Permalänk
Medlem

Svartpeppar

Hej!

Visst är svartpeppar trevligt?

Jag har det till i princip allt, i pepparkvarn, men vill utforska världen av svartpeppar lite mer.
Hittills har jag bara kört med "basic" svartpeppar, typ den billigaste man köper i butik.
Den är bra, men det finns säkert bättre? Då snackar vi hela pepparkorn.

Vilka favoriter har ni?
Vad har ni er svartpeppar till?

Tänker på Telicherry, Szichuan osv. Vilka bör man smaka om man är en svartpeppar-älskare?
Och vart köper man dessa?

Gott snack!

Permalänk
Medlem

Svartpeppar är väl något av det svenskaste vi har, en folkkrydda. Faktiskt första person jag hört talas om som grottar ner sig i olika smaker och vill utforska den kryddan.
Själv köper jag bara den som finns i kryddhyllan på matbutiken jag handlar i...

Dessa har ju en hel del pepparsorter..
https://www.kryddlandet.se/kryddor/peppar/

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Testade att laga mat med svartpeppar för bara några månader sedan, det blev faktiskt riktigt gott.

När jag äter det direkt ur pepparkvarnen så tycker jag det smakar äckligt, men när man väl blandar det med maten blir det galet bra!

Permalänk
Medlem

Jag brukar köpa telicherry, den har lite fruktigare och syrligare smak än den vanliga, väldigt trevlig på färsk pasta till exempel.

Permalänk
Medlem

Jepp, brukar också köra Tellicherry.

Något jag lärde mig av en kollega härom sommaren är att mala på sjuka mängder svartpeppar på matjessill, nästan så man inte ser sillen. I övrigt med de vanliga tillbehören. Matjessill gick från meh till fantastiskt gott i ett slag

Kan i övrigt tipsa om Ikeas kryddkvarnar. De verkar vara de enda som fattat att man slipper väldigt mycket städning med kvarnen orienterad uppåt när den är avställd. Mina förmodligen svindyra Le Creuset-kvarnar är pensionerade till förmån för dessa sedan många år

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miindz:

Hej!

Visst är svartpeppar trevligt?

Jag har det till i princip allt, i pepparkvarn, men vill utforska världen av svartpeppar lite mer.
Hittills har jag bara kört med "basic" svartpeppar, typ den billigaste man köper i butik.
Den är bra, men det finns säkert bättre? Då snackar vi hela pepparkorn.

Vilka favoriter har ni?
Vad har ni er svartpeppar till?

Tänker på Telicherry, Szichuan osv. Vilka bör man smaka om man är en svartpeppar-älskare?
Och vart köper man dessa?

Gott snack!

Förutom sorter (som Telicherry) så är det väl grön- och vitpeppar som gäller?
Sichuan t.ex är väl en helt annan frukt.

Permalänk
Medlem

Här hemma har vi kört med nästan uteslutande telicherry sedan vi testade den för ca 2 år sedan, har även testat Sichuanpeppar men föll inte oss i smaken, passar dock ganska bra till fläsk.

Fördelen med telicherry är ju att den finns i typ varenda butik nu för tiden

Visa signatur

Fractal Design R6 modified - Asus RoG Strix Z390F - i9 9900K - Custom loop 2x360rad med DDC pwm pump - 4x4gb Corsair RoG Dominator edition @ 3200Mhz - ASUS GTX 1080 Ti Founders Edition med EK vattenblock & backplate - Corsair RM750i
Galleriet: Venom - Midvinter - Frankensteins keyboard Facebook: Nagelfar Mods Instagram: Nagelfar Mods

Permalänk
Medlem

Sichuanpeppar är som nämnts ett helt annat släkte. Men köp och rosta innan du mortlar det. Gillar det i köttfärssås så man dels får lite syrlighet och den härliga kittlande känslan i munnen.

Visa signatur

WS: Fractal Design Pop Silent | Seasonic Prime G12 GC 550W | Gigabyte B650 Eagle AX | Ryzen 7 7700 | Corsair 64GB DDR5 | Asus Xonar DX | Arch Linux (x86_64) | Eizo EV2795
HTPC: Philips 50PUS8804, Kodi samt extern usb-disk
Server: Raspberry Pi 4 | 8GB RAM | HDD 750GB | Arch Linux (armv7h)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miindz:

Rekommenderar test med Fredrik Önnevalls och Maos rödkokta sidfläsk. Kanske inte faller alla i smaken, men om man gillar fet gis så finns det inget bättre. Som nämnts ovan är det ju en helt annan smak och växt.

Grön-, svart- och vitpeppar är för övrigt samma frukt. När jag knallade runt i en pepparodling i Vietnam påstod guiden att det var otäcka kemikalier inblandade när man ska göra pepparn vit. Wikipedia håller inte med, men jag har tagit det lugnt med vitpeppar sedan dess.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Jepp, brukar också köra Tellicherry.

