Samsung kan köpa OLED-TV-paneler av LG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Då har du nog använt en gammal TV eller nåt. Tizen är överlägsen om du frågar mig, åtminstone om man jämför med Android TV och WebOS. Tizen integrerar också väldigt bra med min Telia box som jag har.

Vilka områden är det överlägset i? (förutsatt att man kör alla 3 os på hårdvara som orkar med det)

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Plasma är annorlunda och det du såg i tre månader, var det ljusa hjärtan eller mörka hjärtan? Även med plasma är distinktionen mellan retention en ljusare skugga, typiskt kring undertexter samt att en faktiskt inbränning leder till mörkare skuggor.

Skillnaden med en plasma är att dess retention hade andra orsaker och förklaringar likt att mängden magnesium varierade per subpixel och därför kunde dess retention hänga kvar väldigt länge, även dagar och veckor efter man kört TV:n hårt.

Hos WRGB-OLED är det temperaturförändringar som gör att subpixeln lyser starkare och man får en retention i minuter (äldre OLED-paneler) eller sekunder (moderna OLED-paneler) till knappt alls på de paneler som har bättre kylmetod likt Sonys och Panasonics paneler.

Tack för förklaringen
I spelet var dom vita, men nu var det ju 2017 det spelet kom, så kommer faktiskt inte ihåg hur det såg ut när man såg dom i efterhand. Men har för mig när tvn visade mörka områden såg man dom, eller så var det precis tvärtom i ljusa områden

Visa signatur

Dell S2721DGFA ■ 5800X3D (Noctua NH-U12P) ■ RTX 3070 AORUS Master ■ 16x2 3200 CL16 ■ MSI B450M Mortar Max ■ Samsung EVO 970 1 TB ■ Fractal Design North + Switch OLED

Old: Pentium 4 -> Core 2 Duo E6750 -> i7 2600k -> R7 3700X

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det som effektivt händer över lång tid om pixelutjämnaren är bra är att man tappar peak ljusstyrka, det är inte värre än så egentligen

Vilket resulterar i oskärpa med bland annat text enligt Wendell, han om något borde kunna uttala sig som suttit och använt skärmar 24/7 och stirrar in i terminaler halva dagarna. Kom ihåg att sub pixlarna slits ojämt mellan B G R och att mjukvarufixar ofta inte är perfekt. Pixelutjämnaren eliminierar helt enkelt inte problemet, det mitigierar och minimerar.

Men förr eller senare med tillräcklig användning kommer du få problem om du har en OLED som monitor. Med daglig användning 8h+ kan det komma efter bara 1-2 år. Med tanke på att många sitter med samma skärm genom flera datorbyggen så kommer antalet bara bli fler med åren som har degraderad bildkvalite. Man ska helt enkelt vara medveten om att sin OLED är en förbrukningsvara om den används som monitor, jag förväntar mig inte att få ut mer än max 2 år ur min egen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Vilka områden är det överlägset i? (förutsatt att man kör alla 3 os på hårdvara som orkar med det)

För att nämna ett så är det numera det enda av de större TV-OS:et som inte är i fullscreen när man öppnar huvudmenyn.

Ett annat är ifall man har Telias digitalbox så dyker en del funktioner från boxen upp automatiskt i Tizen som man kan använda istället för att öppna den meny som finns i boxen. Väldigt smidigt. Dessutom blir digitalboxen som en app (med Telias logotyp), så man märker knappt att man använder en extern box.

En annan fördel är också ifall man har "pekaren" över en app, så dyker det upp en del alternativ för just den specifika appen. Exempelvis vid Netflix så kan man få upp rutan "fortsätt titta som" direkt i operativsystemet istället att behöva öppna appen och gå till fortsätt titta som. Också rätt smidigt ifall man bara vill fortsätta kolla på den serie man kollade på senast.

Det finns en noterbar nackdel dock, Samsung Bixby är värdelös. Ifall man använder Android OS och WebOS så får man Googles istället.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Avstängd

Slutklämmen är att OLED är en fantastiskt snygg OCH en mycket känslig bildteknologi.

