Uppgradera CPU - gaming. Tips och råd!

Permalänk
Medlem

Uppgradera CPU - gaming. Tips och råd!

Hej!
Jag sitter i skrivande stund på en CPU som börjar bli lite till åren, därav vänder jag mig till er i förhoppning av lite tips och rekommendationer på en ny CPU.

Min nuvarande rigg:
Moderkort: MSI Z87-S02
CPU: Intel Core i5-4670K @ 3.40ghz
GPU: GeFore GTX 1060 6GB
PSU: Seasonic FOCUS GX 650W

Antar att det är dags att byta även moderkortet, med sockets etc.

Det absolut primära syftet för datorn är gaming, i den utsträckning av spel som:
World of Wacraft (TBC Classic samt Shadowlands)
CSGO/Valorant
Spelar även lite Dota/CoD/PUBG med polarna stundtals.

Jag är förövrigt väldigt nöjd med min nuvarande processor, då den har tjänat mig väldigt väl sedan 2014.
Så jag är ute efter en ny trotjänare (helst Intel, då jag gillar märket) och jag känner att jag inte riktigt har koll på
vad som finns där ute på marknaden idag. Som sagt, har ni några tips på CPU och även då tillsammans med ett passande moderkort så är jag väldigt tacksam för den hjälp jag kan få

Permalänk
Medlem

Billigast pris/perf:

Dyrast pris/perf:

Idiotiskt pris/perf: (ej DDR5)

https://www.cpubenchmark.net/compare/Intel-i5-4670K-vs-Intel-...

Då du inte har nytta av något extremt så skulle jag utan att tveka välja 11400F.

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem
Skrivet av MeSaber:

Grymt! Tack så mycket, jag blev lite intresserad av den första riggen du hade knaprat ihop, med i5 11400F, det lutar nog åt den
Jag har varit inne och kikat på lite moderkort också nu under kvällen och processorerna du rekommenderat

Bara lite allmänt: var inne och kikade lite på Inet och Intel's processorer och sockets etc. och ser att de finns i kategorierna:
1200, 1700 och 2066.
Min nuvarande CPU har ju som sagt 1150 och känns nästintill som från stenåldern...
Hursomhelst, skulle det vara värt att kanske gå upp en prisklass och kanske satsa på ett moderkort/processor med socket 1700, för att kanske kunna uppgradera processor och även behålla moderkort?
Eller är det kanske helt enkelt så att när man uppgraderar processor idag, så byter man även moderkortet också?

Kanske en dum fråga, men försöker lära mig hur det fungerar

Permalänk

Jag gick upp från 1151 till 1700 för att kunna uppgradera i framtiden lättare.
Blir lite dyrare nu, men förmodligen billigare i framtiden om en ny cpu skulle behövas.

Jag kommer byta till ddr5 när priserna sansat sig och byta mb+ddr

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av kimswe:

Bara lite allmänt: var inne och kikade lite på Inet och Intel's processorer och sockets etc. och ser att de finns i kategorierna:
1200, 1700 och 2066.
Min nuvarande CPU har ju som sagt 1150 och känns nästintill som från stenåldern...
Hursomhelst, skulle det vara värt att kanske gå upp en prisklass och kanske satsa på ett moderkort/processor med socket 1700, för att kanske kunna uppgradera processor och även behålla moderkort?
Eller är det kanske helt enkelt så att när man uppgraderar processor idag, så byter man även moderkortet också?

Kanske en dum fråga, men försöker lära mig hur det fungerar

Det är inte helt lätt att svara på eftersom det beror på så mycket. Det kommer inga fler processorer till LGA 1200, så köper du ett sånt moderkort så vet du vilka uppgraderingsmöjligheter du har. LGA 1700 är däremot helt nytt, och det lär komma minst en till generation processorer till den sockeln (Intel brukar byta sockel varannan generation). Den är dock dyrare, och för att vara riktigt framtidssäker bör du i så fall även satsa på DDR5 som för tillfället är dyrt och svårt att få tag på.

Samtidigt så brukar det inte skilja så våldsamt mycket mellan en generation till en annan, så frågan är hur värdefullt det egentligen är att kunna byta till en nyare generation. Det kan hända att det är billigare att bara köpa billigare delar nu och nya billiga delar senare än att köpa dyra delar nu och hoppas på att det blir billigare att uppgradera senare.

LGA 2066 är för övrigt Intels HEDT-plattform (High End DeskTop) och troligtvis inte intressant för dig om spelande är det främsta målet.