Hur mycket sämre är diesel än bensin på korta sträckor?

Permalänk
Medlem

Hur mycket sämre är diesel än bensin på korta sträckor?

Hej!

Gäller modern diesel/bensin:

Både bensin och diesel-bilar är ju ingen höjdare på korta sträckor, och vad jag förstått är diesel aningen värre.

Men, om man kör låt säga 3-4km oftast per dag, och "längre" sträckor, typ 4 mil någon gång i veckan, hur mycket sämre är det än bensin? Eller behövs längre sträckor, och oftare? Läst en del artiklar där det verkar lite blandade meningar.

Jag tittar på en bil från 2018 (Honda Civic 1.6 diesel).

Permalänk
Medlem

Hur menar du sämre? på vilket sätt?

Permalänk
Medlem

Mycket korta sträckor med diesel bil gör att partikelfiltret kan sota igen.
Moderna bilar kör en filterförbränning (bränner bort sotet) typ när den behöver det. Men det krävs att man är ute o kör längre sträcka helst över 70Km/h.
Bensin bil har inte det problemet.
Sen finns det väl mer saker som skiljer. Som jag inte vet nåt om. XD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Hur menar du sämre? på vilket sätt?

Det sägs ju att man bör köra ett par mil då och då med diesel för att "rena systemet" eller något i den stilen. Generellt har väl bensin rekommenderats för kortare sträckor, men diesel om man kör långt.

Permalänk
Medlem

En dieselmotor tar bl.a. längre tid på sig att bli varm.

Diesel kräver också högre startström, så kör du oftast bara korta sträckor
så är det inte säkert att batteriet hinner laddas ordentligt.
Det kan bli behov av att stödladda batteriet med andra ord.

Båda märker man huvudsakligen av enbart på vintern, när temperaturen sjunker.

Sedan kan du få andra biverkningar av att den inte hinner gå varm, så som
problem med partikelfilter och att avgassystemet inte hinner bli genomvarm,
och blir känsligare för rost. (förutsatt att det inte är rostfritt)

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av TechWolf:

En dieselmotor tar bl.a. längre tid på sig att bli varm.

Diesel kräver också högre startström, så kör du oftast bara korta sträckor
så är det inte säkert att batteriet hinner laddas ordentligt.
Det kan bli behov av att stödladda batteriet med andra ord.

Båda märker man huvudsakligen av enbart på vintern, när temperaturen sjunker.

Att diesel kan kräva högra startström stämmer. Men man kommer behöva stödladda om man kör korta sträckor oavsett om det är bensin eller diesel. Det krävs att man kör ungefär 2mil för att man ska gå +-0 på en start

Edit; får man problem med att partikelfiltret sotar igen så finns det medel man kan hälla i tanken som hjälper till att "bränna" av partikelfiltret.

//Daniel

Permalänk
Medlem

Man brukade väl rekommendera bensin om man inte kör så många mil per år, medan diesel om man kör långt.

Vilket jag trodde berodde på att skatten på dieselbilar är så pass mycket högre än för bensinbilar, så man tjänar inte på att dieselbilar drar mindre soppa än bensinbilar - om man inte kör ett visst antal tusen mil per år.

Permalänk
Medlem

Om jag förstår det rätt så kör du mindre än 500 mil på ett år, med så korta sträckor är en bensinbil nästan alltid att föredra. De flesta brukar säga att man ska köra minst 2000-3000 mil om året innan det är dags att ens överväga en dieselbil. Så frågan är om du inte kan hitta en liknande bil fast det är bensin och den är billigare eller bättre skick etc.

Sedan vet jag vet inte om din prioritet är miljö eller ekonomi eller komfort, men för så korta sträckor brukar man i princip alltid köpa bensin. Eller idag är det ju många som kör bensinhybrid också. Fast du kör så lite på ett år att bensinen kommer inte vara någon jättestor kostnad.

Säg att du kör 500 mil om året, bilen drar 0,6 l/mil, bensinen kostar 20kr/lit. Det blir 6000 kr i bensin per år, med tanke på alla andra kostnader vad gäller bilar är detta billigt och inget att hänga upp sig på. Försäkring, däck, service, värdeminskning, vägskatt etc etc är tillsammans en betydligt större post än bensinen.

Visste kan man säga att om man får en bra "deal" på en dieselbil går det att köra diesel korta sträckor också. Frågan är väl bara vad som händer dieselskatten och miljözoner och sådant om 5-10 år. Dieselskatten har redan ökat jättemycket och kan visst öka mer. Då tror jag det är säkrare att ha en bensinbil.

