Nytt nätverk med kameraövervakning

Permalänk
Medlem

Nytt nätverk med kameraövervakning

Jag ska sätta upp ett nätverk från scratch i mitt kontor/verkstad där jag drar in 500 Mbit fiber. Hemma har jag kört med ett par Asus routrar, en RT-AX88U som huvudrouter i huset och en RT-AX58U i garaget som AP. Jag är nöjd med gränssnittet och möjligheten att kunna öppna upp de portar jag behöver och även OpenVPN för att fjärransluta till nätverket.

Men nu när jag ska fixa med ett nytt nätverk från i kontoret så funderar jag på att göra det lite mer ordentligt med bra utrustning och även ha möjlighet till PoE för accesspunkter och kameror. Kommer även ha någon/några servrar för olika ändamål. Jag har kikat på Ubiquitis system och det verkar vettigt men har lite blandade recensioner som gör mig lite osäker. Är det någon här som kör deras system och vad är era erfarenheter i så fall?

Funktionaliteten jag vill ha är ett lättanvänt användargränssnitt för någon normalt datakunnig att administrera. Möjlighet att logga in på nätverket via VPN via t.ex. OpenVPN eller liknande. Vill inte betala löpande abonnemangskostnader för kameraövervakning. Tänkte mig följande stomme i nätverket. Är det något jag missat eller finns det bättre system? Tar tacksamt emot hjälp och synpunkter!

1 st UniFi Dream Machine Pro
1 st UniFi USW 24 PoE Switch 100W
2 st Ubiquiti UniFi 6 Lite Accesspunkt
2 st Ubiquiti UniFi Protect UVC-G4-PRO
1 st Ubiquiti UniFi Protect G4 Doorbell
1 st väggmonterat serverrack

Hela listan: https://www.dustin.se/favorites/index/19559738

Permalänk
Medlem

Jag byte bort mig från edgerouter, då de inte har ipv6 grejerna i guit.
Inga problem om du är cli person eller inte har ipv6.
Kommer säkert fixas i en framtida firmware...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sions:

Jag byte bort mig från edgerouter, då de inte har ipv6 grejerna i guit.
Inga problem om du är cli person eller inte har ipv6.
Kommer säkert fixas i en framtida firmware...

Hade gärna använt ett GUI då jag inte är nätverkstekniker. Vad bytte du till för router istället?

Börjar vackla lite på Unifi's system då de har lite kritik med brandvägg osv.

Något annat förslag på "Router/FW" som fungerar bra och är hyffsat lätt att administrera?

Permalänk
Hedersmedlem

Det finns få system som har både routing, switch, APs och kameror i sig. UniFi är ett bra system, men som du har märkt är deras routing sådär när det gäller funktioner och stabilitet. Gillar inte heller hur kamerasystemet är så låst. Men ett alternativ är ju att köra UniFi på allt utom router, där jag skulle rekommendera en Netgate 1100 eller 2100 beroende på hur mycket VPN-prestanda du behöver.

Andra alternativ är ju typ Aruba Instant On Switch + AP, Netgate brandvägg/router och Reolink kameror - men då har du tre gränssnitt att hålla koll på som sagt.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Det där ser kanonbra ut. Oklart vad dom fått för kritik, jag har bara hört bra om dom och hur otroligt smidigt det är när man kör samma saker rätt igenom. Jag har målat in mig i den mörka sidan och har UISP-grejer istället för UNIFI, det mesta känns väldigt seriöst. Säkerhetsmässigt skulle iaf jag (tekniker) säja att det duger gott och väl, det beror på vad du ska göra - exponera inget och kör med bra lösenord så kommer du långt (längre än många andra).

Ibland dyker det upp väldigt prisvärda saker så ta en titt på deras europashop, om du ska ha någon slit-o-släng kamera innomhus: https://eu.store.ui.com/collections/unifi-protect/products/un... ~300kr.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Jag byte till Mikrotik.
Är inte helt insatt i den ännu, men jag upplever den som enklare att förstå än Unifi's routeing.

Använder den som router och brandvägg.
Skulle förklara Mikrotiks produkter som stora möjligheter, men kräver lite nätverkskunskaper kunskaper, dvs inte plug and play.

Du kan göra allting på samtliga modeller, tex BGP routing, poängen är att de inte har licenser eller begränsningar.
Dock måste du själv avgöra hur kraftig produkt du behöver, deras billigaste produkter har allt upplåst, men förvänta dig inte den snabbaste prestandan.

