Går detta 3.5mm uttaget att rädda?

Permalänk
Medlem

Går detta 3.5mm uttaget att rädda?

Tappade laptopen i golvet med hörlurar inkopplat, och bröt av en 3.5mm kontakt, där andra halvan sitter kvar i uttaget. Hänt mig en gång förut för många år sedan, och då doppade jag en tandpetare i lite superlim och in i uttaget och fick med den ut utan problem. Denna gången var jag istället klantig och råkade ta alldeles för mycket superlim. Så nu har jag råkat limma ihop den brutna kontakten med höljet på själva uttaget runt omkring.. Har försökt skrapa bort limmet, men det är Loctite superlim som sitter som berget.

Går det överhuvudtaget försöka rädda på något vis, eller är det rökt? Jag är inte så sugen på att förlita mig på en usb adapter för att kunna koppla in mina lurar fortsättningsvis. Jag var även inne på att bara köpa ett nytt uttag och löda dit, men har sökt överallt och hittar inte ett identiskt till min laptop.

Permalänk
Keeper of the Bamse

Såhär gör man

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Ser ganska kört ut. Blir nog till att skaffa ett USB-ljudkort eller blåtands-lurar istället.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem

Tror nästan bästa är att ta det till en shop och byta hela uttaget.. Superlim är inte kul att få bort ur ett hörlursuttag

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem

Det ser inte ut som lite för lite lim som använts där.. Nej skulle säga att den porten är körd!

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Rekordmedlem

Vill du inte använda usb så har datorn kanske BT så kan du skaffa ett BT headset i stället för kablade hörlurar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.