Behöver råd/tips ang ett eventuellt jobb

Permalänk
Medlem

Behöver råd/tips ang ett eventuellt jobb

Hej!

Jag vill på förhand be om ursäkt då tråden med största sannolikhet hamnat under fel kategori. Försökte hitta en lämplig kategori men var osäker på var jag skulle placera denna tråd. Eller så är jag trög och har missat det. Återigen, förlåt!

Det är så att jag förra året pluggade till Nätverkstekniker. Ska erkännas att väldigt lite sitter kvar i huvudet och pandemin drog på allvar igång under studierna så vi fick plugga hemifrån mycket i stället för att göra dem praktiska sakerna, sätta upp serverar och allt fysiskt.

Jag har nu fått ett erbjudande från ett företag som är villiga att lära upp juniorer och de sysslar med säkerhet.
Deras huvuduppgifter är följande:

• SIEM

• EDR

• Threat Hunting

• Penetration Testing

Nu vet jag ju uppenbarligen inte om jag blir antagen, men tänkte att det kan vara värt att lära sig dessa saker ändå, vare sig jag kommer in eller inte. Så min fråga är följande; Kan jag på något sätt, på egenhand, lära mig dessa saker? Tänker om det finns gratis program som tillåter mig att experimentera och lära mig grunderna så jag får en bättre bild på vad dessa saker är, hur de fungerar och hur jag kan vara effektiv inom dessa områden?

All hjälp/svar uppskattas otroligt mycket!

Ber återigen om ursäkt ifall tråden hamnat helt fel.

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga JA om du har intresse av ämnet!

Personligen skulle jag rekommendera att börja titta på t.ex. STÖK (https://www.youtube.com/c/STOKfredrik) och NetworkCuck (https://www.youtube.com/c/NetworkChuck).

De har flera videos där de går igenom t.ex. hur man börjar/kommer igång med att lära sig just detta och har ofta förslag på kurser som är grundläggande och i många fall gratis.

Här har du båda personerna (STÖK och NetworkCuck) i en och samma video!

Om du har en länk till företaget du pratar om och kanske till materiall som beskriver vad de vill lära upp dig innom mer detaljerat så skulle ju det underlätta!

Permalänk
Medlem

Spoiler alert: Fick inte jobbet. Trots att de sökte juniorer så ville de fortfarande ha någon med en stabilare grund och större förståelse för IT-säkerhet, vilket jag tyvärr inte hade. Personen behövde kunna de grundläggande sakerna inom SIEM och EDR.

Men tusen tack för tipset och länken! Kommer definitivt fortsätta lära mig mer om IT-säkerhet!
Kanalerna verkar verkligen lovande.

Tack igen!