Snabbkoll: Hur föredrar du ditt koffein?

Permalänk
Melding Plague

Snabbkoll: Hur föredrar du ditt koffein?

En kopp svart kaffe, en balja med te eller energidryck i alla tänkbara smaker och varianter. Vad väljer du en sömnig vardagsmorgon?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

I koffeinomloppet, istället för blod.

Permalänk
Medlem

Jag vet faktiskt inte riktigt hur jag helst skulle inta min dos koffein. Men nu gör jag det med 1-3 koppar kaffe på förmiddagen, beroende på hur mycket tid jag själv germig till kaffe drickandet.

Dricker mellan rost och gärna lite avsvalnat(?). Började dricka kaffe det senaste året, största delen för att koffeinet ska ha positiv/förebyggande effekt mot demens, en av mina större rädslor med att bli äldre. Och har i samband med detta även dragit ner rejält på Coca-Cola intaget, alltså i samband med kaffedrickandet inte rädslan för demens.

Permalänk
Medlem

Te dricker jag mest av. Men det är grönt, så det blir inte så mycket koffein där heller.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

En kopp cafe latte i Italien på semester, intar inte koffein annars.

Permalänk
Medlem

Jag varken undviker eller intar koffein på nå speciellt sätt. Så röstade "Annat".
Aldrig riktigt behövt koffein så inte sett nån mening med att tvinga i mig det på nått sätt.

Permalänk
Medlem

Ett par koppar kaffe om dagen!

Visa signatur

Xbox Series X | Acer Nitro XV272UV | Razer BlackWidow V3 Mini HyperSpeed Yellow Switch | Razer DeathAdder V2 Pro HyperSpeed | Turtle Beach Stealth 600X GEN2 | Mitt galleri här på Sweclockers

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Första koppen till frukosten är alltid svart te, åtminstone på vardagar. Därefter blir det kaffe för hela slanten resten av dagen.

Permalänk
Medlem

Dricker bara ’gott’ kaffe, så sjukt ofta man får skräp. Då kan man hellre vara utan

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Dricker vanligtvis 2 koppar kaffe varje dag, dock inte i syfte att bli piggare. Skulle sakna kaffet mest till frukosten på helgerna.

Permalänk
Medlem

Koffein är inget jag vare sig söker upp eller undviker.

Te är gott, kaffe är äckligt även om det finns väldigt goda kaffedrycker.

Energidryck är gott ibland.

Jag svarade inte på omröstningen då inget passade.

Jag känner verkligen inte av koffein, har tagit koffeinpiller och så under gamla LAN-tiden men aldrig direkt märkt någon skillnad.

Permalänk
Medlem

Finns inget rätt svar där för min del utan röstade annat då jag föredrar lite olika beroende på.

Sommar? Kall energi dryck, Vinter? Varm te, migrän på morgonen? Koffein piller.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

Helt klart i form av Celsius eller Monster, men eftersom att jag inte är gjord av pengar så är det kaffe som gäller om vardagen.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem

8-10 koppar om dan....

Visa signatur

🗄️ Corsair Carbide 100R Chassi] 🔲AMD® RYZEN™ 9 5950X] 🏬MSI X570 MAG TOMAHAWK WIFI] ❄️Arctic Cooling Liquid Freezer II 240] 🎞️Kingston Fury 128GB (4x32GB) DDR4 3600MHz/CL18.22.22 @CL 16.19.19 Beast] 🏴Powercolor Radeon RX 6950XT 16GB Red Devil] [Thermaltake Toughpower 1200W ] 💾Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 500GB] [Lexar NM700 M.2 NVMe SSD 4Tb] [Kingston NV2 M.2 NVMe SSD 4Tb ] [Samsung SSD 870 QVO 4Tb] [15 TB WD NAS RED 7200rpm Lagringsdiskar] 🖥️ASUS VP28U 4K 28" Skärm] 🔌Comhem 1000/1000Mbit fiber] [Windows 11 Pro SWE]

Permalänk
Medlem

Jag har hävt i mig kaffe i massa år och en dag i somras tänkte jag, vad händer om jag slutar dricka kaffe en vecka.
Så jag testade och det blev att jag i stort sätt slutade helt, tar en kopp om någon bjuder. Resultatet blev att jag känner mig märkbart piggare på kvällen sen jag slutade. Jag hade förviso tur med att jag inte fick några negativa biverkningar och hade jag fått det hade jag troligtvis slutat med dumheterna och fortsatt dricka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Dricker bara ’gott’ kaffe, så sjukt ofta man får skräp. Då kan man hellre vara utan

Håller med!
Kan tipsa om denna manick: https://aeropress.com/

Samma kaffe bryggt via denna får enligt min och mångas mening ett ordentligt lyft smakmässigt – massa smaker som inte märks på samma sätt när kaffet görs i en vanlig bryggare.

