Kan man köpa en ny sladd till en QPad MK-50 mekaniskt tangentbord om den gamla fasta sladden gått sönder? (bild i tråden)

Permalänk
Medlem

Kan man köpa en ny sladd till en QPad MK-50 mekaniskt tangentbord om den gamla fasta sladden gått sönder? (bild i tråden)

Jag råkade ha sladden för nära ett stearinljus för tre år sedan och tangbordet har legat i garderoben sedan dess. Nu skruvade jag upp tangbordet och det ser väldigt lätt ut att dra ut kontakten och skruva loss den lilla skruv-sladden. Men var köper jag en ny sladd?

Bild: https://i.imgur.com/JDCPO6V.jpg

Den gamla sladden är PS/2, jag skulle vilja köpa en USB istället, går det att bara switcha? Eller blir tangbordet argt om man inte byter till ännu en PS/2-sladd?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 5600X 3.7GHz
MOBO: MSI B550 Gaming+
RAM: Corsair DDR4-3200/PC4-25600 1600MHz 16Gb
GPU: AMD Sapphire Radeon R9 290 4Gb + 2 st 120mm Noctua-fläktar
MONITOR: Dell U2414H 24" - HD: Kingston A2000 - PSU: Seasonic Focus GX 650W - CHASSIS: Fractal Design Focus G

Permalänk
Medlem

du kan ju enkelt klippa sladden och bara skarva dit en bit, det är ju färgkodat till max

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

du kan ju enkelt klippa sladden och bara skarva dit en bit, det är ju färgkodat till max

Det låter kul men jag har ingen sladdblottare, eller någon lödkolv. Du tänker att man blottar kopparn med kniv och bara tvinnar? Och sedan tejp runt?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 5600X 3.7GHz
MOBO: MSI B550 Gaming+
RAM: Corsair DDR4-3200/PC4-25600 1600MHz 16Gb
GPU: AMD Sapphire Radeon R9 290 4Gb + 2 st 120mm Noctua-fläktar
MONITOR: Dell U2414H 24" - HD: Kingston A2000 - PSU: Seasonic Focus GX 650W - CHASSIS: Fractal Design Focus G

Permalänk
Medlem

nej be vem som helst som kan ha utrustningen. Börja inte klippa och tejpa ihop den. Även om det kanske är ok rent tekniskt så är det knasigt

Permalänk
Medlem

Jag köpte bordet för typ tusingen. Jag vet ingen jag kan lämna bordet till för skarvning som inte skulle ta tusen i timmen. Då kan jag lika gärna köpa ett bättre för pengarna.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 5600X 3.7GHz
MOBO: MSI B550 Gaming+
RAM: Corsair DDR4-3200/PC4-25600 1600MHz 16Gb
GPU: AMD Sapphire Radeon R9 290 4Gb + 2 st 120mm Noctua-fläktar
MONITOR: Dell U2414H 24" - HD: Kingston A2000 - PSU: Seasonic Focus GX 650W - CHASSIS: Fractal Design Focus G

Permalänk
Medlem

Du måste väl kunna gå över till grannen å "låna" en sockerbit?

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem

https://www.youtube.com/results?search_query=qpad+mk-95+pro

Kika på den, halva priset på Bf, får se vad julrean ger

Visa signatur

2600x 1070 Evga sc

Permalänk
Medlem

Tror inte du lär hitta någon färdig ersättningskabel men att byta den är inte direkt några konstigheter. Kontakten på kretskortet ser ut som en JST-PH. Borde bara vara att jaga tag i godtycklig PS/2-kabel och en handfull stift, klippa av kabeln och montera dit en kontakt. Men byta till USB kommer du givetvis inte kunna göra…

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chubbi:

https://www.youtube.com/results?search_query=qpad+mk-95+pro

Kika på den, halva priset på Bf, får se vad julrean ger

Kanske. Tack för tips. Om en julrabatterad MK95 inte är billigare än den Svive Triton jag frågade om i en annan tråd så går jag nog på Triton (999 kr inkl frakt).

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 5600X 3.7GHz
MOBO: MSI B550 Gaming+
RAM: Corsair DDR4-3200/PC4-25600 1600MHz 16Gb
GPU: AMD Sapphire Radeon R9 290 4Gb + 2 st 120mm Noctua-fläktar
MONITOR: Dell U2414H 24" - HD: Kingston A2000 - PSU: Seasonic Focus GX 650W - CHASSIS: Fractal Design Focus G

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayhem SWE:

Tror inte du lär hitta någon färdig ersättningskabel men att byta den är inte direkt några konstigheter. Kontakten på kretskortet ser ut som en JST-PH. Borde bara vara att jaga tag i godtycklig PS/2-kabel och en handfull stift, klippa av kabeln och montera dit en kontakt. Men byta till USB kommer du givetvis inte kunna göra…

Vad är stift i det här sammmanhanget? En nackdel med mitt tbords skada är att det är i princip på mitten av kabeln, så om jag skulle skarva på en kontakt där skulle den bara räcka 40 cm...

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 5600X 3.7GHz
MOBO: MSI B550 Gaming+
RAM: Corsair DDR4-3200/PC4-25600 1600MHz 16Gb
GPU: AMD Sapphire Radeon R9 290 4Gb + 2 st 120mm Noctua-fläktar
MONITOR: Dell U2414H 24" - HD: Kingston A2000 - PSU: Seasonic Focus GX 650W - CHASSIS: Fractal Design Focus G

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arnkell:

Vad är stift i det här sammmanhanget?

https://www.electrokit.com/produkt/crimphylsa-ph-20-30awg/

Men du behöver en "open barrel" kabeltång (vad heter det på svenska tro?) för att klämma dit dem. Stiften är jäkligt små och knepiga att få dit utan att gå sönder eller deformera så de knappat passar i kontakthuset. Gjorde en förlängningskabel till en LED-list själv med sådana för något år sedan.

Skrivet av Arnkell:

En nackdel med mitt tbords skada är att det är i princip på mitten av kabeln, så om jag skulle skarva på en kontakt där skulle den bara räcka 40 cm...

Som sagt, skaffa en helt ny PS/2-kabel i lagom längd och klipp av ena änden.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Rekordmedlem

Det går väl att skaffa en kabel, klippa av den och löda ihop mot den som sitter på tangentbordet, eller så löder du in kabeln direkt i tangentbordet.
Har du tur går det att byta kontakt, har du otur behövs det en krets mellan men det vet du intyte innan du provat konvertera ps 2 till usb.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.