigare med moderna grejer där allt bara funkar och prestanda finns i överflöd

Edit: min autocorrect idag alltså… ”tekaka” skulle vara tweaka, eller vad säger du @Jacob? ”Google Ass”

Precis så, synd bara att merparten av medlemmarna i forumet på denna sida är ett gäng fegisar.
Blir fan deprimerad av att se att så många svarar att de bara uppdaterar efter direkt anledning...

De måste ju hittat fel? SweClockers är väl för överklockare och våghalsar?

Visa signatur

⚙️ Ryzen 5800X | G.Skill TridentZ 3866MHz CL14 | ASUS TUF 6900XT
🖥️ Samsung Odyssey G8 OLED ⌨️ Keychron Q4 60% 🖱️ Glorious Series One Pro
🎧 RME ADI-2-DAC FS | Focal Clear MG Pro | Sony MDR-Z7M2
📺 LG 65" GX OLED | Dynaudio Xeo 4

Permalänk
Medlem

Så fort jag ser att det finns en uppdatering och jag känner för det
Utom när jag verkligen vill ha någon ny funktionalitet som Resizable Bar eller någon bugg som fixas som jag blir påverkad av.