Något jag lärde mig av en kollega härom sommaren är att mala på sjuka mängder svartpeppar på matjessill, nästan så man inte ser sillen. I övrigt med de vanliga tillbehören. Matjessill gick från meh till fantastiskt gott i ett slag

Kan i övrigt tipsa om Ikeas kryddkvarnar. De verkar vara de enda som fattat att man slipper väldigt mycket städning med kvarnen orienterad uppåt när den är avställd. Mina förmodligen svindyra Le Creuset-kvarnar är pensionerade till förmån för dessa sedan många år

Bara att slå av kvarnen övre diskhon e dyl så slipper man nästan allt skräp, så jag tycker nog att städproblemet känns marginellt. Dock kan man förstås ha mer bösspridande "svåruppfostrade" familjemedlemmar.

Jag tycker kanske inte att det är så kul med en kvarn som nästan ser ut som om den kom ihop med pepparn. Det finns ju sådana.

Det senaste jag hade svartpeppar på var gravad lax, vilket är en regelbundet återkommande företeelse. Tomat i någon form och svartpeppar är väl en klassiker. Nötkött är får nog ses som självskrivet med tanke på klassikern pepparbiff, där pepparn dock är krossad och inte mald.

Permalänk
Medlem

Det viktigaste är att den inte är >5 år gammal, finmalen och har bott längst bak i skåpet. Vi har 2 kvarnar med svartpeppar, en grovmalen med tellicherry, en medelmalen med typ Eldorado. Jag känner ingen större skillnad.

Svartpeppar är bättre att ha på i slutet av matlagningen. Eller, både och. Viktigaste kryddan i vårt kök, efter salt.

I mängd (inte vikt) däremot gör vi nog av med följande :
1) basilika
2) paprikapulver
3) timjan
4) svartpeppar
5) annat som typ dragon, oregano, kryddpeppar, osv.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Jag har köpt kambodjansk peppar från Best Pepper ett par gånger, den kostar lite mer än Santa Maria men smakar betydligt mer och är så dryg att en liten förpackning (40-50g) varar uppåt ett år för mig. De har två sorter, Areng och Kampot, för den senare skall vara finare. Jag har inte jämfört dem med varandra så jag vet inte hur stor skillnaden är. Jag brukar ha svartpeppar på kött och rödpeppar till grönsaker, den är lite mildare och fruktigare.

I övrigt gäller att svartpeppar inte skall stekas eller brynas samt att den bör förvaras mörkt, några av smakämnena är uv-känsliga.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Två maträtter som jag låter pepparkvarnen gå varm för är kroppkakor och lutfisk. 😁

Annars brukar jag använda svartpeppar i kryddblandningar i nästan all matlagning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Jag har köpt kambodjansk peppar från Best Pepper ett par gånger, den kostar lite mer än Santa Maria men smakar betydligt mer och är så dryg att en liten förpackning (40-50g) varar uppåt ett år för mig. De har två sorter, Areng och Kampot, för den senare skall vara finare. Jag har inte jämfört dem med varandra så jag vet inte hur stor skillnaden är. Jag brukar ha svartpeppar på kött och rödpeppar till grönsaker, den är lite mildare och fruktigare.

I övrigt gäller att svartpeppar inte skall stekas eller brynas samt att den bör förvaras mörkt, några av smakämnena är uv-känsliga.

Jahapp, då har man beställt peppar för 450:-

Visa signatur

WS: Fractal Design Pop Silent | Seasonic Prime G12 GC 550W | Gigabyte B650 Eagle AX | Ryzen 7 7700 | Corsair 64GB DDR5 | Asus Xonar DX | Arch Linux (x86_64) | Eizo EV2795
HTPC: Philips 50PUS8804, Kodi samt extern usb-disk
Server: Raspberry Pi 4 | 8GB RAM | HDD 750GB | Arch Linux (armv7h)

Permalänk
Medlem

Svartpeppar är trevligt på mycket. Men hemma kör vi tre pepparsorter i samma kvarn, Svartpeppar 3 delar, vitpeppar 2 delar och rosépeppar 1 del. Det blir en god kombination.

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Salt, svartpeppar, gullök, vitlök och socker. De viktigaste smaksättarna när man lagar svensk husman.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Konsolpleb 🕹

Peugeot-kvarn och Telicherry-peppar grövsta storlek på malningen.

Lite Cacio e pepe eller all’Amatriciana. Supersnabb matlagning som blir extremt gott.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Känner ärligt talat inte så stor skillnad på Telicherry eller vanlig. Däremot har jag testat de flesta kvarnar på marknaden och för mig är det Zassenhaus som gäller, Pegueot är värdelösa i jämförelse tycker jag.

Ett tips som jag tror det var den gamla nestorn Mannerström som kom med är att använda mer vitpeppar och inte bara svartpeppar och för mig har det gett många maträtter och såser ett lyft.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Vi har en lokal peppar specialite där jag bor; Kryddpeppar på potatismosset lät lite udda men gott,

Permalänk
Medlem

Köper helt vanlig typ City gross Basic variant av svartpepparkorn och kör dem i min kvarn. Sjukt gott, ser ingen mening med att betala massa extra för svartpeppar. Däremot så har jag andra kryddor som är mer exklusiva.
Har svartpeppar och salt i princip allt hemma. Ibland byts salt ut mot Umami (MSG kristaller).
Sen står väl 25 olika kryddsorter i hyllan till olika tillfällen.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk

SP är såklart en av baskryddorna i köket men jag har på senaste tiden börjat nysa som tusan så fort jag ens öppnar burken. Spelar ingen roll hur malningsgraden är. Nyser, kliar i säkert goda halvtimmen efter kryddning. Kan man bli allergiskt mot svartpeppar...?

