FPS problem med Acer Nitro N50-610 stationär dator

Permalänk
Medlem

FPS problem med Acer Nitro N50-610 stationär dator

Tja,

Specs:
Intel i5-10400F
RTX 2060
16GB RAM
512GB SSD

Köpte denna Acer dator i början av året och har varit väldigt nöjd med den tills nu. Jag spelar ungefär endast CSGO och har aldrig haft något problem med datorns prestanda på detta spelet förr. Nu nyligen har jag märkt att jag får väldigt ofta fps-drop till cirka 150 fps när min average brukade ligga på 250-300fps förr. Jag har även märkt att min GPU når väldigt höga temperaturer när datorn väl pressas men CPUn verkar inte ha något temperaturproblem. Att datorn presterar såhär påverkar mig väldigt mycket negativt då det helt enkelt blir jobbigare att skjuta och helt enkelt tråkigare att spela. Jag tycker inte att datorn borde prestera så här när den nästan är nyköpt så jag undrar hur jag ska gå tillväga?

Jag har testat följande:
Stängt av olika onödiga bakgrundsappar.
Kollat i datorn och allt sett bra ut, inte mycket damm.
Tagit av sidopanelen och testat undervolta GPUn och märkt att temperaturerna blir lite bättre vilket i sin tur lett till att prestandan blivit bättre men inte tillräckligt bra.

Alla tips uppskattas.

Permalänk
Medlem

Finns väl snart över 100 trådar som behandlar exakt samma ämne här på swec som alla har gemensamt att de saknar en lösning för att frågan saknar svar. Vill inte vara dryg men det räcker med att Valve släpper en ny uppdatering så kan det här uppstå och att gå från 250 till 150 fps är knappast en fps drop. Du kan heller inte förvänta dig att den där datorn kommer att hålla x antal fps eller mer hela tiden i ett spel som CSGO med sin "fantastiska" optimering och krav på CPU.

Vad innebär väldigt höga temperaturer? Du skriver att datorn är ny och om det nu faktiskt mot förmodan är något fel på den så kan det ju vara bra om du skriver exakt hur det ser ut. När du undervoltar, vilken programvara har du använt och vad innebär det rent konkret att prestandan blivit bättre? Har det släppts några uppdateringar till CSGO nyligen och/eller har du uppdaterat ditt grafikkorts drivrutiner?