Permalänk
Medlem

Aktiva utflyttare

Så jag har flyttat till ny lägenhet för tre månader sen.

Tog med mitt Telia från förra lägenheten. När jag flyttar in säger de att det finns ett abonnemang från förra hyresgästen kvar på lägenheten och att jag då kan använda de tills mitt kommer igång.

Inga problem. Sen märker jag att jag inte får någon betalning. Då har mitt internet aldrig aktiverats utan jag har kört på förra hyresgästens internet. Kollar detta med Telia som bara tycker det är konstigt att hen inte sagt upp eller flyttat med sitt internet.

Nu har internet lagt av men mitt internet går fortfarande inte att aktivera. Svaret jag får från Telia är detta: http://telia.se/aktivutflyttare

Har någon varit med om något liknande? Det känns som en udda situation. Ifall förra hyresgästen inte vill avsluta sitt internet så verkar allt vara kört för min del, eller?

Permalänk
Medlem

Är det en hyresrätt? Det här känns som något du bör ta upp med din bovärd.

Permalänk
Medlem

Ja, jag har varit i en liknande situation. Det var inte lätt att lösa, och visade hur statiskt Telia är. Har du ett fel som inte passar deras service desk så är dom helt handfallna. Ingen vet hur det funkar, dom verkar vara jobba efter instruktioner. "har kunden det här problemet, tryck där".

Jag ringde Telia och förra hyresgästen om vartannat i en månad. Svaren från Telia spretade åt alla håll beroende på vem som svarade. Allt från vidarekopplingar till "starta om routern". Ibland fanns inget ärende upplagt och ibland fanns det flera stycken om samma sak.

Tillslut lyckades jag ha lite tur och fick prata med nån som faktiskt kunde nåt och löste det direkt över telefon. Vad han gjorde vet jag inte.

Så baserat på det: Tjata hål i huvudet på dom.

Permalänk
Medlem

Om det finns möjligheter att ha andra internetleverantörer på adressen så kan du ju testa att ringa runt till dem och försöka beställa abonnemang. Förr eller senare kommer du antagligen till den leverantör som har den gamla hyresgästen. Med lite tur är det lättare att övertyga dem om att du bor där. Beställ av den som låter dig göra det och byt till Telia i framtiden om det mot förmodan skulle ha några fördelar.

Om det bara är Telia som är tillgängligt så är det ju ändå mer korkat att de inte vill lösa problemet.