Partnertillverkare prioriterar nya Geforce RTX 2060 till miners

Permalänk
Skrivet av norrby89:

glöm inte 6500xt och intels 128 EU kort hoppas innerligt att det blir demo av just intel kortet/korten i januari

Och 6400XT Intels kort tvivlar jag kommer ut nästa kvartal. Ryktas mer om andra kvartalet.

Kommer dessa äntligen bli värdiga ersättare till 1050 Ti?

Permalänk
Medlem
Skrivet av plajton:

Etherium kommer slutas minea under 2022 https://www.pcgamer.com/the-merge-to-end-cryptocurrency-minin...

Så man får nog vänta till dess

Samtidigt ska vi ha i åtanke att bristen inte enbart beror på mining. Exempelvis konsolerna, som ej går att minea på också är bristvara.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jämfört med att inte låta Miners ha förtur utan släppa till butiker som vanligt. Nvidia får fullt betalt oavsett om det är en Gamer eller en miner som köper...

Men det skulle ju pådyvla korttillverkarna mycket större kostnader till förpackning och distribution.
Om jag förstod Tom rätt så går korten primärt till kunder som tidigare lagt (accepterade) beställningar på kort som sedan inte kunnat produceras. De här nygamla Turing-korten skickas i stället för de beställda Ampere-korten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peonsson:

Finns det någon data på hur många som faktiskt köper med crypto i Sverige? Min erfarenhet är att det sker jättesällan i jämförelse med SEK. Någon som har andra erfarenheter?

Legala saker? I stort sett noll.

Finns en hel del som växlar kryptonvalutor till SEK och köper saker med dessa, eller som tex köper från inet (som då använder sig av en växlingstjänst.)

Vilket också är varför man inte behöver förbjuda kryptovalutor, bara att förbjuda möjligheten att växla till vanliga valutor så dör skiten. För då är det bara idealisterna och foliehattar kvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Men det skulle ju pådyvla korttillverkarna mycket större kostnader till förpackning och distribution.
Om jag förstod Tom rätt så går korten primärt till kunder som tidigare lagt (accepterade) beställningar på kort som sedan inte kunnat produceras. De här nygamla Turing-korten skickas i stället för de beställda Ampere-korten.

Att man som tillverkare får finna sig i att förpacka sin produkt ser inte jag som orimligt. Men ja mot den bakgrunden så hade det varit bättre om de bara varit tysta om produkten. Finns noll mening att låtsas att detta är för Gamers om så inte är fallet.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Definitivt trist. Sålde mitt 3090 för någon vecka sedan då det var svårt att motivera något så dyrt som sällan användes- jag hade väl antagit att det skulle avta i värde vid det här laget men så var det ju inte.

Hade lite vaga förhoppningar om att istället rycka ett 2060 då jag skulle behöva något med cuda och mycket vram för att fortsätta mixtra med pytorchgrejer och annat, men ser ju mörkt ut nu, får se om 3060 börjar gå ner i pris igen så småningom.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Legala saker? I stort sett noll.

Finns en hel del som växlar kryptonvalutor till SEK och köper saker med dessa, eller som tex köper från inet (som då använder sig av en växlingstjänst.)

Vilket också är varför man inte behöver förbjuda kryptovalutor, bara att förbjuda möjligheten att växla till vanliga valutor så dör skiten. För då är det bara idealisterna och foliehattar kvar.

Tack. Har du någon källa eller är det magkänslan som talar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peonsson:

Tack. Har du någon källa eller är det magkänslan som talar?

Den är magen som kurrar och säger saker till mig i kod It's Basic.

Du kan inte gå till ICA, Inet, din lokala bilhandlare, H&M, Ikea, osv och betala _direkt_ med kryptovalutor. Alla kommer ta emot svenska kronor som du växlat kryptovalutorna till innan eller i enstaka fall erbjuda en tjänst som växlar åt dig. Skulle kunna skriva att inga företag i Sverige befattar sig med direkt med kryptovalutor, men gissar att jag då kommer få höra om ett kafe i Hammarby eller ett internetföretag i Gällivare som säljer röktillbehör eller något...

