Permalänk
Medlem

Tele2 600/50 vs Telia 100/100

Hej! Vi ska flytta till en adress som har både ComHem/tele2 och Telia fiber.

Vad skulle ni ha valt? Tele2 kostar 279kr/mån för 600/50 och Telia 299kr/mån för 100/100.

Vi använder nätet mest till spela och kolla netflix/Youtube. Skulle det kanske vara bättre med Fiber från Telia? Har hört att pingen är lägre med fiber än Fiberkoax som tele2 kallar det.

Visa signatur

CPU: Intel® Core i5 3570K, 3,4GHz --- GPU: GeForce GTX 680 2GB --- PSU: 650Watt --- RAM: 2 x Corsair 8GB --- SSD: 120GB --- HDD: 2TB + 1TB external --- Motherboard: MSI Z77A-G45 Z77 --- Chassi: Fractal Design Arc Midi Tower ---- Keyboard: Microsoft SideWinder X4 --- PC mouse: SteelSeries Kan --- Headset; Steelseries 5h v2

Permalänk
Lego Master

Jag skulle personligen välja "äkta" fiber alla dagar i veckan, men Telia har jag ett ont öga till just nu eftersom de vägrar leverera rimliga hastigheter till mig.
Men de ÄR stabila som fan, det är ingen tvekan om det. Finns det verkligen inget alternativ till Telia på fibern? På koaxen fattar jag att du sitter fast med Tele2/Comhem.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dextive:

Hej! Vi ska flytta till en adress som har både ComHem/tele2 och Telia fiber.

Vad skulle ni ha valt? Tele2 kostar 279kr/mån för 600/50 och Telia 299kr/mån för 100/100.

Vi använder nätet mest till spela och kolla netflix/Youtube. Skulle det kanske vara bättre med Fiber från Telia? Har hört att pingen är lägre med fiber än Fiberkoax som tele2 kallar det.

Menar du att du har "vanlig optiskt fiber" direkt till din lägenhet och Fiberkoax? Som du kan välja mellan?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Jag skulle personligen välja "äkta" fiber alla dagar i veckan, men Telia har jag ett ont öga till just nu eftersom de vägrar leverera rimliga hastigheter till mig.
Men de ÄR stabila som fan, det är ingen tvekan om det. Finns det verkligen inget alternativ till Telia på fibern? På koaxen fattar jag att du sitter fast med Tele2/Comhem.

Jag hörde med Telia och det var ingen öppen Telia fiber, utan har endast att välja mellan Telias egna erbjudanden och det var endast 100/100.
Vi har tidigare kört Tele2 i nuvarande lägenhet och har varit nöjda. Inga avbrott förutom när de bygger ut utanför. Men tänkte kanske testa fiber och se om det känns bättre. Vi spelar väldigt mycket online-spel, så att få ner pingen är alltid ett stort plus. Vi laddar aldrig ner något förutom på kanske Steam.

Visa signatur

CPU: Intel® Core i5 3570K, 3,4GHz --- GPU: GeForce GTX 680 2GB --- PSU: 650Watt --- RAM: 2 x Corsair 8GB --- SSD: 120GB --- HDD: 2TB + 1TB external --- Motherboard: MSI Z77A-G45 Z77 --- Chassi: Fractal Design Arc Midi Tower ---- Keyboard: Microsoft SideWinder X4 --- PC mouse: SteelSeries Kan --- Headset; Steelseries 5h v2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Menar du att du har "vanlig optiskt fiber" direkt till din lägenhet och Fiberkoax? Som du kan välja mellan?

Vi fick välja mellan Tele2s Fiberkoax eller vanlig Telia fiber sa föreningen.

Visa signatur

CPU: Intel® Core i5 3570K, 3,4GHz --- GPU: GeForce GTX 680 2GB --- PSU: 650Watt --- RAM: 2 x Corsair 8GB --- SSD: 120GB --- HDD: 2TB + 1TB external --- Motherboard: MSI Z77A-G45 Z77 --- Chassi: Fractal Design Arc Midi Tower ---- Keyboard: Microsoft SideWinder X4 --- PC mouse: SteelSeries Kan --- Headset; Steelseries 5h v2

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Dextive:

Jag hörde med Telia och det var ingen öppen Telia fiber, utan har endast att välja mellan Telias egna erbjudanden och det var endast 100/100.
Vi har tidigare kört Tele2 i nuvarande lägenhet och har varit nöjda. Inga avbrott förutom när de bygger ut utanför. Men tänkte kanske testa fiber och se om det känns bättre. Vi spelar väldigt mycket online-spel, så att få ner pingen är alltid ett stort plus. Vi laddar aldrig ner något förutom på kanske Steam.

Right. Ja, om det bara är spel så är ju 100/100 fullt tillräckligt, bättre latens är bättre. Men tänk på att en 4K-ström från Netflix tar ungefär 25 Mbit/s, så om ni är flera som ska kunna göra olika saker samtidigt så kan det bli trångt på en 100-lina.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dextive:

Vi fick välja mellan Tele2s Fiberkoax eller vanlig Telia fiber sa föreningen.

