Permalänk

B550 + 5700G = svart skärm

Köpte delar för att bygga ihop en ny dator till en av ungarna, däribland ett asus B550M-A wifi och en Ryzen 7 5700G.
Har redan använt samma moderkortsmodell i ett annat bygge med en 5600x så tänkte att detta skulle ju inte bli något problem.

Dock så verkar det med stor sannolikhet vara så att moderkortet jag köpte för lite över ett halvår sedan har fått en bios-uppdatering som det nya moderkortet jag köpte nyligen inte har fått. Datorn startar alltså inte öht eftersom moderkortet inte känner igen processorn.

Jag har redan kontaktat företaget jag köpte moderkortet ifrån två gånger men dom svarar inte så där lär jag nog inte kunna få någon hjälp verkar det som.

Så då återstår bara två frågor:
Finns det någon här som skulle kunna tänka sig att låna ut en 3xxx-processor så att jag kan uppdatera BIOS på moderkortet ?
Om jag inte skulle få tag i en 3xxx, kan man då returnera ett moderkort som varit monterat i dator men aldrig faktiskt använts ?

Vet faktiskt inte riktigt vad jag ska göra eftersom nötterna på computersalg vägrar svara...

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av [TBOC]Razor:

Köpte delar för att bygga ihop en ny dator till en av ungarna, däribland ett asus B550M-A wifi och en Ryzen 7 5700G.
Har redan använt samma moderkortsmodell i ett annat bygge med en 5600x så tänkte att detta skulle ju inte bli något problem.

Dock så verkar det med stor sannolikhet vara så att moderkortet jag köpte för lite över ett halvår sedan har fått en bios-uppdatering som det nya moderkortet jag köpte nyligen inte har fått. Datorn startar alltså inte öht eftersom moderkortet inte känner igen processorn.

Jag har redan kontaktat företaget jag köpte moderkortet ifrån två gånger men dom svarar inte så där lär jag nog inte kunna få någon hjälp verkar det som.

Så då återstår bara två frågor:
Finns det någon här som skulle kunna tänka sig att låna ut en 3xxx-processor så att jag kan uppdatera BIOS på moderkortet ?
Om jag inte skulle få tag i en 3xxx, kan man då returnera ett moderkort som varit monterat i dator men aldrig faktiskt använts ?

Vet faktiskt inte riktigt vad jag ska göra eftersom nötterna på computersalg vägrar svara...

Stämmer. Du behöver uppdatera Bios för att köra den CPUn
Moderkortet stödjer 5600X direkt ur boxen men inte G-modellerna.
https://www.asus.com/Motherboards-Components/Motherboards/PRI...

Lista över vilken BIOS-version du minst måste ha.
https://www.asus.com/Motherboards-Components/Motherboards/PRI...

1401 för 5700G
2409 för 5700GE

Om det var mindre än 14 dagar sedan du köpte moderkortet så har du lagstadgad rätt att returnera det, även om du använt moderkortet.

Vilket företag har du köpt moderkortet ifrån?
När de har så taskig service så kan du ju rent tekniskt sett beställa en CPU från dom, trycka in den och sedan returnera den inom 14-dagars-ramen som tidigare nämnts.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

Du kan flasha det moderkortet utan att den bootar, läs manualen om hur du gör det.

Asus kallar det "Flashback"

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Du kan flasha det moderkortet utan att den bootar, läs manualen om hur du gör det.

Asus kallar det "Flashback"

Tror inte det går på just den här modellen faktiskt.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Tror inte det går på just den här modellen faktiskt.

Du har nog rätt. Dåligt att alla inte har det. Skickar AMD fortfarande ut låne-cpuer för flashing?

Permalänk
Skrivet av Lodisen:

Stämmer. Du behöver uppdatera Bios för att köra den CPUn
Moderkortet stödjer 5600X direkt ur boxen men inte G-modellerna.
https://www.asus.com/Motherboards-Components/Motherboards/PRI...

Lista över vilken BIOS-version du minst måste ha.
https://www.asus.com/Motherboards-Components/Motherboards/PRI...

1401 för 5700G
2409 för 5700GE

Om det var mindre än 14 dagar sedan du köpte moderkortet så har du lagstadgad rätt att returnera det, även om du använt moderkortet.

Vilket företag har du köpt moderkortet ifrån?
När de har så taskig service så kan du ju rent tekniskt sett beställa en CPU från dom, trycka in den och sedan returnera den inom 14-dagars-ramen som tidigare nämnts.

Det var computersalg.se, helt värdelös leveranstid då dom utan att informera skulle vänta flera veckor innan ordern skickades pga ett par hörlurar som inte var i lager (moderkort + minnen fanns i lager). När jag tog bort lurarna från ordern så tog det bara tre dagar innan grejorna i lager skickades..
Sen det här med att dom vägrar svara på mina mail ang. uppdatering av bios eller lån av en äldre processor gör ju inte det bättre direkt.

Skrivet av dlq84:

Du kan flasha det moderkortet utan att den bootar, läs manualen om hur du gör det.

Asus kallar det "Flashback"

Nope det finns bara på mid range korten och uppåt, detta moderkortet har inte flashback. Och ja, det är något man kan tycka skulle vara standard på alla moderkort efter att funktionen funnits på marknaden så här länge.

Skrivet av dlq84:

Du har nog rätt. Dåligt att alla inte har det. Skickar AMD fortfarande ut låne-cpuer för flashing?

Dom skickar ut låne-prolle om du har köpt ett 4xx-moderkort, inte 5xx.

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Medlem

Skulle nästan kolla om den finns någon snäll själ som kanske bor i närheten av dig här på forumet och kan hjälpa till och har en kompatibel cpu med att flasha bios med. Om du har tur kanske det går snabbare och mycket trevligare med.

Permalänk
Skrivet av Kovu:

Skulle nästan kolla om den finns någon snäll själ som kanske bor i närheten av dig här på forumet och kan hjälpa till och har en kompatibel cpu med att flasha bios med. Om du har tur kanske det går snabbare och mycket trevligare med.

Ja det är en av möjlighterna som jag tänkte på. Men jag löste det på det vis som Lodisen föreslog.

Så på onsdag bör jag ha en kompatibel processor för uppdatering av bios.

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/