980ti Windforce la plötsligt av?

Permalänk
Avstängd

980ti Windforce la plötsligt av?

Hej!

På senare tid har jag fått problem med att mitt PSU power surgear såfort jag startar ett spel som är krävande. Läste på nätet att det krävs väldigt lite att trigga igång den funktionen så jag stängde av den och sedan dess har jag inte haft några problem. Igår när jag startade COD vanguard så stängdes min dator av. Efter vidare felsökning har jag kommit fram att det är grafikkortet det är fel på. När jag har i endast en pcie kabel så går datorn igång men när jag har i båda två så ger datorn ifrån sig ett ljud sen stängs av direkt efter en halv sekund.

Går grafikkortet att rädda eller vet ni vad som är problemet? Tar gladsamt emot hjälp så jag kan laga kortet istället för att köpa ett nytt i dessa tider...

MVH

Permalänk
Medlem

Vänta va? Vad stängde du av för något?

Det låter mer som att det är ditt nätagg som är problemet.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Avstängd

Jag har mitt nätagg igång just nu, kör på integrerad grafik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leonki:

Jag har mitt nätagg igång just nu, kör på integrerad grafik.

Att ditt nätagg kan hantera datorn utan ditt grafikkort innebär inte att nätagget är uteslutet som felkälla.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leonki:

På senare tid har jag fått problem med att mitt PSU power surgear såfort jag startar ett spel som är krävande.

Redan i din första mening talar du ju om problemet.

Att datorn går igång och fungerar utan grafikkort men med inbyggda grafiken är ingen garanti för att det är grafikkortet som är problemet, i det läget räcker säkert det PSUn orkar leverera.

Prova med ett annat nätagg först, innan du avskriver grafikkortet.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Avstängd

Skall testa med ett annat PSU så får vi hoppas på att det är det. Jag testade med endast en pcie sladd i och då gick datorn igång men när jag hade båda i så vägrade den starta. Kan PSUn verkligen fela på det sättet? Kanske datorn drar för mycket ström och psun kortsluts när den är inkopplad.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Leonki:

Skall testa med ett annat PSU så får vi hoppas på att det är det. Jag testade med endast en pcie sladd i och då gick datorn igång men när jag hade båda i så vägrade den starta. Kan PSUn verkligen fela på det sättet? Kanske datorn drar för mycket ström och psun kortsluts när den är inkopplad.

Jorå, nätagget kan fela på så vis.

Jag stämmer in i kören av alla andra, byt ut nätagget innan du inhandlar en ny GPU.

//Pontus

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Samsung:

Jorå, nätagget kan fela på så vis.

Jag stämmer in i kören av alla andra, byt ut nätagget innan du inhandlar en ny GPU.

Dåså!

Jag klickar hem en PSU så får vi det om det är det problemet. Jag återkommer med besked här i tråden så kanske andra som har samma problem lösa det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leonki:

Dåså!

Jag klickar hem en PSU så får vi det om det är det problemet. Jag återkommer med besked här i tråden så kanske andra som har samma problem lösa det.

"Dra ut" grafikkortet från moderkortet, plugga in det igen. Samt alla andra kontakter. Kan vara något "jäkla glapp" i kontakterna, har haft liknande problem med ett geforce på 2010-talet. Löstes genom att "dra ut kortet och stoppa tillbaka det".

980Ti har väl också "gått" typ 5 år eller mer? -Kolla om kylaren är igensatt av damm samt kylpastan inte har "torkat". Givetvis inte det direkta felet du upplever, men ändå värt att kolla.

Lycka till!

Permalänk
Medlem

Hade samma problem med mina 980ti i SLI. Bytte moderkort cpu, ramminnen och PSU (från haswell 4790k till Dual Xeon E5-2699 v4 22core och från 32gb till 256gb ram, och från ett 850w PSU till ett Corsair 1200HX nätagg.) Kör jag bara med ena kortet (eVGA) kortet så funkar datorn finfint förutom att nätverkskortet lägger av i windows ibland (men inte i linux). Men kör jag med båda 980ti korten eller bara det andra (ASUS) så antingen startar datorn bara om sig ett flertal gånger innan man kommer in i antingen linux eller windows.

Helt klart att det är i mitt fall ett trasigt 980ti. Har provat med olika sli bryggor likväl med samma resultat.
Ska prova baka mitt ASUS-kort för att kolla om det går att skrämma till liv igen, men jag har ringa hopp om att det skulle funka. (och även om det gör det så håller kort som bakats sällan speciellt länge ändå i min erfarenhet)

Edit: Båda korten funkade felfritt i den gamla riggen fram till en dag då det plötsligt blev dessa problem.

