Permalänk

4K jobbskärm: 28" vs 32" ?

Jag har svårt att bestämma mig om jag ska köpa en 28" eller 32" jobbskärm med 4K upplösning. Ni som har sådana skärmar vad tycker ni? Skulle ni hellre byta storlek? Och isåfall, varför byta?

Som jag har förstått det, så brukar man köra 1440p skalning på en 28" skärm och får då något som nästan liknar Retina upplösning. Men då får man inte plats med så mycket info. Så jag vet inte riktigt. Vad tycker ni?

Permalänk
Medlem

50" +

Visa signatur

Intel i7-4930K - Asus Rampage IV extreme - Corsair CMD16GX3M4A2400C9 16GB - SLIx2 EVGA Titan X SC (Maxwell) - 2x Intel 730K 480GB (raid1) - CM Storm Scout II
Dell U3011 - Asus PG278Q (även ett nyare bygge..)

Permalänk
Sötast

1440p på 28" är inte ens i närheten av 'retina'

Permalänk
Medlem

32" 1440p funkar utmärkt som jobbskärm, kör det själv: https://www.webhallen.com/se/product/337191-ASUS-XG32VC-32-14...

Väljer hellre 1440p +144hz än 4k 60hz för mitt arbete. Har testat båda under längre tidsperiod.

Visa signatur

e2180 + Tunic tower :: asus commando :: saphire X1900XT 256mb :: GeiL 2x1gb 6400 :: raptor 36gb :: p182 ::

Permalänk
Skrivet av tengilz:

32" 1440p funkar utmärkt som jobbskärm, kör det själv: https://www.webhallen.com/se/product/337191-ASUS-XG32VC-32-14...

Väljer hellre 1440p +144hz än 4k 60hz för mitt arbete. Har testat båda under längre tidsperiod.

Hmm... Så då hoppas jag att man kan skala om 32" till att använda 1440p och får nästan lika bra resultat som en äkta 1440p skärm då.

Varför väljer du hellre 144 Hz än 60 Hz? Är det snällare mot ögonen?

Någon annan som har testat en bra jobb uppsättning?

Permalänk
Inaktiv

Köp en 48" LG OLED C1. Jobbat framför en sån i många månader nu, väldigt trevligt!

Permalänk
Skrivet av anon270778:

Köp en 48" LG OLED C1. Jobbat framför en sån i många månader nu, väldigt trevligt!

Har inte råd.

Men, blir det inte lite låg upplösning? Visst får du mycket skärmyta, men blir det inte låg dpi?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mammabrada:

Har inte råd.

Men, blir det inte lite låg upplösning? Visst får du mycket skärmyta, men blir det inte låg dpi?

Är väl lite tycke och smak, 4K 48" motsvarar samma PPI som 24" 1080p men sen spelar ju avståndet till skärmen roll förstås. Olika personer gillar lite olika, t.ex. själv tycker jag redan 27" 1440p är för hög PPI så skulle då skala upp, 32" 1440p var mera lagom mig som jag kör just nu. Däremot är ju 32" storleksmässigt sådär precis på gränsen vad jag tycker känns lagom för dataskärm då när jag spelar tycker jag det börjar kännas nästan jobbigt att HUD elements vid sidorna faller liksom utanför blickfånget om jag jämför t.ex. min förra 24.5" 1080p skärm där man kunde ta in allt på samma gång liksom så är inte sådär 100% förtjust då man får börja röra på huvudet när man spelar t.ex. så personligen ser jag problem när jag ska väl ta steget att gå över till 4K då jag inte vill ha alltför hög PPI värde men samt vill jag inte heller ha alltför stor skärm och custom scaling i desktop läge är inte perfekt heller speciellt om man kör med flera skärmar med dessutom olika upplösningar.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mammabrada:

Jag har svårt att bestämma mig om jag ska köpa en 28" eller 32" jobbskärm med 4K upplösning. Ni som har sådana skärmar vad tycker ni? Skulle ni hellre byta storlek? Och isåfall, varför byta?