Min slutsats (efter kortare tester) är att de har bra produkter, bra pris/prestanda.
Men det är inte för alla.

De är dock enbart bra för nätverk (möjligen Wifi, beroende på krav, inte dåligt, inte de nyaste).
Men går utmärkt att köpa kameror, Wifi och annat från andra märken.
Kolla lite youtube videos.
https://www.servethehome.com/
Har några enklare reviews (finns även på youtube)

Permalänk
Medlem

Skulle rekommendera the hook up som går igenom 3 nvr system. Unifi vinner inte. Mest kontroll och för pengarna får du av att köra tex blue iris. Dock är det en större inkörsport än att köra på dem färdiga systemen.

Jag är i samma bana som dig att byta ut nätverket, rent allmänt när man läst runt och kolla youtubes så är kanske inte unifi den bästa brandväggen. Ska du ha bland dem bättre brandväggarna så är det väl pfsense lr liknande som rekommenderas, som du kör på netgate 1100 eller 2100 som en annan föreslog. Teklager säljer även oxå routrar med pfsense.

Som accesspunkter så är jag inne på unifi som du. Vart lite fundersam på tplink omada, mest för unifi börjat få en del kritik mot sig av diverse buggar osv. Samt att man måste skapa ett konto i molnet osv osv. Dock är jag inte alls så påläst om omada, gillar inte heller deras size på puckar som är överdrivet stora. Tydligen för att ha ett skal till alla olika puckar. Det var ett tag sen så kan ha ändrat sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MB:

Skulle rekommendera the hook up som går igenom 3 nvr system. Unifi vinner inte. Mest kontroll och för pengarna får du av att köra tex blue iris. Dock är det en större inkörsport än att köra på dem färdiga systemen.

Jag är i samma bana som dig att byta ut nätverket, rent allmänt när man läst runt och kolla youtubes så är kanske inte unifi den bästa brandväggen. Ska du ha bland dem bättre brandväggarna så är det väl pfsense lr liknande som rekommenderas, som du kör på netgate 1100 eller 2100 som en annan föreslog. Teklager säljer även oxå routrar med pfsense.

Som accesspunkter så är jag inne på unifi som du. Vart lite fundersam på tplink omada, mest för unifi börjat få en del kritik mot sig av diverse buggar osv. Samt att man måste skapa ett konto i molnet osv osv. Dock är jag inte alls så påläst om omada, gillar inte heller deras size på puckar som är överdrivet stora. Tydligen för att ha ett skal till alla olika puckar. Det var ett tag sen så kan ha ändrat sig.

Tack för tipset.
Lutar åt att det blir en pfsense och sedan någon övervakad switch med PoE och unifi accesspunkter. Lockades av integrationen med kamerorna och ringklockorna för en one-stop-solution men det får nog bli att köpa och trixa med det separat.

Permalänk
Medlem

Någon som har någon input på vilket switch som är att föredra?

Har tänkt att använda Unify accesspunkter för WiFi, är det då någon fördel att använda Ubiquitis switchar och framförallt deras UniFi switch?

1. Ubiquiti UniFi Switch US-24-250W
https://www.dustin.se/product/5010853031

2. Ubiquiti EdgeSwitch 24 250W
https://www.dustin.se/product/5010800871

3. Cisco Small Business SG250-26P
https://www.dustin.se/product/5011019668

Permalänk
Medlem

Unifi switchen och accesspunkterna trivs väldigt bra om du har ubiquiti manageringsverktyg i nätet.
https://help.ui.com/hc/en-us/articles/1500012237441-UniFi-Net...

Jag har kört med EdgeSwitcharna på jobbet (som då har ett helt annat system - UiSP) men dom beter sig väldigt bra stand alone och väl uppdaterade har ett sjukt trevligt gränssnitt. Så hade jag (på jobbet) bra länge. Unifi kontrollern och stand alone edge-switchar. Typ 15 av varje, fungerar klockrent.

Cisco-switchen ser jättetrevlig ut den med.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Jag kör själv pfSense, men tycker personligen att det känns lite konstigt att gå så tungt på UniFi men inte köra en av deras "routrar".

Vi köpte nyligen en "Dream Machine Pro SE" (EA) på jobbet som vi är riktigt nöjda med, kan rekommendera den om du ändå tänkte köra så hårt på UniFi.

Den har dessutom plats för en hårddisk så den kan också agera NVR.