Permalänk

Packet loss med Telia

Hej,

Vi bytte nyligen från Bahnof till Telia pga bättre paketpris för tv och bredband.

Sen bytet är uppkopplingen extremt svajig, jag blir utkastad från onlinespel på playstation trots att jag kör kablat & trådlösa uppkopplingen kan fastna i ett par sekunder för att sen släppa på igen. När jag kör speed test så får jag utlovad hastighet och routern vet jag är fullt kapabel.

Någon som har erfarenhet kring detta?

Ska tilläggas att jag bor i hus med öppet fiber, så kan välja väldigt många leverantörer

Tack på förhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morticius:

Hej,

Vi bytte nyligen från Bahnof till Telia pga bättre paketpris för tv och bredband.

Sen bytet är uppkopplingen extremt svajig, jag blir utkastad från onlinespel på playstation trots att jag kör kablat & trådlösa uppkopplingen kan fastna i ett par sekunder för att sen släppa på igen. När jag kör speed test så får jag utlovad hastighet och routern vet jag är fullt kapabel.

Någon som har erfarenhet kring detta?

Ska tilläggas att jag bor i hus med öppet fiber, så kan välja väldigt många leverantörer

Tack på förhand

Hastighet är mindre intressant om svarstiden är dålig, vad säger den?
Vad säger Telia, för du har väl pratat med dem och gjort ett ärende på det?
Har du kört pingplotter?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Skrivet av griid:

Vad säger bredbandskollen, svarstider?
Har du kört pingplotter?

Trådlös svarstid på 39ms nu när jag testade.

Vet ej vad pingplotter är, kör ett försök

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morticius:

Trådlös svarstid på 39ms nu när jag testade.

Vet ej vad pingplotter är, kör ett försök

39ms i spel är helt värdelöst och ibland ospelbart.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Skrivet av griid:

39ms i spel är helt värdelöst och ibland ospelbart.

Det var trådlöst till telefonen. Kör kablat till dator och playstation

Permalänk
Medlem

Gör en tracert till t.ex. sunet.se
starta cmd och kör:
tracert sunet.se

Får du packetloss mot sunet är det något fel. Får du däremot packetloss mot spelservern kan det vara vara andra leverantörer på vägen till spelservern som felet ligger hos och då inte nödvändigtvis Telias fel.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morticius:

Det var trådlöst till telefonen. Kör kablat till dator och playstation

Men... Du kan ju inte säga "det är fel på min trådar uppkoppling" sedan när någon ber dig göra ett test mäter du med mobilen...?

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Rekordmedlem

Vad har du för router och har du gjort några manuella inställningar i den eller i någon av enheterna som kopplas till den ?

Har du refensmätt med en dator inkopplad direkt till inkommande anslutning utan att ha en router mellan ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Ferrat:

Men... Du kan ju inte säga "det är fel på min trådar uppkoppling" sedan när någon ber dig göra ett test mäter du med mobilen...?

Satt i soffan med min son som är sjuk, därav hade jag inte möjligheten att gå till datorn

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Vad har du för router och har du gjort några manuella inställningar i den eller i någon av enheterna som kopplas till den ?

Har du refensmätt med en dator inkopplad direkt till inkommande anslutning utan att ha en router mellan ?

Jag har provat med:
ASUS XT8
ASUS XD6
nu kör jag ASUS RT-AX86U (tänkte pröva att peta i merlin fw ikväll)

Har inte pillat några inställningar, men har prövat att gå direkt från mediaomvandlaren, ingen skillnad mot när jag går genom routern

Permalänk
Medlem

testat att byta till en annan dns i din router och skita i den Telia kör med?

Testa ändra din dns till quad9 som är säker och snabb.
9.9.9.9
149.112.112.112

Permalänk
Skrivet av slusk:

testat att byta till en annan dns i din router och skita i den Telia kör med?

Testa ändra din dns till quad9 som är säker och snabb.
9.9.9.9
149.112.112.112

Gör man det via routerns gränssnitt? Bara bytt i windows tror jag, till Googles?

Permalänk
Medlem

Ja byt i routern

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morticius:

Gör man det via routerns gränssnitt? Bara bytt i windows tror jag, till Googles?

Skulle inte byta till quad9. Snabb är den inte (iaf inte 9.9.9.9), en av de slöaste av de större. Ingen kommer att vara snabbare än din isp:s och vill du en snabb av de större så är cloudflare (1.1.1.1) ett mycket bättre val.

Permalänk

Ring Telia och prata om ditt problem. Hoppas det löser sig!

Permalänk
Medlem

Jag har också grova problem med hög ping och seg lina hos Telia ikväll. Så vitt jag vet var det inget problem igår. Dom har nog sabbat nåt nånstans.

Så här ser det ut mot sunet.se:

Ping statistics for 37.156.192.51:
Packets: Sent = 45, Received = 42, Lost = 3 (6% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
Minimum = 82ms, Maximum = 114ms, Average = 102ms