Lisa Su: "Playstation 5 finns – du är inte beredd att betala priset"

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

^- ha,ha, det bevisar ju att tillgången matchar efterfrågan.
De som bara har en har inte tillräckligt högt habegär.

Att enstaka personer lyckas få tag i mer än en genom att handla från flera olika butiker innebär inte att det inte råder brist på hårdvara mer generellt.

De flesta svenska återförsäljare har satt i system att endast sälja en till varje person, och avbryter lagd order om det kommer ifrån en person med tidigare köp av samma vara, så gör man inte om efterfrågan lätt möts av tillverkare.

Permalänk
Avstängd

Good, good more hate for AMD. 📉

Release your anger.

Permalänk
Avstängd

Notera att det finns problem med tillgången som också drabbar oss som har mycket pengar:

När ps4:an kom släpptes också många spel som utnyttjade den nya konsolen. Till ps5:an har det hittills släppts en handfull. De flesta av dessa, om inte alla, är dessutom bakåtkompatibla med ps4:an. Det desperata draget att för första gången göra konsolen bakåtkompatibel, visar att Sony visste vad som komma skulle. Ingen vill nämligen utveckla spel till en konsol som säljer dåligt på grund av för högt pris i förhållande till vad kunderna är beredda att betala och dålig tillgång. Det drabbar för eller senare pc. Spel kommer att skapas med ps4-grafik som standard för att fungera med den konsolen. De kommer inte att optimeras lika väl för ps5.

Och om ps5-konsoler börjar gå sönder blir det svårt att byta ut dem även för den som har gott om pengar. Ssd:n kommer förr eller senare att gå sönder och livslängden är begränsad. Inte heller kan ps5:s OS installeras på en extra ssd.

Den dåliga tillgången drabbar förr eller senare oss alla. Den är ingen klassfråga. Det handlar inte om pengar. Skulle alla som kunde betala ockerpriserna vissa leverantörer tar ut skulle också dessa konsoler snabbt försvinna från hyllorna.

Permalänk
Medlem

Hon har rätt, om det är något hånande i det hon sa å ni inte sett hur hon sa det ligger det helt å hållet i ert eget huvud.

Den här jefla ”kränkt”-kulturen är ju aids…

Permalänk
Medlem
Skrivet av anna_jo86:

Det desperata draget att för första gången göra konsolen bakåtkompatibel, visar att Sony visste vad som komma skulle.

Alla playstation har varit bakåtkompatibla förutom ps4

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Det bästa sättet att få en bra värld är att begränsa religion (jag hann med att se hur illa det var på Nordirland där två sorters kristendom användes som hävstång för att slakta varandra, sök på Warrenpoint på wiki, var där 1980), utbildning, satsa på infrastruktur som vägar, rent vatten och avlopps-/sop-anläggningar samt sjukvård. Man behöver oxå titta på saker som korruption och lag och ordning.

Det är en bättre värld, inte att alla skall ha det lika illa.

Får nog snart dra mig ur den här diskussionen innan många blir alltför trötta på mig.

Du har säkert rätt i allt du säger. Någonstans förstår jag ju att det aldrig kommer att bli helt rättvist, det jag menar egentligen är att livet borde vara bra och rättvist för så många som möjligt, att "alla" (många) ska få uppleva ett värdigt liv med allt vad det innebär, bra kompisar, ett åtminstone ok arbete, eget boende, kärleksrelation, etc., det mest basala och nödvändiga för att vi ska må bra.

Visa signatur

Mobo: Asus X470 Crosshair VII Hero *** CPU: AMD Ryzen 7 2700X *** RAM: 32Gb G.Skill TridentZ 2933Mhz *** PSU: Seasonic 850W Focus+ Platinum *** GPU: Gigabyte RTX2080 Gaming OC *** SSD: Samsung 860 EVO 2 TB *** Chassi: Fractal Design Define R6 TG Svart *** Tangentbord: Ducky One 3 Daybreak MX Clear *** Mus: Logitech Pro X Superlight *** Skärm: Alienware AW3821DW

Permalänk
Medlem

Såklart gillar hon att de kan sälja sina produkter till i princip vilket pris som helst! Och hon har rätt i att det går att få tag i om man är beredd att betala vad marknaden har bestämt att det ska kosta, vilket inte är något problem för henne.

