HDD vald som boot i BIOS trots OS på SSD - Ger även BSOD?

Permalänk
Medlem

HDD vald som boot i BIOS trots OS på SSD - Ger även BSOD?

Hej!

Jag har en dator med två lagringar, en SSD och en HDD.
OS är på SSD. HDD:en är helt tom.

I min bios (har ROG STRIX B450-F Gaming) är det min HDD som är vald som boot, trots att den är tom.
Har gjort tidigare inlägg om att jag får BSOD ang. mest troligen min HDD, Kernel Storage (något i den stilen).

Då har jag två frågor som jag skulle vara super tacksam för om någon kan hjälpa mig med!

1) Varför är min HDD vald som BOOT om den är helt tom?
2) Om OS är installerad på SSD:en och det är den som är på BOOT, då borde väl inte en felaktig HDD som är helt tom ge en BSOD?

Tacksam för hjälp!

Permalänk
Medlem

Det måste finnas en MBR kvar på den disken som gör att Windows kan starta från den (vilket Windows också kommer göra om den disken varit kopplad på samma SATA port om du tidigare använt den som systemdisk). Byt SATA port på HDD'n och välj din SSD som primär Boot disk under Boot Priority i ditt BIOS. Så ska det lösa sig!

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem

@Joakim Ågren

Ah, det löste sig nu. Tusen tack
Men frågan om BSOD återstår. Nu när den inte är vald som BOOT disk och den är helt tom, betyder detta att BSOD kommer sluta uppstå :D?

Permalänk

Beror på vad blåskärmen sa hade hänt.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

@Rouge of Darkness

Jag brukar få Kernel Data Inpage Error då

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Samiski:

Hej!

Jag har en dator med två lagringar, en SSD och en HDD.
OS är på SSD. HDD:en är helt tom.

I min bios (har ROG STRIX B450-F Gaming) är det min HDD som är vald som boot, trots att den är tom.
Har gjort tidigare inlägg om att jag får BSOD ang. mest troligen min HDD, Kernel Storage (något i den stilen).

Då har jag två frågor som jag skulle vara super tacksam för om någon kan hjälpa mig med!

1) Varför är min HDD vald som BOOT om den är helt tom?
2) Om OS är installerad på SSD:en och det är den som är på BOOT, då borde väl inte en felaktig HDD som är helt tom ge en BSOD?

Tacksam för hjälp!

Skrivet av Joakim Ågren:

Det måste finnas en MBR kvar på den disken som gör att Windows kan starta från den (vilket Windows också kommer göra om den disken varit kopplad på samma SATA port om du tidigare använt den som systemdisk). Byt SATA port på HDD'n och välj din SSD som primär Boot disk under Boot Priority i ditt BIOS. Så ska det lösa sig!

Valet av enhet i bios är bara en inställning och den bryr sig inte om vilken enhet som är inställd, den pekar på en hårdvaruenhet och bryr sig inte om vad som lagras på den så enheten behöver inte vara bootbar för att kunna bli vald, det räcker att den är hårdvarumässigt kapabel att boota så det går utmärkt att välja en tom lagringsenhet, det som händer är att det inte finns nån data att läsa in, beroende på inställningarna man gjort så kan moderkortet leta på nått annat ställe eller så stannar det bara och man får ett felmeddelande om att välja en bootbar enhet.

Blåskärrm är inte nått som har med val av bootenhet att göra för får man det har datorn klarat boota och startat win för det är win som ger blåskärm.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe

Aha ok då förstår jag =)!
Tusen tack för lärdomen

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Samiski:

@Joakim Ågren

Ah, det löste sig nu. Tusen tack
Men frågan om BSOD återstår. Nu när den inte är vald som BOOT disk och den är helt tom, betyder detta att BSOD kommer sluta uppstå :D?

Om den är helt tom och du misstänker den orsakar blåskärm så kopplar du bort den.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

@giplet

Jo, blir nog det nu när den ändå står helt tom!