Geforce RTX 2060 nylanseras utan Founders Edition-utförande

Permalänk
Melding Plague

Geforce RTX 2060 nylanseras utan Founders Edition-utförande

När den gamla storsäljaren RTX 2060 återkommer är det upp till partnertillverkarna att lösa kylare, eftersom Nvidia inte släpper några referenskort.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det blir intressant att se vart priset landar.
Allt över 3000:- är en riktig cash grab för ett så gammalt kort.
Det kostade runt 4 000:- när det kom för nästan 3 år sedan om jag inte minns fel.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lodisen:

Det blir intressant att se vart priset landar.
Allt över 3000:- är en riktig cash grab för ett så gammalt kort.
Det kostade runt 4 000:- när det kom för nästan 3 år sedan om jag inte minns fel.

Tyvärr styrs priserna av tillgång och efterfrågan. Många gånger kontrolleras just tillgången och efterfrågan höjs - och priset likaså.

Permalänk
Medlem

3060 har msrp 329. Det betyder väl då att 2060 inte kommer passera msrp 329. Då vore det väl sjukt konstigt. Förmodligen msrp 299.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte vad blir det för priset dem första 3-4 dagarna, men det kommer snabbt landa på ca 4500kr. Ett så kallad efterjustering av priset med avseende på efterfrågan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

3060 har msrp 329. Det betyder väl då att 2060 inte kommer passera msrp 329. Då vore det väl sjukt konstigt. Förmodligen msrp 299.

Det kan man tänka sig. Samtidigt så visar det senaste året(?) att msrp inte betyder ett ****

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

2000 FE modellerna var väldigt dåliga ändå så.

Hade själv gärna köpt ett 2060 12gb om priset var rimligt. Men det lär ju bli standard 50 stycken som är lite över OK pris och sen därefter finns de enbart till överpris eller så finns de helt enkelt inte för att de köps upp på direkten.

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 3060ti Asus TUF | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem

Ska man inte överklocka sitt grafikkort så är säker ref. designen bra nog, men en annan gråter blod när man tittar på Buildzoids genomgångar, där de snålar som fan med antalet VRM-faser etc etc. För mig är Strix och liknande en standard jag förväntar mig så referens-designerna är inget för mig.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Det blir intressant att se vart priset landar.
Allt över 3000:- är en riktig cash grab för ett så gammalt kort.
Det kostade runt 4 000:- när det kom för nästan 3 år sedan om jag inte minns fel.

Jag gissar på att man i dagens fantasimarknad får betala ca 5 000 riksdaler för denna "vintagemodell". Priserna brukar idag bli vad som är vettigt gånger 2,5.
Det finns inte på kartan att jag köper ett grafikkort inom den närmsta framtiden. Det blir till fortsätta spela de beprövade spelen med GTX1060 i den bärbara ett tag till. Går det sönder har jag en dator med en Ryzen APU att ta till. Det finns även annat kul man kan göra som inte kräver någon speciell GPU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceji:

Jag gissar på att man i dagens fantasimarknad får betala ca 5 000 riksdaler för denna "vintagemodell". Priserna brukar idag bli vad som är vettigt gånger 2,5.
Det finns inte på kartan att jag köper ett grafikkort inom den närmsta framtiden. Det blir till fortsätta spela de beprövade spelen med GTX1060 i den bärbara ett tag till. Går det sönder har jag en dator med en Ryzen APU att ta till. Det finns även annat kul man kan göra som inte kräver någon speciell GPU.

Just 2.5 är en siffra jag hör väldigt ofta när man pratar om priserna nu. Och jag tycker det stämmer väldigt bra. Grafikkort är 2.5 gånger så dyra som de borde vara. Det är helt Bananas där ute nu.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Just 2.5 är en siffra jag hör väldigt ofta när man pratar om priserna nu. Och jag tycker det stämmer väldigt bra. Grafikkort är 2.5 gånger så dyra som de borde vara. Det är helt Bananas där ute nu.