Detta är ett bra exempel på när marknadsekonomi (tillgång och efterfrågan) INTE fungerar på grund av bristande konkurrens. Vi får hoppas det ändrar sig något när Intel ger sig in i leken. Men jag förväntar mig inga underverk. Intel vill säkert också mjölka så mycket det går.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anna_jo86:

Notera att det finns problem med tillgången som också drabbar oss som har mycket pengar:

Den dåliga tillgången drabbar förr eller senare oss alla. Den är ingen klassfråga. Det handlar inte om pengar. Skulle alla som kunde betala ockerpriserna vissa leverantörer tar ut skulle också dessa konsoler snabbt försvinna från hyllorna.

Jo, såklart drabbar den alla. Många kan och vill betala ockerpriser redan idag och därför försvinner det också snabbt från hyllorna trots ockerpriser. Men det är ju deras problem att de vill betala ockerpriser och bli hysteriskt blåsta. Folk idag bryr sig inte om att de blir blåsta, det bevisar de gång på gång. Det är delvis därför det ser ut som det gör på lagerhyllorna. Även om Nvidia och AMD skulle kunna öka produktionen skulle de inte göra det, de vet att då sjunker priserna och deras marginaler som en sten och de vill de såklart inte.

Permalänk
Inaktiv

Att konsoler inte säljs för över rekommenderat pris historiskt är för att konsolen säljs med till förlust. Det är spelen man tar igen förlusten på. Förutom Nintendo då och det är anledningen Switch har så fruktansvärt dålig hårdvara.

För Microsoft resp Sony är att få ut så många konsoler i marknaden som möjligt. Nu är det speciella tider och vill man ha en konsol så är det inte omöjligt.

Permalänk
Skrivet av Boffster:

***bort/mod***

Varför? Hon har ju rätt i det hon säger. Marknadspris heter det. AMD sätter heller inte butikspriserna på Playstation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anna_jo86:

Notera att det finns problem med tillgången som också drabbar oss som har mycket pengar:

När ps4:an kom släpptes också många spel som utnyttjade den nya konsolen. Till ps5:an har det hittills släppts en handfull. De flesta av dessa, om inte alla, är dessutom bakåtkompatibla med ps4:an. Det desperata draget att för första gången göra konsolen bakåtkompatibel, visar att Sony visste vad som komma skulle. Ingen vill nämligen utveckla spel till en konsol som säljer dåligt på grund av för högt pris i förhållande till vad kunderna är beredda att betala och dålig tillgång. Det drabbar för eller senare pc. Spel kommer att skapas med ps4-grafik som standard för att fungera med den konsolen. De kommer inte att optimeras lika väl för ps5.

Och om ps5-konsoler börjar gå sönder blir det svårt att byta ut dem även för den som har gott om pengar. Ssd:n kommer förr eller senare att gå sönder och livslängden är begränsad. Inte heller kan ps5:s OS installeras på en extra ssd.

Den dåliga tillgången drabbar förr eller senare oss alla. Den är ingen klassfråga. Det handlar inte om pengar. Skulle alla som kunde betala ockerpriserna vissa leverantörer tar ut skulle också dessa konsoler snabbt försvinna från hyllorna.

Alltid en klass fråga. Har man gott om pengar så kan du helt enkelt lägga ut en annons på plocket i stil med: "behöver PS5 snabbt betalar 20k". skulle tillgången vara slut så är det bara öka till 50k då skulle folk kasta dom på dig. har du pengar blir detta inget problem. De på blocket nu ligger runt 10 tusen. vill du snåla kan du lägga dig lite över bara.
Du kan köpa allt idag, allt har sitt pris...

