Söndagsmatiné: Öppna Skolplattformen och faran med att försöka hjälpa till

Permalänk
Melding Plague

Söndagsmatiné: Öppna Skolplattformen och faran med att försöka hjälpa till

IT-föreläsaren Johan Öbrink går igenom den frustrerande kamp och konflikt som utspelat sig mellan Stockholm stad, föräldrar och utvecklare.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag tror aldrig en struts lyckats borra ner sitt huvud i sanden lika djupt som stockholmsstad har. Snacka om att man är ängslig över sin egen prestige.
Ömkligt, något borde ta ett resolut tag om deras hand och leda dom in i 2000-talet

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

Bra klipp, imponerande hur jävla inkompetenta de ansvariga är.
Pröjsa 10 mille för att fulobfuskera kod går bra, men att betala anställd 30-40 arbetstimmar för att sammanställa API... Nej nej nej, det är för dyrt!

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Justerade ett uttryck

När man jobbat inom IT så blir man knappast chockerad över att höra sånt här. Det känns inte som någon större gissning om jag säger att Tieto använt sig av en hel armé okvalificerade kodare (2/3 outsourcade till Indien) och att resultatet blev därefter. Men med det sagt så blir man ändå lite förbluffad av att Stockholms Stad verkar lider av ett sånt enormt "Stockholm Syndrome" att de med näbbar och klor försvarar misslyckandet. De kunde ju bara hänga ut Tieto tycker man? De har ju uppenbarligen brutit mot avtalet, t.ex. det här med att tillhandahålla uppdaterad dokumentation.

Men men. Man tycker ju att sånt här borde komma med ett rättsligt efterspel för Stockholms Stad. Tjänstefel och grov misskötsel av offentliga medel om det nu finns några såna åtal.

* Det språkbruket var inte nödvändigt * / Mod - Dinoman

Visa signatur

Dator: ASUS Pro WS X570-Ace - Ryzen 5 3600X vattenkyld - 4x8GB GSkill Ripjaws V 3600MHz - PNY GTX 980 Ti XLR8 OC vattenkyld - ASUS Xonar DX - Corsair Force MP600 1 TB - Corsair AX750 - Fractal Design Define S
NAS: Synology DS716+ - 2x4TB HGST MegaScale DC 4000.B Router: Netgear R7000 - AdvancedTomato Firmware

Permalänk
Medlem

Jag tänker bara på två ord när jag läser/hör om den här skiten.
Korruption och tjänstemannaansvar.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Skönt att höra att skattepengarna går till stora IT monguler istället för svenskar med ambition att förbättra för alla.

Visa signatur

Dont worry be happy

Permalänk
Medlem

Tjänstemannaansvaret avskaffades 1976 och det som kvarstår är brottet man kallar tjänstefel. I min uppfattning verkar det väldigt svårt att fälla någon för det överhuvudtaget.

Oavsett blir man mörkrädd av hur illa det kan gå när dem som styr gräver gropen djupare och djupare.
Bra föreläsning!

Permalänk
Medlem

Någon som bor på Värmdö? Skolplattformen 2.0?

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tetox:

Tjänstemannaansvaret avskaffades 1976 och det som kvarstår är brottet man kallar tjänstefel. I min uppfattning verkar det väldigt svårt att fälla någon för det överhuvudtaget.

Oavsett blir man mörkrädd av hur illa det kan gå när dem som styr gräver gropen djupare och djupare.
Bra föreläsning!

Det är mest poliser, väktare, kriminalvårdare, etc som blir dömda för tjänstefel. Där det finns tydliga lagar och praxis.

Högre upp är du givetvis onåbar, men när plundring blir en livsstil så kommer en grupp att skapa ett legalt system som auktoriserar det, och en moral som glorifierar det. Finns en anledning att medlemmarna i EU är befriande från nationell beskattning, inte ens pensionärer skrivna utomlands har den förmånen trots att de ej har rätt till det svenska socialförsäkringssystemet.

Dem går på vatten och undrar varför politikerföraktet växer.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maarus:

Det är mest poliser, väktare, kriminalvårdare, etc som blir dömda för tjänstefel. Där det finns tydliga lagar och praxis.

Högre upp är du givetvis onåbar, men när plundring blir en livsstil så kommer en grupp att skapa ett legalt system som auktoriserar det, och en moral som glorifierar det. Finns en anledning att medlemmarna i EU är befriande från nationell beskattning, inte ens pensionärer skrivna utomlands har den förmånen trots att de ej har rätt till det svenska socialförsäkringssystemet.

Dem går på vatten och undrar varför politikerföraktet växer.

Eller så handlar det om de skall få samma lön oberoende av vilket land de representerar.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Maarus:

Det är mest poliser, väktare, kriminalvårdare, etc som blir dömda för tjänstefel. Där det finns tydliga lagar och praxis.

Högre upp är du givetvis onåbar, men när plundring blir en livsstil så kommer en grupp att skapa ett legalt system som auktoriserar det, och en moral som glorifierar det. Finns en anledning att medlemmarna i EU är befriande från nationell beskattning, inte ens pensionärer skrivna utomlands har den förmånen trots att de ej har rätt till det svenska socialförsäkringssystemet.