Utan en möjlighet att växla skiten till riktiga valutor så försvinner hela mining-boomen. En förkrossande majoritet minar för att växla, inget annat. De är inte intresserade av att vara del av en skuggekonomi.

Permalänk
Medlem

Hellre att dessa kort går till miners faktiskt än 3000 serien.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Den är magen som kurrar och säger saker till mig i kod It's Basic.

Du kan inte gå till ICA, Inet, din lokala bilhandlare, H&M, Ikea, osv och betala _direkt_ med kryptovalutor. Alla kommer ta emot svenska kronor som du växlat kryptovalutorna till innan eller i enstaka fall erbjuda en tjänst som växlar åt dig. Skulle kunna skriva att inga företag i Sverige befattar sig med direkt med kryptovalutor, men gissar att jag då kommer få höra om ett kafe i Hammarby eller ett internetföretag i Gällivare som säljer röktillbehör eller något...

Utan en möjlighet att växla skiten till riktiga valutor så försvinner hela mining-boomen. En förkrossande majoritet minar för att växla, inget annat. De är inte intresserade av att vara del av en skuggekonomi.

Jag förstår att du menar att det inte går att handla i butik i Sverige direkt med kryptovalutor men att inga företag i Sverige befattar sig med med krypto är ett starkt och väldigt ignorant uttalande. Slå upp bolaget Goobit Group, ticker btcx på börsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lofen:

Jag förstår att du menar att det inte går att handla i butik i Sverige direkt med kryptovalutor men att inga företag i Sverige befattar sig med med krypto är ett starkt och väldigt ignorant uttalande. Slå upp bolaget Goobit Group, ticker btcx på börsen.

Vad var det nu jag skrev...

Citat:

Skulle kunna skriva att inga företag i Sverige befattar sig med direkt med kryptovalutor, men gissar att jag då kommer få höra om ett kafe i Hammarby eller ett internetföretag i Gällivare som säljer röktillbehör eller något...

Men jag har inte ens fått något sådant, utan ett kryptovalutabolag... Ett bolag som hjälper en att sälja och köpa kryptovalutor.

Kom med ett exempel på ett svenskt företag som inte sysslar primärt med kryptovalutor som låter en köpa de varor/tjänster de säljer direkt med kryptovalutor utan några som helst mellansteg likt Inet (då kan man ju lika väl växla dem själv och hävda att alla butiker godtar kryptovalutor i två steg). Helst gärna inte ett interntetbaserat källarföretag i Gällivare som säljer röktillbehör...

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Kom med ett exempel på ett svenskt företag som inte sysslar primärt med kryptovalutor som låter en köpa de varor/tjänster de säljer direkt med kryptovalutor utan några som helst mellansteg likt Inet (då kan man ju lika väl växla dem själv och hävda att alla butiker godtar kryptovalutor i två steg). Helst gärna inte ett interntetbaserat källarföretag i Gällivare som säljer röktillbehör...

Det är bara en artificiell begränsning. De behöver ändå använda en mellanhand i nästa steg eftersom skatteverket inte godkänner att du betalar din skatt i kryptovalutor.
Kom med ett exempel på ett e-handelsföretag (endast på nätet) som tar emot pengar direkt utan någon mellanhand, det är lika omöjligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Vad var det nu jag skrev...

Men jag har inte ens fått något sådant, utan ett kryptovalutabolag... Ett bolag som hjälper en att sälja och köpa kryptovalutor.

Kom med ett exempel på ett svenskt företag som inte sysslar primärt med kryptovalutor som låter en köpa de varor/tjänster de säljer direkt med kryptovalutor utan några som helst mellansteg likt Inet (då kan man ju lika väl växla dem själv och hävda att alla butiker godtar kryptovalutor i två steg). Helst gärna inte ett interntetbaserat källarföretag i Gällivare som säljer röktillbehör...