Edit: Många på bollen, lol.

Permalänk
Medlem

Det är nog bara en regel anpassad för läget
då diesel var billigare men dyrare både i skatt och motorval.
Dvs körde du mycket så tjänade du på det.

Nu finns det ju andra saker att väga in,
jag kan tex köra bilen på palmolja från Tanka
då kan jag räkna hur många kvadratmeter regnskog den skövlar per mil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Det sägs ju att man bör köra ett par mil då och då med diesel för att "rena systemet" eller något i den stilen. Generellt har väl bensin rekommenderats för kortare sträckor, men diesel om man kör långt.

jaha du tänker så ja. ja partikel filtret behöver köras lite längre för att rena sig, sägs det. någon annan mer insatt i dislar får svara på det. själv kör jag bensin då det är mindre meck med partikel filter och motorerna har enklare teknik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lossah:

Hej!

Gäller modern diesel/bensin:

Både bensin och diesel-bilar är ju ingen höjdare på korta sträckor, och vad jag förstått är diesel aningen värre.

Men, om man kör låt säga 3-4km oftast per dag, och "längre" sträckor, typ 4 mil någon gång i veckan, hur mycket sämre är det än bensin? Eller behövs längre sträckor, och oftare? Läst en del artiklar där det verkar lite blandade meningar.

Jag tittar på en bil från 2018 (Honda Civic 1.6 diesel).

Fick intrycket igår att du redan bestämt dig?

Generellt sagt, kör du så korta sträckor är ingen av dem bra. Motorn hinner aldrig bli riktigt varm vilket i slutändan sliter mer på den, kallstarter är det som sliter mest på motorer. Det samlas lätt fukt i oljan vilket i sin tur gör att motorn får sämre smörjning och därmed slits ännu snabbare. Den behöver bli ordentligt varm för att vatten som samlas i oljan ska försvinna. Har man motorvärmare blir det ju lite bättre men ändå inte helt bra. Dessutom dras batteriet ur ganska snabbt med så korta körningar, vilket andra redan nämnt, så man behöver möjlighet att enkelt stödladda då och då för att batteriet inte ska dö i förtid.

Permalänk
Medlem

4 mil "lång sträcka" i veckan är nog gränsfall för att bilen ska kunna få upp partikelfiltret i temperatur och förbränna skiten som blir kvar i filtret av de korta sträckorna. Enligt Honda (https://www.honda.ie/page/110/diesel-engine-technology) så tar det 15-20 minuter vid en fart över 60 km/h. Jag hade försökt hitta en bensinbil istället, finns ingen fördel varken ekonomiskt eller för miljön att köra en dieselbil när man kör så lite.

Permalänk
Medlem

Korta sträckor är dåligt både för bensin och diesel bilar.(motorn hinner inte bli varm, kondens i olja och liknande)
Sen vilket som är sämst vet jag inte på just korta sträckor.
Själv kör jag diesel och kör inga "långa" sträckor på veckorna, har 11 km till jobbet enkel väg. Sedan blir det en del längre turer under helgerna ofta minst 4 mil enkel väg och har inte haft några problem med min bil. (Citroen c5 2006 38 000 mil)
Det viktiga skulle jag vilja säga oavsett om man väljer bensin eller diesel är att bilen får sig en längre genomkörare så den blir ordentligt varm, extra viktigt vinter tid om man kör många korta sträckor.

Permalänk
Medlem

Har en diesel och kör 7 mil om dagen. Vill flytta närmare jobbet och kommer på studs att skaffa bensinare.

Permalänk
Rekordmedlem

När det gäller så extremt korta sträckor borde du inte ens överväga bil utan cykla eller gå.
Ingen bil med förbränningsmotor kommer att må bra av den korta körsträckan för motorn hinner inte bli varm utan fukten stannar kvar internt och du sliter troligen också hårt på batteriet för det laddas ur snabbare än det hinner återladdas och avgasreningen hinner inte heller komma igång så du kommer att både skita ner och slita väldigt mycket mer än normalt.
Om du tvunget ska köra så korta sträckor bör du ha motorvärmare och en underhållsladdare installerat i bilen oavsett bensin eller diesel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung-Daniel:

Att diesel kan kräva högra startström stämmer. Men man kommer behöva stödladda om man kör korta sträckor oavsett om det är bensin eller diesel. Det krävs att man kör ungefär 2mil för att man ska gå +-0 på en start
//Daniel

På sommaren, ja. Men på vintern är en diesel i större behov av stödladdning än en bensin - bil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

När det gäller så extremt korta sträckor borde du inte ens överväga bil utan cykla eller gå.
Ingen bil med förbränningsmotor kommer att må bra av den korta körsträckan för motorn hinner inte bli varm utan fukten stannar kvar internt och du sliter troligen också hårt på batteriet för det laddas ur snabbare än det hinner återladdas och avgasreningen hinner inte heller komma igång så du kommer att både skita ner och slita väldigt mycket mer än normalt.
Om du tvunget ska köra så korta sträckor bör du ha motorvärmare och en underhållsladdare installerat i bilen oavsett bensin eller diesel.

