Sony snickrar på Xbox Game Pass-konkurrent

Permalänk
Skrivet av ipac:

Personligen så lockas jag inte av en tjänst som GamePass. Inte för att jag bryr mig om ägandet, kan tvärtom tycka det är befriande, men för att det blir så massproducerat slit och släng av det hela där resp enskilt spel saknar värde - för mig.

Påminner lite om ens ungdom är man köpte ett fåtal spel och varje spel var en upplevelse. Kom sen över piratkopierade spel (PlayStation) och hade helt plötsligt hur mkt spel dom helst. I samna veva försvann upplevelsen och glädjen. Det var bara en anonym ström av spel. Gick över till att köpa de få spel jag verkligen ville ha och glädjen kom tillbaka. Dvs för mig är uppenbarligen att INTE ha tillgång till "allt" det som var det viktiga. Det skapade ett värde hos det man faktiskt har tillgång till.

Kan väl jämföras med att det vore askul att ha EN Porsche 911 Turbo. Men skulle man ha 100 st så blir det inte samma sak.

Väl skrivet. Jag upplever precis samma sak som du.

Jag betalar faktiskt hellre 699:- för ett spel jag verkligen vill ha och njuter av att spela igenom med full fokus istället för att scrolla igenom ett oändligt bibliotek och kanske hitta nåt man är någorlunda intresserad av. Självklart kan det ju även vara så att spelet man är extremt sugen på nu finns på tjänsten i fråga men det har jag själv inte upplevt ännu.
Gör det någon skillnad rent ekomomiskt för utvecklaren om jag betalar fullpris har jag ingen aning om heller men är det så så är jag mer än villig att betala. Plånboken kanske inte håller med men så kan det va ibland :P.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gorbatjov:

Väl skrivet. Jag upplever precis samma sak som du.

Jag betalar faktiskt hellre 699:- för ett spel jag verkligen vill ha och njuter av att spela igenom med full fokus istället för att scrolla igenom ett oändligt bibliotek och kanske hitta nåt man är någorlunda intresserad av. Självklart kan det ju även vara så att spelet man är extremt sugen på nu finns på tjänsten i fråga men det har jag själv inte upplevt ännu.
Gör det någon skillnad rent ekomomiskt för utvecklaren om jag betalar fullpris har jag ingen aning om heller men är det så så är jag mer än villig att betala. Plånboken kanske inte håller med men så kan det va ibland :P.

Tar vi tex God Of War till Playstation som exempel har det sålt ca 20 miljoner exemplar. Jag tror absolut att det genererat betydligt mer pengar till Sony än om man skulle ha haft det tillgängligt på en prenumerationstjänst.

Sen är väl Sony inte i ett läge att man faktiskt behöver komma med en sån här tjänst, iaf just nu. Playstation säljer ju väldigt bra och försvinner fort från hyllorna så fort dom finns tillgängliga.

Annat är det för Microsoft och Xbox som behöver göra allt för att plocka marknadsandelar och GamePass kan ju då vara lukrativt för många, men har svårt att se att Microsoft går plus på det här för tillfället, speciellt då man så ofta ser erbjudanden som 10 kr för 3 månader. Microsoft har dock råd med att gå back med denna strategi, men har svårt att se Sony kunna köra på denna modell.

Permalänk
Skrivet av SiRai:

Tar vi tex God Of War till Playstation som exempel har det sålt ca 20 miljoner exemplar. Jag tror absolut att det genererat betydligt mer pengar till Sony än om man skulle ha haft det tillgängligt på en prenumerationstjänst.

Sen är väl Sony inte i ett läge att man faktiskt behöver komma med en sån här tjänst, iaf just nu. Playstation säljer ju väldigt bra och försvinner fort från hyllorna så fort dom finns tillgängliga.

Annat är det för Microsoft och Xbox som behöver göra allt för att plocka marknadsandelar och GamePass kan ju då vara lukrativt för många, men har svårt att se att Microsoft går plus på det här för tillfället, speciellt då man så ofta ser erbjudanden som 10 kr för 3 månader. Microsoft har dock råd med att gå back med denna strategi, men har svårt att se Sony kunna köra på denna modell.

Nej precis, jag håller med helt och hållet. Sen skulle jag ju bli väldigt förvånad om MS håller samma kvalitet utan att höja priset på tjänsten framöver.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon134512:

Det kan dock va prisvärt, t ex först tar man xbox game pass 3 månader för 10 kr styck, sen 99kr för 3 månader till köpte jag på inet.

Det är 130spänn för ett halvår och på den tiden hinner man köra ut flera fullprisspel.

Men med stor sannolikhet behöver du ju ändå köpa de spel du är intresserade av

Edit. Problemet föt min del med de här prenumerationstjänsterna är att det är de spel (eller filmer) de inte har jag är intresserade av och köper.