Du fick svar på din fråga. Jag tog fram ett börshandlat bolag som har varit verksamt i Sverige i ca 9 år inom kryptovalutor, det är långt över din begränsning som är med i citatet.

Läs första meningen i ditt andra citat, det var det jag svarade på. Om du vill ändra premisserna i ditt påstående så gör det men blanda inte in mig då jag inte vill leka din katt- och råttalek där du ändrar dig allt eftersom för att få rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lofen:

Du fick svar på din fråga. Jag tog fram ett börshandlat bolag som har varit verksamt i Sverige i ca 9 år inom kryptovalutor, det är långt över din begränsning som är med i citatet.

Läs första meningen i ditt andra citat, det var det jag svarade på. Om du vill ändra premisserna i ditt påstående så gör det men blanda inte in mig då jag inte vill leka din katt- och råttalek där du ändrar dig allt eftersom för att få rätt.

Den här meningen?

Citat:

Skulle kunna skriva att inga företag i Sverige befattar sig med direkt med kryptovalutor, men gissar att jag då kommer få höra om ett kafe i Hammarby eller ett internetföretag i Gällivare som säljer röktillbehör eller något...

Läs om den.

Men okej, om det enda företag du kan komma på är ett företag som sysslar med att sälja och kryptovalutor, så säger det ju allt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Men okej, om det enda företag du kan komma på är ett företag som sysslar med att sälja och kryptovalutor, så säger det ju allt...

Kryptoanhängare uppvisar en stor portion sekteristiskt beteende, dom kan bara inte ha fel, till något pris. Ens om det betalas i bitcoin.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Kryptoanhängare uppvisar en stor portion sekteristiskt beteende, dom kan bara inte ha fel, till något pris. Ens om det betalas i bitcoin.

Problemet är att det är en artificiell begränsning. Det finns inte heller e-handelsföretag utan mellanhänder för sina transaktioner, varför ställa högre krav på kryptovalutor

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Den här meningen?

Läs om den.

Men okej, om det enda företag du kan komma på är ett företag som sysslar med att sälja och kryptovalutor, så säger det ju allt...

Berätta nu vad det säger eller försöker du bara trolla mig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Samtidigt ska vi ha i åtanke att bristen inte enbart beror på mining. Exempelvis konsolerna, som ej går att minea på också är bristvara.

Helt klart kan man inte skylla allt på miners, men vi hade bokstavligen en kris när mining blev populärt som drog upp priserna enormt på grafikkort ett längre tag, då var det ingen Covid. Samt så hjälper det ju inte direkt att miners vill ha kort också.

Hade alla grafikkort som idag används till mining suttit i folks gamingdatorer hade marknaden nog inte sett så blek ut som idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Helt klart kan man inte skylla allt på miners, men vi hade bokstavligen en kris när mining blev populärt som drog upp priserna enormt på grafikkort ett längre tag, då var det ingen Covid. Samt så hjälper det ju inte direkt att miners vill ha kort också.

Hade alla grafikkort som idag används till mining suttit i folks gamingdatorer hade marknaden nog inte sett så blek ut som idag.

Det är väldigt svårt att veta hur mycket som beror på vad, men jag kan understryka att LHR-kortet inte är jätteintressanta för miners, ändå råder det inga överflöd eller vettiga priser på dessa.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lofen:

Berätta nu vad det säger eller försöker du bara trolla mig?

Han försöker nog säga precis som du tolkade det från början, dvs att man inte kan handla vanliga varor i butik med kryptovaluta. (Inte svårare än så)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Hellre att dessa kort går till miners faktiskt än 3000 serien.

Håller med tror jag: 2060 är rätt ointressant för mig som konsument, så om de kan sälja de korten till miners och det faktiskt minskar trycket på 3000-serien så låter det som en vinst!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.