Som jag har förstått det, så brukar man köra 1440p skalning på en 28" skärm och får då något som nästan liknar Retina upplösning. Men då får man inte plats med så mycket info. Så jag vet inte riktigt. Vad tycker ni?

Har 2x27" på jobbet och 1 x 40" UW hemma. Båda har fördelar och nackdelar. Har du frågor är det bara att fråga!

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mammabrada:

Hmm... Så då hoppas jag att man kan skala om 32" till att använda 1440p och får nästan lika bra resultat som en äkta 1440p skärm då.

Varför väljer du hellre 144 Hz än 60 Hz? Är det snällare mot ögonen?

Någon annan som har testat en bra jobb uppsättning?

1. Jag kör 100% (recommended) scale and layout i win10. Funkar utmärkt.

2. Jag gillar flytet i skärmen när jag flyttar fönster och scrollar. Håller inte på med video/fotoredigering så perfekta färger och upplösning är meningslöst för mig. Jag jobbar mest i word/excel/läser PDFs/chrome så då är 32" 2560x1440 @170hz utmärkt. Kan exempelvis ha ett word-fönster uppe till vänster av skärmen, ett annat i mitten och en PDF till höger som referens (där jag hämtar info). När jag öppnar ett dataset i excel så får jag en bra överblick utan att behöva zooma ut etc. Kan tänka mig att 2x27" 1440p hade varit ett bra alternativ för mig också, men föredrar en skärm på bordet vs två då jag slipper massa kablar.

Visa signatur

e2180 + Tunic tower :: asus commando :: saphire X1900XT 256mb :: GeiL 2x1gb 6400 :: raptor 36gb :: p182 ::

Permalänk
Medlem

Köpte nyss själv en Gigabyte M32u 4K 144Hz skärm. Använder dock den bara hemma för spel och surf. Har ett 3080 Ti grafikkort.

Efter ca 1 vecka så tycker jag det funkar bra.
Det enda jag inte riktigt har vant mig med är höjden, får ibland höja blicken för att se menyn i olika program, men jag tror att det beror på att jag ibland sitter som en hösäck. Man får sitta lite mer rak i ryggen vilket ändå är bra att lära sig.
Har ett skrivbord som är 80cm djup.
Kör med 125% skalning i Windows.
Är dock supernöjd med byte från en Dell 4K 27" 60Hz skärm även om man fick betala mycket för att byta upp sig.

Permalänk
Medlem

Jag har en 27" 1440p, vilket jag tyckte lät jättestort när jag fick den, men skulle jag välja en ny idag hade jag försökt få en 32".
Det beror på vad man använder skärmen till, men jag tycker att 27" är i minsta laget när man har två dokument öppna sida vid sida, eller om man kodar på ena halvan och har något annat på andra.

För stort för två skärmar och för litet för en, på något sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

1440p på 28" är inte ens i närheten av 'retina'

Vad menar du? Det har ju helt med avståndet att göra.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

Jag kör 4K Samsung skärm på 28'' och 60 Hz när jag jobbar hemifrån.
Kör med 3840 x 2160 upplösning i grafikinställningarna men satt skalningen i Windows för text, appar och andra objekt till 150%.
Skriver mest i Word på mitt jobb och där är det ju bara att öka på procenten i förstoringen om det blir för smått.
Samma med webbläsaren, man kan ställa in zoom. Ser att jag har 110% zoom i firefox just nu.
Jag har nog lite större text än många andra väljer.

En del kollegor på jobbet har sådana där superbreda böjda skärmar.
Kanske kan vara ett alternativ? Ingen koll på vilken upplösning de har, gissar 1440 på höjden.
Tänkte om du ändå vill köra 1440 så varför inte en bredare skärm istället?

