Permalänk
Medlem

Streamingkamera

Hej, jag streamar och tar de väldigt seriöst och vill ha det absolut bästa för pengarna, har ca 6-7k att spendera på kamera och kikat lite på sony A6000. Finns det något bättre alternativ eller är det den bästa för pengarna? Och isåfall vad behöver jag mer än själva kameran för att kunna använda den som streaming kamera samt vlogga med?

Permalänk
Rekordmedlem

Bra ljus och ljud är nog en logisk fortsättning.

Permalänk
Medlem

@Lamzer00, jag kan bidra med information så får du lite vägledning.

Det finns olika utrustning för att streama men över lag så är det DSLR kameror som gäller för att få bäst kvalite. Vanligast är just APS-C eftersom det oftast är optimalt vad gäller kvalite och pris för kameran. Till detta behöver man sedan en bra lins som ger dig ett stort område i fokus på djupet vilket innebär att man ofta har det mesta i fokus förutom kanske det som är längst bak i bilden.
Här kan man välja hur man vill ha det men enklast är just denna metod där man fokuserar kameran manuellt eller om man vill ha allt i fokus går ju också bra. Man kan förlita sig på autofokus system men dessa är inte så bra alla gånger, mycket beroende av vilken kamera du vill använda.

Alla DSLR kameror går inte att använda för streaming utan det du vill ha är en kamera med "clean" HDMI ut och att du kan köra den från en AC adapter, USB power eller via ett dummy batteri eftersom du behöver ha kameran igång hela tiden. Sony a6000 är ett utmärkt val för att streama och använda manuell fokus med lämplig lins. Du får mycket bra kvalite och det är definitivt ett mycket prisvärt alternativ. Det finns många videos på YouTube som kan hjälpa dig hitta lämpliga kameror och utrustning.

Hur får man in grejerna i datorn? Det finns USB alternativ men det bästa är ett PCI-e kort för streaming, typ elegato eller liknande. Då kan man även köra med overlays och annat plus det inte belastar din dator om du tänkt köra spel och samtidigt streama. Typ sådana videos du kan se på YT där folk spelar och man kan se en video samtidigt på den som spelar. Du kommer även behöva stativ, någon form av ljudlösning med mikrofoner etc. Men titta på YT det finns massor av videos där så kommer du snabbt lära dig det du behöver veta för att börja streama.

Vad gäller vlogga anser jag att du ska behandla det som ett eget område för det är mycket mer komplext än att bara ta sin DSLR och börja filma. Dessutom är frågan vad du ska göra med dina vloggar. Hade du bara tänkt spela in videos vid din dator där du pratar osv precis som när du streamar när du spelar. Ska du däremot ut i naturen, på stan och filma vloggar etc då är det nästan bättre börja med en GoPro eller liknande för att få grepp om hur det funkar och vilken typ av vloggar du vill göra och för vem.

Kolla "Think Media" på YT dom har massor av videos om det ena och andra som rör just YouTube. Bra källa att börja med för att fördjupa sig i ämnet vlogging.