Stödjer Seagate Exos hårdvarukryptering med bitlocker?

Permalänk
Medlem

Stödjer Seagate Exos hårdvarukryptering med bitlocker?

Tjenare.

Är det någon här som har en Seagate Exos med stöd för hårdvarukryptering, typ ST4000NM006B eller ST4000NM006A och har testat aktivera kryptering med bitlocker?

Jag behöver en ny disk och blev positivt överraskad att dessa Exos hade SED funktion ( Self Encryption Device ) vilket jag antar borde motsvara samma sak som många SSDer har att kunna hårdvaru kryptera dom så man inte tappar prestanda?
Hittar dock mest förvirrande information på google och Seagate var inte till någon större hjälp, så är de någon som testat eller har mer info om detta?

Mvh

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Medlem

Om jag minns rätt använder inte bitlocker HW-kryptering längre efter debaclet med hackningabara SSD-minnen - till detta är prestandan med mjukvarukryptering i de allra flesta fallen mer än väl tillräckligt vid lagring mot snurrdisk med dagens inbyggda AES-HW-stöd i CPU:erna. har själv använd LUKS-crypt (mjukvarukryptering i Linux) mot extern lagring i flera år och kan inte sägas att det påverkar farten mot diskarna nämnvärt. Och jag har för mig att MS förbättrat sin prestanda på mjukvarukryptering till ungefär samma nivå då när det slogs kort efter SSD-hacken så var prestandan allt annat än tillfredsställande.

Till detta har det också varit fusk och inbyggda avsiktliga svagheter i SED-lagring som externa 2.5" USB-diskar från bl.a WD under åren just för att de skall vara hackningsbara från myndighetssidan (fast ingen erkänner det) och det är så illa att om det står FIPS-godkänd att det numera kan likställas med att NSA har bakväg in...