Permalänk
Medlem

Härligt att se att andra verkar dela ens peppar-intresse!

Jag kör med en Le Creuset pepparkvarn med vanlig svartpeppar (basic-sortimentet) och den funkar okej, men ska investera i den tidigare länkade kvarnen från Ikea och fylla med en ny pepparsort- som förmodligen blir Tellicherry till att börja med, för att sedan fyllas med Kampot/Areng eller liknande. Har ett par kryddgårdar i min närhet så ska dit i dagarna o köpa lite julklappar till mig själv där!

Vitpeppar är ingen favorit. Däremot är både grönpeppar och rödpeppar gott till ett par saker- framförallt en god bit kött.

Finns det pepparsorter utanför sfären svart/röd/grön/vit som rekommenderas att prova?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Salt, svartpeppar, gullök, vitlök och socker. De viktigaste smaksättarna när man lagar svensk husman.

Vitlök har ingen plats i svensk husmanskost. Det var i stort sett en okänd ingrediens fram till 70-talet, när den började dyka upp pga arbetskraftsinvandrare från områden där vitlök var populär.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av cyklonen:

Vitlök har ingen plats i svensk husmanskost. Det var i stort sett en okänd ingrediens fram till 70-talet, när den började dyka upp pga arbetskraftsinvandrare från områden där vitlök var populär.

Så kan man tycka.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miindz:

Hej!

Visst är svartpeppar trevligt?

Jag har det till i princip allt, i pepparkvarn, men vill utforska världen av svartpeppar lite mer.
Hittills har jag bara kört med "basic" svartpeppar, typ den billigaste man köper i butik.
Den är bra, men det finns säkert bättre? Då snackar vi hela pepparkorn.

Vilka favoriter har ni?
Vad har ni er svartpeppar till?

Tänker på Telicherry, Szichuan osv. Vilka bör man smaka om man är en svartpeppar-älskare?
Och vart köper man dessa?

Gott snack!

Nymalen svartpeppar på nästan all mat är det bästa, speciellt på feta pastarätter!
Det näst bästa man kan nörda ner sig i är ju kvarnen. Peugot tycker jag har de vassaste kvarnarna!

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Så kan man tycka.

Tycka? Det finns inte vitlök i svensk husmanskost, mer än möjligen att folk på senare år börjat stoppa i det i gamla maträtter. Men då är det tveksamt om man kan anse att det är de gamla rätterna fortfarande.

Jag kan faktiskt inte komma på en enda klassisk husmanskosträtt som har vitlök i sig.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miindz:

Härligt att se att andra verkar dela ens peppar-intresse!

Jag kör med en Le Creuset pepparkvarn med vanlig svartpeppar (basic-sortimentet) och den funkar okej, men ska investera i den tidigare länkade kvarnen från Ikea och fylla med en ny pepparsort- som förmodligen blir Tellicherry till att börja med, för att sedan fyllas med Kampot/Areng eller liknande. Har ett par kryddgårdar i min närhet så ska dit i dagarna o köpa lite julklappar till mig själv där!

Vitpeppar är ingen favorit. Däremot är både grönpeppar och rödpeppar gott till ett par saker- framförallt en god bit kött.

Finns det pepparsorter utanför sfären svart/röd/grön/vit som rekommenderas att prova?

Jag kör mest vitpeppar i potatismos, men om man tittar på ett antal recept så står det ibland vitpeppar och ibland svartpeppar, så det är det där med tycke och smak. Annars är det ljusare kött som är mer "vitpeppartypiskt".

Att göra grönpepparsås istället för att hälla pepparn på köttet nog något av en klassiker annars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Vitlök har ingen plats i svensk husmanskost. Det var i stort sett en okänd ingrediens fram till 70-talet, när den började dyka upp pga arbetskraftsinvandrare från områden där vitlök var populär.

Jag sökte på vitlökssmör i SvD:s arkiv och det dyker upp första gången på 30-talet. Enbart vitlök omnämns första gången i slutet av 10-talet, så okänd är nog att ta i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Vitlök har ingen plats i svensk husmanskost. Det var i stort sett en okänd ingrediens fram till 70-talet, när den började dyka upp pga arbetskraftsinvandrare från områden där vitlök var populär.

Skrivet av Jacob:

Så kan man tycka.

Vad intressant. Vad får du din fakta ifrån?
Vitlök har funnits i Sverige sedan vikingatiden.

Det är inte bara din personliga åsikt?
Jag är beredd att hålla med Jacob här

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Kört på Peugeots vietnamesiska (Tan Hoi) sedan jag köpte min pegga för ett antal år sen nu. Tycker det är en bra peppar så har väl egentligen inte nån anledning att utforska andra alternativ.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."