När tillverkarna fått nys om att folk är villiga att betala mer så kommer priserna förmodligen inte att sjunka.
För min del så är spelandet en stor del av mitt liv, så jag kommer dessvärre köpa GPU oavsett om dom kostar 10k eller 30k.
Skillnaden är hur mycket det svider i plånboken.

Med det sagt tycker jag att 7000-8000:- är rimligt för en high end modell som 3080.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

När tillverkarna fått nys om att folk är villiga att betala mer så kommer priserna förmodligen inte att sjunka.
För min del så är spelandet en stor del av mitt liv, så jag kommer dessvärre köpa GPU oavsett om dom kostar 10k eller 30k.
Skillnaden är hur mycket det svider i plånboken.

Med det sagt tycker jag att 7000-8000:- är rimligt för en high end modell som 3080.

Pandemin är inte över. När folk kan börja gå på krogen och supa bort sina pengar igen så blir det nog något bättre.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Pandemin är inte över. När folk kan börja gå på krogen och supa bort sina pengar igen så blir det nog något bättre.

Fast då lägger ju de pengarna på bärs och nöja och inte datorhårdvara.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dinkefing:

Fast då lägger ju de pengarna på bärs och nöja och inte datorhårdvara.

Då är tanken att folk är mindre villiga att betala mycket för hårdvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Fast då lägger ju de pengarna på bärs och nöja och inte datorhårdvara.

Ja, och då går efterfrågan ner ock priserna följer efter. Det är ju många runt om i världen som fått finna sig i att hålla sig inne vilket gjort att efterfrågan på datorer och komponenter stigit. Men det är rimligt att anta att alla inte kommer fortsätta med det när samhällen runt om i världen öppnar upp igen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Gissar på 3290kr för 100 st kort sen blir det billigaste för 4k och uppåt. Allt annat vore ju helt ologiskt i dagens marknadspriser.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Inaktiv

Kommer det va LHR? Förmodligen inte?

Permalänk
Medlem

Vilken urtråkig lansering.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Vilken urtråkig lansering.

Om korten faktiskt går att få tag på och till ett rimligt pris blir det den roligaste lanseringen på över ett år. Men man ska nog vänta med att få glädjefnatt oavsett, det är ändå Nvidia vi pratar om, så även om korten kommer gå att köpa så är det inte allt för otroligt att det blir såpass dyrt att hela lanseringen blir poänglös.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Om korten faktiskt går att få tag på och till ett rimligt pris blir det den roligaste lanseringen på över ett år. Men man ska nog vänta med att få glädjefnatt oavsett, det är ändå Nvidia vi pratar om, så även om korten kommer gå att köpa så är det inte allt för otroligt att det blir såpass dyrt att hela lanseringen blir poänglös.

4500-5000:- kanske? Glädjeskutt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

4500-5000:- kanske? Glädjeskutt?

Inte för mig, de pengarna är väl ungefär vad jag kan tänka mig att ge för ett **70-kort som absolut max.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Inte för mig, de pengarna är väl ungefär vad jag kan tänka mig att ge för ett **70-kort som absolut max.

Ah, ett gammalt AMD 7970? Det är lite väl mycket pengar för det kortet, men jag kan nog få tag i ett åt dig.

Visa signatur

| Fractal Design Core 1000| Ryzen 1600 @3.8Ghz | Asus PRIME B350M-E | Xilence M403 | MSI GTX 1060 6GB | 16GB DDR4 @ 3000Mhz | Cooler Master G550m 550W | Windows 10 Pro | OCZ TL100 240GB | Hitachi 1tb |

Permalänk
Medlem
Skrivet av solhasse:

Ah, ett gammalt AMD 7970? Det är lite väl mycket pengar för det kortet, men jag kan nog få tag i ett åt dig.

Tycker du? Med dagens marknadspriser är det nästan så det är fullt rimligt

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.