Jag kommer använda motorvärmare (slang). Jag kommer ha tillgång att ladda batteriet när jag vill.

Skatt (runt 1k bryr jag mig inte så mycket om) /bränslekostnad är inte relevant då jag kör så lite. .

Jag tänker HELT på bilens motor, skick, vad kan gå sönder etc vs en bensin.

Permalänk
Medlem

Sedan är ju frågan om man kör så lite som 300 mil om året om man ens ska ha en bil. Det är väldigt mycket kostnader på en bil som inte har med bränslekostnaden att göra. Man kanske kan använda någon kombination av cykel, moped, elcykel, mopedbil, lånebil, delad bil etc.

Visst kan det vara praktiskt att ha bil men det blir många tusenlappar på ett år för en kort sträcka. Själv har jag noll problem att gå till jobbet 3-4 km om dagen om det är det det handlar om, bara skönt.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av lossah:

Kanske skulle förtydliga lite. Sorry för det!

Skatt (runt 1k bryr jag mig inte så mycket om) /bränslekostnad är inte relevant då jag kör så lite. Jag kommer använda motorvärmare (slang). Jag kommer ha tillgång att ladda batteriet när jag vill.

Jag tänker HELT på bilens motor, skick, vad kan gå sönder etc.

Du ska inte ladda batteriet "när du vill" du ska ha en fast monterad laddare för bilen har ett blybatteri och de mår bäst om de är fulladdade.

Permalänk
Medlem

Om man ser korta sträckor så är en elbil lämpligast....men en helt annan prisklass.
Sett bensin vs diesel så är skatten och service dyrare på diesel på grund av partickelfilter och andra system så man tjänar inte in det om man kör korta sträckor.
Sen är dieseln uppe i så högt pris så vette om man någonsin skulle tjäna in mot bensinaren.
Om man ser 2018 civic så är det relativt hög skatt på de dieslarna jag såg ute just nu

En passat innan juni 2018 med 1.4 tsi är 400-550kr om året och det hade varit det jag köpt om jag tittat i den 200k klassen

Permalänk
Lego Master

En polare som är bilmek till yrket bytte från diesel till bensin när han bytte till ett jobb i byn, så han antingen kör extremt korta sträckor till jobbet (om alls), eller bara kör och handlar nån gång i veckan.

Anledningen ska ha varit precis det som kommit upp tidigare i tråden, att partikelfilter och avgassystem i stort inte hinner bli varmt nog för att hålla bilen sotfri på så korta sträckor och lite körning.

Jag som fortfarande pendlar 4 mil enkel väg flera gånger i veckan håller mig till min diesel tills förutsättningarna ändras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du ska inte ladda batteriet "när du vill" du ska ha en fast monterad laddare för bilen har ett blybatteri och de mår bäst om de är fulladdade.

Vet inte exakt vad det är för skillnad. :/ Jag kör runt 700-800 mil om året.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Fick intrycket igår att du redan bestämt dig?

Generellt sagt, kör du så korta sträckor är ingen av dem bra. Motorn hinner aldrig bli riktigt varm vilket i slutändan sliter mer på den, kallstarter är det som sliter mest på motorer. Det samlas lätt fukt i oljan vilket i sin tur gör att motorn får sämre smörjning och därmed slits ännu snabbare. Den behöver bli ordentligt varm för att vatten som samlas i oljan ska försvinna. Har man motorvärmare blir det ju lite bättre men ändå inte helt bra. Dessutom dras batteriet ur ganska snabbt med så korta körningar, vilket andra redan nämnt, så man behöver möjlighet att enkelt stödladda då och då för att batteriet inte ska dö i förtid.

Jag med. Tills jag idag insåg att kamrem-byte på en 1.0 motor, som ska bytas efter 6 år, kommer kosta omkring 25k att byta. Så nu kollar jag på diesel-alternativ, eller, 1 5 motorn men priset sticker iväg lite för mycket då.