Blir en till två sådana koppar om dagen. Tycker det är lagom. Inte minst med tanke på hur mycket resurser och vatten det går åt för att framställa en kopp kaffe, så kan ibland tycka vi borde dricka det med lite mer vördnad; något som kommer naturligt när det är lite pyssel inför varje kopp.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

En single espresso efter varje måltid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minthon:

, största delen för att koffeinet ska ha positiv/förebyggande effekt mot demens, en av mina större rädslor med att bli äldre. .

Faktiskt samma här, jag tänkte sluta med kaffe en tid. Men sen läste jag på om vetenskapliga grunder till att det är väldigt nyttigt och förebyggande för just demens och skit. Så då fortstatte jag med kaffe i nyttig mängd, inte mer än 200mg per dag.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem

Energidryck. Blä. IMHO.
Gott kaffe antingen bryggt från en premiumbryggare som Technivurm Moccamaster eller en god espresso/lungo gäller.
Te i nödfall.

Permalänk
Medlem

Kaffe eller te men egentligen försöker jag hålla nivåerna låga, mår inte bra om jag stoppar i mig för mycket.

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk

Är koffein bra eller är det en beroendeframkallande drog som gör att man bara behöver mer?
Jag själv anser mig vara en netrual person som inte bryr mig om det är koffein i något eller inte. Jag gör absolut inget för att få i mig mer eller mindre av denna, jag skulle gissa att när jag ej dricker kaffe så borde jag ligga väldigt lågt jämfört emot andra.
Men man får som sagt in koffein i annat.

Permalänk
Medlem

Blir bara rastlös och svettig av koffein tyvärr. Förr kunde jag dricka hur mycket som helst men numera kan jag knappt dricka en kopp om dagen, oklart varför.

Permalänk
Medlem

Kaffe på morgonen är ett måste, men med åldern så har jag insett att magen inte klarar av helt svart kaffe på morgonen mer(brutala 23 år gammal).

Hade också en paus från energidrycker under nästan 7 år, drack inte en klunk från våren jag fyllde 15 fram tills i våras, då upptäckte jag Nocco. Men det dricker jag för smaken, inte för koffeinet.

Permalänk
Avstängd

Tre dubbla espresso jämnt fördelade över dagen. Monsun Malabar (Kahls) som standard men testar även andra bönor. Oftast svart men ibland som "kaffedrinkar" med vispgrädde, Drambuie, Amaretto m.m. när jag firar (t.ex. att jag inte haft sönder något dyrt under dagen). Egen stor espressomaskin (Andreja Premium) och kvarn (Rancilio Rocky) och en bra butik för bönor och smakråd. Te är ingen koffeinkälla utan bara varm dryck att skölja ner frukosten med.

Permalänk
Medlem

Svart som natten!

Men 3 koppar på jobbet och en energidricka på helgen ungefär..

Visa signatur

The what what in the what now?

Permalänk
Snusfri

Blir väl någon bläskelask med koffein ibland, jag dricker inte kaffe och ganska sällan te.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

v60-ritualen varje morgon är helig!

Visa signatur

"Ah vi kör mest omkring i vår bil å så." - Polisen, den så kallade tredje statsmakten. (Varan-TV)

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Håller med!
Kan tipsa om denna manick: https://aeropress.com/

Samma kaffe bryggt via denna får enligt min och mångas mening ett ordentligt lyft smakmässigt – massa smaker som inte märks på samma sätt när kaffet görs i en vanlig bryggare.

Blir en till två sådana koppar om dagen. Tycker det är lagom. Inte minst med tanke på hur mycket resurser och vatten det går åt för att framställa en kopp kaffe, så kan ibland tycka vi borde dricka det med lite mer vördnad; något som kommer naturligt när det är lite pyssel inför varje kopp.

Ska undersökas helt klart. Det jag mest avskyr är snabbkaffe från maskin på typ bensinmackar eller billiga maskiner på kontor. Eller överbrända bönor som Zoegas och annat som lika gärna kunde vara grillkol...

Vanligt bryggkaffe kan fungera förvånansvärt bra om det bara är rostat rätt

Permalänk
Medlem

Tycker att kaffe smakar äckelpäckel. Egentligen behöver jag inte koffein, det gör ingen större skillnad. Men mina kollegor lurade in mig en gång i tiden på att dricka energidricka, och nu är jag typ fast i det. Det blir Monster Absolutely Zero eller Monster Mule. Det är inte så att jag mår dåligt om jag inte dricker eller nått sånt, utan mer att det blivit en rutin som är svår att motstå. Som en belöning för att jag släpat mig till jobbet på morgonen.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |