Hjälp med nya delar till dator

Permalänk

Hjälp med nya delar till dator

Hej! Det visade sig att moderkortets PCIE SLOT var trasigt på min dator vilket gjorde att inget grafikkort fungerar (får ingen bild på skärmen). Står här med lite delar jag tänkte använda inför nytt datorbygge. Är total nybörjare med detta kring datorbygge så skulle behöva hjälp att hitta delar som jag kan kombinera med delarna nedan (antar jag behöver en processor, RAM minnen och moderkort, kanske något mer?). Jag tänker att jag ska ha datorn till mest studier, men även kunna lira lite CS GO på den och andra enkla spel på steam.

De delar jag skulle vilja använda i bygget som jag redan har är enligt följande:
Chassi SilverStone N11360 (Liten svart cube som tidigare haft ett MSI P55 CD53 (MS 7586) (CPU1) ATX moderkort i ) mått: längd 40 cm, bredd 27 cm , höjd 19 cm.
GPU - MSI Geforce GTX 1050ti Aero ITX 4gb
Hårddisk - 279 gb INTEL SSDSA2CW300G3 ATA DEVICE med windows 10
Hårddisk - Kioxia Exceria SATA SSD 480GB 2.5" - BF21
Nätagg HEC-350TC-7WK 350 WATT
Samt fläkt till CPU och någon annan fläkt i chassit

Finns det någon som kan hjälpa mig med detta? Vore guld!
Med vänliga hälsningar
Larryboy

Permalänk
Medlem

Du får kolla vilken dimension du behöver på chassifläktarna(80mm?) och även maxhöjd på CPU-kylaren(denna är 155cm).
Alternativt kan du bara köpa ett moderkort på Tradera om processorn(vilken CPU är det?) fortfarande håller måttet.
Ska du byta ut hela kretsloppet så är en ny PSU(Seasonic Focus GX) att rekommendera.

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk

Tack för svar! Jag håller på och väljer lite nu!!

Permalänk
Skrivet av MeSaber:

Du får kolla vilken dimension du behöver på chassifläktarna(80mm?) och även maxhöjd på CPU-kylaren(denna är 155cm).
Alternativt kan du bara köpa ett moderkort på Tradera om processorn(vilken CPU är det?) fortfarande håller måttet.
Ska du byta ut hela kretsloppet så är en ny PSU(Seasonic Focus GX) att rekommendera.
https://komponentkoll.se/bild/qxXoS.png

CPU är Intel Core i5 750@2.67 GHz

Permalänk

Dimension på chassifläktar är 80 mm som du skriver.
Mått från moderkort till taket av nätagget är 90 mm så väldigt trångt.

Förövrigt hittar jag inte mitt chassi någonstans på nätet/Silverstones hemsida...?

Permalänk

Jag går på dina delar förutom att jag byter ut CPU-fläkten mot https://www.computersalg.se/i/6356589/noctua-nh-l9a-am4-chrom...
Den borde fungera med 90 mm från moderkort-tak (nätagg)?

Stort tack för hjälpen!!

Permalänk
Medlem

Du får mäta Nej ditt chassi är svårhittat. Finns bilder men inga dimensioner.

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larryboy22:

CPU är Intel Core i5 750@2.67 GHz

https://www.cpubenchmark.net/compare/Intel-Pentium-G3258-vs-I...

Oj du har sämre CPU än vad jag kör med 😂

Säkert en bra HTPC processor dock.

Bytet till 11400F kommer kännas som natt och dag i hastighet.

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk

Vad kul, tack igen för hjälpen! Har beställt allt nu!