Använd den varsamt och ALDRIG som en "radio". Den är för omogen för det förbrukningsmönstret.

Mina inbränningar är som tur var enbart YT-ikoner och FireFox-ikonen i snabbstartsfältet vilket ledde till att jag gjorde att den döljs automatiskt numera. Har även tagit bort massa röda ikoner inuti FireFox-webbläsaren (Favicons, plugin-ikoner).

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av AplAy:

Slutklämmen är att OLED är en fantastiskt snygg OCH en mycket känslig bildteknologi.

Använd den varsamt och ALDRIG som en "radio". Den är för omogen för det förbrukningsmönstret.

Mina inbränningar är som tur var enbart YT-ikoner och FireFox-ikonen i snabbstartsfältet vilket ledde till att jag gjorde att den döljs automatiskt numera. Har även tagit bort massa röda ikoner inuti FireFox-webbläsaren (Favicons, plugin-ikoner).

Det är inte enbart röda ikoner som påverkar inbränningar/slitage på den röda subpixeln, utan alla ljusstarka nyanser som innehåller en röd komponent i RGB, dvs, magenta, gul och förstås vitt.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Det är inte enbart röda ikoner som påverkar inbränningar/slitage på den röda subpixeln, utan alla ljusstarka nyanser som innehåller en röd komponent i RGB, dvs, magenta, gul och förstås vitt.

Finns det något rykte om när en OLED-panel som är bättre på sådant skulle se dagens ljus? Kanske hålls hemligt. Får se nästa år om något nytt på den fronten dyker upp.

Blir lite sugen på att eventuellt ha den kommande 42-tummaren från LG (TV:n) som det ryktas om som datorskärm, men det kanske inte kommer vara så lämpligt där heller med tanke på risk för inbränningar.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7800 XT | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Finns det något rykte om när en OLED-panel som är bättre på sådant skulle se dagens ljus? Kanske hålls hemligt. Får se nästa år om något nytt på den fronten dyker upp.

Blir lite sugen på att eventuellt ha den kommande 42-tummaren från LG (TV:n) som det ryktas om som datorskärm, men det kanske inte kommer vara så lämpligt där heller med tanke på risk för inbränningar.

Modellerna från 2020 och framåt är bättre, men inte perfekta. Både mjukvara och hårdvara är bättre nu, så de gamla sakerna från 17/18 är inte lika illa längre

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av star-affinity:

Finns det något rykte om när en OLED-panel som är bättre på sådant skulle se dagens ljus? Kanske hålls hemligt. Får se nästa år om något nytt på den fronten dyker upp.

Du behöver du inga rykten för att se en sådan OLED-panel som blivit mycket bättre. Bara att gå till första bästa butik och titta på dagens utbud. Som jag har försökt förklara i flera år har detta gradvis förbättrats för varje generation och iteration av panelerna. De första OLED-TV-modellerna kom 2013 och 2016-modellerna (B6/B6, TV4-solen etc.) är i det perspektivet lika moderna som 40-talets flygplan är till dagens flygplan. Efter 2017 och framåt är panelerna allt mindre känsligare. I mitt fall att retention på en 2021-panel dröjer kvar i sekunder – om de ens uppstår alls när jag försöker forcera fram retention – till att finnas kvar i minuter och dessutom mycket ljusstarkare på 2016-paneler.

Att 2016-panelerna är sådant tydligt exempel som hela tiden tas upp är en blandning av flera orsaker. Dels är det då runt 2016 som OLED-TV blev ekonomiskt tillgängligt. Många fler köpte dem. Man har dels även från tillverkarnas sida varit för optimistisk för hur hållbara panelerna är och kört panelerna för hårt, särskilt Philips där tidiga modeller hade så aggressiv ABL att även med deras OLED-ljusreglagen i botten lyste 10% snittljusnivå ändå längt över 200 nits. Du kunde inte få de gamla panelerna att lysa tillräckligt ljussvagt för att undvika retention. LG och Sony förstås bättre men även deras modeller från den tiden kommer kartonginställda på alldeles för hård och ljusstark drift.

