Värdelösa webbkameror ett minne blott i bärbara datorer 2022

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon201296:

Här har vi ett bra exempel på hur världen fungerar idag, folk har gnällt och beklagat sig över webbkameror i åratal och nu när någon faktiskt tar tag i saken så gnäller ändå alla

Det är för att vi ha gått från Homo Sapien till Homo Kränktus med en släng av Homo Gnällus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Det är för att vi ha gått från Homo Sapien till Homo Kränktus med en släng av Homo Gnällus.

Homo räcker gott.

Visa signatur

Fractal Define R2, Fractal Newton R2 800W, INTEL CORE I7 980, 12GB Corsair pc 12800. Ny gpu skall inhandlas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tangentbord:

Lenovon har ett inbyggt skydd som blockerar kameran 👍
En liten plastbit som flyttas manuellt

HP Elitebook också

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av gnun:

Körde ett teamsmöte på min iPad (2018) och blev chockad över hur mycket bättre den kameran var jämfört med min halvåret gamla Dell jobb-laptop.
Testade lite senare med den enda lösa webcamen vi hade i huset nån skum noname grej sonen köpt med 2560 x 1440 upplösning men kass sensor vid svag belysning så öste på med ljus och insåg att det finns ett skäl att folk sminkas och fixas innan dom är med på tv. Folk över 40 (är 41) ska inte ha mer än max 1080 lite dålig belysning och jag kräver att Teams inför filter som snapchat och instagram!

Jämför man hur tjock en iPad är jämfört med en modern laptop-skärm så är det lätt att förstå denna skillnad. I en bärbar dator så måste sensor och optik vara mycket tunn varvid man kompromissat med bildkvaliteten, fast brännvidd utan autofokus optimerad för normalt arbetsavstånd från kameran brukar vara standard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Jo. Gjorde det ett tag under pandemin när det inte var någon kamera vid den fasta skärmen - tog ett fäste för en mobil i bil, om man skall ha den som GPS + ett gammalt bokstöd och byggde ett ställ som jag skruvade fast i VESA-fästet. Sen ringde jag upp med både telefonen och datorn. Fick mycket bättre kamerablixtar än någon annan, men det var fepologt att ringa upp på två ställen hela tiden. Köpte en snorbillig webcam istället.

Jag tänkte mer på att tillverkarna av laptops skulle använda samma kameror som mobilerna har. Med tanke på hur slimmade de är borde de få plats.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem

@jacob jag tänkte först bara vem är den där oldschool nörden på bilen o sen bara "Men vafan det där är ju JACOB"

😂

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

Njätack, räcker med att betala pengar för den dåliga kameran som sitter i men som man ändå inte använder. Om folk så gärna vill ha en webcam med bra bild i så kan dom väl bara köpa en separat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Jag gillar min usla webbkamera, man behöver inte snygga till sig allt för mycket inför möten eftersom eventuella småskavanker ändå döljs i pixelgröten. Men det är väl ändå bra att de förbättras, man kan emulera en dålig kamera med en bra men inte tvärtom.

Va!? Menar du att ”enhance” inte fungerar i verkligheten?

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gurrrra:

Njätack, räcker med att betala pengar för den dåliga kameran som sitter i men som man ändå inte använder. Om folk så gärna vill ha en webcam med bra bild i så kan dom väl bara köpa en separat?

Ja det går att göra. Men ja, det kan lätt bli lite vingklippt om man resonerar så kring komponentvalen.

Samma sak kan nämligen sägas om tangentbordet, trackpaden, högtalarna och även skärmen. Det går att snåla in till de sämsta delarna på de områdena också.
Om folk så gärna vill ha en bättre variant av dessa så kan dom väl bara köpa en separat. Samma med wifi, bluetooth, effekt på medföljande laddare, antal portar som laptopen har - and so on.
Och det kommer också hålla nere priset att göra så.

Men det kommer också ge en ganska risig nivå på laptoputbudet.
Alltså jag förstår ju om man inte är intresserad av en viss komppnent alls. Just webkameran är det säkert få som använder också.
Men ska man nu sätta in en sådan alls så tycker jag det är ganska rimligt att den inte är superdaterad och halvt oanvändbar.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Ja det går att göra. Men ja, det kan lätt bli lite vingklippt om man resonerar så kring komponentvalen.

Samma sak kan nämligen sägas om tangentbordet, trackpaden, högtalarna och även skärmen. Det går att snåla in till de sämsta delarna på de områdena också.
Om folk så gärna vill ha en bättre variant av dessa så kan dom väl bara köpa en separat. Samma med wifi, bluetooth, effekt på medföljande laddare, antal portar som laptopen har - and so on.
Och det kommer också hålla nere priset att göra så.