Dem går på vatten och undrar varför politikerföraktet växer.

Skrivet av filbunke:

Eller så handlar det om de skall få samma lön oberoende av vilket land de representerar.

Tillbaka till ämnet "Skolplattformen".

/Moderator

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Hela Stockholm styrs genom nepotism. Lagen om offentlig upphandling finns det gott om hål i.
Är inte direkt stolt stockholmare längre när allt blir privatiserat och sämre och dyrare.
Nu har jag bara barn i förskoleåldern och där används skolplattformen mest till närvarohantering och det funkar hyfsat bra men kan vara ett mindre helvete att t.ex schemalägga sommarsemestern eftersom man inte kan välja mer än 1 vecka i taget.

Men visst, skatten är ju låg så jag antar att man får vad man betalar för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalasis:

Hela Stockholm styrs genom nepotism. Lagen om offentlig upphandling finns det gott om hål i.
Är inte direkt stolt stockholmare längre när allt blir privatiserat och sämre och dyrare.
Nu har jag bara barn i förskoleåldern och där används skolplattformen mest till närvarohantering och det funkar hyfsat bra men kan vara ett mindre helvete att t.ex schemalägga sommarsemestern eftersom man inte kan välja mer än 1 vecka i taget.

Men visst, skatten är ju låg så jag antar att man får vad man betalar för.

Bara nyfiken, vad har Stockholm privatiserat som blivit sämre och dyrare?

Det som just händer när skatten är hög är att politiker får för mycket pengar att spendera, och då uppstår korruption, slöseri osv. Summan pengar är ju lika stor oavsett om du har hög eller låg skatt, men skillnaden är att brådis lägre skatt får du bestämma mer själv samt att det lönar sig mer att jobba, utbilda sig osv.

Ang offentligt finansierade IT-system kan jag tycka att de borde vara öppna (ex open source) och för alla som är skattebetalare, och detta borde även gälla databaser med offentlig information. Då kan dessutom den som vill även granska det offentliga och kolla så att IT-system faktiskt hanterar saker rätt.

Permalänk
Medlem

Haha, vilken jäkla soppa!

Visa signatur

Desktop: i7-12700K | Asus Prime Z690-P D4 WIFI | EVGA RTX 3070 FTW3
Kingston Fury 32GB 3600MHz | ASUS ROG Strix 1000W | WD Black SN750 2TB
Fractal Design Meshify 2 Compact | Monitor: LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Hela skolplattformen som Stockholm stad har köpt är ett skräckexempel. Hade man t.ex byggt detta som ett öppen källkods projekt ifrån början. Där flera städer fick vara med och bidrag, då skulle plattformen har kunnat utvecklas som Linux eller Wordpress dynamiskt blivit något. Idag är Stockholm stads skolplattform ett ihop tejpad härke som är bara kosta skattpengar.

Inte ens en kommuniststat som Sovjet eller DDR hade producerat en sån här usel produkt.

Permalänk
Medlem

Stockholm stad har inte privatiserat särskilt mycket. Kommunen har väldig hög kommunalskatt i förhållande till antalet invånare också nästan 30:- per 100:- medan Österåker och Solna har lägre kommunalskatt, dessa kommuner har färre antalet invånare.

Offentlig finansierade IT system bör vara öppen källkod, sedan har man en "stab" som jobbar med Stockholm editionen av projektet. Helt jävla vansinnigt att bygga något som skall hålla över flera år som sluten källkod. Hade man få till ett ekosystem den här skolplattformen som t.ex finns kring wordpress, hade fortfarande varit kassakossa för konsult företaget och liknade.

Men kommunen är som en jättebebis, enorm aptit att suga ut skatter i ena änden men ingen kontroll vad medborgare få i den andra.

Skrivet av jolu:

Bara nyfiken, vad har Stockholm privatiserat som blivit sämre och dyrare?

Det som just händer när skatten är hög är att politiker får för mycket pengar att spendera, och då uppstår korruption, slöseri osv. Summan pengar är ju lika stor oavsett om du har hög eller låg skatt, men skillnaden är att brådis lägre skatt får du bestämma mer själv samt att det lönar sig mer att jobba, utbilda sig osv.

Ang offentligt finansierade IT-system kan jag tycka att de borde vara öppna (ex open source) och för alla som är skattebetalare, och detta borde även gälla databaser med offentlig information. Då kan dessutom den som vill även granska det offentliga och kolla så att IT-system faktiskt hanterar saker rätt.

Permalänk
Medlem

Tyskland kräver öppen källkod i all offentlig mjukvara. Sverige borde ta efter. VGDs Hjärntorget är ett liknande sorgebarn här.

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Skrivet av chksix:

Tyskland kräver öppen källkod i all offentlig mjukvara. Sverige borde ta efter. VGDs Hjärntorget är ett liknande sorgebarn här.

Skillnaden mellan Stockholms stads Skolplattform och Göteborgs stads Hjärntorget är att Göteborgs stad faktiskt är intresserade av att utveckla Hjärntorget utifrån önskemål som kommer in och de anser också att det Christian Landgren gör faktiskt är bra. Just nu håller Christian Landgrens team på att utveckla Öppna Skolplattformen för Göteborgs stad också.