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Tror många här är trötta på bristen och tillgång samt de sanslösa priserna på produkterna i dagens tid. Förstår att många blir arga över uttalandet, men det hon säger är sant och jag tar en VD som säger som det är än en VD som inte gör det. Att sen några som tycker det är lätt för henne att säga så för att hon är välbetald är ironiskt. Självklart är hon välbetald. Hon har fått AMD på scenen igen och gjort enorma framsteg för företaget. Tänkte man då att hon ska ha samma lön som receptionisten i lobbyn på AMD? Hon förtjänar all lön hon har även bonus. Tror ingen här skulle säga något annat om rollerna var bytta. Har själv varit med om jobb där man får samma lön som nyanställda som kan mindre och även fått mer i lön. Det i min mening är mer vanvettigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av waverider:

Får nog snart dra mig ur den här diskussionen innan många blir alltför trötta på mig.

Du har säkert rätt i allt du säger. Någonstans förstår jag ju att det aldrig kommer att bli helt rättvist, det jag menar egentligen är att livet borde vara bra och rättvist för så många som möjligt, att "alla" (många) ska få uppleva ett värdigt liv med allt vad det innebär, bra kompisar, ett åtminstone ok arbete, eget boende, kärleksrelation, etc., det mest basala och nödvändiga för att vi ska må bra.

Ser du alltså att ha den senaste spelkonsollen som en del av ett värdigt liv och ingår i fet mest basala och nödvändiga för att må bra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anna_jo86:

När ps4:an kom släpptes också många spel som utnyttjade den nya konsolen. Till ps5:an har det hittills släppts en handfull. De flesta av dessa, om inte alla, är dessutom bakåtkompatibla med ps4:an.

Det släpptes inte mycket fler spel som utnyttjade ps4 än vad det kommit till ps5. Första året på ps4 spelade man ju typ bara Resogun och Infamous.

Skrivet av anna_jo86:

Det desperata draget att för första gången göra konsolen bakåtkompatibel, visar att Sony visste vad som komma skulle.

Ps4 är enda playstation som saknat bakåtkompabilitet.

Skrivet av anna_jo86:

Ingen vill nämligen utveckla spel till en konsol som säljer dåligt på grund av för högt pris i förhållande till vad kunderna är beredda att betala och dålig tillgång.

Ps5 säljer i lika bra, eller bättre, takt än Ps4 och detta trots bristen och ett högre pris. Ps5 hade sålt mer om den gick att få tag på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Ser du alltså att ha den senaste spelkonsollen som en del av ett värdigt liv och ingår i fet mest basala och nödvändiga för att må bra?

Nej, verkligen inte. Precis som jag svarat andra så snackar jag om ett betydligt bredare perspektiv om att världen borde vara mer jämlik och att fler borde ha det bra. Vet att jag gick off-topic. Det började egentligen med att jag svarade på ett inlägg som sen blev censurerat åt båda hållen. Sen "urartade" det. Jag ville allmänt visa på att det väl ändå borde vara något positivt med jämlikhet och att så många som möjligt borde kunna unna sig saker i livet samt ha ett värdigt liv. Att jag inte tycker att man är kommunist eller förespråkar diktatur för att man vill ha en bättre värld.

Jag erkänner det villigt igen - helt fel tråd att ta denna diskussion i, och istället en fråga om allmän politik.

Visa signatur

Mobo: Asus X470 Crosshair VII Hero *** CPU: AMD Ryzen 7 2700X *** RAM: 32Gb G.Skill TridentZ 2933Mhz *** PSU: Seasonic 850W Focus+ Platinum *** GPU: Gigabyte RTX2080 Gaming OC *** SSD: Samsung 860 EVO 2 TB *** Chassi: Fractal Design Define R6 TG Svart *** Tangentbord: Ducky One 3 Daybreak MX Clear *** Mus: Logitech Pro X Superlight *** Skärm: Alienware AW3821DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av anna_jo86:

Det desperata draget att för första gången göra konsolen bakåtkompatibel,

Desperata draget? Hur tänkte du nu?

Väldigt många företag som är desperata i så fall...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ipac:

Desperata draget? Hur tänkte du nu?

Ta nintendo som exempel. Det går lätt att få tag på en switch i skrivande stund. Den är inte särskilt bakåtkompatibel med wii u. Om företagen kan säkra att alla som vill kan få tag på det senaste efter att ha läst recensioner, behövs ingen bakåtkompatibilitet. Då kan man få kunder att köpa spel istället. Det leder till att fler bra spel utvecklas med bättre grafik.

Skrivet av ipac:

Väldigt många företag som är desperata i så fall...

