AMD kan tillverka processorer hos Samsung

Permalänk
Melding Plague

AMD kan tillverka processorer hos Samsung

Alltmer pekar mot att AMD riktar blicken mot Samsung för tillverkning av framtida processorer och eventuellt även grafikkort.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Intressant att Samsung börjar ta sig in mer och mer som en given tillverkare för de stora drakarna. Just nu Nvidia och sedan nu AMD.
Skadar inte med fler aktörer som konkurrerar även på den marknaden.

Permalänk
Medlem

Oj, stackars AMD, det gick inte särskilt bra för Nvidia med deras 3000-serie.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wibbe44:

Intressant att Samsung börjar ta sig in mer och mer som en given tillverkare för de stora drakarna. Just nu Nvidia och sedan nu AMD.
Skadar inte med fler aktörer som konkurrerar även på den marknaden.

Samtidigt verkar inte Nvidia varit helt nöjda med Samsung då man valt att tillverka kommande serie grafikkort hos TSMC.

Ska bli intressant att se hur TSMC och Samsung kommer skilja sig åt framöver.
Fler produkter ut till slutkund ser jag bara positivt på.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe109:

Samtidigt verkar inte Nvidia varit helt nöjda med Samsung då man valt att tillverka kommande serie grafikkort hos TSMC.

Ska bli intressant att se hur TSMC och Samsung kommer skilja sig åt framöver.
Fler produkter ut till slutkund ser jag bara positivt på.

Beror ju också på vad man tillverkar för något, antar jag. Mer strömsnåla "enklare" CPUer är nog lättare få gjort än högpresterande strömtörstiga monsterkretsar.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Var det inte nyligen rubriker att AMD nästan dubblerats trots detta? Förstår såklart att de gärna vill ha mer, men de har inte drabbats så extremt av detta, bara fått tillfälle att få ut mesta möjliga av det kisel som tillverkades. Hade de haft större kapacitet för tillverkning så kanske det hade gått fel med prispress och för många chip på hyllan.

Tror de är rätt nöjda, men nu som större bolag och med mer resurser så har de chansen att testa nya grejer igen

Permalänk
Medlem

Då blir det ju en Samsungprocessor designad av AMD

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datanisse:

Då blir det ju en Samsungprocessor designad av AMD

Eller AMD-CPU tillverkad av Samsung.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av medbor:

Var det inte nyligen rubriker att AMD nästan dubblerats trots detta? Förstår såklart att de gärna vill ha mer, men de har inte drabbats så extremt av detta, bara fått tillfälle att få ut mesta möjliga av det kisel som tillverkades. Hade de haft större kapacitet för tillverkning så kanske det hade gått fel med prispress och för många chip på hyllan.

Tror de är rätt nöjda, men nu som större bolag och med mer resurser så har de chansen att testa nya grejer igen

Det stämmer. Men bara för att det går bra är det ingen situation man vill vara i. Jag tror inte AMD är asnöjda med att det aldrig sedan de började tillverka hos TSMC funnits nog med kapacitet på 7 nanometer.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Det stämmer. Men bara för att det går bra är det ingen situation man vill vara i. Jag tror inte AMD är asnöjda med att det aldrig sedan de började tillverka hos TSMC funnits nog med kapacitet på 7 nanometer.

Nej så klart de vill kunna välja själva, och 5nm verkar ju bli ännu mer fullt (ingen Huawei, men väl Nvidia och Intel istället)

Bara bra att de kollar på alternativ, jag ville bara belysa att begränsningen inte bara var något negativt. Tror det var bra att de fick utvärdera sina affärsmetoder och inte bara konkurrera med volym, pris och budgetprodukter... nu har de hälsosamma marginaler och möjlighet att välja många vägar framåt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rapidact:

Oj, stackars AMD, det gick inte särskilt bra för Nvidia med deras 3000-serie.

Beror på... AMD kanske blir lyckliga och överraskar

Skrivet av jeppe109:

Samtidigt verkar inte Nvidia varit helt nöjda med Samsung då man valt att tillverka kommande serie grafikkort hos TSMC.

Ska bli intressant att se hur TSMC och Samsung kommer skilja sig åt framöver.
Fler produkter ut till slutkund ser jag bara positivt på.

Är helt beroende på design mål och hur man når dit, Nvidia siktar på monsterkretsar och med det pressar design till det yttersta för att hålla kretsens storlek i chack. Då blir det att man tummar på satta tillverkningsgränser, med ett lågt utfall som följd.
Med en ny tillverkare som Samsung som för Nvidia var ett okänt landskap, så är det ännu viktigare att hålla sig på rätt sida av reglerna.

För Nvidias del så har det hänt förr, och kommer att hända igen:
Number one on Nvidia’s hit list is yields. If you recall, we said that the yield on the first hot lot of Fermis that came back from TSMC was 7 good chips out of a total of 416 candidates, or a yield of less than 2 percent.
Källa: https://www.semiaccurate.com/2010/02/17/nvidias-fermigtx480-b...