De tar även säkerhetsläckor på största allvar, och när Christian Landgrens team gick in och kollade på Hjärntorget så hittade de säkerhetsproblem. När de informerade Göteborgs stad om detta så fick det ett otroligt positivt svar där de reagerade genast, täppte till luckan och återkopplade till Christian Landgrens team samt själva informerade om problemet EFTER att problemet var löst och luckan inte fanns kvar.

Visa signatur

Min profilbild beskriver hur jag känner mig just nu.

Permalänk
Medlem

Kostar det 10 000 000 för en kommun/landsting att göra något kan man anta att den riktiga kostnaden är mellan 1-10%. Att bli rik som företagare idag innebär inte innovation, utan att på olika sätt parasitera sig på skattemedel, där finns de stora pengarna och statens kassor tyckt outömliga. Det är omvänd Robin Hood som gäller, att ta från folket och ge till sig själv.

Visa signatur

Dator: Fractal Design 650w modulär - Piledriver FX8350 + Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2 - 4x2 gb Corsair Dominator 1866 mhz 9-9-9-24 - 1x 500 gb sataII, 1x640 Western Black Caviar, 1x Crucial m4 128 GB SSD - Fireface UCX (ljudkort) - SAPPHIRE Radeon HD7870GHZ (överclockat) - ASUS någonting lite över medelklass, 3 st 120mm chassifläktar Windows 8.1 x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av hwasser:

Kostar det 10 000 000 för en kommun/landsting att göra något kan man anta att den riktiga kostnaden är mellan 1-10%. Att bli rik som företagare idag innebär inte innovation, utan att på olika sätt parasitera sig på skattemedel, där finns de stora pengarna och statens kassor tyckt outömliga. Det är omvänd Robin Hood som gäller, att ta från folket och ge till sig själv.

Vilket är varför Öppna Skolplattformen ville ha 300.000kr i månaden från Stockholm stad för frontend appen...

Någonstans mellan 1000 och 5000 har köpt appen på google play, så, någonstans mellan 11.000 och 55.000kr från betalande androidkunder (och man betalar en gång), vet inte siffrorna från ios, men kan inte tänka att det skulle vara mer än det dubbla.

Mycket bättre då att parasitera sig på skattemedel... Och då begära 300.000kr. I månaden.

Permalänk
Medlem

Har hört mycket om skolplattformen, men det är nu jag fick reda på att det är Tieto som skapat den.

I familjen drivs det en privat förskola i Danderyds kommun, och jag har hand om kö och placering av barnen. För ca 1 år sedan bestämde sig Danderyd för att byta ut systemet mot något Tieto har skapat. Enligt kommunen skulle det bli jättebra och underlätta för både skolor/förskolor och föräldrar.

Ehh, ja.. Nej. Jag har aldrig varit med om en så förvirrande, buggig och värdelös onlinetjänst. Nu förstår jag precis varför skolplattformen är så dålig.

Seriöst borde Tieto bannlysas från all offentlig verksamhet. De bryr sig inte ett dugg om vad de skapar, bara det möter kraven i upphandlingen och genererar inkomst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jolu:

Bara nyfiken, vad har Stockholm privatiserat som blivit sämre och dyrare?

Det som just händer när skatten är hög är att politiker får för mycket pengar att spendera, och då uppstår korruption, slöseri osv. Summan pengar är ju lika stor oavsett om du har hög eller låg skatt, men skillnaden är att brådis lägre skatt får du bestämma mer själv samt att det lönar sig mer att jobba, utbilda sig osv.

Ang offentligt finansierade IT-system kan jag tycka att de borde vara öppna (ex open source) och för alla som är skattebetalare, och detta borde även gälla databaser med offentlig information. Då kan dessutom den som vill även granska det offentliga och kolla så att IT-system faktiskt hanterar saker rätt.

Ta sjukvården till exempel. Där har jag nu 42 val som alla slåss om mig. Visst, den initella kostnaden kommer vara den samma, men verktyg, kläder, spatlar, sprutor osv köps in till olika pris. Slutsumman för regionen är högre än vad den skulle varit om vi inte hade privatiserat den. Förlossningen är ju också en faktor där sittande kommunalpolitiker inte tar sitt ansvar utan skjuter ifrån sig ansvar.

Om det hade funnits mer pengar att spendera, så kanske man hade lagt pengar på andra saker som säkerligen behövs mer än den skolplattform vi har idag. Välfärd, polis, skola osv. Skolan kanske är motsägelsefull men ändå, jag misstänker att du förstår, vad jag menar.

Min skatt ser jag helst går till de som behöver den och de får gärna höja den om fler får det bättre i slutändan.

Permalänk
Medlem

Ett problem med privatisering är att kompetens försvinner ur offentilg förvaltning. Stockholms stads ansvariga tjänstemän blir beroende av externa konsulter för att de själva inte vet hur såna här projekt byggs och drivs på ett effektivt sätt.

Permalänk
Medlem

Helt underbar berättelse om Stockholm Stad. 😂