Hjälp med köp av nya komponenter :)

Permalänk
Medlem

Hjälp med köp av nya komponenter :)

Tjena!
Har tänkt att uppgradera min dator och skulle behöva lite hjälp av er

Nuvarande dator
GPU: Gainward GeForce RTX 2070 TwinX grafikkort 8G.
CPU: Intel i5 6600K
CPU kylare: Noctua NH-D15
SSD: Samsung 950 PRO 256gb & Samsung 860 EVO 1TB
RAM: HyperX 16GB DDR4 2133Mhz fury black.
Moderkort: Asus z170 pro gaming
PSU: EVGA supernova G2 550W
Chassi: Fractal design define R4.

Det jag tänkt behålla från min nuvarande dator är
GPU, SSD, CPU fläkt (om möjligt). Möjligtvis även chassit då det känns som en onödig utgift.
Gör jag bort mig om jag återanvänder SSD diskarna i nya bygget?
Kom med förslag vad jag ska köpa!
Det är i första hand en speldator där jag spelar CSGO, CoD & New world.
Budget: Max 12K

Permalänk
Medlem

Sjukt tråkig fråga, men varför ska du uppgradera en dator som utan tvekan klarar det du beskriver?

Hade jag varit du så hade jag avvaktat tills priserna stabiliserar sig. Jag själv hade samma tankar och sitter på en liknande uppsättning men 1070 8gb kort. Klarar sig mycket bra även i dagens standard om jag inte matar upp spelen på ultra eller high (t ex 2042 om man nu vill spela det...).

Men jag tänker att jag sitter ut detta år och ser Q1 hur utvecklingen sker.

Visa signatur

Intel Core i7 13700K | ASUS PRIME Z790-P | 32gb DDR5 5600mhz | Asus Strix RTX3080 10gb | CORSAIR 850W Gold | Samsung m2x2 | NZXT H5 Flow Matte Black | Logitech G Pro X Superlight | Razer Huntsman v2 TKL | LG 27'' UltraGear QHD Nano IPS 180 Hz + 2x27" 1440p | Corsair iCUE H115i ELITE CAPELLIX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hybenos:

Sjukt tråkig fråga, men varför ska du uppgradera en dator som utan tvekan klarar det du beskriver?

Hade jag varit du så hade jag avvaktat tills priserna stabiliserar sig. Jag själv hade samma tankar och sitter på en liknande uppsättning men 1070 8gb kort. Klarar sig mycket bra även i dagens standard om jag inte matar upp spelen på ultra eller high (t ex 2042 om man nu vill spela det...).

Men jag tänker att jag sitter ut detta år och ser Q1 hur utvecklingen sker.

Har länge tänkt samma fråga som du ställler. Men med tiden så upplever jag att datorn mer och mer har tappat FPS och så fort den blir belastad med lite tyngre spel så låter datorn som att den håller på att flyga iväg. Jag kan absolut spela alla spel idag men vill inte ligga under 250 FPS som jag många gånger gör på tex. CSGO.

Har varit sugen att inhandla nytt ett tag. Men när du säger att det kan vara smart att avvakta ett tag till så kanske jag helt enkelt borde ta ditt råd och tänka om

Permalänk
Medlem

Låter datorn mycket beror det med största sannolikhet på GPUn. Så om du inte byter den lär det inte bli bättre på den fronten. (Byter du GPUn skenar dock priset iväg). Ett alternativ är såklart mer fläktar så GPUns egna fläktar inte behöver jobba så hårt.

Bättre CPU kan nog hjälpa prestanda mässigt i många spel.

CPU kylaren kan du behålla men kan kräva nya fästen beroende på vad du köper för CPU. Men sånna kan man få av noctua eller köpa själv om man vill ha de lite snabbare.

Permalänk
Medlem

Personligen skulle jag kolla på i5 12600K med DDR4 moderkort eller 5600x som prisvärda alternativ som inte är onödigt starkt till grafikkortet. Släng på 3600MHz ram på det och flaskhalsen kommer nästan alltid vara GPUn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rotkiv42:

Låter datorn mycket beror det med största sannolikhet på GPUn. Så om du inte byter den lär det inte bli bättre på den fronten. (Byter du GPUn skenar dock priset iväg). Ett alternativ är såklart mer fläktar så GPUns egna fläktar inte behöver jobba så hårt.

Bättre CPU kan nog hjälpa prestanda mässigt i många spel.

CPU kylaren kan du behålla men kan kräva nya fästen beroende på vad du köper för CPU. Men sånna kan man få av noctua eller köpa själv om man vill ha de lite snabbare.

Hur menar med mer fläktar så GPUns fläktar inte behöver jobba lika hårt?

Skrivet av rotkiv42:

Personligen skulle jag kolla på i5 12600K med DDR4 moderkort eller 5600x som prisvärda alternativ som inte är onödigt starkt till grafikkortet. Släng på 3600MHz ram på det och flaskhalsen kommer nästan alltid vara GPUn.

Är det värt att hålla sig till i5 12600K eller 5600x? Blir det alldeles för mycket flaskhals med i7 12700k eller 5800x?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RWre:

Hur menar med mer fläktar så GPUns fläktar inte behöver jobba lika hårt?

Är det värt att hålla sig till i5 12600K eller 5600x? Blir det alldeles för mycket flaskhals med i7 12700k eller 5800x?

Just så, gpun försöker hålla ~70C så om den får mer kall luft kan fläktarna lugna ner sig lite. Om den är dammig hjälper det förstås att göra rent den. En annan tanker är att du får en hel del för GPUn om du säljer den, ca 5000kr. Så om du har 12k+GPU försäljning har lite mer spelrum att skaffa ny gpu.

Tror det väldigt sällan kommer bli någon större prestanda förbättring med 5800 eller 12700k. Kanske i vissa spel, som warzone, att du får färre dips.

Men vill man ”framtidssäkra” sin dator är dom inte dåliga val.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rotkiv42:

Just så, gpun försöker hålla ~70C så om den får mer kall luft kan fläktarna lugna ner sig lite. Om den är dammig hjälper det förstås att göra rent den. En annan tanker är att du får en hel del för GPUn om du säljer den, ca 5000kr. Så om du har 12k+GPU försäljning har lite mer spelrum att skaffa ny gpu.

Tror det väldigt sällan kommer bli någon större prestanda förbättring med 5800 eller 12700k. Kanske i vissa spel, som warzone, att du får färre dips.

Men vill man ”framtidssäkra” sin dator är dom inte dåliga val.

Tack så mycket för all hjälp & tips!
En till fråga, jag behöver inte byta PSU om jag skulle byta till de alternativen du skrev ovan? 5600 eller 5800 med nya RAM och moderkort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RWre:

Tack så mycket för all hjälp & tips!
En till fråga, jag behöver inte byta PSU om jag skulle byta till de alternativen du skrev ovan? 5600 eller 5800 med nya RAM och moderkort?

Du klarar dig. Ladda ner hwmonitor annars och kolla temps, kanske är något som throttlar bara?

Visa signatur

Tröttnat på att ha signatur