Normalt så talas det inte om i industrin, men ibland så kommer en del ut.

Skrivet av enbom:

Beror ju också på vad man tillverkar för något, antar jag. Mer strömsnåla "enklare" CPUer är nog lättare få gjort än högpresterande strömtörstiga monsterkretsar.

Precis!
Det är skillnad på att göra monsterkretsar för att hålla i pokalen marknadsledande, eller att vara den vise. AMD är den senare av erfarenhet sen dom var IDM (innan dom knoppade av GF), därav att dom även tidigt tittade på chiplet, som är deras åtgärd på chansen till lågt utfall. Chiplet ger möjligheten till större utfall i tillverkning samtidigt som man kan nyttja tekniken och få ut bra prestanda.

Summa summa:
- Nvidia har erfarit lågt utfall hos Samsung. Varför?
- AMD har erfarit kapacitetsbrist hos TSMC. Varför?

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Rätt naturligt när det bara finns två kontraktstillverkare kvar på moderna noder. Är man inte nöjd med den ena, får man gå till den andra.

Såg förresten nåt om att Samsung skall organisera om sig lite för att låt halvledarbiten manövrera lite friare.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Eller AMD-CPU tillverkad av Samsung.

Jå fast då blir det ju en Samsungprocessor designad av AMD

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datanisse:

Jå fast då blir det ju en Samsungprocessor designad av AMD

Finns väl risk att bli bannad om vi fortsätter den här fängslande diskussionen, så jag får helt enkelt ge dig rätt... 🙀

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datanisse:

Då blir det ju en Samsungprocessor designad av AMD

Det är samma med grafikkorten.

Enligt ditt sätt att se på det så finns det inga Nvidia grafikkort.

Det är
TSMC GPU designade av Nvidia
och
Samsung GPU designade av Nvidia
(Beroende på vilken serie/modell man tittat på)

Sen med grafikkort har vi ytterliggare ett lager.
Att du har partnertillverkare som Asus, MSI, Evga, mfl som tillverkar grafikkort med AMD och Nvidia kretsar.

Hur ser du på det?
När kretsar säljs till Asus, MSI, etc för dem att tillverka grafikkort, moderkort, mm.

Vems är produkten då ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Det är samma med grafikkorten.

[...]

Vems är produkten då ?

Det är konsumenten som till slut köper produkten som äger den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Det är konsumenten som till slut köper produkten som äger den.

Så om du köper en datorkomponent så är det en PlogarN97 processor, ett PlogarN97 grafikkort etc, tillverkat och designat av någon annan ?

Hur är det om du köper en digital produkt/nerladdning av något som är beroende av en tjänst?
Är det fortfarande du som äger produkten?

Säg att du köper ett spel via digital nerladdning till Playstation 4 eller Xbox One.
Om 10 år kan du inte längre komma åt ditt spel för servrarna för tjänsten är nerlagda.
Äger du fortfarande spelet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Så om du köper en datorkomponent så är det en PlogarN97 processor, ett PlogarN97 grafikkort etc, tillverkat och designat av någon annan ?

Mja, helt riktigt. Ex min bil är tillverkad och designad av volvo och dess underleverantörer. Men det är ändå min bil.

Skrivet av GuessWho:

Hur är det om du köper en digital produkt/nerladdning av något som är beroende av en tjänst?
Är det fortfarande du som äger produkten?

Säg att du köper ett spel via digital nerladdning till Playstation 4 eller Xbox One.
Om 10 år kan du inte längre komma åt ditt spel för servrarna för tjänsten är nerlagda.
Äger du fortfarande spelet?

Vid en tjänst eller digital produkt kan andra regler gälla. Men för en fysisk produkt är det oftast slutkonsument som äger produkten. Det var fysisk produkt som frågeställningen handlade om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Mja, helt riktigt. Ex min bil är tillverkad och designad av volvo och dess underleverantörer. Men det är ändå min bil.

I fallet bil och andra fordon så får du inte göra vad du vill med dem.
Regeringen, Transportstyrelsen, Polisen, och Bilprovningen/Besikta/etc har åsikter (krav som måste uppfyllas) om vad du gör/får göra eller inte gör/måste göra med din bil.
Åtminstone om du har tänkt att använda den på allmänna vägar (i Sverige).

Om du har tänkt att använda den på motorbana så kan banägaren och arrangören/arrangörerna för den bankörning du tänkt utföra ha åsikter (krav) om vad som gäller för körning där.

För de flesta är detta inga större problem.
Men det är faktiskt inte så enkelt som "det är min bil och jag gör vad jag vill med den".

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

I fallet bil och andra fordon så får du inte göra vad du vill med dem.
Regeringen, Transportstyrelsen, Polisen, och Bilprovningen/Besikta/etc har åsikter (krav som måste uppfyllas) om vad du gör/får göra eller inte gör/måste göra med din bil.
Åtminstone om du har tänkt att använda den på allmänna vägar (i Sverige).