Skrivet av infigo:

Om man ser korta sträckor så är en elbil lämpligast....men en helt annan prisklass.
Sett bensin vs diesel så är skatten och service dyrare på diesel på grund av partickelfilter och andra system så man tjänar inte in det om man kör korta sträckor.
Sen är dieseln uppe i så högt pris så vette om man någonsin skulle tjäna in mot bensinaren.
Om man ser 2018 civic så är det relativt hög skatt på de dieslarna jag såg ute just nu

En passat innan juni 2018 med 1.4 tsi är 400-550kr om året och det hade varit det jag köpt om jag tittat i den 200k klassen

Vad jag sett kostar skatten runt 1000kr, kollat car.info då. Frågan är hur mycket dyrare servicen är.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av lossah:

Vet inte exakt vad det är för skillnad. :/ Jag kör runt 700-800 mil om året.

En fast laddare kopplas in samtidigt som motorvärmaren och hanteras inte separat, den är alltså installerad i bilen och får ström via motorvärmarkontakten och ser till att batteriet blir fulladdat utan att du själv gör nått extra mer än att koppla in sladden till bilen (motorvärmaren)
https://www.defa.com/se/elektrisk-bilvarme/battery-chargers/

Permalänk
Medlem
Skrivet av lossah:

Vet inte exakt vad det är för skillnad. :/ Jag kör runt 700-800 mil om året.

Med så kort körsträcka så lär bensin bli bättre.

Skrivet av lossah:

Jag med. Tills jag idag insåg att kamrem-byte på en 1.0 motor, som ska bytas efter 6 år, kommer kosta omkring 25k att byta. Så nu kollar jag på diesel-alternativ, eller, 1 5 motorn men priset sticker iväg lite för mycket då

Det finns även andra bilar än Honda Civic

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

En fast laddare kopplas in samtidigt som motorvärmaren och hanteras inte separat, den är alltså installerad i bilen och får ström via motorvärmarkontakten och ser till att batteriet blir fulladdat utan att du själv gör nått extra mer än att koppla in sladden till bilen (motorvärmaren)
https://www.defa.com/se/elektrisk-bilvarme/battery-chargers/

Vad är det för skillnad på en sån och på att ladda batteriet manuellt? Det låter mest som en onödig kostnad för mig.

Skrivet av TechWolf:

Med så kort körsträcka så lär bensin bli bättre.

Det finns även andra bilar än Honda Civic

Jovars! Kollat som en riktig tok, men många krav jag har som ska klaffa in haha. Honda Civic ser ju också klart roligast ut.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av lossah:

Vad är det för skillnad på en sån och på att ladda batteriet manuellt? Det låter mest som en onödig kostnad för mig.

Skillnaden är att laddningen blir gjord, tror du själv på att du kommer att koppla in en laddare varje dag om du behöver göra det manuellt ? Jag vet inte hur disciplinerad du är men jag tror inte det är många som verkligen kommer att sköta laddningen manuellt varje dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lossah:

Vad är det för skillnad på en sån och på att ladda batteriet manuellt? Det låter mest som en onödig kostnad för mig.

Ingenting utöver att den laddar när du kopplar in motorvärmaren. De flesta lösa laddare kommer med en snabbkoppling som du kan skruva fast på batteripolerna så det blir en barnlek att koppla på din vanliga laddare. Koppla på den över natten en gång varannan vecka (eller en gång i veckan om du vill vara säker) och det är lugnt.

Mer än så behöver du inte ladda om du inte har något som drar ur batteriet när bilen står still.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Skillnaden är att laddningen blir gjord, tror du själv på att du kommer att koppla in en laddare varje dag om du behöver göra det manuellt ? Jag vet inte hur disciplinerad du är men jag tror inte det är många som verkligen kommer att sköta laddningen manuellt varje dag.

Tro mig, jag är väldigt pedantisk och jag laddade mitt bilbatteri på min förra bensin...ofta. Varje dag låter lite överkurs dock. Vet inte hur mycket extra det kostar att installera en sån.

Permalänk
Moderator
Skrivet av Quim:

Man brukade väl rekommendera bensin om man inte kör så många mil per år, medan diesel om man kör långt.

Vilket jag trodde berodde på att skatten på dieselbilar är så pass mycket högre än för bensinbilar, så man tjänar inte på att dieselbilar drar mindre soppa än bensinbilar - om man inte kör ett visst antal tusen mil per år.

Jag räknade på det när jag köpte min Focus (visserligen för två år sen med andra bränslepriser) och bensin/etanolarn drog så mycket mer att jag skulle tjäna in den extra kostnaden i skatt på ungefär 30 mil... Det är en lite äldre bil där skatten var lägre, den har ju blivit extremt mycket dyrare på dieslar sen dess.