Permalänk

Nybörjares RAM- och CPU-frågor

Hej Sweclockers,

Jag ska bygga min första dator på väldigt lång tid och behöver lite hjälp för att uppdatera hjärnkontoret. Kan ni vänligen hjälpa mig?

Jag vill komma så billigt undan som möjligt, kan tilläggas.

CPU:
1a) Jag ska välja mellan 3400G och 5600G. Behöver jag 6 kärnor och 12 trådar som 5600G bjuder på eller räcker de 4 kärnor och 8 trådar som finns i 3400G? (Jag har inte tänkt att spela något tyngre än CSGO i 1080p på en 60Hz-skärm. Kommer inte hålla på med något tungt arbete heller.)
1b) Räcker en 3400G för att spela CSGO i 1080p med stabila 60fps - utan några fps-drops (under 60fps) vid rökgranater och explosioner?

RAM:
2a) Räcker ett par 2400MHz-minnen för att ge mig ovannämnda 60fps i CSGO? (Eller måste jag köra på något snabbare?)
2b) Är det så att 4000MHz-minnen är "mindre stabila" än 2400, 3200 eller 3600? (Läste detta någonstans.) Kan det vara fördelaktigt att undvika 4000MHz pga detta?
2c) Är det lätt att överklocka RAM från 2400 till 3000 och/eller 3600 till 4000? (RAM-stickorna i fråga är Corsair Vengeance (2400) och Kingston Fury (3600). Hur gör jag i så fall?

Anledningen till de specifika frågorna om RAM är för att 3400G väl bara har stöd för max ~3000MHz medans 5600G kan köras med 4000MHz. Eller har jag förstått det fel?

MYCKET tacksam för all hjälp.

Permalänk
Medlem

Asså hade oavsätt valt 5600g alla dagar i veckan, även om 3400g duger så är det nog med nöd å näppe. sen när det kommer till minnen så är 3200 mhz minnen med cl 16 eller lägra vägen att gå, inte direkt så mycket dyrare än långsammare minnen men gör en otrolig skillnad speciellt om du ska använda gpu delen hos processorn. får du tag på snabbare minnen för någon hundralapp mer så kör på det men annars är 3200mhz det långsammaste du bör köra.

och när det kommer till att överclocka minnen så skulle jag våga påstå att det är inte värt mödan då det är otroligt mycket pillande och är helt enkelt ofta inte värt mödan. bättre att köpa minnen som är snabbare till å börja med.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Skrivet av norrby89:

Asså hade oavsätt valt 5600g alla dagar i veckan, även om 3400g duger så är det nog med nöd å näppe. sen när det kommer till minnen så är 3200 mhz minnen med cl 16 eller lägra vägen att gå, inte direkt så mycket dyrare än långsammare minnen men gör en otrolig skillnad speciellt om du ska använda gpu delen hos processorn. får du tag på snabbare minnen för någon hundralapp mer så kör på det men annars är 3200mhz det långsammaste du bör köra.

Jag vet att 3400G och 2400MHz är primitivt i jämförelse med 5600G och 3200MHz, men min huvudsakliga fråga är i grova drag bara om det räcker för att spela CSGO i stabila 60fps i 1080p.

Permalänk
Medlem
Skrivet av siXpounder:

Jag vet att 3400G och 2400MHz är primitivt i jämförelse med 5600G och 3200MHz, men min huvudsakliga fråga är i grova drag bara om det räcker för att spela CSGO i stabila 60fps i 1080p.

Närmaste jag hittar är dota 2 så klarar 3400g ca 50 fps (med 3600mhz minnen) , så tvivlar starkt att det blir någon rolig upplevelse i cs.

Speciellt med 2400mhz minnen så kommer den gpun vara mer eller mindre värdelös.

Måste tänka på att Ryzen känar otroligt mycket på snabba minnen, och kombinera det med igpu så kommer snabba minnen vara ett absolut måste tyvärr.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Skrivet av norrby89:

Närmaste jag hittar är dota 2 så klarar 3400g ca 50 fps (med 3600mhz minnen) , så tvivlar starkt att det blir någon rolig upplevelse i cs.

Speciellt med 2400mhz minnen så kommer den gpun vara mer eller mindre värdelös.

Måste tänka på att Ryzen känar otroligt mycket på snabba minnen, och kombinera det med igpu så kommer snabba minnen vara ett absolut måste tyvärr.

I denna videon ser man ju att det verkar gå riktigt bra. Detta då ihop med 2666MHz-minnen.

https://www.youtube.com/watch?v=WegRG1OnohY