Missade bit, se fotnot.
Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Hade samma problem med mina 980ti i SLI. Bytte moderkort cpu, ramminnen och PSU (från haswell 4790k till Dual Xeon E5-2699 v4 22core och från 32gb till 256gb ram, och från ett 850w PSU till ett Corsair 1200HX nätagg.) Kör jag bara med ena kortet (eVGA) kortet så funkar datorn finfint förutom att nätverkskortet lägger av i windows ibland (men inte i linux). Men kör jag med båda 980ti korten eller bara det andra (ASUS) så antingen startar datorn bara om sig ett flertal gånger innan man kommer in i antingen linux eller windows.

Helt klart att det är i mitt fall ett trasigt 980ti. Har provat med olika sli bryggor likväl med samma resultat.
Ska prova baka mitt ASUS-kort för att kolla om det går att skrämma till liv igen, men jag har ringa hopp om att det skulle funka. (och även om det gör det så håller kort som bakats sällan speciellt länge ändå i min erfarenhet)

Edit: Båda korten funkade felfritt i den gamla riggen fram till en dag då det plötsligt blev dessa problem.

Har du provat ha kort 1 som kort 2?
Jag hade 2st 670 där det ena slutade fungera att ha som kort 1, men fungerade som kort 2.

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem

Låter som ett psu problem, men det är inte säkert, men med tanke på dagens priser så kör man psu först.

Skrivet av danedi:

Hade samma problem med mina 980ti i SLI. Bytte moderkort cpu, ramminnen och PSU (från haswell 4790k till Dual Xeon E5-2699 v4 22core och från 32gb till 256gb ram, och från ett 850w PSU till ett Corsair 1200HX nätagg.) Kör jag bara med ena kortet (eVGA) kortet så funkar datorn finfint förutom att nätverkskortet lägger av i windows ibland (men inte i linux). Men kör jag med båda 980ti korten eller bara det andra (ASUS) så antingen startar datorn bara om sig ett flertal gånger innan man kommer in i antingen linux eller windows.

Helt klart att det är i mitt fall ett trasigt 980ti. Har provat med olika sli bryggor likväl med samma resultat.
Ska prova baka mitt ASUS-kort för att kolla om det går att skrämma till liv igen, men jag har ringa hopp om att det skulle funka. (och även om det gör det så håller kort som bakats sällan speciellt länge ändå i min erfarenhet)

Edit: Båda korten funkade felfritt i den gamla riggen fram till en dag då det plötsligt blev dessa problem.

Kommer inte hjälpa att baka,har du lite el kunskaper så kan du mäta dig fram, i regel enkla fel så länge man vet vad man ska leta efter. Baka ett kort handlar enbart om att lödningen ska ha brustit.

Inga textur problem? allt är normalt innan omstart?

Skrivet av Zeedarn:

Har du provat ha kort 1 som kort 2?
Jag hade 2st 670 där det ena slutade fungera att ha som kort 1, men fungerade som kort 2.

Också något jag upplevt med 2st GTX580 kort, kan inte säga vad det berodde på, dock sålde jag ett kort och det jag sparade fick minnes fel strax efter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leonki:

När jag har i endast en pcie kabel så går datorn igång men när jag har i båda två så ger datorn ifrån sig ett ljud sen stängs av direkt efter en halv sekund.

Beskriver läget med mitt gamla evga 980ti som dog plötsligt, testade det med olika moderkort och nätagg.

Visa signatur

Damn it feels good to be a gubbe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leonki:

Dåså!

Jag klickar hem en PSU så får vi det om det är det problemet. Jag återkommer med besked här i tråden så kanske andra som har samma problem lösa det.

Sjukt bra pris på denna PSU just nu.

https://www.inet.se/produkt/6903698/seasonic-focus-gx-650w

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeedarn:

Har du provat ha kort 1 som kort 2?
Jag hade 2st 670 där det ena slutade fungera att ha som kort 1, men fungerade som kort 2.

sitter asuskortet i nån dator så startar datorerna bara om före bios postar. båda korten funkade felfritt förr fram till en dag då det ena bara dog.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Avstängd

Hej!

Har löst problemet, det var GPUn som var död. Jag misstänker dålig PCIe kontakt då om endast en pcie kabel är inne så startar kortet men annars inte

Permalänk
Medlem

Då lär det vara en av faserna som matas av den PCIe-kontakten som krånglar.
Troligtvis någon kondensator som kastat in handduken.

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X | NH-D15 | 2x16GB @ 3800c16 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | Corsair RM850x
HIDs>> Y27q-20 + 2x G27q-20 1440p | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD + NAS | Sony STR-DN860 | Samsung UE60KS7005
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V B3