Datorbygge: Tipps på Grafikkort

Permalänk
Medlem

Datorbygge: Tipps på Grafikkort

Hejsan första tråden här.

Min speldator gick helt plötsligt sönder och jag bestämde mig då för att ta isär den för att bygga en ny. Detta är första gången jag gör detta utan några råd och jag undrade om någon här hade förslag på grafikkort till detta bygga. Det jag siktar på just nu är någonting runt 15k (mer eller mindre)

Det jag har nu är :

  • Intel® Core™ i7-12700KF Processor ca 4300 kr

  • ASUS PRIME Z690-P D4 Moderkort ca 2600 kr

  • Patriot Viper 4 Blackout 16GB (2x8GB) ca 520 kr

  • Corsair Obsidian Series 750D Chassi ca 1350 kr

  • Noctua NH-D15 CPU-kyllare (osäker på denna men verkade vara det ända pålitliga som passade processorn) ca 990 kr

  • CORSAIR HX1000W Power Supply (Tagen från den gamla dator)

  • CB 2.5" Serial ATA-600 (Tagen från den gamla dator)

Till en totalsumma nu på ca 9760 kr. Jag har inte valt något grafikkort och undrade om någon här hade några råd om det?

Lite om målet med datorn: Jag vill gärna kunna spela moderna spel utan problem samt kunna streama upp filmer och spel via SteamLink till TV. När det kommer till grafik krav så gillar jag när det är bra kvalitet på grafiken, men jag kräver inte att jag ska kunna max grafik möjligheterna till varje spel som kommer.

Uppskattar all råd och feedback på bygget!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turistas:

Hejsan första tråden här.

Min speldator gick helt plötsligt sönder och jag bestämde mig då för att ta isär den för att bygga en ny. Detta är första gången jag gör detta utan några råd och jag undrade om någon här hade förslag på grafikkort till detta bygga. Det jag siktar på just nu är någonting runt 15k (mer eller mindre)

Det jag har nu är :

  • Intel® Core™ i7-12700KF Processor ca 4300 kr

  • ASUS PRIME Z690-P D4 Moderkort ca 2600 kr

  • Patriot Viper 4 Blackout 16GB (2x8GB) ca 520 kr

  • Corsair Obsidian Series 750D Chassi ca 1350 kr

  • Noctua NH-D15 CPU-kyllare (osäker på denna men verkade vara det ända pålitliga som passade processorn) ca 990 kr

  • CORSAIR HX1000W Power Supply (Tagen från den gamla dator)

  • CB 2.5" Serial ATA-600 (Tagen från den gamla dator)

Till en totalsumma nu på ca 9760 kr. Jag har inte valt något grafikkort och undrade om någon här hade några råd om det?

Lite om målet med datorn: Jag vill gärna kunna spela moderna spel utan problem samt kunna streama upp filmer och spel via SteamLink till TV. När det kommer till grafik krav så gillar jag när det är bra kvalitet på grafiken, men jag kräver inte att jag ska kunna max grafik möjligheterna till varje spel som kommer.

Uppskattar all råd och feedback på bygget!

Bristen på grafikkort är fortfarande stor och man måste vara relativt snabb när det dyker upp något.
Är budgeten 15.000kr för hela bygget eller endast grafikkortet?

Permalänk
Medlem

Tottal kostnad

Permalänk
Medlem

Antingen byt till en I5a och msi pro moderkort och spara ett par tusen och kanske få en 3070ti annars är det 3060/3060ti som gäller

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25