Så naturligtvis ser vi inbränningar på de här modellerna. Nu har de körts kanske dagligen i 4–5 år över sin kapacitet egentligen. Förutom de användare som tagit sig tiden till att förstå sin produkt. De flesta kör sin TV (eller datorskärm) mycket ljusstarkare än de behöver.

Med 2017 och framåt byggde LG år för år in bättre skyddsmekanismer, man adderar bättre värmeavledning och smartare användning av exempelvis ljussensorn som gör att du inte bränner på maxljus från första början. Man kan också med de moderna modellerna, till och med hos Philips, styra över hur ljusstarkt panelen ska användas så att man på egen hand ytterligare kan minska riskerna.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Du behöver du inga rykten för att se en sådan OLED-panel som blivit mycket bättre. Bara att gå till första bästa butik och titta på dagens utbud. Som jag har försökt förklara i flera år har detta gradvis förbättrats för varje generation och iteration av panelerna. De första OLED-TV-modellerna kom 2013 och 2016-modellerna (B6/B6, TV4-solen etc.) är i det perspektivet lika moderna som 40-talets flygplan är till dagens flygplan. Efter 2017 och framåt är panelerna allt mindre känsligare. I mitt fall att retention på en 2021-panel dröjer kvar i sekunder – om de ens uppstår alls när jag försöker forcera fram retention – till att finnas kvar i minuter och dessutom mycket ljusstarkare på 2016-paneler.

Att 2016-panelerna är sådant tydligt exempel som hela tiden tas upp är en blandning av flera orsaker. Dels är det då runt 2016 som OLED-TV blev ekonomiskt tillgängligt. Många fler köpte dem. Man har dels även från tillverkarnas sida varit för optimistisk för hur hållbara panelerna är och kört panelerna för hårt, särskilt Philips där tidiga modeller hade så aggressiv ABL att även med deras OLED-ljusreglagen i botten lyste 10% snittljusnivå ändå längt över 200 nits. Du kunde inte få de gamla panelerna att lysa tillräckligt ljussvagt för att undvika retention. LG och Sony förstås bättre men även deras modeller från den tiden kommer kartonginställda på alldeles för hård och ljusstark drift.

Så naturligtvis ser vi inbränningar på de här modellerna. Nu har de körts kanske dagligen i 4–5 år över sin kapacitet egentligen. Förutom de användare som tagit sig tiden till att förstå sin produkt. De flesta kör sin TV (eller datorskärm) mycket ljusstarkare än de behöver.

Med 2017 och framåt byggde LG år för år in bättre skyddsmekanismer, man adderar bättre värmeavledning och smartare användning av exempelvis ljussensorn som gör att du inte bränner på maxljus från första början. Man kan också med de moderna modellerna, till och med hos Philips, styra över hur ljusstarkt panelen ska användas så att man på egen hand ytterligare kan minska riskerna.

Tackar för denna info!
Kan tänka mig att det blivit bättre sedan de förta OLED-panelerna, men sett till exempelvis detta årets och förra har jag inte hört att det skulle vara någon större skillnad. Inte heller letat så mycket dock. Men bra att det är så bra som det verkar nuförtiden!

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7800 XT | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Tackar för denna info!
Kan tänka mig att det blivit bättre sedan de förta OLED-panelerna, men sett till exempelvis detta årets och förra har jag inte hört att det skulle vara någon större skillnad. Inte heller letat så mycket dock. Men bra att det är så bra som det verkar nuförtiden!

Skulle dock fortfarande inte säga att det är så lämpligt att använda dem som datorskärm dock. På förra årets modeller är det bevisligen risk för lättare inbränning redan efter ett år, åtminstone för både Linus från LTT och Wendell från Level1Techs. Så mycket har mig veterligen inte hänt på ett år, annat än möjligen om man har tur och får en med den nya panelen som inteoducerades med G1:an men som folk även fått i vissa exemplar av C1 samt i enstaka fall även CX.

https://youtu.be/hWrFEU_605g

Tekniskt sett är inbränning en egenskap hos OLED som man nog inte kommer komma ifrån helt på länge, om ens någonsin. Det säger jag som en ganska nybliven ägare av en LG C1.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Skrivet av blunden:

Skulle dock fortfarande inte säga att det är så lämpligt att använda dem som datorskärm dock. På förra årets modeller är det bevisligen risk för lättare inbränning redan efter ett år, åtminstone för både Linus från LTT och Wendell från Level1Techs. Så mycket har mig veterligen inte hänt på ett år, annat än möjligen om man har tur och får en med den nya panelen som inteoducerades med G1:an men som folk även fått i vissa exemplar av C1 samt i enstaka fall även CX.

https://youtu.be/hWrFEU_605g

Tekniskt sett är inbränning en egenskap hos OLED som man nog inte kommer komma ifrån helt på länge, om ens någonsin. Det säger jag som en ganska nybliven ägare av en LG C1.

Hmm... Nä, vi får se om det blir några nyheter gällande det för nästa års paneler. Men annars att skärmen på något sätt varnar och/eller gör någon åtgärd innan skadan är skedd. Jag skulle nog kunna leva med det. Behöver inte sitta allt för långa sessioner, men visst känns det som en tråkig risk.

Undrar just hur mycket känsligare OLED är än plasma om det ens är känsligare? Panasonic-plasman från 2010 som fortfarande agerar vardagsrums-TV har inga permanenta inbränningar trots ganska flitigt användande under 11 års tid. Inte så mycket som datorskärm, dock.

Ändrade ”en” till ”än”.
Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7800 XT | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av star-affinity:

Undrar just hur mycket känsligare OLED är en plasma om det ens är känsligare? Panasonic-plasman från 2010 som fortfarande agerar vardagsrums-TV har inga permanenta inbränningar trots ganska flitigt användande under 11 års tid. Inte så mycket som datorskärm, dock.

Beror på hur man definierar jämförelsen. Ifall du låter en OLED lysa lika ljussvagt som en plasma och ligga och puttra runt fullt tillräckliga 80–100 nits vid SDR så har jag svårt att se att det skulle vara ett praktiskt problem med permanenta inbränningar. När jag stresstestar för att se hur snabbt retention uppstår talar vi om att OLED-panelen lyser statiskt med 350–450 nits i begränsade ytor i upp till 10 minter och att detta klingar av på sekunder med moderna paneler.

Skulle kanske vara ifall du medvetet ställer OLED:en att lysa exakt samma hela tiden. Brukar ha som exempel menyn till din korvkiosk. Då kan även låga nits säkert ge problem. Fast där kommer skärmsläckare, algoritmer som identifierar statiska element kicka in på moderna modeller. Kör man generellt rumsanpassade nivåer där 50–80 nits räcker för mörka rum och 120–160 nits för ett ljust hemmakontor på dagen. Torde krävas mycket för att pressa sönder panelen där.

Rtings test av 2017-panelerna visade tydligast problem med CNN där 380-nits-körningen visar första inbränningarna efter 20 veckor med 20 timmar per dag = 2800 timmar. Från en modell som är mycket känsligare än dagens.

Tittar på man på rtings spelscenarion med CoD är det väldigt milda problem efter testets slut på 10 500 timmar. Då har man generellt siktat på 200 nits. Tyvärr ingen kontroll med en modell som kör exempelvis 120 nits

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Rtings test av 2017-panelerna visade tydligast problem med CNN där 380-nits-körningen visar första inbränningarna efter 20 veckor med 20 timmar per dag = 2800 timmar. Från en modell som är mycket känsligare än dagens.

Tackar för insikter igen! 🙂👍

Om det är som ovan så låter det ju rätt lugnt att ha en OLED som datorskärm i mitt fall – framförallt av senare årsmodell.

20 timmar om dagen kommer jag inte vara i närheten av. Skulle säga max fem timmar per dag då den är tänkt till hemmet och är oftast på jobbet. Brukar också dra ned ljusstyrkan en del, t.o.m. på den gamla Apple Cinema Display-skärmen som körs nu. Sen är jag ganska noga med att trycka knappkombo för att låta skärmen (och även datorn om jag vet att jag inte ska använda den på ett tag) gå i vila så fort jag springer iväg – gör det på rutin även om jag tänker komma tillbaka till dator snart igen. ⚡️

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7800 XT | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma