Behöver Er hjälp igen! [Trådlös handkontroll till PC]

Permalänk
Medlem

Behöver Er hjälp igen! [Trådlös handkontroll till PC]

Kan Ni tipsa mig En totalt okunnig mamma. Var jag köper/ beställer en Trådlös Dosa pc som går att använda till dator. Sonen har önskat sig i julklapp En elite wireless dosa som det tydligen ska gå att spela x box osv med. Men via datorn. Samt en laddare till den. Ja Ni ser hur okunnig jag är! Var hittar jag en sådan och till bästa/ billigaste pris? Hoppas att någon orkar hjälpa och svara. / Marie

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sack:

Kan Ni tipsa mig En totalt okunnig mamma. Var jag köper/ beställer en Trådlös Dosa pc som går att använda till dator. Sonen har önskat sig i julklapp En elite wireless dosa som det tydligen ska gå att spela x box osv med. Men via datorn. Samt en laddare till den. Ja Ni ser hur okunnig jag är! Var hittar jag en sådan och till bästa/ billigaste pris? Hoppas att någon orkar hjälpa och svara. / Marie

Det var ingen billig julklapp han önskar sig
https://www.xbox.com/sv-SE/accessories/controllers/elite-wire...
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5147710

Övriga kontroller som MS tillhandahåller finns här (bör fungera för både win/xbox men får dubbelkollas) https://www.xbox.com/sv-SE/accessories?xr=shellnav#controller... men han har ju specifikt nämnt elite wireless den har du länkad högst upp.
Finns säkert andra alternativ/tillverkare som fungerar men då går du ifrån tillverkaren av elite wireless

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Sack:

Kan Ni tipsa mig En totalt okunnig mamma. Var jag köper/ beställer en Trådlös Dosa pc som går att använda till dator. Sonen har önskat sig i julklapp En elite wireless dosa som det tydligen ska gå att spela x box osv med. Men via datorn. Samt en laddare till den. Ja Ni ser hur okunnig jag är! Var hittar jag en sådan och till bästa/ billigaste pris? Hoppas att någon orkar hjälpa och svara. / Marie

Du menar att grabben vill ha en trådlös handkontroll för att spela spel?

800 kr för denna:
https://www.webhallen.com/se/product/331314-Xbox-Wireless-kon...

Finns det blåtand i datorn så ska väl även egentligen alla Playstation kontrollers fungera också om jag förstått det rätt.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sack:

Sonen har önskat sig i julklapp En elite wireless dosa som det tydligen ska gå att spela x box osv med. Men via datorn. Samt en laddare till den

Om det specifikt är en "Elite" han vill ha så är det säkerligen en Xbox Elite Wireless Controller Series 2 han önskar sig. Batteri är inbyggt och det ingår laddare och fodral. Laddaren är inbyggd i fodralet, men är gjord för att kunna tas ur.

Det är extra paddlar ("knappar") på baksidan av kontrollen, vilket kan ge en fördel i många spel, då man inte behöver flytta tummen från ena styrspaken för att trycka på knappar - man kan ha kvar tummen på spaken och använda knapparna på baksidan istället.

Som du ser på länken så kostar den dock en hel del - mer än halva priset av ett nytt Xbox Series S som brukar kunna köpas för mindre än 2990kr (ofta 2690kr).

Annars finns den vanliga Xbox kontrollen som är mycket billigare. Då saknas laddare och uppladdningsbart batteri, men det fixar man bäst via IKEA: Laddare - Batteri.

På sistnämnda kontroll så saknas paddlar (knapparna på baksidan) och det går inte att komplettera med det senare.

Jag vill dock vara tydlig med att en "vanlig" kontroll (länkad ovan) inte alls är samma sak som en Elite-kontroll (länkad högst upp) och om jag hade önskat mig en Elite-kontroll så hade jag nog inte blivit nöjd med en vanlig kontroll. Men man kan inte alltid få exakt det man önskar sig. Och jag känner inte din son, så han kanske bli toknöjd med en "vanlig" Xbox-kontroll.

Båda kontroller som är länkade fungerar både med Xbox One, Xbox One S, Xbox One X, Xbox Series S, Xbox Series X och PC. Troligtvis Mac och Linux också.

Har datorn blåtand så fungerar båda kontroller direkt. Saknas blåtand så är en mottagare inkluderad i länken som @DavidtheDoom länkade ovan. Man kan köpa mottagaren separat (bäst prestanda) eller en blåtands-mottagare för mindre.

Ingen mottagare inkluderad i Elite 2
Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av nu1mlock:

Om det specifikt är en "Elite" han vill ha så är det säkerligen en Xbox Elite Wireless Controller Series 2 han önskar sig. Batteri är inbyggt och det ingår laddare och fodral. Laddaren är inbyggd i fodralet, men är gjord för att kunna tas ur.

Det är extra paddlar ("knappar") på baksidan av kontrollen, vilket kan ge en fördel i många spel, då man inte behöver flytta tummen från ena styrspaken för att trycka på knappar - man kan ha kvar tummen på spaken och använda knapparna på baksidan istället.

Som du ser på länken så kostar den dock en hel del - mer än halva priset av ett nytt Xbox Series S som brukar kunna köpas för mindre än 2990kr (ofta 2690kr).

Annars finns den vanliga Xbox kontrollen som är mycket billigare. Då saknas laddare och uppladdningsbart batteri, men det fixar man bäst via IKEA: Laddare - Batteri.

På sistnämnda kontroll så saknas paddlar (knapparna på baksidan) och det går inte att komplettera med det senare.

Jag vill dock vara tydlig med att en "vanlig" kontroll (länkad ovan) inte alls är samma sak som en Elite-kontroll (länkad högst upp) och om jag hade önskat mig en Elite-kontroll så hade jag nog inte blivit nöjd med en vanlig kontroll. Men man kan inte alltid få exakt det man önskar sig. Och jag känner inte din son, så han kanske bli toknöjd med en "vanlig" Xbox-kontroll.

Båda kontroller som är länkade fungerar både med Xbox One, Xbox One S, Xbox One X, Xbox Series S, Xbox Series X och PC. Troligtvis Mac och Linux också.

Man behöver ingen mottagar dongel för PC-koppling på kontrollerna? Körs via Blåtand?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Man behöver ingen mottagar dongel för PC-koppling på kontrollerna? Körs via Blåtand?

Precis, alla nya Xbox-kontroller har stöd för både blåtand och deras egna 2,4GHz-adapter. Adaptern ger lägre latens och möjlighet att uppdatera och konfigurera kontrollen trådlöst via Windows - annars gäller kabel för det. Jag uppdaterade inlägget lite.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av nu1mlock:

Precis, alla nya Xbox-kontroller har stöd för både blåtand och deras egna 2,4GHz-adapter. Adaptern ger lägre latens och möjlighet att uppdatera och konfigurera kontrollen trådlöst via Windows - annars gäller kabel för det. Jag uppdaterade inlägget lite.

Gott!
Jag har bara Xbox 360-kontrollers! 😂

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Tack Alla för svar😊Men vad är blåtand?? Ni skriver alltså med en totalt okunnig morsa! Hur vet man om datorn har blåtand? Det är en ny dator som är ihopplockad vid köpet som en bra speldator o kostade 22000 kr Då borde den ha den där blåtanden? Eller? Ja han vill ha en kontroll som funkar att spela med i datorn Inte bara till tv spel konsolen Hoppas ni förstår hur jag menar. Sedan att det just var en elite wireless Tror jag beror på Att någon sagt till honom Att just en sådan ska han ha, om det ska vara bra o funka. Han vet nog inte riktigt själv? Utan vill bara ha en dosa. Han har ju doser till tv spel konsolerna Men dom funkar väl inte att använda på datorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sack:

Tack Alla för svar😊Men vad är blåtand?? Ni skriver alltså med en totalt okunnig morsa! Hur vet man om datorn har blåtand? Det är en ny dator som är ihopplockad vid köpet som en bra speldator o kostade 22000 kr Då borde den ha den där blåtanden? Eller? Ja han vill ha en kontroll som funkar att spela med i datorn Inte bara till tv spel konsolen Hoppas ni förstår hur jag menar. Sedan att det just var en elite wireless Tror jag beror på Att någon sagt till honom Att just en sådan ska han ha, om det ska vara bra o funka. Han vet nog inte riktigt själv? Utan vill bara ha en dosa. Han har ju doser till tv spel konsolerna Men dom funkar väl inte att använda på datorn?

Blåtand(Eng. bluetooth) är ej standard på stationära datorer.
(Tänk wifi fast mellan olika enheter, med lite skillnader.)

Det bästa är att kolla vilket wifi-kort som finns, har du möjligen en länk till datorn ni köper?

Bluetooth i min erfarenhet är inte en superbra kombination till xboxkontroll för dator. Då jag hade problem med fördröjningar. Troligen beror det på vilket nätverkskort man har.
Det är dock inte ett problem när jag använder min kontroller till mobilen.

Jag har följande adapter, fast en äldre variant, jag ger en stark rekommendation för den. Tyvärr så får jag ej fram den svenska shoppen.
https://www.xbox.com/en-IE/accessories/adapters/wireless-adap...

Rechargepacks är också en sådan sak jag haft dålig erfarenhet av. Men det kanske ändrats? Höll ej laddningen för en hel spel session, föredrog AA batterier som gick ladda.

Följande är kontrollen jag misstänker ni letar efter:
https://www.xbox.com/en-GB/accessories/controllers/elite-wire...

Hoppas ni blir nöjda oavsätt vad för lösning det blir i slutänden!
Xboxkontroll är ett av de bästa köpen jag själv gjort till dator.

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sack:

Tack Alla för svar😊Men vad är blåtand?? Ni skriver alltså med en totalt okunnig morsa! Hur vet man om datorn har blåtand? Det är en ny dator som är ihopplockad vid köpet som en bra speldator o kostade 22000 kr Då borde den ha den där blåtanden? Eller? Ja han vill ha en kontroll som funkar att spela med i datorn Inte bara till tv spel konsolen Hoppas ni förstår hur jag menar. Sedan att det just var en elite wireless Tror jag beror på Att någon sagt till honom Att just en sådan ska han ha, om det ska vara bra o funka. Han vet nog inte riktigt själv? Utan vill bara ha en dosa. Han har ju doser till tv spel konsolerna Men dom funkar väl inte att använda på datorn?

Du skriver att han redan har TV-spel. Vet du vilket märke det är? ( x-box, Playstation eller kanske Netendo? (De tre största märkerna) Det kan mycket väl vara så att de kontrollerna ni har kan redan fungera med datorn okså. Sedan kan det kanske vara skönt att ha en dedikerad kontroll till datorn i längden dock

Skulle du kunna kanske kolla vad det är för kontroller han har redan, och kanske länka till en bild på en sådan om du kan hitta det? Eller bara skriva vad den heter ( brukar stå på undersidan på en lapp typ)

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sack:

Tack Alla för svar😊Men vad är blåtand?? Ni skriver alltså med en totalt okunnig morsa! Hur vet man om datorn har blåtand? Det är en ny dator som är ihopplockad vid köpet som en bra speldator o kostade 22000 kr Då borde den ha den där blåtanden? Eller? Ja han vill ha en kontroll som funkar att spela med i datorn Inte bara till tv spel konsolen Hoppas ni förstår hur jag menar. Sedan att det just var en elite wireless Tror jag beror på Att någon sagt till honom Att just en sådan ska han ha, om det ska vara bra o funka. Han vet nog inte riktigt själv? Utan vill bara ha en dosa. Han har ju doser till tv spel konsolerna Men dom funkar väl inte att använda på datorn?

Omöjligt att veta om er dator har blåtand eller inte utan att veta exakt vilken modell det är. "HP" eller "Dell" är ingen modell.

Båda kontroller som jag och @DavidtheDoom länkade inkluderar kabel och går att spela med. Vill man spela trådlöst så behöver datorn ha stöd för blåtand eller adaptern som redan har länkats.

Om ni redan har ett Xbox One, Xbox One S, Xbox One X, Xbox Series S eller ett Xbox Series X i hushållet så kan man använda dom kontrollerna till datorn. Kabel (troligtvis samma kabel som ni använder för att ladda) fungerar utmärkt. Trådlöst så krävs nämnda blåtand- eller Xbox-adapter.

Har ni ett Playstation eller Nintendo Switch så är det tekniskt möjligt att använda kontrollen till PC, men inget som oftast fungerar automatiskt. Det kräver därmed tyvärr diverse inställningar och kunskap inom ämnet. Det behöver inte vara krångligt, men det är långt ifrån smärtfritt.

Xbox-kontroller fungerar helt smärtfritt med en Windowsdator.

Om du har följande blå ikon om du trycker på pilen uppåt, som hittas nere vid klockan - då har du blåtand:

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Rekordmedlem

Ska man köpa en ny handkontroll billigt kan det vara värt att hålla koll på Google Stadia erbjudandet och se om de släpper några fler, de har ju tagit slut ett par ggr redan men så har de släppt flera och de har ju inte tagit ner eller gjort om kampanjsidan utan har dem uppe för 250 kr men "slut i lager" men man kan ju alltid hoppas de släpper flera och hålla koll på sidan några gånger om dagen.
https://store.google.com/se/product/stadia?hl=sv

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.