Permalänk
Medlem

Jag har två stycken 32", en med 1440p och en med 4K, och och kan absolut rekommendera 32" 4K. Det är en jättebra storlek och upplösning.

Permalänk
Skrivet av GLaDER:

Har 2x27" på jobbet och 1 x 40" UW hemma. Båda har fördelar och nackdelar. Har du frågor är det bara att fråga!

Perfekt! Vad har du för upplösningar på 27"? Och vad tycker du om båda uppsättningarna? Liten kort recension?

Skrivet av ronnylov:

Jag kör 4K Samsung skärm på 28'' och 60 Hz när jag jobbar hemifrån.
Kör med 3840 x 2160 upplösning i grafikinställningarna men satt skalningen i Windows för text, appar och andra objekt till 150%.
Skriver mest i Word på mitt jobb och där är det ju bara att öka på procenten i förstoringen om det blir för smått.
Samma med webbläsaren, man kan ställa in zoom. Ser att jag har 110% zoom i firefox just nu.
Jag har nog lite större text än många andra väljer.

En del kollegor på jobbet har sådana där superbreda böjda skärmar.
Kanske kan vara ett alternativ? Ingen koll på vilken upplösning de har, gissar 1440 på höjden.
Tänkte om du ändå vill köra 1440 så varför inte en bredare skärm istället?

Så vad tycker du då, om din Samsung uppsättning? Är det något du är missnöjd med, och skulle valt annorlunda skärm om du kunde?

Jag är inte jätteintresserad av superbreda skärmar, vill ha lite höjd oxå.

Permalänk
Medlem

Hade kört på 27" om du vill ha närmast "Retina".

Kör det själv och är otroligt nöjd med bildskärpan

Visa signatur

Hänger på Sweclockers när jag blir köpsugen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mammabrada:

Perfekt! Vad har du för upplösningar på 27"? Och vad tycker du om båda uppsättningarna? Liten kort recension?

Så vad tycker du då, om din Samsung uppsättning? Är det något du är missnöjd med, och skulle valt annorlunda skärm om du kunde?

Jag är inte jätteintresserad av superbreda skärmar, vill ha lite höjd oxå.

Jag är nöjd med skärmen. Har inga andra 4K-skärmar att jämföra med men med tanke på att jag behöver förstora upp saker så känns det som det helt klart är ett alternativ att ha större än 28 tum med 4K-upplösning. Å andra sidan blir text skarpt och tydligt med hög pixeltäthet. Möjligen att den är i ljusstarkaste laget. Går att justera ner den men det känns onödigt att den ska vara så ljusstark att man behöver ha brightness på 5 % för att det ska känas lagom. Sedan är det ganska enkel skärmfot utan större justeringsmöjligheter. Den har displayport och två stycken HDMI. Går att köra 4K 60Hz på HDMI om man har rätt sorts kabel. Med fel kabel blir det bara 30 Hz vid 4K om man kör HDMI. Ibland är det lite trixigt att få den att välja rätt ingång men man lär sig att gå in i skärmmenyn och byta. Den har trevlig funktion att dela upp skärmen så man kan se två bildkällor samtidigt exempelvis om man kopplar in två datorer. Men det är vldigt sällan jag använder den funktionen. Skärmen ska visst stödja FreeSync men inget jag har testat. Max 60 Hz dock vilket kan vara en nackdel för vissa.

Modellen är Samsung LU28R550UQUXEN
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5278050
Jag tycker den är prisvärd. Funderar på att köpa någon arm eller något då fotstödet är ganska tråkigt.
Jag tyckte skärmen var så bra så att jag köpte två stycken, min sambo fick den andra.

Edit: På min privata dator kör jag Linux med Plasma desktop och där kan jag skala skrivbordet mer fritt än på Windows så där känns skärmen helt perfekt för mig. Kör "global skala 175%" på skrivbordsinställningarna i KDE Plasma.