Ja, så är det. Väldigt många är desperata och värre lär det bli.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anna_jo86:

Ta nintendo som exempel. Det går lätt att få tag på en switch i skrivande stund. Den är inte särskilt bakåtkompatibel med wii u. Om företagen kan säkra att alla som vill kan få tag på det senaste efter att ha läst recensioner, behövs ingen bakåtkompatibilitet. Då kan man få kunder att köpa spel istället. Det leder till att fler bra spel utvecklas med bättre grafik.

Ja, så är det. Väldigt många är desperata och värre lär det bli.

En stor andel av switchens populäraste spel är dock portningar från wii u.

Jag förstår dock inte din mening ” Om företagen kan säkra att alla som vill kan få tag på det senaste efter att ha läst recensioner, behövs ingen bakåtkompatibilitet. ”. Vad menar du här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anna_jo86:

Ta nintendo som exempel. Det går lätt att få tag på en switch i skrivande stund. Den är inte särskilt bakåtkompatibel med wii u. Om företagen kan säkra att alla som vill kan få tag på det senaste efter att ha läst recensioner, behövs ingen bakåtkompatibilitet. Då kan man få kunder att köpa spel istället. Det leder till att fler bra spel utvecklas med bättre grafik.

Och utifrån det där drar du slutsatsen att bakåtkompatibilitet är ett tecken på desperation? En tankegång som inte känns helt spikrak om man säger så...

Det kommer nog förövrigt rätt lätt att få tag på PS5 med när den är 4 år gammal. Att du använder nintendo som argument för bättre grafik får vi dock klassa som lite kul.

Citat:

Ja, så är det. Väldigt många är desperata och värre lär det bli.

Iprincip alla. Microsoft, Apple etc, etc. Alla är desperata enl dig. Inser du inte hur befängt det är?

Värre? Så det är bättre att man tvingas köpa samma spel igen istället för att det spel man har bara fungerar?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aka_The_Barf:

Alltid en klass fråga. Har man gott om pengar så kan du helt enkelt lägga ut en annons på plocket i stil med: "behöver PS5 snabbt betalar 20k". skulle tillgången vara slut så är det bara öka till 50k då skulle folk kasta dom på dig. har du pengar blir detta inget problem. De på blocket nu ligger runt 10 tusen. vill du snåla kan du lägga dig lite över bara.
Du kan köpa allt idag, allt har sitt pris...

Ge mig att enda exempel på någon som gjort just så. Människor som har de pengarna är smartare än att lägga ut sådana annonser. INGEN av dem skulle lägga 50k på en ps5:a.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anna_jo86:

Ge mig att enda exempel på någon som gjort just så. Människor som har de pengarna är smartare än att lägga ut sådana annonser. INGEN av dem skulle lägga 50k på en ps5:a.

men man KAN om det behövs. folk har betalat för mer korkade saker än så. finns massor av exempel i historien på liknade saker.

se lyxfällan

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Avstängd

Det verkar vara många här som inte förstår att vad något ska kosta är en funktion av tillgång och efterfrågan. Om det finns ett enda exemplar av PS5 att köpa och det finns många köpare, vem bör då få köpa den? Är det rätt att den som är först ska få köpa den? Om hen inser först att efterfrågan är mycket större än tillgången, men köper inte för att själv spela utan bara för att sälja till högsta bud så anser folk att det på något sätt är fel. Det är inte mer fel att köpa för att spela än att köpa för att sälja till högsta bud. Lika många kommer spela. Någon säger kanske att det inte är rättvist för att om du har mer pengar så går du före. Jo det är visst rättvist, om du har mer pengar (eller är villig att spendera mer pengar) så måste du också skapa ekvivalent mycket värde för att tjäna dom pengarna. Men värdet du skapar är synnerligen svårt att mäta eftersom den globala ekonomin är en många till många relation.

Permalänk
Medlem

Det är bokstavligen vad jag sagt till alla mina vänner som är ute efter att köpa en GPU. Ser inget fel i det då det är korrekt, om man tar illa upp av svaret är upp till personen ifråga. Känner inte att det är mitt ansvar att linda in mina svar i bubbelplast.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|