Uppgraderade datorn och får inte bild lägre

Permalänk

Uppgraderade datorn och får inte bild lägre

Tjena!

Jag har tidigare kört på sweclockers vinterdator 2015 (https://www.sweclockers.com/artikel/21102-sweclockers-vinterd...) men valde nu att uppgradera eftersom den har blivit trött. Jag köpte då ett uppgraderingskit, följande:

https://www.komplett.se/product/1200760/datorutrustning/dator...

Jag har nu byggt ihop datorn och allt snurrar i burken men jag får inte fanskapet att fungera. Allt lyser och snurrar men mina skärmar lyser inte, tyvärr. Jag har aldrig byggt datorer förut så har säkert gjort något nybörjarmisstag.

Någon som kanske vet vad problemet eventuellt kan vara?

TACK !!!!!

Rubrik förtydligad från "HJÄLP" /Vzano, Moderator
Permalänk
Skrivet av bombaam69:

Tjena!

Jag har tidigare kört på sweclockers vinterdator 2015 (https://www.sweclockers.com/artikel/21102-sweclockers-vinterd...) men valde nu att uppgradera eftersom den har blivit trött. Jag köpte då ett uppgraderingskit, följande:

https://www.komplett.se/product/1200760/datorutrustning/dator...

Jag har nu byggt ihop datorn och allt snurrar i burken men jag får inte fanskapet att fungera. Allt lyser och snurrar men mina skärmar lyser inte, tyvärr. Jag har aldrig byggt datorer förut så har säkert gjort något nybörjarmisstag.

Någon som kanske vet vad problemet eventuellt kan vara?

TACK !!!!!

Har du satt ramminnena i rätt portar?

Troligtvis första och tredje med två minnen

Permalänk
Skrivet av Irregular Programming:

Har du satt ramminnena i rätt portar?

Troligtvis första och tredje med två minnen

Ja, dem sitter rätt och lyser (RGB)

Permalänk
Medlem

Blir kanske lättare att se något fel om du lägger upp en bild?

Inte missat någon strömkabel till CPU eller GPU eller liknande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bombaam69:

Ja, dem sitter rätt och lyser (RGB)

Kolla så att strömkablarna är ordentligt intryckta 8pin längst uppe till vänster och på grafikkortet

Permalänk
Moderator

@bombaam69: Var tydligare med trådrubrikerna, "HJÄLP" säger inte vad du faktiskt behöver hjälp med (§3.1).

ONT:

Kollat så skärmen är kopplad till grafikkortet och inte moderkortet? Har du dubbel- och tripplekollat att alla strömkablar, grafikkortet och RAM sitter som de ska?

Permalänk
Skrivet av Vzano:

@bombaam69: Var tydligare med trådrubrikerna, "HJÄLP" säger inte vad du faktiskt behöver hjälp med (§3.1).

ONT:

Kollat så skärmen är kopplad till grafikkortet och inte moderkortet? Har du dubbel- och tripplekollat att alla strömkablar, grafikkortet och RAM sitter som de ska?

Båda skärmarna är kopplade till grafikkortet, varken hdmi eller dp passar in i moderkortet vilket är grymt konstigt. Strömkablarna och RAM sitter rätt. Grafikkortet sätter man väl bara i så det klickar till?

Fläktarna snurrar på grafikkortet så det bör sitta rätt?

Permalänk
Skrivet av Pe3:

Kolla så att strömkablarna är ordentligt intryckta 8pin längst uppe till vänster och på grafikkortet

Jag är dessvärre sämst på datorer, kan du förklara lite mer nybörjarmässigt?

Permalänk
Skrivet av Klubba:

Blir kanske lättare att se något fel om du lägger upp en bild?

Inte missat någon strömkabel till CPU eller GPU eller liknande?

Bild på vad?

Här är en bild på hela datorn iaf

https://ibb.co/c6BvmtB

Permalänk
Medlem
Skrivet av bombaam69:

Jag är dessvärre sämst på datorer, kan du förklara lite mer nybörjarmässigt?

Ovanför CPU lite till vänster har du en 8pin kontakt som matar just CPU'n kolla så den sitter ordentligt intryckt.
Likadant på GPU har du en kontakt som du kan dra ur och sätta i igen och kolla om något händer.
OBS med strömmen avstängd givetvis.

Permalänk
Medlem

Eftersom du köpt en APU så testa att stoppa in HDMI-sladden på utgångarna på moderkortet och kolla om du får bild då.
Har för mig att man måste ställa in i BIOS om du vill använda inbyggda grafikkortet eller ett separat grafikkort.

Permalänk
Skrivet av Pe3:

Ovanför CPU lite till vänster har du en 8pin kontakt som matar just CPU'n kolla så den sitter ordentligt intryckt.
Likadant på GPU har du en kontakt som du kan dra ur och sätta i igen och kolla om något händer.
OBS med strömmen avstängd givetvis.

Tack! Aa, drog ut sladdarna och satt in igen, de flesta har en slags spärr som gör att den sitter fast!

Tyvärr inte lösningen på mitt problem

Permalänk
Skrivet av slusk:

Eftersom du köpt en APU så testa att stoppa in HDMI-sladden på utgångarna på moderkortet och kolla om du får bild då.
Har för mig att man måste ställa in i BIOS om du vill använda inbyggda grafikkortet eller ett separat grafikkort.

APU?

Jag har fått detta tipset av en polare, problemet är att varken min HDMI sladd eller DP sladd går in i moderkortet??