Permalänk
Medlem

Kör 32" 1440p hemma(har ju blivit lite av en jobbskärm också pga pandemin), funkar fint vid spel, men jag hade nog rekommenderat 4k för arbete. Har en 27" som andraskärm, och som huvudskärm på jobbet, och där fungerar 1440p utmärkt.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mammabrada:

Perfekt! Vad har du för upplösningar på 27"? Och vad tycker du om båda uppsättningarna? Liten kort recension?

Jag är inte jätteintresserad av superbreda skärmar, vill ha lite höjd oxå.

27"-skärmarna är 4k båda två. Tror det är en denna. De är OK, men inget märkvärdigt alls. De har INTE stöd för DP MST (daisy chaining) så jag behöver köra en dockningsstation på jobbet. Tycker det fungerar rätt dåligt och det blir ett ormbo med sladdar oavsett hur fint jag försöker hålla det.

Min goto setup för dubbla skärmar är en på högkant (off center) och huvudskärmen rakt fram. Sen har jag allt som oftast laptopen öppen också, för att ha ex. Spotify och liknande på. Jag gillar kaklande fönsterhanterare (tiling) och blev väldigt glad när jag hittade PowerToys i Windows.

Egentligen hade jag velat köra samma setup hemma (2x4k) men jag kunde inte hitta några 4k-skärmar med MST-stöd i lager. Att köra dockningsstation med KVM hemma var inte ett alternativ pga sladdhärva och pris. Så istället blev det en 40" UW med inbyggd KVM-switch. Den fungerar bra, tycker jag.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Inaktiv

Beror väldigt mycket på vad du jobbar med. Två 21" bredvid varandra är bra för t.ex. StackOverflow på ena och Xcode på andra, eller Spotify/YouTube på en och spel på andra. Kör nu browser + IDE på 27" 1440p och det är lite trångt. För allt annat fungerar det bra. Funderar på 32" 4k. En nödlösning är flera arbetsytor och sedan skifta snabbt men rå skärmyta är nog bäst. Har monitorn på en arm så jag behöver inte skala text (ännu).

Permalänk
Avstängd

34" utan tvekan

Permalänk
Medlem

För att få retina på 27"+ på normalt tittavstånd krävs det ju nästan 8K.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av rocket:

34" utan tvekan

En 34" är bra för spel men för film vill man ha 16:9. Viktigare för mig, en 32" har runt 4% mer skärmyta än en 34". Höjd är också bra, bredd är inte allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

En 34" är bra för spel men för film vill man ha 16:9. Viktigare för mig, en 32" har runt 4% mer skärmyta än en 34". Höjd är också bra, bredd är inte allt.

Varför vill man ha 16:9 för film? 16:9 är optimalt för serier men väldigt få filmer spelas in i 16:9 utan kör nästan alltid bredare format.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Scarabeo:

Varför vill man ha 16:9 för film? 16:9 är optimalt för serier men väldigt få filmer spelas in i 16:9 utan kör nästan alltid bredare format.

Att en del storfilmer spelas in i bredare format än 16:9 innebär inte att de distribueras till konsument i det formatet. Bredare format, typ 2.35:1 eller 21:9, används mest av biografer. För distribution till konsument, alltså för TV och hemmabio, är det 16:9 som dominerar. Serier och andra filmer som inte är tänkt att gå via biografer kör oftast 16:9 direkt. Lite info:

https://www.the-home-cinema-guide.com/dvd-aspect-ratio.html

https://en.wikipedia.org/wiki/16:9_aspect_ratio

DVD är 4:3 eller 16:9, BluRay är 16:9 eller 2.35:1. Med strömmande media är man naturligtvis fri att strömma i vilket format man vill. Om folk skaffar sig mera 2.35:1, alltså typ 34" UWD-skärm, så kanske marknaden ändrar sig men som det är nu så måste 16:9 anses dominera rätt hårt.