Men det kommer också ge en ganska risig nivå på laptoputbudet.
Alltså jag förstår ju om man inte är intresserad av en viss komppnent alls. Just webkameran är det säkert få som använder också.
Men ska man nu sätta in en sådan alls så tycker jag det är ganska rimligt att den inte är superdaterad och halvt oanvändbar.

Ja alltså fattar ju att det aldrig kommer ske, blir alldeles för spretigt utbud om det ska byggas laptops utan webcam, utan trackpad eller högtalare eller whatever. Så jag är väl egentligen okej med att dom klämmer ut lite bättre webcams, typ en riktigt bra o clean 080p i 30fps räcker väldigt lång, men sen om dom går så långt att dom måste ha en notch för att få plats med en webcam så säger jag tvär-nej, inte okej nånstans!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gurrrra:

Ja alltså fattar ju att det aldrig kommer ske, blir alldeles för spretigt utbud om det ska byggas laptops utan webcam, utan trackpad eller högtalare eller whatever. Så jag är väl egentligen okej med att dom klämmer ut lite bättre webcams, typ en riktigt bra o clean 080p i 30fps räcker väldigt lång, men sen om dom går så långt att dom måste ha en notch för att få plats med en webcam så säger jag tvär-nej, inte okej nånstans!

Hehe. Ja det där är en väldans bra fråga. Får det plats bra kameror i skärmarna? Är det värt uppoffringen? Jag är böjd att hålla med.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Gurrrra:

Ja alltså fattar ju att det aldrig kommer ske, blir alldeles för spretigt utbud om det ska byggas laptops utan webcam, utan trackpad eller högtalare eller whatever. Så jag är väl egentligen okej med att dom klämmer ut lite bättre webcams, typ en riktigt bra o clean 080p i 30fps räcker väldigt lång, men sen om dom går så långt att dom måste ha en notch för att få plats med en webcam så säger jag tvär-nej, inte okej nånstans!

Laptop utan nått blir en NUC.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Känns lite överdrivet höga krav, 1080P och 30FPS med kvalitetskontroll hade varit mer rimligt.

Skrivet av Baxtex:

... sen är det viktigare att satsa på mer ljusinsläpp, färger osv.

Jag kan bara hålla med.
För videomöten behövs inte maximal upplösning och bildfrekvens, eftersom det kostar för mycket bandbredd i överföringen och kan ändå ofta inte hanteras av servern vid flerpartsmöten.

Däremot kan det vara bra om kameran är bra nog att även kunna användas till annat än att filma ett "talking head".

En funktion som skulle kunna vara användbar är om det gick att i någon mån (mjukvarumässigt) rikta och zooma kameran i stället för att bara ha fast riktning (i förhållande till fästet) och brännvidd.

Permalänk
Medlem

För mig var en dålig cam ett minne blott redan 10+ år tillbaka. Om man väntar till 2022 med att skaffa en bra cam så är man väl bara inte så intresserad av en bra sådan, eller så har man inte riktigt behov av en — gissar jag?

Jag har iaf märkt att, i mitt arbete ger det en fördel att jag syns bra i bild och hörs bra. Ljussättningen runt arbetsplatsen, och kameraplacering liksom mikrofonen är därför viktiga delar i hur den i andra änden upplever mig och min bild/cam (för bild och ljud relaterar till varann).

En hel del jag jobbar med har "vassare" kamera än jag, 1080p t ex. Men jag har fått frågan många gånger bara i år vad jag har för cam som syns så bra i bild och där färgerna är så naturliga. "Du måste ha en sån där 4K-kamera va?" har jag t o m hört — men jag har faktiskt bara en 720p, med smart post processing.

720p är i mitt tycke mitt i prick för att CPU ska hinna processa utan att lasta batteriet för mycket, och även lagom för att de flesta ska kunna ta emot bilden utan att det hackar, inklusive de som sitter med mobilen på ett tåg t ex där man hoppar från mast till mast.

Visa signatur

Primär Torrent Compact, Prime 650 Platinum, Prime Z790 mATX, i5-13600K, U12A, 32GB 3200, 1080Ti, 2xNVMe + SSD, Predator X38: Time Spy 11430, GPU 10939, CPU 15340
Sekundär i5-8400, Asus B360 mATX, 16GB, Asus 1070, 970 + 860 Evo, 750W PSU

http://rec.elmor.se/review.php?user=570