Permalänk
Medlem
Skrivet av bombaam69:

APU?

Jag har fått detta tipset av en polare, problemet är att varken min HDMI sladd eller DP sladd går in i moderkortet??

Du skickar en länk till en sida som visar att du köpt en 5700G vilken är en APU (En cpu med inbyggt grafikkort)
På samma länk du skickar så finns en bild på moderkortet och där ser man att det finns HDMI och DP...

Gränssnitt 1 x VGA
1 x DisplayPort
4 x USB 3.2 Gen 1
1 x HDMI
1 x ljudutgång - mini-jack
1 x mikrofon - mini-jack
1 x ljudingång - mini-jack
1 x PS/2-tangentbord/mus
2 x USB 2.0
1 x LAN (Gigabit Ethernet)

https://www.komplett.se/img/p/2400/1183060_4.jpg?view=gallery...

Kontakt 3-4 från vänster... under VGA

Permalänk
Medlem
Skrivet av bombaam69:

AMDs namn på processorer med inbyggd grafik. Inget du egentligen hade behövt eftersom du har ditt GTX 970, men kan ju vara bra för felsökning i såna här situationer.

Skrivet av bombaam69:

Det finns ingen anledning till varför sladdarna inte ska passa i moderkortet, så det är nog något du bör undersöka närmare i så fall. Ibland sitter det skydd för, men det borde du ha märkt.

Permalänk
Skrivet av slusk:

Du skickar en länk till en sida som visar att du köpt en 5700G vilken är en APU (En cpu med inbyggt grafikkort)
På samma länk du skickar så finns en bild på moderkortet och där ser man att det finns HDMI och DP...

Gränssnitt 1 x VGA
1 x DisplayPort
4 x USB 3.2 Gen 1
1 x HDMI
1 x ljudutgång - mini-jack
1 x mikrofon - mini-jack
1 x ljudingång - mini-jack
1 x PS/2-tangentbord/mus
2 x USB 2.0
1 x LAN (Gigabit Ethernet)

https://www.komplett.se/img/p/2400/1183060_4.jpg?view=gallery...

Kontakt 3-4 från vänster... under VGA

Tack för att du tar din tid! Uppskattas! Jag vet vilket hål det är men sladden går inte in, det är sjukt konstigt men den går faktiskt inte in i moderkortet. Kan jag ha lyckats sätta moderkortet fel på något sätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bombaam69:

Tack för att du tar din tid! Uppskattas! Jag vet vilket hål det är men sladden går inte in, det är sjukt konstigt men den går faktiskt inte in i moderkortet. Kan jag ha lyckats sätta moderkortet fel på något sätt?

Nej låter inte troligt att du satt moderkortet fel.. kanske att din I/O-panel (den plåten som sitter där) sitter lite fel? Ta en bild på baksidan med bra belysning/blixt och lägg upp.

Permalänk

RAM-minnen

På bilden ser det ut som att RAM-minnena sitter i port 2 och 4.
Den ena ska sitta i porten närmast CPU:n. Den andra i tredje porten från CPU:n.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mike27nomad:

På bilden ser det ut som att RAM-minnena sitter i port 2 och 4.
Den ena ska sitta i porten närmast CPU:n. Den andra i tredje porten från CPU:n.

Minnena sitter i A2 och B2 vilket är rätt.

Permalänk
Skrivet av slusk:

Minnena sitter i A2 och B2 vilket är rätt.

Ja du har rätt.
Jag kollade i User Guiden.

Permalänk

UPDATE!!!

Jag har nu efter lite våld fått in både hdmi och displayporten i moderkortet och kommit in i biosettings? Jag har dessvärre absolut ingen aning om vad man gör här inne för att få mitt problem löst. Någon som har koll på detta område?

Permalänk
Skrivet av slusk:

Har du koll på hur man ändrar det i BIOS? Jag blir bara mer och mer förvirrad när jag kollar inne i BIOS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bombaam69:

Har du koll på hur man ändrar det i BIOS? Jag blir bara mer och mer förvirrad när jag kollar inne i BIOS.

Nej tyvärr inte.

Jag kör med Gigabyte moderkort så vet inte hur det ser ut.

Permalänk
Medlem

Det borde finnas något som heter Primary Display eller något liknande där du kan välja mellan Auto,IGP eller PCIE. För att använda externa grafikkortet bör det således sättas till PCIE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dust79:

Det borde finnas något som heter Primary Display eller något liknande där du kan välja mellan Auto,IGP eller PCIE. För att använda externa grafikkortet bör det således sättas till PCIE.

Detta är dock inget man normalt ska behöva välja utan grafikkortet borde aktiveras automatiskt om det fungerar. Så resultatet när man väljer PCIe brukar vara att man inte får någon bild alls eftersom grafikkortet fortfarande inte fungerar och man nu stängt av den interna grafiken. Om så sker så får man köra en CMOS-rensning för att återställa BIOS-inställningarna.

Permalänk
Skrivet av dust79:

Det finns en Youtube-video som visar delar av BIOS-menyerna.
https://www.youtube.com/watch?v=Bt3z36dLkEs&ab_channel=Wildch...

Pausa och välj tiden 2:07.
Skulle kolla på meny-valet: Onboard Devices Configuration
(Advanced Mode \ Advanced \ Onboard Devices Configuration)
Är det där inställningen finns mån tro?

På min gamla ASUS-bräda har jag valt: AUTO och det fungerar för mitt G-kort.

Bytt meny-val