Till sist, för tydlighets skull, 1280x720, 1366x768, 1920x1080, 2560x1440 och 3840x2160 ('4k') är alla 16:9. Det är nog svårt att hitta en produkt avsedd som TV/hemmabio som inte är 16:9.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tengilz:

32" 1440p funkar utmärkt som jobbskärm, kör det själv: https://www.webhallen.com/se/product/337191-ASUS-XG32VC-32-14...

Väljer hellre 1440p +144hz än 4k 60hz för mitt arbete. Har testat båda under längre tidsperiod.

Hur har den skärmen funkat för dig? Något att anmärka? Funderar själv på en sån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon270778:

Köp en 48" LG OLED C1. Jobbat framför en sån i många månader nu, väldigt trevligt!

Problemen med en OLED som arbetsskärm är att dom fortfarande brinner ut ganska snabbt, använder du den 8 timmar om dagen, lär den brinna ur om 1-2 år. Använder du den måttligt till spel och efter-jobbet film tittande, så är den utmärkt.

För er som tänker att införskaffa Oled till datorbruk rekommenderar jag Linus Tech Tips erfarenhet av dessa

Mht. OT, så ville jag nog välja 32 tums. Bigger = better, helt sant. Jag använder numera en 75" som arbetes skärm hemma, blir svårt att återvända när man har vänd sig, det är ren lyx.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av JoOngle:

Problemen med en OLED som arbetsskärm är att dom fortfarande brinner ut ganska snabbt, använder du den 8 timmar om dagen, lär den brinna ur om 1-2 år. Använder du den måttligt till spel och efter-jobbet film tittande, så är den utmärkt.

För er som tänker att införskaffa Oled till datorbruk rekommenderar jag Linus Tech Tips erfarenhet av dessa
https://www.youtube.com/watch?v=hWrFEU_605g

Mht. OT, så ville jag nog välja 32 tums. Bigger = better, helt sant. Jag använder numera en 75" som arbetes skärm hemma, blir svårt att återvända när man har vänd sig, det är ren lyx.

Åh, ännu en gång denna LTT-video som inte tar upp ämnet särskilt väl, inte förklarar skillnaden på retention och inbränning, det är uppenbart att Linus inte kör inställningar som gör saken bättre och istället för att upplysa om hur man borde göra: beklagar sig över saker som faktiskt går att arbeta sig runt ifall man förstår hur en OLED fungerar.

Yes, jag har frågat LG om jag inte kan långlåna en 48-tums C1, köra som datorskärm och helt enkelt youtuba om hur den fungerar och hur man ska tänka som användare. LTT:s video är i sig ett rejält manusuppslag till vilka missuppfattningar jag måste bemöta.

Rtings inbränningstest där modellerna stresstestades 20 timmar om dygnet för att skapa inbränningar har tydliga grafer som visar att efter 10 500 timmar drift är ljusstyrka och färgomfång densamma på 2017-modellerna. Alltså de paneler som idag kan räknas som gamla i tekniken och faktiskt är känsligare. 10 500 timmar är mer tre år på raken med 8 timmar dagen 365 dagar om året utan att man tappar något av färg- och ljuskapacitet. Vilket faktiskt är bättre än vad man kan räkna med från de vita lysdioderna i en LCD.

Faktorera in att man kör sin OLED på ett smartare sätt snarare än ett destruktivt stresstest – samt smartare än Linus – och det lär inte vara ett problem mer än något annat.

Men ja, det kräver mer av dig som användare och vill man inte bry sig eller tänka på sådant, då kör man LCD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Faktorera in att man kör sin OLED på ett smartare sätt snarare än ett destruktivt stresstest – samt smartare än Linus – och det lär inte vara ett problem mer än något annat.

Men ja, det kräver mer av dig som användare och vill man inte bry sig eller tänka på sådant, då kör man LCD.

Skulle gärna höra mer om vad jag som användare bör göra för att undvika problem. Ett inlägg som beklagar sig över hur en annan gjort fel hjälper inte så mycket

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