Så ni har två st olika nätverksuttag? Vilken svarstid hade ni i er tidigare lägenhet med Tele2 till exempelvis Bredbandskollen?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Telia fiber alla dagar i veckan, undviker kabelmodem som pesten p.g.a. kass latens, kass upload och sen erkänt kass kundservice på Comhem (numera Tele2). Men som sagts innan så kan det bli trångt om man kör mer än ett par 4k streamar samtidigt.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Cenorida:

Så ni har två st olika nätverksuttag? Vilken svarstid hade ni i er tidigare lägenhet med Tele2 till exempelvis Bredbandskollen?

Fiberkoax är marknadsföringslingo för bredband via kabel-tv, det vill säga "tre hål i väggen". Har samma upplägg i min lägenhet där jag antingen kan få 100/100 via Telias fibernät eller "fiberkoax" via Tele 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Så ni har två st olika nätverksuttag? Vilken svarstid hade ni i er tidigare lägenhet med Tele2 till exempelvis Bredbandskollen?

Bifoga bild.
Annars har vi helt okej ping. 40~ på LoL och Overwatch. Känns kanske smidigare att behålla Tele2

Visa signatur

CPU: Intel® Core i5 3570K, 3,4GHz --- GPU: GeForce GTX 680 2GB --- PSU: 650Watt --- RAM: 2 x Corsair 8GB --- SSD: 120GB --- HDD: 2TB + 1TB external --- Motherboard: MSI Z77A-G45 Z77 --- Chassi: Fractal Design Arc Midi Tower ---- Keyboard: Microsoft SideWinder X4 --- PC mouse: SteelSeries Kan --- Headset; Steelseries 5h v2

Permalänk
Medlem

Jag har Tele2 och är väl ganska irriterad på deras utbud. Vi har fiber indraget i lägenheten men många hastigheter är "fiberkoax". Endast 250/250 och 1000/1000 är vettiga alternativ även om 1000 är överprisat. På black friday lyckades jag bråka till mig 250 för 99:- efter ett tomt hot om att jag skulle byta leverantör(vilket jag inte kan då föreningen har bundit sig) Resten är av typen 300-600/10-50. Uppkopplingen ger dock vad som utlovas.

Om möjlighet finns är mitt tips att inte binda till en operatör över lång tid så du kan skifta när du känner för det eller är missnöjd. Tyvärr uppmuntras ett byte varje år då alla kampanjer endast gäller "nya" kunder.

Edit: min ping ligger 16ms till mobilen och oftast runt 5ms i CS:GO via ethernet till Ubiguitis UDM router.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dextive:

https://i.ibb.co/cJGcv40/Screenshot-20211202-153747.jpg

Bifoga bild.
Annars har vi helt okej ping. 40~ på LoL och Overwatch. Känns kanske smidigare att behålla Tele2

Ser väldigt bra ut ändå, välj Tele2 utan bindningstid skulle jag säga.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

100/100 vilken dag som helst. kabelmodem och grejor är nödvänligt ont för de som inte har något annat val.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dextive:

Hej! Vi ska flytta till en adress som har både ComHem/tele2 och Telia fiber.

Vad skulle ni ha valt? Tele2 kostar 279kr/mån för 600/50 och Telia 299kr/mån för 100/100.

Vi använder nätet mest till spela och kolla netflix/Youtube. Skulle det kanske vara bättre med Fiber från Telia? Har hört att pingen är lägre med fiber än Fiberkoax som tele2 kallar det.

Skrivet av Dextive:

https://i.ibb.co/cJGcv40/Screenshot-20211202-153747.jpg

Bifoga bild.
Annars har vi helt okej ping. 40~ på LoL och Overwatch. Känns kanske smidigare att behålla Tele2

100/100 Fiber är oändligt mycket bättre än 600/50 via kabel.
Hade tagit fiber även om det var 10/10 istället för 1000 Mbit/s via koax om det var för spelande.

Jag har både Koax och fiber i lägenheten. Spelar inte League of Legends, men overwatch har jag testat.
45 ms över Koax och 20 ms med Fiber.

CS:GO runt 25 ms med Koax och mellan 1-5 ms via fiber (Servrarna ligger i Stockholm).

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

Skulle tagit Telia 100/100 varje dag i veckan. Visst Tele2 är lockande, men vad händer när det strular och du sitter med ett 12- 24- eller 36-månaders avtal med odugligt internet, ska du få tillbaka dina 279kr en månad och barnen inte kan surfa, spela datorspel eller kolla netflix?
Kabelmodem-anslutning är känt för att vara helt värdelös teknik. Med Telia blir det en bättre stämning hemma för att resten av familjen alltid har stabilt internet via fiber.

Visa signatur

<3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Han_stog_still:

Skulle tagit Telia 100/100 varje dag i veckan. Visst Tele2 är lockande, men vad händer när det strular och du sitter med ett 12- 24- eller 36-månaders avtal med odugligt internet, ska du få tillbaka dina 279kr en månad och barnen inte kan surfa, spela datorspel eller kolla netflix?
Kabelmodem-anslutning är känt för att vara helt värdelös teknik. Med Telia blir det en bättre stämning hemma för att resten av familjen alltid har stabilt internet via fiber.

Varför måste man ta Tele2 med bindningstid? Är det inte bara att testa Tele2 och om det inte funkar, bara byta till Telia?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500