Om du har tänkt att använda den på motorbana så kan banägaren och arrangören/arrangörerna för den bankörning du tänkt utföra ha åsikter (krav) om vad som gäller för körning där.

För de flesta är detta inga större problem.
Men det är faktiskt inte så enkelt som "det är min bil och jag gör vad jag vill med den".

Visst finns det lagar att förhålla sig till oavsett vem som tillverkat, designat och/eller äger en produkt.

Ex även om jag designar, tillverkar och äger en kniv tillverkad av is så ger det mig inte rätten att mörda någon med den. Men ändå så är det jag som är ägare till denna kniv gjord av is.

Jag har svårt att se din poäng i den här diskussionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rapidact:

Oj, stackars AMD, det gick inte särskilt bra för Nvidia med deras 3000-serie.

Inte säkert att problemen finns kvar, att deras nya noder har samma problem eller att det ens är ett problem på chip som är mindre. Vi måste ha i åtanke att nvidias chip är massiva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Visst finns det lagar att förhålla sig till oavsett vem som tillverkat, designat och/eller äger en produkt.

Ex även om jag designar, tillverkar och äger en kniv tillverkad av is så ger det mig inte rätten att mörda någon med den. Men ändå så är det jag som är ägare till denna kniv gjord av is.

Säg att du äger en stekpanna.
Du får inte använda den som tillhygge/vapen.
I övrigt så får du så vitt jag vet använda den som du vill.

När det kommer till fordon så finns det ändå en hel del lagar/regler som reglerar hur de får brukas.
Utöver att de inte får användas som vapen/för att avsiktligt orsaka skada på annan person eller egendom.

Du får faktiskt inte slå/misshandla/döda någon utan användning av vapen/tillhygge heller.
Så om det är vålda du vill göra så skulle man kunna påstå att "du äger inte din kropp heller".

Skrivet av PlogarN97:

Jag har svårt att se din poäng i den här diskussionen.

Datanisse påstod (fritt tolkat) att det inte finns några AMD processorer.

Då undrade jag över hans (eller vilka pronomen de föredrar) synsätt på partnertillverkning.

Så "min poäng i den här diskussionen" var att ta reda på Datanisse's synsätt på partnertillverkning.

Sen kom du och hjälpte till att ta diskussionen mera Off Topic.

En bonuspoäng är att det är ironiskt att du går till fordon och vapen, som är områden som är mer reglerade än de flesta andra produkter.
För en "jag gör vad jag vill med mina grejer" diskussion.

Edit:
Blev fel på andra citatet. Såg ut som jag citerade mig själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rapidact:

Oj, stackars AMD, det gick inte särskilt bra för Nvidia med deras 3000-serie.

Det är väl en definitionsfråga, det är rätt uppenbart att både Nvidia och AMD är missnöjda med respektive halvledartillverkare. Tycker dock ändå det känns som att Nvidia har fått betydligt fler halvledare från Samsung än vad AMD har fått från TSMC.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Rapidact:

Oj, stackars AMD, det gick inte särskilt bra för Nvidia med deras 3000-serie.

Inte? De översköt väl sina mål märkbart?

Permalänk
Medlem

Kan det hela handla om att man börjar med produkter i low- och mid-tier, där det är relativt små kretsar, för att utvärdera ett tightare samarbete? Att Intel vill "stjäla" en del av tillverkningskapaciteten hos TSMC lär ju inte direkt gynna AMD.

*edit* det var några dagar sedan jag läste nyheten och när jag läser nu igen inser jag att det var slutsatsen i nyheten, haha.

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rapidact:

Oj, stackars AMD, det gick inte särskilt bra för Nvidia med deras 3000-serie.

Skrivet av dlq84:

Inte säkert att problemen finns kvar, att deras nya noder har samma problem eller att det ens är ett problem på chip som är mindre. Vi måste ha i åtanke att nvidias chip är massiva.

Skrivet av Cenorida:

Det är väl en definitionsfråga, det är rätt uppenbart att både Nvidia och AMD är missnöjda med respektive halvledartillverkare. Tycker dock ändå det känns som att Nvidia har fått betydligt fler halvledartillverkare från Samsung än vad AMD har fått från TSMC.

Det är så mina tankar går också:
* Nvidia har senaste året fått ut betydligt fler stora chip från Samsungs 8nm än AMD fått (möjlighet att producera) mindre grafikchip på TSMCs 7nm.
* AMD kommer nog även nyttja Samsungs nyare noder, med annan yield.
* TSMC har höjt sina priser.

Permalänk
Skrivet av Cenorida:

Det är väl en definitionsfråga, det är rätt uppenbart att både Nvidia och AMD är missnöjda med respektive halvledartillverkare. Tycker dock ändå det känns som att Nvidia har fått betydligt fler halvledare från Samsung än vad AMD har fått från TSMC.

Samsung är ju en halvledare eller vad menar du?