Philips 55oled706 eArc ljud till soundbar fungerar ej

Permalänk
Medlem

Philips 55oled706 eArc ljud till soundbar fungerar ej

Har en Philips Tab8805 soundbar och jag får inget ljud till denna från TVns eArc hdmi. Försöker jag växla till hdmi ljudsystem i TVns inställningar kommer följande meddelande upp ”kan inte växla till hdmi ljudsystem. Tv högtalarna är aktiva”.

Allt är kopplat via eArc ut/ingångarna på båda enheterna. EArc är påslaget på TVn, det kommer upp E-Arc i soundbaren när jag växlar till hdmi-ljudsystem men inget ljud och felmeddelandet ovan visas.

Tips?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delmar78:

Har en Philips Tab8805 soundbar och jag får inget ljud till denna från TVns eArc hdmi. Försöker jag växla till hdmi ljudsystem i TVns inställningar kommer följande meddelande upp ”kan inte växla till hdmi ljudsystem. Tv högtalarna är aktiva”.

Allt är kopplat via eArc ut/ingångarna på båda enheterna. EArc är påslaget på TVn, det kommer upp E-Arc i soundbaren när jag växlar till hdmi-ljudsystem men inget ljud och felmeddelandet ovan visas.

Tips?

Har du satt på hdmi cec? Måste vara på för att få ljud genom arc

På sidan 52 i manualen
https://www.download.p4c.philips.com/files/5/55oled706_12/55o...

Så ska du byta att du inte vill ha judet från tv högtalarna.
Och sedan under digital utsingnal så ska du byta till "multikanal (baypas)" (kass stavning) för bästa upplevelsen/ljud

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

Har du satt på hdmi cec? Måste vara på för att få ljud genom arc

Jag vet faktiskt inte, för jag kan inte hitta det i TV menyerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delmar78:

Jag vet faktiskt inte, för jag kan inte hitta det i TV menyerna.

Rotade igenom manualen och skrev till lite extra i första inlägget

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Kom på att det heter Easylink på Philips TV och det är på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

Har du satt på hdmi cec? Måste vara på för att få ljud genom arc

På sidan 52 i manualen
https://www.download.p4c.philips.com/files/5/55oled706_12/55o...

Så ska du byta att du inte vill ha judet från tv högtalarna.
Och sedan under digital utsingnal så ska du byta till "multikanal (baypas)" (kass stavning) för bästa upplevelsen/ljud

Provat det innan också, fortfarande inget ljud.

Permalänk
Samsung Sverige

Har du testat någon annan soundbar eller liknande, som har HDMI? Då vet du ju om problemet sitter i tvn eller soundbaren

//Daniel

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung-Daniel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung-Daniel:

Har du testat någon annan soundbar eller liknande, som har HDMI? Då vet du ju om problemet sitter i tvn eller soundbaren

//Daniel

Har tyvärr ingen annan, detta är min första soundbar.

Har stor erfarenhet av större hemmabiosystem.

Har kommit så långt nu att jag får visst ljud, delar av surround ljudet spelas upp, hackigt typ.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Delmar78:

Har tyvärr ingen annan, detta är min första soundbar.

Har stor erfarenhet av större hemmabiosystem.

Har kommit så långt nu att jag får visst ljud, delar av surround ljudet spelas upp, hackigt typ.

Okej, låter som att någonting är trasigt. Har du testat med en annan kabel?

//Daniel

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung-Daniel

Permalänk

Låter som om att du har fel utformat på ljudet, får det problemet du beskriver på min samsung-bar när jag har fel utformat på ljudet (har dock samsung-tv).

Permalänk
Medlem
Skrivet av spinky_winky:

Låter som om att du har fel utformat på ljudet, får det problemet du beskriver på min samsung-bar när jag har fel utformat på ljudet (har dock samsung-tv).

Har gått igenom alla tänkbara utformat nu och det funkar inte bara.

Börjar misstänka kabel nu faktiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delmar78:

Har gått igenom alla tänkbara utformat nu och det funkar inte bara.

Börjar misstänka kabel nu faktiskt.

Kabeln är boven.. tror jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donhoz:

Kabeln är boven.. tror jag

Helt rätt!

Skyller helt o hållet på sambon nu, medans jag höll i TVn (den hänger på väggen) så bad jag henne hämta en av flera kablar jag lagt fram på bordet, den med guldiga kontakter, och sätta i enheterna. Hon hade så klart tagit fel kabel med silvriga kontakter (en äldre hdmi kabel).

Suck…🤣🤣🤣

Sorry för att jag tog upp er tid!

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Delmar78:

Helt rätt!

Skyller helt o hållet på sambon nu, medans jag höll i TVn (den hänger på väggen) så bad jag henne hämta en av flera kablar jag lagt fram på bordet, den med guldiga kontakter, och sätta i enheterna. Hon hade så klart tagit fel kabel med silvriga kontakter (en äldre hdmi kabel).

Suck…🤣🤣🤣

Sorry för att jag tog upp er tid!

Tur det inte var värre iallafall

//Daniel

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung-Daniel